Permalänk
Medlem

Nätverkskortet fungerar inte

Hej!

Inet har precis byggt och levererat en ny stationär dator till mig och nätverkskortet fungerar inte. Det gäller både via kabel och trådlöst. Jag hade hoppats på att Inet skulle kontrollera detta under deras "funktionskontroll" så att jag slapp. Allt funkar som det ska på min gamla dator, så det är inte fel på min router, internetkabel eller annat.

Moderkortet är MSI MPG X670E Carbon WIFI och det har Realtek RTL8125BG. Jag har testat att uppdatera drivrutinerna, reparera och ta bort dem, allt utan resultat. Jag har uppdaterat det som går, bla nytt chipset och drivirutiner för blåtand. Jag har tagit bort alla strömsparfunktioner, startat om datorn, dragit ur strömkabeln, låtit den vara strömlös utan ram i och så vidare. Jag har inte uppdaterat BIOS, och jag når inte windows update av förklarliga skäl. Så det återstår.

Min tanke är dock att först åka och köpa ett externt wifikort och hoppas att det löser huvudvärken tillfälligt. Kanske att det tom kan hjälpa långsiktigt om det möjliggör att jag får ner windows update och kan lösa problemen där igenom.

Är det någon som har förslag på vad jag kan försöka göra utöver detta? Tack på förhand!

Övriga delar:
Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 1TB
Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB
AMD Ryzen 7 7800X3D
Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL36 FURY
be quiet! Silent Wings 4 140mm PWM
Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC
Fractal Design Meshify 2 Svart Solid
MSI MEG Ai1300P PCIE5 1300W
Arctic Liquid Freezer II 360 A-RGB.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Hattifnatten:

Hej!

Inet har precis byggt och levererat en ny stationär dator till mig och nätverkskortet fungerar inte. Det gäller både via kabel och trådlöst. Jag hade hoppats på att Inet skulle kontrollera detta under deras "funktionskontroll" så att jag slapp. Allt funkar som det ska på min gamla dator, så det är inte fel på min router, internetkabel eller annat.

Moderkortet är MSI MPG X670E Carbon WIFI och det har Realtek RTL8125BG. Jag har testat att uppdatera drivrutinerna, reparera och ta bort dem, allt utan resultat. Jag har uppdaterat det som går, bla nytt chipset och drivirutiner för blåtand. Jag har tagit bort alla strömsparfunktioner, startat om datorn, dragit ur strömkabeln, låtit den vara strömlös utan ram i och så vidare. Jag har inte uppdaterat BIOS, och jag når inte windows update av förklarliga skäl. Så det återstår.

Min tanke är dock att först åka och köpa ett externt wifikort och hoppas att det löser huvudvärken tillfälligt. Kanske att det tom kan hjälpa långsiktigt om det möjliggör att jag får ner windows update och kan lösa problemen där igenom.

Är det någon som har förslag på vad jag kan försöka göra utöver detta? Tack på förhand!

Övriga delar:
Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 1TB
Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB
AMD Ryzen 7 7800X3D
Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL36 FURY
be quiet! Silent Wings 4 140mm PWM
Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC
Fractal Design Meshify 2 Svart Solid
MSI MEG Ai1300P PCIE5 1300W
Arctic Liquid Freezer II 360 A-RGB.

Vad ska du med Windows Update till om du ska uppdatera UEFI? Det görs direkt från UEFI alt. från USB-sticka.
Du kontaktar @Inet i första hand eftersom de byggt och ska funktionstesta datorn innan den skickas..

Permalänk
Medlem

Kollat så det inte är avstängt i BIOS? Ring och prata med Inet om teknisk support om du inte känner dig bekväm med att hitta inställningen själv. De borde nog informeras om problemet oavsett tänker jag.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Vad ska du med Windows Update till om du ska uppdatera UEFI? Det görs direkt från UEFI alt. från USB-sticka.
Du kontaktar @Inet i första hand eftersom de byggt och ska funktionstesta datorn innan den skickas..

Windows update har löst problemen för vissa användare utan behov av uppdatering av UEFI. Har det senare som ett sista alternativ.

Inet är redan kontaktade. De vill ha in datorn på service. Jag behöver ha datorn nu och försöker således uttömma alla alternativ innan jag eventuellt tvingas skicka in den.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Hej!

Inet har precis byggt och levererat en ny stationär dator till mig och nätverkskortet fungerar inte. Det gäller både via kabel och trådlöst. Jag hade hoppats på att Inet skulle kontrollera detta under deras "funktionskontroll" så att jag slapp. Allt funkar som det ska på min gamla dator, så det är inte fel på min router, internetkabel eller annat.

Moderkortet är MSI MPG X670E Carbon WIFI och det har Realtek RTL8125BG. Jag har testat att uppdatera drivrutinerna, reparera och ta bort dem, allt utan resultat. Jag har uppdaterat det som går, bla nytt chipset och drivirutiner för blåtand. Jag har tagit bort alla strömsparfunktioner, startat om datorn, dragit ur strömkabeln, låtit den vara strömlös utan ram i och så vidare. Jag har inte uppdaterat BIOS, och jag når inte windows update av förklarliga skäl. Så det återstår.

Min tanke är dock att först åka och köpa ett externt wifikort och hoppas att det löser huvudvärken tillfälligt. Kanske att det tom kan hjälpa långsiktigt om det möjliggör att jag får ner windows update och kan lösa problemen där igenom.

Är det någon som har förslag på vad jag kan försöka göra utöver detta? Tack på förhand!

Övriga delar:
Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 1TB
Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB
AMD Ryzen 7 7800X3D
Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL36 FURY
be quiet! Silent Wings 4 140mm PWM
Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC
Fractal Design Meshify 2 Svart Solid
MSI MEG Ai1300P PCIE5 1300W
Arctic Liquid Freezer II 360 A-RGB.

Om du snabbt vill ha wifi funktionalitet köp något sådant här:

https://www.maxgaming.se/sv/natverksadapter/tl-wn725n-wireles...

Haha, det var mig en lång adress 😂. Har något liknande hemma, gott att ha när man ska felsöka folks datorer och inte orkar dra fram en kabel. Finns i en mängd variationer från olika tillverkare och i olika prisklasser.

Glhf!

Permalänk
Medlem

Om det är bråttom att få igång datorn så låter det lättaste att bara köpa ett nytt nätverkskort och stoppa i en PCI-E x1 slot. Välj gärna ett från Intel så slipper du strula (vilket det ofta brukar bli med Realtek imho)

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Hattifnatten:

Windows update har löst problemen för vissa användare utan behov av uppdatering av UEFI. Har det senare som ett sista alternativ.

Inet är redan kontaktade. De vill ha in datorn på service. Jag behöver ha datorn nu och försöker således uttömma alla alternativ innan jag eventuellt tvingas skicka in den.

Fattar. Då är det egentligen handla nytt PCIE-kort som gäller, vilket som helst

Permalänk
Hedersmedlem

Tjacka nätverkskort som USB-dongel så slipper du öppna maskinen. Borde vara enklaste och billigaste testet.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna göra en botbar Linux live på en usb-sticka och se om det funkar där.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Har du återställt UEFI till standardinställningar?

För om Inet har installerat Windows åt dig kan det hända att de gjort det via nätverk och ändrat lite inställningar i UEFI.
Det vet jag att vi gjorde på Komplett när jag jobbade där.

Visa signatur

EVGA 1080 Ti | AMD Ryzen 7 7700X | Asus ROG Strix B650E-F | Corsair Vengeance 32GB 60000MHz | Corsair MP500 240GB | Seagate Firecuda Beskar 1TB | Corsair RM850x | Phanteks NV7 | Custom loop

Permalänk
Medlem

Det är separata nätverkskort för kabel och trådlöst. Att bägge är trasiga låter konstigt. Vad får du för fel?

Du kan ansluta din telefon med USB kabel och dela internet till datorn om du vill uppdatera Windows. Är telefonen ansluten till Wifi så används inte mobildata.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut i enhetshanteraren?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskaren:

Det är separata nätverkskort för kabel och trådlöst. Att bägge är trasiga låter konstigt. Vad får du för fel?

Du kan ansluta din telefon med USB kabel och dela internet till datorn om du vill uppdatera Windows. Är telefonen ansluten till Wifi så används inte mobildata.

Testade detta som ett av de första åtgärderna, funkade inte alls. Men nu har jag köpt en https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradburet-natverk/... och har uppdaterat allt som går. Felsöker fortfarande, så jag vet inte om allt löst sig ännu. Men internet har jag

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Hur ser det ut i enhetshanteraren?

Enhetshanteraren visade inga nätverkskort om man inte tryckte på "visa dolda enheter", först då dök nätverkskortet upp, dock som urkopplat. Inet säger sig ha testat allt innan frakt till mig.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC