Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Edin1984:

Det kan jag köpa, men då kan du inte skriva att du har uppgraderat. Du har ju bytt till ett sämre kort fast kanske lite tystare.

Prioriterar man ljudnivå över prestanda och byter till ett tystare kort, så har man ju de facto uppgraderat...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Prioriterar man ljudnivå över prestanda och byter till ett tystare kort, så har man ju de facto uppgraderat...

Ja, tänker man i sådär så man kan ju köpa ett GTX 1060 och låtsas som att man har "uppgraderat" 😁 Enligt mig år det en nedgradering med ljudet som fördel bara...

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Edin1984:

Ja, tänker man i sådär så man kan ju köpa ett GTX 1060 och låtsas som att man har "uppgraderat" 😁 Enligt mig år det en nedgradering med ljudet som fördel bara...

Precis, poängen är att det är en subjektiv bedömning.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Samsung kör ju sin sommarkampanj just nu med rätt hyfsade rabatter via benify. Nu har jag redan beställt både tv och soundbar, men funderar på om jag även ska byta ut mina 10 år gamla Dell skärmar. Jag spelar inte på PC, men jobbar mycket hemifrån och håller på en del med diverse musik program. Dom säljer 27" Odyssey G3 och en annan variant som heter Viewfinity S70. Bägge ligger på ca 2000 med benify rabatten. Vilken är att föredra?

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Chess_Norris:

Samsung kör ju sin sommarkampanj just nu med rätt hyfsade rabatter via benify. Nu har jag redan beställt både tv och soundbar, men funderar på om jag även ska byta ut mina 10 år gamla Dell skärmar. Jag spelar inte på PC, men jobbar mycket hemifrån och håller på en del med diverse musik program. Dom säljer 27" Odyssey G3 och en annan variant som heter Viewfinity S70. Bägge ligger på ca 2000 med benify rabatten. Vilken är att föredra?

Viewfinity verkar ha 4k och G3 verkar vara FullHD.
Jag skulle absolut inte vilja jobba med en skärm som har 1080 upplösning, oavsett storlek. Så valet blir rätt lätt där.
Om man kollar på bilderna ser det ut som att du har VESA-fäste på Viewfinityn också, så att köpa en separat arm för skärmen är ju att rekommendera med tanke på att man inte verkar kunna justera skärmen i höjdled med orginalfoten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murgatroyd:

Webhallen deletade min order för WD Black 1TB 399:- SSDen, "produkt utgått"

För mig med, är så tacksam för att webhallen gav mig oerhörd lycka i 3 dagar att jag gjort världens klipp. En "deletad" order är också en order.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklidstrom:

För mig med, är så tacksam för att webhallen gav mig oerhörd lycka i 3 dagar att jag gjort världens klipp. En "deletad" order är också en order.

Som sagt, inte säkert om ni bara fått ett mail. Ligger den kvar som en aktiv order på Webhallens hemsida så kanske hoppet fortfarande lever.

Skrivet av TheZlatan1000:

Jag skrev med Webhallen i deras chatt och det var ett automatiserat mail som går ut när en produkt har utgått från deras sortiment. Han sa att de beräknar få in samtliga enheter, men att de inväntar bekräftelse från leverantören.

Permalänk

Är det någon som har en länk till erbjudanena från Inets Swexclusive-stream som nyss tog slut? Missade streamen och får inte upp chatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BurningSnowman89:

Är det någon som har en länk till erbjudanena från Inets Swexclusive-stream som nyss tog slut? Missade streamen och får inte upp chatten.

https://www.inet.se/kampanj/8624/swexclusive-2023

Permalänk
Medlem

Stor tack! Drog hem en EK CR360 AIO för 999kr!
Spanat in denna senaste tiden och verkar vara bland de bästa AIO som finns på marknaden. Kul att se den till detta pris idag

Visa signatur

Chassi: Lian Li Lancool 3 GPU: XFX 6950 XT Merc 319 MB: Asus X670E-F CPU: AMD 7800X3D CPU-kylare: EK Nucleus CR360 ARGB RAM: G.Skill 64GB (2x32) 6000MT/s CL30 PSU: Cooler Master v1000 Storage: Samsung 840 EVO SSD 250GB, Samsung 750 EVO 500GB, SN850X 2TB, Crucial P5 Plus 2TB.
Kringutrustning: DT 1990 + Modmic Wireless + JDS Labs Atom & Sennheiser GSX 1000, Corsair K70, Logitech Pro X Superlight, Asus MG279Q

Permalänk
Medlem

Någon som testat Seasonic MagFlow fläktarna från Inets Swexclusive?
Personligen hatar jag "motorljud" från fläktar, men hittar ingenting om dessa fläktar.

Visa signatur

|CPU: Intel i9-13900k |GPU: Gigabyte RTX 4080 OC |MB: Gigabyte Aorus Pro |RAM: 32GB |Chassi: Fractal Design Torrent |PSU: Seasonic PU Titanium 1000W|
Skärm: ASUS PG42UQ, Asus PG279Q

Permalänk
Skrivet av SKaKIG:

Någon som testat Seasonic MagFlow fläktarna från Inets Swexclusive?
Personligen hatar jag "motorljud" från fläktar, men hittar ingenting om dessa fläktar.

Har testat dem och jag är riktigt nöjd, väl i klass med mina noctua jag hade innan å väldigt gedigen byggkvalite

Visa signatur

PC master race!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaninjägarn:

Har testat dem och jag är riktigt nöjd, väl i klass med mina noctua jag hade innan å väldigt gedigen byggkvalite

Grymt! Då behåller jag beställningen och provar. Tack!

Visa signatur

|CPU: Intel i9-13900k |GPU: Gigabyte RTX 4080 OC |MB: Gigabyte Aorus Pro |RAM: 32GB |Chassi: Fractal Design Torrent |PSU: Seasonic PU Titanium 1000W|
Skärm: ASUS PG42UQ, Asus PG279Q

Permalänk
Medlem

Trodde det var imorgon
Brukar vara torsdagar...

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RX6700XT, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX 2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Auros Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Jag hade den förra generationen, och utöver att färgen släppte på vissa ställen efter några år så gjorde den enligt mig bättre kaffe än Mocca master. Har testat båda.

Jag har alltid hört att moccamaster ska göra det bästa kaffet men det är ju oftast från folk som äger en, har det någonsin gjorts blindtest bland kaffebryggare i någon större utsträckning? Om någon vet.

Permalänk
Medlem

Drog hem ett par ddr5 ram till min framtida uppgradering. Försöker köpa genom olika deals! Fattas ett mobo / cpu innan jag kan uppgradera nu

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Trodde också att det va imorgon. Missade man nått?
Varför lägger dom ner sweexclusive?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattemaz:

Trodde också att det va imorgon. Missade man nått?
Varför lägger dom ner sweexclusive?

Dom ska tydligen göra något nytt system, "VIP", istället. Gäller väl då alla istället för bara Swec medlemmar liksom. Dom ska också ta bort så det inte går att bli ny verifierad Swec medlem hos Inet snart, men de som har varit det sen tidigare får ha kvar gratis fraktalternativ tex. VIP lär också få bättre fraktpriser kan jag tänka mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattemaz:

Trodde också att det va imorgon. Missade man nått?
Varför lägger dom ner sweexclusive?

Rör sig lite mer åt samma håll som Webhallen. Detta var/är sista chansen att ansluta sitt SweC-konto till Inet-konto för gratis frakt/bättre gratis fraktalternativ. De lär alltså ändras framöver för övriga kunder. Det kommer fortsätta gälla framåt för oss som anslutit, men efter ikväll (kanske helgen, lite otydligt) så kommer man alltså inte kunna ansluta SweC till Inet.

De kommer som sagt lägga mer vikt vid användare som skriver recensioner (speciellt bra med upvotes), varit kunder länge, varit anslutna till SweC länge osv, dvs de kopierar typ Webhallen ännu mer med levlar och dylikt.

Ren spekulation: efter att Komplett börjat samarbeta mer med SweC kanske det finns avtal/överenskommelser i bakgrunden. Som sagt rena spekulationer.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Billig hemövervakning

https://www.kjell.com/se/produkter/sakerhet-overvakning/kamer...

Kjell kör en dlink övervakningskamera för 99 spänn. 1080p 15fps.
Den lagrar endast till cloud som standard men om ni söker på "dcs-6100lh" på github så kan ni läsa hur man kan integrera dom i HA och slippa dlink:s app och cloud.

Säkert samma pris på en kinakamera men med frakt och möjligtvis extrakostnader med att importera så är 99 spänn överkomligt enligt mig.

Jag drog till med 4 st

Visa signatur

Main: Asus Zpehyrus G14; 6800HS, RX6800s, 48gb ram
Server: B460m, 10600K, 64gb ram, P2000, 2x14TB, 2x1TB NVME

Permalänk
Skrivet av Nicklidstrom:

Jag har alltid hört att moccamaster ska göra det bästa kaffet men det är ju oftast från folk som äger en, har det någonsin gjorts blindtest bland kaffebryggare i någon större utsträckning? Om någon vet.

Som jag förstått det så gör alla kaffebryggare som är certifierad av European Coffee Brewing Centre (ECBC) väldigt bra och ungefär likvärdigt kaffe, då det garanterar att vattnet håller rätt temperatur. Sen kan det skilja lite hur snabbt olika märken av kaffebryggare spolar vattnet genom kaffepulvret. Moccamaster är väl populära ffa för att se blivit något ikoniska och för att de håller som stridsvagnar.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av KLET:

https://www.kjell.com/se/produkter/sakerhet-overvakning/kamer...

Kjell kör en dlink övervakningskamera för 99 spänn. 1080p 15fps.
Den lagrar endast till cloud som standard men om ni söker på "dcs-6100lh" på github så kan ni läsa hur man kan integrera dom i HA och slippa dlink:s app och cloud.

Säkert samma pris på en kinakamera men med frakt och möjligtvis extrakostnader med att importera så är 99 spänn överkomligt enligt mig.

Jag drog till med 4 st

Övervakningskamera med 15fps… vad ska du övervaka? En fartglad vandrande pinne eller sengångare? 🤷🏻‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Övervakningskamera med 15fps… vad ska du övervaka? En fartglad vandrande pinne eller sengångare? 🤷🏻‍♂️

Måste man ha 240Hz HDR1000 OLED kamera nu också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Övervakningskamera med 15fps… vad ska du övervaka? En fartglad vandrande pinne eller sengångare? 🤷🏻‍♂️

Du behöver inte mer för att använda den som motion detection osv. Du ska ju inte spela in hemvideos med en precis. Kolla om hunden sover där nere utan att behöva avbryta jobbet där uppe.

Visa signatur

Main: Asus Zpehyrus G14; 6800HS, RX6800s, 48gb ram
Server: B460m, 10600K, 64gb ram, P2000, 2x14TB, 2x1TB NVME

Permalänk
Medlem

Trevligt med 1TB Samsung 980 M.2 NVMe SSD för 500 kr. Är man osäker på om man kommer få SSDn från webhallen så kan man ju alltid köpa det här istället (ser ut som att det fortfarande finns lager, erbjudandena är väl uppe till midnatt). Även 4070 Ti till 9500 kr är nog ett bra pris (1000 kr billigare än billigaste övriga 4070 Ti kort på prisjakt). Vattenkylaren för 1000 kr får ses som ett bra pris. Fläktarna verkar också ha bra priser, likaså DDR5 minnet.

Bra rea om man var ute efter någon av produkterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Trevligt med 1TB Samsung 980 M.2 NVMe SSD för 500 kr. Är man osäker på om man kommer få SSDn från webhallen så kan man ju alltid köpa det här istället (ser ut som att det fortfarande finns lager, erbjudandena är väl uppe till midnatt). Även 4070 Ti till 9500 kr är nog ett bra pris (1000 kr billigare än billigaste övriga 4070 Ti kort på prisjakt). Vattenkylaren för 1000 kr får ses som ett bra pris. Fläktarna verkar också ha bra priser, likaså DDR5 minnet.

Bra rea om man var ute efter någon av produkterna.

Det är ingen svindålig deal men heller inte fantastisk.

Notera att detta är 980 "icke-Pro" dvs en Gen 3-enhet. Finns flera Gen4-enheter som ligger nära i pris, till exempel Kingston NV2 M.2 SSD 1TB: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=7110139

Sedan har NV2 sannolikt QLC vs 980 TLC så pros och cons där också.

Permalänk
Skrivet av SKaKIG:

Någon som testat Seasonic MagFlow fläktarna från Inets Swexclusive?
Personligen hatar jag "motorljud" från fläktar, men hittar ingenting om dessa fläktar.

Skrivet av Kaninjägarn:

Har testat dem och jag är riktigt nöjd, väl i klass med mina noctua jag hade innan å väldigt gedigen byggkvalite

Vet inte om jag ska fråga här eller i tråden om Inets Swecxlusive-nedläggande (länk).

Seasonic MagFlow VS be quiet! Light Wings" 120mm High-Speed
Hittar inget relevant på Google. Någon som har mer input av hur dessa står sig?

(utöver ovan citerade)

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Det är ingen svindålig deal men heller inte fantastisk.

Notera att detta är 980 "icke-Pro" dvs en Gen 3-enhet. Finns flera Gen4-enheter som ligger nära i pris, till exempel Kingston NV2 M.2 SSD 1TB: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=7110139

Sedan har NV2 sannolikt QLC vs 980 TLC så pros och cons där också.

Om jag inte missförstått Samsungs sida så är denna Samsung disk faktiskt MLC. Vilket är ganska trevligt ,🙂

https://www.samsung.com/se/memory-storage/nvme-ssd/980-1tb-nv...

Storage Memory
Samsung V-NAND 3-bit MLC

Edit: 3-bit MLC = TLC, Herregud 😅

Permalänk
Skrivet av AlexCooper:

Vet inte om jag ska fråga här eller i tråden om Inets Swecxlusive-nedläggande (länk).

Seasonic MagFlow VS be quiet! Light Wings" 120mm High-Speed
Hittar inget relevant på Google. Någon som har mer input av hur dessa står sig?

(utöver ovan citerade)

Skulle väll säga att dom är rätt lika varandra i prestanda, lite högre luftflöde på seasonic och ingen RGB, Jag tycker dom är snyggare än light wings men där får du ju själv känna vad du tycker

Visa signatur

PC master race!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Om jag inte missförstått Samsungs sida så är denna Samsung disk faktiskt MLC. Vilket är ganska trevligt ,🙂

https://www.samsung.com/se/memory-storage/nvme-ssd/980-1tb-nv...

Storage Memory
Samsung V-NAND 3-bit MLC

Edit: 3-bit MLC = TLC, Herregud 😅

Ja, bra poäng och ganska förvirrande att Samsung skriver ut det så. Som du är inne på, tekniskt sett är det väl inte fel men...