Youtube testar aggressiv taktik mot annonsblockerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Fullt förståeligt.
Du har 2 val om du vill använda tjänsten.
1. Använd gratisversionen, men då betalar du genom att se reklam.
2. Betala för tjänsten och slipp då reklam samt att du gynnar de kanaler du följer.

Det är inte gratis att tillhandahålla en så pass stor tjänst som Youtube.

Så att inte vilja betala för sig är ett äckligt beteende.

Dude… google är äckliga. Skit ska skit ha.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av svolter:

Skillnaden här blir väl att reklamen kan vara olika lång och kan läggas in på olika ställen helt random.
Kan bli rätt många kombinationer som behövs manuellt rapporteras så troligen skulle en sådan lösning mer eller mindre klippa bort riktigt innehåll.

Borde gå att lösa med nån AI. 😬

Permalänk
Medlem

Nej tack, klarar mig bra utan att se på reklam. Undviker hellre att använda tjänsterna än att se på reklam.

Vill de tvunget ha reklam så får det istället vara banners som man kan ignorera.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Går även att leecha från andra länders billigare priser om man använder vpn.

Ja, det här är också lite märkligt att de tillåter/gör inget för att stoppa. Med en vpn till Argentina en enda gång vid beställningstillfället kan jag välja att i framtiden betala för Premium i argentinska pesos (typ en tjuga i månaden), för mitt svensk-skapade konto, med mitt svenska mastercard. Jag trodde att man åtminstone skulle behöva göra ett fejk-konto med fejkad adress och utländskt betalkort, men nejdå... Har dock hört att det inte är lika problemfritt om man har visa istället för mastercard.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem

Så tröttsamt.

Det handlar för det första om en produkt som inte är fysisk, dvs man kan varken stjäla eller "stjäla" något genom att kringgå reklamen, och för det andra så handlar det om ett företag som gick med god vinst och har så gjort i många år. Det finns inget och ingen som kan få mig att känna skuld när någon blockerar reklam i det läget.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

hade gärna betalat för premium för att slippa reklam.

om sattyget med ads mitt i videon pga sponsor också blockerades.

jag skiter fullständigt i dessa billiga kinatillverkade hemlarm, vpner, eller mobilspel...

tror att säga Raid shadow legend får de flesta att vilja spy lite i munnen typ varenda video 2+min sponsor ad oavsett total videolängd och om du kör premium eller inte...

hey betala så slipper du ads!

betalar.

och nu ett medelande från vår sponsor...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

I genomsnitt på en månad kanske 2-3 videos om dagen?

ja, då är det kanske inte lönt att skaffa premium...

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

De som naivt tror att reklam är det som betalar tjänsten behöver vakna.
Alla googles tjänster betalar du till med din data om allt du gör i å kring deras tjänster.
Data som de bygger hela deras verksamhet på att sälja.

Permalänk
Medlem

Använder premium lite, behöver inte de extra tjänster man får med premium som spela upp i bakgrunden eller ladda ner videos för att titta offline.
Av det man betalar går 45% till Google och 55% till kanalerna man tittar på efter vad jag fann på Google.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Resultatet kommer bara att bli att annonsblockerarna kommer att uppgraderas så att de lurar detekteringssystemen.

Med för mycket påtvingade annonser kommer användarna att fly.

Att användarna kommer fly Youtube ser jag som osannolikt. Där finns helt enkelt inget alternativ ens i närheten.

De kommer förhoppningsvis fly till premium eller premium lite.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

hade gärna betalat för premium för att slippa reklam.

om sattyget med ads mitt i videon pga sponsor också blockerades.

jag skiter fullständigt i dessa billiga kinatillverkade hemlarm, vpner, eller mobilspel...

tror att säga Raid shadow legend får de flesta att vilja spy lite i munnen typ varenda video 2+min sponsor ad oavsett total videolängd och om du kör premium eller inte...

hey betala så slipper du ads!

betalar.

och nu ett medelande från vår sponsor...

Detta är det enda negativa med premium för mig. Retar mig inte, och skippar allt sponsorsnack i möjligaste mån. Förstår inte skillnaden på ads och sponsrade kanaler. Alphabet borde vara konsekventa i detta fall.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Detta är det enda negativa med premium för mig. Retar mig inte, och skippar allt sponsorsnack i möjligaste mån. Förstår inte skillnaden på ads och sponsrade kanaler. Alphabet borde vara konsekventa i detta fall.

det är ju så videoskaparen tjänar sitt leverne, inte på pengarna dom får av youtube, tyvärr.

det finns dock extensions till FF/chrome som går ut på att just skippa sponsrade segment i videos, om du nu bestämt vill göra det.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Fullt förståeligt.
Du har 2 val om du vill använda tjänsten.
1. Använd gratisversionen, men då betalar du genom att se reklam.
2. Betala för tjänsten och slipp då reklam samt att du gynnar de kanaler du följer.

Det är inte gratis att tillhandahålla en så pass stor tjänst som Youtube.

Så att inte vilja betala för sig är ett äckligt beteende.

Du slipper inte reklam när skaparna redigerar in reklam i själva videon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Folk som skyter om att de betalar for Youtube premium men inte inser att alla trackers som spårar en trots att man har premium konto. Så vad menar ni vad ni får för pengarna?

Ni betalar ur egen plånbok men ändå produkten snarare än tjänsten ni använder.

Du glömmer dock alternativ kostnaden i tid och uppmärksamhet. T.e.x att kunna ha uppmärksamheten på innehållet och inte bli avbruten för reklamen. Kan ju vara värt 69kr för att kunna ha kvar uppmärksamheten på det man vill istället för att bli avbruten för att klicka bort reklam exempelvis?

Eller är du en sån som inte värderar din egna uppmärksamhet/tid?

Kollar inte inte på mycket på i youtube själb, hade jag gjort det hade jag betalat direkt för att slippa reklamen. Vill inte bli störd/avbruten av sånt jag inte är intresserad av. Värderar min tid/uppmärksamhet mycket högre än 69kr/mån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

det är ju så videoskaparen tjänar sitt leverne, inte på pengarna dom får av youtube, tyvärr.

det finns dock extensions till FF/chrome som går ut på att just skippa sponsrade segment i videos, om du nu bestämt vill göra det.

Yes, tack. Jag kör endast Safari dock, och appen i min Samsung TV och iPhone.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

För några få kronor per dag så får man premium.

Ett lätt val för mig.

Youtube kostar 119 kr / mån, för vår del använder vi youtube MYCKET mindre än streamingtjänsterna och vissa av de kostar bara 50 kr / mån. Så jag antar att det kommer ner till hur mycket man använder tjänsten? Jag använder främst youtube för att titta på reviews vilket görs sällan men när det görs så kan man plöja igenom en 5-6 videos, i framtiden låter det som att det bara blir 3 då men det ska väl räcka.

Visst, man kan tycka att det är småpengar men det finns en tanke bakom det där. Tittar du bara på just denna tjänsten och dessutom bryter ner det i dagar, timmar, minuter så känns allt billigt. Men OM man räknar ihop alla månadskostnader man har numera så kan man mycket väl bli förvånad över hur mycket som går ut varje månad.

Baserat på andra tjänster så anser jag inte 119 kr/mån särskilt billigt, speciellt när man ändå inte slipper reklamen som många youtubers väver in.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Fullt förståeligt.
Du har 2 val om du vill använda tjänsten.
1. Använd gratisversionen, men då betalar du genom att se reklam.
2. Betala för tjänsten och slipp då reklam samt att du gynnar de kanaler du följer.

Det är inte gratis att tillhandahålla en så pass stor tjänst som Youtube.

Så att inte vilja betala för sig är ett äckligt beteende.

Då väljer jag det tredje alternativet likt alla andra gigachads. Att titta på avfallsbranden som är Youtube utan samhällssabotaget till reklam, allt till det överkomliga priset av noll kronor inklusive moms.

Tillspetsat inlägg. Men det går ingen nöd på Google. Att gå in i deras försvar känns för mig väldigt främmande och nästan lite sorgligt. Google äger stora delar av Internet och har ett finger med i dess förvaltning. Ett ansvar de inte axlar och istället gör allt i sin makt att påverka och kringgå både amerikansk och europeisk lagstiftning och skattebördor. Spara försvarstalet till verksamheter som behöver försvaras hellre än institutionerna som bryter ned all konkurrens.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bbbbbaaaaa:

Google samlar in så ofantligt mycket data genom deras alla tjänster, både från gratis och betalda användare.

Försäljningen och att de tillhandehåller denna data till annonsörer betalar för tjänsten 10x om.

Njäee. Alltså google säljer inte information om kunder till annonsörer. Google säljer annonsplats till annonsörer. Och annonsplatserna är anpassade efter datan. Google får alltså in pengarna genom annonsförsäljningen. Stryps annonsvisningarna så stryps alltså youtubes intäkter på riktigt här.

Skrivet av bbbbbaaaaa:

Ska de tvinga folk att betala eller stänga av annonser får de sluta med deras massiva datainsamling samtidigt.

Här håller jag med dig.
Datainsamlingen har blivit så långtgående. Långt över gränsen för många. Här har faktiskt reklambranchen skjutit sig själva i foten.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Haha ja lycka till med det Google. Ska jag bli tvångsmatad med spam så får ni betala mig, inte tvärtom. Skämt åsido, så kommer jag aldrig betala en krona till Google, lika lite som jag kommer donera pengar till streamers eller betala för Netflix. Google kan väl sluta betala ut miljoner till typ front page zoomer kanaler istället om de vill spara pengar.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400A RGB Black ║ MSI Radeon RX 6900 XT GAMING X TRIO ║ AMD Ryzen 9 5900X Processor ║ Corsair iCUE H100i RGB PRO XT ║ Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB ║ Samsung 980 PRO 1TB SSD ║ ASUS Prime X570-P, Socket-AM4 ║ Corsair TX750M, 750W PSU ║ ACER Nitro XV2 4K UDH 144Hz ║ Yamaha MG10XU Mixer ║ Beyerdynamic DT 1770 PRO ║ SHURE SM7B Mic ║ CloudLifter

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av theBoosing:

Kört premium väldigt länge nu, för att kunna kika på tv och mobila enheter utan reklam. Blir ett plus att datorn inte heller visar reklam trots ingen ad-blocker.

Man kommer undan väldigt mycket i mobila webbläsare, får man reklaminslag är det bara uppdatera sidan och pröva igen.

Skrivet av svolter:

Skillnaden här blir väl att reklamen kan vara olika lång och kan läggas in på olika ställen helt random.
Kan bli rätt många kombinationer som behövs manuellt rapporteras så troligen skulle en sådan lösning mer eller mindre klippa bort riktigt innehåll.

I princip alla videoklipp jag ser skippar sponsrade delar och kan hoppa direkt till "händelsen"
Det finns gott om användare som rapporterar:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Fullt förståeligt.
Du har 2 val om du vill använda tjänsten.
1. Använd gratisversionen, men då betalar du genom att se reklam.
2. Betala för tjänsten och slipp då reklam samt att du gynnar de kanaler du följer.

Det är inte gratis att tillhandahålla en så pass stor tjänst som Youtube.

Så att inte vilja betala för sig är ett äckligt beteende.

Nja, man slipper inte reklam, man slipper kanske youtubes reklam(som förvisso delvis fördelas till producenter) men man blir aldrig av med de dryga reklam uthopp som producenterna väver in.

Förövrigt, det är upp till företaget att välja hur de tar betalt, de kan enkelt stoppa annonsblockerare, finns många siter som gör det. Problemet är väl att många kommer sluta använda tjänsten om den inte är just gratis och det tror jag aldrig de kommer komma ifrån. Jag som använder youtube sällan kommer utan tvekan sluta besöka siten om de kräver betalning eller för den delen inför sina dryga reklampauser som verkligen dödar klippen.

Man kan tycka vad man vill om det där men då är streaming tjänster lungt mer värt pengarna och där pratar vi ibland om halva priset.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så tröttsamt.

Det handlar för det första om en produkt som inte är fysisk, dvs man kan varken stjäla eller "stjäla" något genom att kringgå reklamen, och för det andra så handlar det om ett företag som gick med god vinst och har så gjort i många år. Det finns inget och ingen som kan få mig att känna skuld när någon blockerar reklam i det läget.

Det uppstår ju såklart en kostnad för Google om du ser på ett youtube klipp om än en väldigt liten. Samt att alla andra får en lite sämre upplevelse då flera strömmar ska "trängas" i nätet.

Ser det lite som att smita in på Grönalund och åka en gratis attraktion eller planka in på en konsert, de blir inte av med någonting och det uppstår bara en liten kostnad men om alla hade gjort likadant hade affärsmodellen inte fungerat.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Detta är mitt bekymmer med saken.

De tjänar massor på att samla information om oss. Sen ska de också ha reklam på det. Blir lite som att köpa ett spel där de också lägger in en massa cash shop-saker.

Nja. Google säljer inte information om oss till högstbjudande. Tvärt om håller de hårt i datan på individnivå.
Google tjänar pengar på att visa annonser. Kväver man annonsflödet så kväver man också intäkterna. Datan om oss genererar nämligen inte pengar av sig själv.

Varför är datan om oss så användbar då? Ja den används ju för att utforma annonssystemet. Och återigen - vingklips annonsflödet så vingklipps intäkterna.

Med det sagt är nuvarande annonssystem väldigt inkräktande! Jag har full förståelse för den delen

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Än så länge funkar Ublock Origin men misstänker att den också kommer att upptäckas, lite som på Twitch där alla adblockers har slutat fungera.. Jag har inga problem med reklam likt den här på SweClockers men när man sitter och kollar livestreams och annat så leder det i längden till att man väljer bort YouTube eller liknande tjänster. Den reklam som är påminner allt för mycket om amerikansk TV, vilket antagligen är vad de har utformat reklamen efter.. Konstant spammande av reklam går inte hem i Europa eller utanför USA/Kanada vilket Google inte verkar förstå.

Jag får ingen reklam på Twitch när jag kollar på datorn. Använder Firefox och Adblock Plus.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Det uppstår ju såklart en kostnad för Google om du ser på ett youtube klipp om än en väldigt liten. Samt att alla andra får en lite sämre upplevelse då flera strömmar ska "trängas" i nätet.

Ser det lite som att smita in på Grönalund och åka en gratis attraktion eller planka in på en konsert, de blir inte av med någonting och det uppstår bara en liten kostnad men om alla hade gjort likadant hade affärsmodellen inte fungerat.

Jag betalar redan mer än jag själv ens vet till Google genom den profilering de gör på mig och alla andra som använder deras tjänster. Helt klart värt mer för dem än om jag hade betalat för Youtube premium men att de istället inte fått någon personlig data från mitt nyttjande. Så ska man vara helt logisk och ärlig då är det jävligt löjligt att de gnäller på folk som kör adblock.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Baka in en reklam och spårningsfri Google söktjänst så kan vi prata. Det är ju ändå samma konto.

Permalänk
Medlem

Jag gick runt alla annonsblockerare genom att helt enkelt börja baka in sponsrat innehåll i mina YouTube-videos. Påverkar tyvärr alla som använder YouTube premium (inkl. mig själv)

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[i9 12900K] - [ASUS Prime Z690M-Plus D4 mATX] - [Corsair Vengeance LPX Black DDR4-3600 128GB] - [Cerberus mATX chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [SilverStone SX800-LTI] - [Noctua NH-C14S] - [2 x Huawei MateView 3:2] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk

Jag uppdaterar bara sidan tills reklamen försvinner, kommer den mitt i videon så stänger jag ner webbläsaren och gör något annat en istället.

Permalänk
Medlem

Nejmen oj, hur kan någon vara så neslig att de använder annonsblockerare mot en så svag annonsör som Google. Detta kan ju få till följd att deras intäkter bara landar runt 250 miljarder USD istället för 300 miljarder USD.

Permalänk
Avstängd

Premium kostar just nu ~16kr om man tar via Argentina.

Visa signatur

Ny här