Bilar med smarta inslag ger fler dumma fel

Permalänk
Medlem

Jag har inga som helst problem att allt bara är touch utan välkomnar det, hoppas Tesla kan klara sig undan påtryckningar från pöbeln som bestämt måste ha en knapp för varenda liten funktion och fortsätter med deras inställning. Vill man ha knappar kan man ju välja någon annat märke än Tesla?

(inb4: Ni som väljer annat än Tesla, t.ex. VW, go right ahead och klaga på VW. Men gång på gång läser jag folk som är avgas fanatiker som vill pusha Tesla till att ha knappar. fan köp en annan bil då!?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Kan inte hålla med mer. Många saker i en bil gör sig betydligt bättre i "fysisk" form.

Jag har själv vart millimeter ifrån att frontalkrocka med en lastbil när en nyare VW Golf (Jobbil) tyckte jag låg för nära kanten av vägen på en smal landsväg och den från ingenstans börjar styra upp mot mitten av vägen när jag fick möte. Tur att jag höll hårt i ratten vid det tillfället.

Här skall du få ett tips av mig för att slippa brottas med styrningen när bilen tycker du är på väg ut(lane keeping aid som jobbar).
Sätt på blinkersen så visar du att det är en medveten handling och bilen beter sig som väntad.
Med blinkers på får du köra i diket hur mycket du vill.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Har en kompis som jobbar på Volvo med att framkalla buggar och sen täppa till dem. Både såna han framkallar själv och sådana som inkommit vid användning av kund.
Tydligen växer detta problemet ju mer man kan ”skräddarsy” sin bil, han nämnde därefter att de problemen ser man sällan hos t.ex. Toyota då de finns väldigt få val och tillägg till deras bilar utan de finns i tre-fyra utföranden medan en Volvo, BMW, Audi, Mercedes m.fl går att få i ganska många fler kombinationer och utföranden och det finns inte många sådana bilar som är den andre lik.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Jag har inte jätteny bil. En Alhambra från -17. (modellen kom 2010) Och där tycker jag det är bra faktiskt. Infotainment systemet är just det. Bara infotainment! GPS får man med Android Auto/Apple Carplay.
Klimatanläggningen är en egen panel med knappar och vred. Och inställningar för körning sköts med rattknapparna i instrumentpanelen.

Det måhända vara enkelt och basic, men fan vad bra det funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Kan inte hålla med mer. Många saker i en bil gör sig betydligt bättre i "fysisk" form.

Jag har själv vart millimeter ifrån att frontalkrocka med en lastbil när en nyare VW Golf (Jobbil) tyckte jag låg för nära kanten av vägen på en smal landsväg och den från ingenstans börjar styra upp mot mitten av vägen när jag fick möte. Tur att jag höll hårt i ratten vid det tillfället.

Kört med lane assist funktionen i Audi A6 och svär åt den typ varje gång. Den funktionen borde inte vara aktiverad som standard när den inte fungerar tillförlitligt. Jag ser inga problem att den finns men den är på tok för aggressiv och borde enligt mig bara lösa ut om man faktiskt håller på att höra av vägen och inte ligger 2 cm 'fel' i vägbanan.

Sen också det psykologiska aspekten kommer in med att man inte längre litar på bilen. Den lever sitt egna liv så att säga. Föraren borde alltid få känna sig i kontroll så länge ingen fara för kollision finns.

Nån annan som tänkt på vad som händer när dagens nya bilar närmar sig 20 år, kommer systemen hålla? Vet ju hur sensorer kan glappa på gamla bilar. Inte så gött om radar sensorerna börjar få glappkontakt direkt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Endast touch-skärm och numera bara hastighetsindikator till höger i Infotainment-skärmen. 🤮
Jävla dumheter.

Däremot vrålbilligt att speca iom ingen extra certifiering efter första certifieringen som fysiska knappändringar kräver.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

En "smart" funktion vore om det pep till varje gång bilen känner av att föraren inte använde blinkers korrekt.
Var tionde gång kunde man dra 100 kr till trafikskadefonden...

Permalänk
Medlem

varit så länge. Någon sensor som mäter fel så RIKTIGA fel stöter man allt mer sällan på. tex där motor, växellåda eller något vitalt går sönder.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

En "smart" funktion vore om det pep till varje gång bilen känner av att föraren inte använde blinkers korrekt.
Var tionde gång kunde man dra 100 kr till trafikskadefonden...

Eller om den bara körde in till väggrenen, stänger av bilen och automatiskt ringer upp en trafikskola.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Jag har inga som helst problem att allt bara är touch utan välkomnar det, hoppas Tesla kan klara sig undan påtryckningar från pöbeln som bestämt måste ha en knapp för varenda liten funktion och fortsätter med deras inställning. Vill man ha knappar kan man ju välja någon annat märke än Tesla?

(inb4: Ni som väljer annat än Tesla, t.ex. VW, go right ahead och klaga på VW. Men gång på gång läser jag folk som är avgas fanatiker som vill pusha Tesla till att ha knappar. fan köp en annan bil då!?)

Jag tänker mest på säkerhet. Med fysiska knappar behöver man inte ta ögonen från vägen en sekund och kan dessutom släcka ned alla instrument till 0 som hjälper vid mörker körning.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Tycker det är mycket, "jaha är det konstigt då?" över sånna här rubriker.
Ja, mer teknik flyttar in i bilarna, det kommer inte ändras.
Ja, teknik strular, det har den alltid gjort och kommer i viss mån alltid göra.
Men är det ett faktiskt problem? Jag läser tex denna rad ur nyheten:
"J.D. Powers noterar ett av de i särklass vanligaste problemen är kopplade till inbyggda trådlösa laddare för telefoner."
Ja, bilar som inte har trådlös laddning av mobilen kan inte få problem med trådlös laddning av mobilen. Jag vill ändå ha en bil med trådlös laddning av mobilen. så... ?

Permalänk
Medlem

En av anledningarna till att jag valde en Audi när jag beställde elbil var just att dom håller kvar vid många fysiska knappar och infotainment är just övriga inställningar och gps, tyvärr valde dom delvis touch på ratten men även klickbara.
Lane assist är en sak jag alltid stänger av direkt när jag startat bilen, gillar inte heller att bilen rycker i ratten om man snabbt behöver väja eller liknande.
Tesla föll bort direkt vid valet av bil just pga att allt skall styras från centralskärm vilket jag inte gillar, tyvärr hakar allt fler på den trenden så i framtiden lär man inte ha så många val när man byter bil.

Även om jag gillar elektrisk drivlina så vill jag att övriga saker skall vara som vanligt, är inte ute efter en surfplatta med hjul.

Permalänk
Medlem

Teknik 'bara för att' är lika illa som alla de websites som re-designar sin layout titt som tätt 'bara för att'. Teknik kom till för att hjälpa människan (klubba, spjut, pilbåge, och så vidare). Teknik som bara är ett irritationsmoment och som ersätter redan fungerande, ofta analog dito är inte innovativ. Du har inte förbättrat något om du i slutänden försämrat för användaren. Där borde ingenjörerna och designers gemensamt sätta sig ned ett (låååångt) slag och tänka om. Tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Eller om den bara körde in till väggrenen, stänger av bilen och automatiskt ringer upp en trafikskola.

Då skulle ju varenda BMW stå parkerad för jämnan i vägkanten, så kan man ju inte ha det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archros:

Den taktila beröringen från en touchskärm kan inte slå fysiska knappar och vred.

Med det sagt vilket vidrigt ord.... "Taktil beröring"
Usch

Taktil återkoppling kanske är en bättre fras

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd

Pekskärm är ett sattyg när man kör rattfull. Går ju inte att träffa rätt alls med fingrarna. Man vet ju inte vilken av de två skärmarna man ser som är den riktiga.

Vi i rattfullas riksförbund vill ha tillbaka stora och enkla vred. Vi känner oss diskriminerade.

Permalänk
Musikälskare

Att inte ha touch-skärm till reglage borde bli en feature

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Rekordmedlem

Tills bilarna blir smarta nog att köra själva ska man kanske följa flygets exempel och införa en type rating som utbildar på den specifika modellen och sedan ha återkommande simulatorträningar och tester för att man ska få fortsätta som förare.
Och interfacen i ett flygplan är mer fysiska och logiska och har krav på sig att de ska fungera till skillnad från tramset med touch i bilar som borde förbjudas i lag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tycker det fungerar utmärkt med touch för det mesta i bilen. Det enda jag saknar som ny Tesla MY förare i år är väl egentligen bättre kontroll över vindrutetorkarna. Men det är ju mest för att det automatiska systemet fungerar så uselt så man behöver pilla på det så ofta. Fördelen med touchskärm är ju att man enkelt kan lägga till nya, eller förbättra existerande funktioner enkelt utan att man behöver bygga om bilen fysiskt.

Permalänk
Medlem

Hålla i en telefon (utan att ens titta på skärmen) får man inte göra, men fippla med displayer och touchknappar får man tydligen göra. Märkligt. Men så föredrar jag "analoga" hastighetsmätare etc också. Upplever det som trafiksäkrare.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt en bil med touchknappar för flera år sedan om det var något jag ville ha. Nu vill jag inte det så jag håller mig till de med fysiska knappar. Jag trivs bättre och kör säkrare med det.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidas:

Borde väl klassas som taktiskt beröring, är ju ändå skarpt läge

Hahaha

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archros:

Den taktila beröringen från en touchskärm kan inte slå fysiska knappar och vred.

Med det sagt vilket vidrigt ord.... "Taktil beröring"
Usch

Gillar du inte taktil kan du använde det i sammanhangen mer passande ordet haptiskt. När du berör en yta som återkopplar med vibrationer så kallas det för haptisk återkoppling

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv

Köpte själv min första bil förra året (en diesel) som jag planera att konvertera till en elbil på 30-talet. Den har bluetooth & backsensor, men inget Internet, GPS eller infotainment-mjukvara som nyare bilar har.

Och det är så jag vill ha det. En bil ska vara en bil, om jag vill ha Internet & appar så sköter jag det via min smartphone. Riktiga knappar & reglare till allting. Som det ska vara.

Jag tror att folk underskattar riskerna med mjukvara som biltillverkarna av ekonomiska skäl inte kommer att kunna uppdatera för evigt. Closed-source vilket gör saken värre.

Förhoppningsvis kanske Tesla gör sina tidiga modeller open-source så småningom när de har blivit för gamla för att få officiella updates, och i den bästa av världar skulle andra biltillverkare ta efter, men ytterst tveksamt om det händer i verkligheten.

Man kan argumentera att "varför skulle någon besvära sig med att hacka din bil!" men jag vill personligen att min bil ska vara just en bil, inte en dator på fyra hjul.

Lär köpa en Tesla så småningom som ett komplement tills jag har konverterat dieseln, eventuellt vore det intressant att köpa en gammal model S & riva ut Internet så att det blir en "dumb EV".

Permalänk
Sötast

Jag kan inte förstå hur det blev/är lagligt att ha "hybridstyrning" på en bil.

Jag anser att det bör finnas två lägen i en bil:

läge 1: MAX EN FÖRARE, människa - all form av hjälpmedel som att RYCKA ratten till vänster när bilen känner NU KÖR VI

läge 2: MAX EN FÖRARE, dator - om datorn kör så ska datorn vara bra nog att utföra alla moment, utan tvekan, annars är den inte tillräckligt bra.

Att det är som idag att en bil plötsligt får lov att välja att du är utanför en fil eller väljer att juste vänster blir bra här eller att den börjar bromsa för att den tycker det känns som ett bra läge är LIVSFARLIGT.

Om det inte vore LIVSFARLIGT så hade bilar ju kunnat komma med 2 rattar och 6 pedaler direkt så kan man ju köra tillsammans med polaren eller mormor eller varför inte din fulla morbror? för det är exakt så det känns när datorn skall kontrollera vissa variabler och du förväntas veta vad den känner för att göra.

Fattar icke hur det är ens lagligt att bara slänga in godtycklig mjukvara som till 100% är outsourcad till billigate jävla avtal man kunde hitta :/

Edit:

När elbilar var något nytt så var jag en av de största nördarna som tyckte att det var så jävla häftigt och skulle bli så jävla bra.
Men världen vi lever i lever inte efter logik utan den lever efter politik som styrs av icke sakkunniga politiker och dessa styrs efter 'vad som är hett just nu' som om vi alla lever i en förbannad tiktok trend.

Jag tänker fortsätta köra en bil som inte tvingar mig att prenumera varken på varma säten, rattar som får rycka var de vill eller i övrigt har någon form av "smart" funktion. Jag måste vara en total-idiot helt ärligt för att jag är än idag en smart-tv vägrare för att jag är teknisk nog att se rakt igenom all jävla bullshit men på samma gång var jag naiv nog att tro att man skulle kunna köpa en elbil som inte följer samma trender som all annan IT. :/

Edit2 :

Exakt lika illa är touch-sjukdomen. Det är skitfint att ha på min mobil, som jag aktivt tittar på, för att jag aktivt använder den och jag aktivt ser mina fingrar röra den.

Om jag sitter i en bil är det väl helt ärligt mer vettigt att ha 3 dildos sticka ut ur panelen i 3 helt olika former för att du ska kunna få ett muskelminne när du kör än att förvänta sig att föraren ska smyga med handen över ytan, gissa var den är för att vara tvungen att bekräfta vad man gör med ögonen..... de där två SOM BORDE VARA PÅ VÄGEN?!

Edit3 :

Yep, im this angry and disappointed. It doesnt even make sense to be this upset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

En "smart" funktion vore om det pep till varje gång bilen känner av att föraren inte använde blinkers korrekt.
Var tionde gång kunde man dra 100 kr till trafikskadefonden...

Fast det där skulle bara slå snett. Jag brukar blinka in i rondell när jag ska annat än rakt fram (alltså på sättet som var lag fram till någon gång tidigt 00-tal), trots att man egentligen bara ska blinka ut ur en rondell numera. Ska det också räknas som fel eller ska det vara ett glidande mål med vilka fel som är tillåtna och inte?

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon344829:

Förhoppningsvis kanske Tesla gör sina tidiga modeller open-source så småningom när de har blivit för gamla för att få officiella updates, och i den bästa av världar skulle andra biltillverkare ta efter, men ytterst tveksamt om det händer i verkligheten.

Ja det är ju precis vad vi behöver. Gemene man ska leka mjukvaruutvecklare och fixa diverse säkerhetskritiska funktioner som gått igenom certifiering etc. i ett antal länder och unioner.

Bättre att ställa extrema lagkrav på säkerhet i minst 20 år efter lanserad produkt eller liknande, se till att biltillverkarna använder så pass lik mjukvara att de kan byta en gammal VCU mot en nyare modell osv..

Redan fruktansvärt i vissa moderna bilar som ska hålla på och plinga och vibrera och ha sig så fort man är nära en linje eller någon annan bil är i närheten eller om man kör 2 km/h över gränsen osv osv. Kostar multum att stoppa in i alla bilar och tillför sällan mer än irritation.

Personligen har jag en enda sådan funktion på min bil. Radar fram för att bromsa etc vid krock. Den jäveln löser ju ut för spöken då och då.. Dock aldrig tvärnitat som tur är...

Tacka fan för en hederlig manuell bil med koppling, gas, broms och inga överraskningar. Jag har förövrigt noterat att varenda Tesla som glider runt verkar föraren fått körkortet i flingpaketet eller helt enkelt bara vant sig vid att bilen löser alla märkliga situationer åt dem. Mest oförutsägbara bilarna man stöter på där ute.

Skrivet av Gurrrra:

Körde nån VW ID1 förra året som hade nån automatisk inbromsning inför rondeller o kryss

Vad i... det här har jag missat helt. Det blir att köra veteranbilar tills man dör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Här skall du få ett tips av mig för att slippa brottas med styrningen när bilen tycker du är på väg ut(lane keeping aid som jobbar).
Sätt på blinkersen så visar du att det är en medveten handling och bilen beter sig som väntad.
Med blinkers på får du köra i diket hur mycket du vill.

Jag ägde en VW ID3 tidigare där jag var tvungen att stänga av lane keeping assist varje gång jag körde den, då den aktivt försöker styra ut mig mitt i vägen. Det är på en landsväg utan mittlinje där man måste hålla ut längst till höger för att inte krocka med mötande.

Är tanken att jag ska ha blinkers på i 1 mil då menar du?

Permalänk
Medlem

Köp Mazda, Honda, Toyota och Ford.

De har massvis med fysiska knappar kvar i sina bilar.

I min Ford är bara infotainment systemet en "bonus" finns inget i den som är viktigt för bilens framfart i dagligt bruk, alla vitala inställningar ställer man in från den lilla skärmen i instrumentpanelen som visar förbrukning och så.

Fysiska knappar till stolsvärme, rattvärme, fönster osv..

Mazda är ännu bättre, de har helt tagit bort touchfunktionen under körning och du kan enbart använda scrollhjulet och samma sak där, inget viktigt är inbakat i infotainment systemet.

Kommer aldrig köpa en bil där allt kontrolleras från skärmen.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag vill ha en modulär low-tech bil i rostfritt utförande. Elektronik ger även idag massa bekymmer och problem.

Tyvärr är det många orimliga utsläppskrav som står i vägen utöver bilindustrin i sig.

Förstår ex. inte varför vi har inbyggda färddatorer när man kan slotta i en platta istället.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).