Lastpass-användare rasar – kan inte logga in

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Mizccc:

Eller ett bra minne.

Inte lika kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

alla lösenord skrivna på ett papper under tangentbord... eller hur var det nu man skulle göra?

Japp, då är problemet inte längre datasäkerhet utan fysisk säkerhet. Ansvaret flyttas från IT-avdelningen till vaktbolaget...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Gött med egen hostad Bitwarden så vet man alltid vem man ska skylla på om det inte fungerar.

Permalänk
Medlem

Exporterade alla lösenord, krypterade filen (varför i hela friden erbjuds inte ens en krypterad zip eller nåt som default när man exporterar från lastpass? Okrypterad .csv nerladdad? Sparad till hårddisken. Är det bra?) och så får vi ser var det landar. Lastpass är smidigt, men verkar ha en del problem.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Med risk att framstå som en idiot, men vad är skillnaden mellan Lastpass och "spara lösenord" i Chrome?

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Med risk att framstå som en idiot, men vad är skillnaden mellan Lastpass och "spara lösenord" i Chrome?

/Lifooz

Skillnaden är väl lite förenklat att den ena sparar lösenord i LastPass och den andra sparar lösenord i Chrome.

Lite mer djupt sett är LastPass en dedikerad lösenordshanterare som är till för att användas oavsett webbläsare med lite mer avancerade funktioner, medan Chrome är en webbläsare som också råkar ha en ganska basic lösenordshanterare inbyggd.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Skillnaden är väl lite förenklat att den ena sparar lösenord i LastPass och den andra sparar lösenord i Chrome.

Lite mer djupt sett är LastPass en dedikerad lösenordshanterare som är till för att användas oavsett webbläsare med lite mer avancerade funktioner, medan Chrome är en webbläsare som också råkar ha en ganska basic lösenordshanterare inbyggd.

Tack för utförlig förklaring!

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Absolut, har man haft wobbel med en motorcykel i ~250km/h så är allt annat lugnt.

Ta hand om dig i trafiken!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av enterthewoid:

Gött med egen hostad Bitwarden så vet man alltid vem man ska skylla på om det inte fungerar.

Känner alltid det samma med

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Rubrikerna på Swecöockers blir ju mer och mer löjliga…
Kan redaktionen börja se över hur man väljer att namnge artiklar? Förra veckan var det också något som påminde om en blaska från 90-talet och var ett totalt clickbait.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Har väl inte riktigt med det här att göra, men jag undrar om fysisk uppskrivna. Komplexa lösenord verkligen är så dåligt lösning, åtminstone för enheter som sällan lämnar hemmet.....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Ta hand om dig i trafiken!

…och framförallt oss andra!

Permalänk
Medlem

Har kört Keepass sen långt tillbaka, lagrar databasen i onedrive och lokalt vilket medför att man ALLTID kommer åt lösenorden även om man råkar vara offline. Aldrig haft problem och då används det par gånger dagligen.

Körs på Windows och Android men ska gå att köra på många andra plattformar med.

Möjligen kan jag tycka att GUI:t känns ganska gammalmodigt men det gör vad det ska göra snabbt och problemfritt så jag är nöjd.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Haha vilka rubriker, trodde först antalet användare gick ner.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt artikeln , det fungerar inte även om man följer LastPass guide och video ? Eller är det bara en rtfm situation ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Har man inte så många användarkonton och inte har nå större behov av att komma åt dem på fler platser så är papper säkerligen bra.

Men ja, det är väl rätt vanligt idag att ha närmre 100 olika användarkonton. Som ibland uppdateras. Papperslösningen är svårare att hålla uppdaterad.
Och så funkar det dåligt om man behöver det mer än hemma.

Jag skulle säga som så att om papparslösningen funkar för en så är den rätt bra 👍

100 konton? Ja då har man nog andra problem. Jag har nog kanske max 10 men använder mest 4-5 st.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av LearningExperience:

Glad att jag böt till Bitwarden när LastPass såldes till GoTo

Same, tycker Bitwarden funkar klockrent, inte haft problen nån gång sedan jag bytte (runt 2 år sedan)

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3700x MB: Gigabyte B550M-DS3H
GPU: Gigabyte RTX 3060 12GB
RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR4 3200 MHz
Monitor: AOC G2490vxa 144 Hz
Headphones: JBL Tune 510BT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wesslan1:

"Rasar".....trodde jag var på aftonbladet först...

Sweclockers hette det förut, nu är det Aftonbladet Data - tryck ctrl+R om du fortfarande ser den gamla loggan.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

100 konton? Ja då har man nog andra problem. Jag har nog kanske max 10 men använder mest 4-5 st.

Yes!
Jag trodde jag hade 10-20 konton för 10 år sedan. Men när jag räknade på konton som faktiskt fanns kvar så var det närmre 100 redan då. Nu är det fler.

Jag har ett 20tal bara för jobbportaler.

Bara resebolag har jag över 10 konton.
Det är några få flygbolag, 3 lokaltrafikkonton, tåg, buss, båt och 2 hyr bil-konton. Och så 2-3 st för boende.
Har precis aktivt avslutat konto för en bilutryrning och ett konto för att hyra elscootrers så jag jobbar ändå på att hålla nere mängden.
Jag har såklart inte alla de apparna installerade eller använder kontona. Men jag har heller inte aktivt tagit bort dem. Så jag har dem ju kvar.

Ja sedan har man väl tradera, blocket, en handfull elektronikåterförsäljare, några olika forum och modforum, lite social media, några streamingtjänster, några spelkonton - och så kräver en del spel extrakonton så som 2k, rockstar games - and so on.
Jag har 5 olika banker - alla aktivt valda. Bara där är ju en handfull konton. De loggar jag förvisso in på med bankID - men jag har ju konton även där.

Jag tror många underskattar hur många konton man faktiskt har registrerat de senaste 20 åren. Jag har lagt en del til med kartläggning för egen del så att jag faktiskt har koll. Men det tror jag inte många har gjort.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Skillnaden är väl lite förenklat att den ena sparar lösenord i LastPass och den andra sparar lösenord i Chrome.

Lite mer djupt sett är LastPass en dedikerad lösenordshanterare som är till för att användas oavsett webbläsare med lite mer avancerade funktioner, medan Chrome är en webbläsare som också råkar ha en ganska basic lösenordshanterare inbyggd.

Fast Chromes lösenordshanterare (Egentligen Googles) fungerar också utanför Chrome i Android.
I alla fall på Pixeltelefoner (som den jag har) så autologgas man in i appar på ett sätt som var mycket smidigare än när jag had lastpass där den saken fungerade rätt så dåligt.
Som privatanvändare annars så tycker jag att den enda mer avancerade funktionen jag annars drog nytta av i LastPass var lösenordsgenereringen som väl inte finns i Chrome? Fast jag har inte skapat speciellt många nya lösenord, när jag gjorde det så dök inte alternativet upp i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Yes!
Jag trodde jag hade 10-20 konton för 10 år sedan. Men när jag räknade på konton som faktiskt fanns kvar så var det närmre 100 redan då. Nu är det fler.

Jag har ett 20tal bara för jobbportaler.

Bara resebolag har jag över 10 konton.
Det är några få flygbolag, 3 lokaltrafikkonton, tåg, buss, båt och 2 hyr bil-konton. Och så 2-3 st för boende.
Har precis aktivt avslutat konto för en bilutryrning och ett konto för att hyra elscootrers så jag jobbar ändå på att hålla nere mängden.
Jag har såklart inte alla de apparna installerade eller använder kontona. Men jag har heller inte aktivt tagit bort dem. Så jag har dem ju kvar.

Ja sedan har man väl tradera, blocket, en handfull elektronikåterförsäljare, några olika forum och modforum, lite social media, några streamingtjänster, några spelkonton - och så kräver en del spel extrakonton så som 2k, rockstar games - and so on.
Jag har 5 olika banker - alla aktivt valda. Bara där är ju en handfull konton. De loggar jag förvisso in på med bankID - men jag har ju konton även där.

Jag tror många underskattar hur många konton man faktiskt har registrerat de senaste 20 åren. Jag har lagt en del til med kartläggning för egen del så att jag faktiskt har koll. Men det tror jag inte många har gjort.

Jepp. 100 är ingenting. Hade nästan 300 vid exporten av lastpassvalvet.
Klart man samlar på sig lösenord för alla siter man vart med i genom åren. Bara för Google har jag 6 olika gmail-konton.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Yes!
Jag trodde jag hade 10-20 konton för 10 år sedan. Men när jag räknade på konton som faktiskt fanns kvar så var det närmre 100 redan då. Nu är det fler.

Jag har ett 20tal bara för jobbportaler.

Bara resebolag har jag över 10 konton.
Det är några få flygbolag, 3 lokaltrafikkonton, tåg, buss, båt och 2 hyr bil-konton. Och så 2-3 st för boende.
Har precis aktivt avslutat konto för en bilutryrning och ett konto för att hyra elscootrers så jag jobbar ändå på att hålla nere mängden.
Jag har såklart inte alla de apparna installerade eller använder kontona. Men jag har heller inte aktivt tagit bort dem. Så jag har dem ju kvar.

Ja sedan har man väl tradera, blocket, en handfull elektronikåterförsäljare, några olika forum och modforum, lite social media, några streamingtjänster, några spelkonton - och så kräver en del spel extrakonton så som 2k, rockstar games - and so on.
Jag har 5 olika banker - alla aktivt valda. Bara där är ju en handfull konton. De loggar jag förvisso in på med bankID - men jag har ju konton även där.

Jag tror många underskattar hur många konton man faktiskt har registrerat de senaste 20 åren. Jag har lagt en del til med kartläggning för egen del så att jag faktiskt har koll. Men det tror jag inte många har gjort.

Oj ja du har mängder. Jag håller mig birta från sånt i den mån det går. Men det blir allt svårare då alla vill att man ska ha konton överallt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enterthewoid:

Gött med egen hostad Bitwarden så vet man alltid vem man ska skylla på om det inte fungerar.

Skrivet av basn:

Känner alltid det samma med

Jag använder Bitwarden men jag litar nog mer på att de klarar att hålla min data säker än jag gör

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Lokalt i huvudet ja. Alla system kan fallera.

Hjärnor är kända för att vara ofelbara:-)

Permalänk
Medlem

Skadar aldrig med en hard copy som backup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Oj ja du har mängder. Jag håller mig birta från sånt i den mån det går. Men det blir allt svårare då alla vill att man ska ha konton överallt.

Jag tror att det är ovanligt att man har ensiffrigt antal konton.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Jepp. 100 är ingenting. Hade nästan 300 vid exporten av lastpassvalvet.
Klart man samlar på sig lösenord för alla siter man vart med i genom åren. Bara för Google har jag 6 olika gmail-konton.

Om vi då ska tävla, 443 items i min password manager just nu
Och då ligger jag nog inte ens i toppen....

Permalänk
Medlem

De kanske ska byta namn till YoushallnotPass

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag tror att det är ovanligt att man har ensiffrigt antal konton.

Förhoppningsvis har man under 10st man använder dagligen.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Stackars kunder / användare 😑
En lösenordshanterar är så central idag. Uruselt av Lastpass att sköta deras tjänst så undermåligt.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570