Lagringsdisk - SSD eller HDD 2023?

Permalänk

Lagringsdisk - SSD eller HDD 2023?

Hej forumet!

Har börjat se över alternativ till min spinnande lagringsdisk på 2TB-disk (Seagate Barracuda Green).
Den har nyligen fyllt 12 år, med ca 22.000 timmars driftstid om man ska lita på CrystalDiskInfo.
Behöver nog inte mer utrymme men den har ju ändå varit med ett bra tag.. Vill helst byta ut den INNAN den rasar.

Fram till idag har jag velat mellan ett par spinnande alternativ (WD Red Plus / Seagate Ironwolf), men nu börjar det ju faktiskt slå mig; varför inte helt ta bort spinnande diskar från systemet? Till OS och spel-biblioteket har jag redan m.2 SSD-diskar, varför det kan tyckas korkat att inte gå över till SSD även för lagringen?

Prisskillnaden är inte heller särskilt stor, beroende på val av NAND flash:
2TB Red Plus / Ironwolf = Ca 1000 SEK
2TB PNY CS900 (TLC) = Ca 1100 SEK
2TB Samsung 870 EVO (3D MLC) = Ca 1500 SEK

Viktigast är ju såklart hållbarheten när de kommer till lagring.
Hur står sig TLC / MLC i den aspekten?

Hållbarhet mellan billigaste NAND-typen (TLC) kontra roterande diskar?
Övriga För/nackdelar?
Har ni själva gått över till andra alternativ när de gäller lagringen?

Visa signatur

Main: Intel i7-9700K | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair Vengance 16GB 3200mhz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC | Asus ROG Swift PG329Q 32"

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

För ren lagring rekommenderas mekaniska diskar, dels för priset men också för att man kanske inte behöver de höga hastigheterna men istället livslängden (som du själv märker)

Uppgradera storleken redan nu, snåla inte och se till att skaffa en riktigt backup:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av apophis_84:

Hej forumet!

Har börjat se över alternativ till min spinnande lagringsdisk på 2TB-disk (Seagate Barracuda Green).
Den har nyligen fyllt 12 år, med ca 22.000 timmars driftstid om man ska lita på CrystalDiskInfo.
Behöver nog inte mer utrymme men den har ju ändå varit med ett bra tag.. Vill helst byta ut den INNAN den rasar.

Fram till idag har jag velat mellan ett par spinnande alternativ (WD Red Plus / Seagate Ironwolf), men nu börjar det ju faktiskt slå mig; varför inte helt ta bort spinnande diskar från systemet? Till OS och spel-biblioteket har jag redan m.2 SSD-diskar, varför det kan tyckas korkat att inte gå över till SSD även för lagringen?

Prisskillnaden är inte heller särskilt stor, beroende på val av NAND flash:
2TB Red Plus / Ironwolf = Ca 1000 SEK
2TB PNY CS900 (TLC) = Ca 1100 SEK
2TB Samsung 870 EVO (3D MLC) = Ca 1500 SEK

Viktigast är ju såklart hållbarheten när de kommer till lagring.
Hur står sig TLC / MLC i den aspekten?

Hållbarhet mellan billigaste NAND-typen (TLC) kontra roterande diskar?
Övriga För/nackdelar?
Har ni själva gått över till andra alternativ när de gäller lagringen?

22.000 timmar är rätt lågt. Jag har en disk från 2009 som har över 50.000 timmar körtid och fungerar alldeles utmärkt.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Rekordmedlem

Hur definierar du lagring ? Om du inte måste nå datan direkt och den ändå inte är så viktig att den behöver ha en backup är en enkel bortkopplad usbdisk svårslagen för den ger ju ett betydligt bättre skydd mot datapåverkan än en disk som är ansluten i dator och elnät när den inte används och behöver man backup så ser man till att spara datan på flera bortkopplade enheter.
Usbdiskar är också oftast billigast per Tbyte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

För ren lagring rekommenderas mekaniska diskar, dels för priset men också för att man kanske inte behöver de höga hastigheterna men istället livslängden (som du själv märker)

Uppgradera storleken redan nu, snåla inte och se till att skaffa en riktigt backup:)

Rekommenderas fortfarande mekaniska diskar för lagring, är inte detta förlegat? Det har jag hört i ett antal år nu.
När det kommer till annat än konsumentmarknaden så har ju SSD tagit över lagringen, och det är faktiskt mycket färre diskbyten än med roterande, varför jag vill tro (önsketänkande?) att livslängden på SSDer för konsumentmarknaden är jämförbar eller kanske t.om bättre än mekaniska diskar(?), men någon som sitter på denna informationen får gärna skriva en rad.

Skrivet av mrqaffe:

Hur definierar du lagring ? Om du inte måste nå datan direkt och den ändå inte är så viktig att den behöver ha en backup är en enkel bortkopplad usbdisk svårslagen för den ger ju ett betydligt bättre skydd mot datapåverkan än en disk som är ansluten i dator och elnät när den inte används och behöver man backup så ser man till att spara datan på flera bortkopplade enheter.
Usbdiskar är också oftast billigast per Tbyte.

Lagring och streaming av filmer/bilder tagna med kamera/mobil är de primära syftet.
Backup finns på USB-disk så inga konstigheter där.
Tänker att om hållbarheten är den samma eller t.om bättre som mekaniska diskar så är priset inte så viktigt, då väger de andra fördelarna snarare upp (lägre ljudnivå/vibrationer, snabbare och lägre strömförbrukning (nåväl, några watt hit eller dit..)

Visa signatur

Main: Intel i7-9700K | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair Vengance 16GB 3200mhz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC | Asus ROG Swift PG329Q 32"

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av apophis_84:

Rekommenderas fortfarande mekaniska diskar för lagring, är inte detta förlegat? Det har jag hört i ett antal år nu.
När det kommer till annat än konsumentmarknaden så har ju SSD tagit över lagringen, och det är faktiskt mycket färre diskbyten än med roterande, varför jag vill tro (önsketänkande?) att livslängden på SSDer för konsumentmarknaden är jämförbar eller kanske t.om bättre än mekaniska diskar(?), men någon som sitter på denna informationen får gärna skriva en rad.

Om du är säker på din sak och vad det verkar som så vill du ha SSD's för lagring - kör på då...
Självklart finns fördelar med SSD's, de kanske väger över nackdelarna men oavsett val ha backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av apophis_84:

Rekommenderas fortfarande mekaniska diskar för lagring, är inte detta förlegat? Det har jag hört i ett antal år nu.
När det kommer till annat än konsumentmarknaden så har ju SSD tagit över lagringen, och det är faktiskt mycket färre diskbyten än med roterande, varför jag vill tro (önsketänkande?) att livslängden på SSDer för konsumentmarknaden är jämförbar eller kanske t.om bättre än mekaniska diskar(?), men någon som sitter på denna informationen får gärna skriva en rad.

Det största "problemet" med SSDer är att de tappar laddning med tiden om de inte är strömsatta, så de kan bli korrupta om man bara låter dem ligga under en längre tid (månader/år beroende på modell). Men så länge som man använder dem som tänkt, d.v.s. att de sitter i en dator som används då och då, så är livslängden oftast inget problem.

Inget lagringsmedium är dock säkert, har man viktig data så är det backup som gäller oavsett.

Permalänk
Medlem

Själv valde jag att byta ut min sista lagringsdisk för ett par år sedan mot SSD, det blev en 2 TB Intel 660p. Intel 660p är en tämligen medioker enhet, särskilt när det kommer till skrivprestanda, men eftersom den fylls på väldigt sällan och i princip alla jobb består av läsning så blev det en mycket snabbare lösning än HDD.

Mitt användningsscenario är att jag har en stor mängd filer av olika slag från långt tillbaka i tiden, som jag inte har något behov av att komma åt dagligen men snabbt vill kunna accessa vid behov utan att behöva rota fram någon gammal fysisk backup.

Fördelarna med SSDn för mitt användningsområde är som jag ser det 1) MYCKET lägre energiförbrukning, 2) frånvaron av det extremt genomträngande oljudet från hårddiskspindeln (har extremt tyst dator i övrigt) samt 3) den dag jag vill kopiera över innehållet till en ny enhet så kommer jag inte behöva lägga ett dygn bara på att kopiera över innehållet till en ny enhet och slutligen 4) en SSD kommer hålla mycket längre bara av att den saknar rörliga delar.

Hur dålig en Intel 660p än är så klarar den typiskt drygt 1000 MB/s när man börjar tömma över innehållet till en annan enhet, vilket lätt kapar tiden med en faktor tio mot valfri HDD. Detta övertag ökar när det är många små filer som ska kopieras, inte minst eftersom accesstiden är otroligt mycket längre för HDD.

Jag vill inte ha mina filer inlåsta "inlåsta" bakom en barriär av extremt låg överföringshastighet, och har inte så mycket att lagra att man inte löser det ekonomiskt med en SSD-lösning. Jag har även innehållet från min SSD liggande på den urplockade disken, men känner samtidigt att det inte finns några garantier för att den går att få ut något ifrån i framtiden då elektroniken åldras lika fort på kontrollerkortet samt att mekaniken lika gärna kan ha beckat ihop när det är dags att försöka återuppliva den.

Skrivet av perost:

Inget lagringsmedium är dock säkert, har man viktig data så är det backup som gäller oavsett.

Det bästa är nog en molnbackup i så fall, så att ens data hanteras av några som är proffs på att lagra data, alternativt arkivbeständiga optiska skivor som förvaras i någon klimatkontrollerad miljö.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Själv valde jag att byta ut min sista lagringsdisk för ett par år sedan mot SSD, det blev en 2 TB Intel 660p. Intel 660p är en tämligen medioker enhet, särskilt när det kommer till skrivprestanda, men eftersom den fylls på väldigt sällan och i princip alla jobb består av läsning så blev det en mycket snabbare lösning än HDD.

Mitt användningsscenario är att jag har en stor mängd filer av olika slag från långt tillbaka i tiden, som jag inte har något behov av att komma åt dagligen men snabbt vill kunna accessa vid behov utan att behöva rota fram någon gammal fysisk backup.

Fördelarna med SSDn för mitt användningsområde är som jag ser det 1) MYCKET lägre energiförbrukning, 2) frånvaron av det extremt genomträngande oljudet från hårddiskspindeln (har extremt tyst dator i övrigt) samt 3) den dag jag vill kopiera över innehållet till en ny enhet så kommer jag inte behöva lägga ett dygn bara på att kopiera över innehållet till en ny enhet och slutligen 4) en SSD kommer hålla mycket längre bara av att den saknar rörliga delar.

Hur dålig en Intel 660p än är så klarar den typiskt drygt 1000 MB/s när man börjar tömma över innehållet till en annan enhet, vilket lätt kapar tiden med en faktor tio mot valfri HDD. Detta övertag ökar när det är många små filer som ska kopieras, inte minst eftersom accesstiden är otroligt mycket längre för HDD.

Jag vill inte ha mina filer inlåsta "inlåsta" bakom en barriär av extremt låg överföringshastighet, och har inte så mycket att lagra att man inte löser det ekonomiskt med en SSD-lösning. Jag har även innehållet från min SSD liggande på den urplockade disken, men känner samtidigt att det inte finns några garantier för att den går att få ut något ifrån i framtiden då elektroniken åldras lika fort på kontrollerkortet samt att mekaniken lika gärna kan ha beckat ihop när det är dags att försöka återuppliva den.
Det bästa är nog en molnbackup i så fall, så att ens data hanteras av några som är proffs på att lagra data, alternativt arkivbeständiga optiska skivor som förvaras i någon klimatkontrollerad miljö.

Väl skrivet!
Fördelarna med SSD är ju många men största nackdelen är antalet skrivningar till disken är begränsad.
Exempel enligt respektive modells garantivillkor: (TBW = TeraBytes Written)
Samsungs 870 EVO 2TB = 1200 TBW
PNY SSD7CS900 2TB = 540 TBW

Så blir att undersöka fler modeller och ta ett beslut efter det.

Visa signatur

Main: Intel i7-9700K | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair Vengance 16GB 3200mhz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC | Asus ROG Swift PG329Q 32"

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Sveklockarn:

Det bästa är nog en molnbackup i så fall, så att ens data hanteras av några som är proffs på att lagra data, alternativt arkivbeständiga optiska skivor som förvaras i någon klimatkontrollerad miljö.

Inte fullt rimligt vid återställning då allt måste laddas ned, det blir beroende av din internetanslutning, hastighet, vad som skett och hur mycket som måste återställas.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av apophis_84:

Fördelarna med SSD är ju många men största nackdelen är antalet skrivningar till disken är begränsad.

I sammanhanget "lagringsdisk" torde ändå garanterade skrivningar till disken vara närmast helt irrelevant.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av apophis_84:

Väl skrivet!
Fördelarna med SSD är ju många men största nackdelen är antalet skrivningar till disken är begränsad.
Exempel enligt respektive modells garantivillkor: (TBW = TeraBytes Written)
Samsungs 870 EVO 2TB = 1200 TBW
PNY SSD7CS900 2TB = 540 TBW

Så blir att undersöka fler modeller och ta ett beslut efter det.

Hur mycket skriver du, dock?
Mellan c:a Okt 2017 och Okt 2021 skrev jag 135 TB till min system-SSD, varav en stor andel verkar ha varit Firefox (t ex verkade allt innehåll från YouTube skrivas till disken, som cache?). Så trots många bortslösade writes så skulle 540 TBW räckt i 16 år för mig, så den hade nog dött av andra orsaker innan den skrivits slut.

Edit: Min andra SSD som är främst lagring har skrivit 5026 GB sedan Nov 2021.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av apophis_84:

Väl skrivet!
Fördelarna med SSD är ju många men största nackdelen är antalet skrivningar till disken är begränsad.
Exempel enligt respektive modells garantivillkor: (TBW = TeraBytes Written)
Samsungs 870 EVO 2TB = 1200 TBW
PNY SSD7CS900 2TB = 540 TBW

Så blir att undersöka fler modeller och ta ett beslut efter det.

Jag väger definitivt in TBW-värdet som en av de viktigaste egenskaperna när jag köper en enhet, samtidigt märker jag ju att antalet skrivningar är ganska begränsat ur det perspektive för min egen användning. Det är nog egentligen mer intressant att tillverkare vågar ge 5 års garanti på enheten.

Mina SSDs kapacitet/ålder/användningsområde/TBW/återstående livslängd %

500 GB Samsung 970 EVO (2019)
- Operativsystem, alla nyttoprogram och några mindre/äldre spel. 43,4 TB (1200 TBW / 96,4%).

1 TB Samsung 850 EVO (2016)
- I princip alla Steam-spel, alla andra moderna spellaunchers. 6,3 TB (150 TBW / 95,8%).

512 GB Samsung 850 PRO (2015)
- Använts som ovanstående 2015-2019 men nu reserv. 10,4 TB (600 TBW / 98,3%).

2 TB Intel 660p (2020)
- Ren lagring av gamla backuper och filer jag inte använder dagligen. 1,1 TB. (200 TBW / 99,9945%).

Jag kör datorn 24/7/365. Den mest slitna SSDn som OS körs ifrån har mer än 96% återstående livstid sett till skrivningar efter efter 4½ år, så jag tror att oron för att slita ut sin SSD bygger en hel del på gamla tiders (mer än tio år) SSD-kontrollers som kunde lida av enorm write amplification.

Det finns en sak jag delvis har gjort för att minska antalet skrivningar till SSD, och det är att skapa en RAM-disk att lägga Nvidia Shadowplays buffer på. Den stora vinsten är egentligen ett enormt prestandalyft när man vill spara ett klipp, men att använda RAM-disk som buffer innebär också att jag minskar skrivningarna med ca 23 GB/timme jag spelar. Jag har kört så sedan 2015, så ingen av mina nuvarande SSDs är utsatta för den extra skrivningen, men misstänker att det inte spelat någon avgörande roll för den praktiska återstående livstiden d.v.s. tills jag byter ut dem av andra skäl än att de är utslitna.

Edit: Rättade till TBW-värden från antal överskrivningar av minnescellerna till det garanterade värdet. Faktum är att den mest slitna är min 1 TB Samsung 850 EVO som bara har ca 95,8% beräknad livslängd kvar efter sju års användning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Mellan c:a Okt 2017 och Okt 2021 skrev jag 135 TB till min system-SSD, varav en stor andel verkar ha varit Firefox (t ex verkade allt innehåll från YouTube skrivas till disken, som cache?).

Hur lite RAM-minne hade du då?

Det låter som att virtuellt minne kan vara en ganska stor del av den posten. Jag kör Youtube (via FF) stora delar av dygnet i bakgrunden för musik, så det är konstigt att jag har så mycket färre skrivningar annars?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Inte fullt rimligt vid återställning då allt måste laddas ned, det blir beroende av din internetanslutning, hastighet, vad som skett och hur mycket som måste återställas.

Hmm, jag insåg det, lite för sent bara.

Vi behöver Databanken, där man kan lämna in sin data för säker lagring.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Hur lite RAM-minne hade du då?

Det låter som att virtuellt minne kan vara en ganska stor del av den posten. Jag kör Youtube (via FF) stora delar av dygnet i bakgrunden för musik, så det är konstigt att jag har så mycket färre skrivningar annars?

16 GB fram till c:a slutet av 2019, sedan 48 GB.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

16 GB fram till c:a slutet av 2019, sedan 48 GB.

Jag har kört 32 GB sedan 2012 och fram tills idag, skulle nog misstänka att en del av förklaringen ligger där när det gäller virtuellt minne åtminstone. Utan att veta exakt hur det funkar så cachar ju YT en bit av klippen lokalt för att uppspelningen inte ska hålla på och stanna, men skulle tro att Firefox försöker lägga det i RAM och att det är den vägen det hamnar på disk.

Vad var det för fabrikat/kapacitet på din system-SSD?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag har kört 32 GB sedan 2012 och fram tills idag, skulle nog misstänka att en del av förklaringen ligger där när det gäller virtuellt minne åtminstone. Utan att veta exakt hur det funkar så cachar ju YT en bit av klippen lokalt för att uppspelningen inte ska hålla på och stanna, men skulle tro att Firefox försöker lägga det i RAM och att det är den vägen det hamnar på disk.

Vad var det för fabrikat/kapacitet på din system-SSD?

Hum, fabrikat bör väl inte spela roll, eller?
Den gamla (använd till Nov 2021) är en Samsung 960 EVO 500 GB, nu har jag en WD SN850 1 TB med typ samma mängd skrivningar (45-55 GB/dygn för det mesta).

Har inte kollat in exakt vad som skriver på ett tag nu eftersom den inte nöts ut ändå.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Enligt min uppfattning (kan vara helt fel, så lita inte blint på detta) så känns det som att det fortfarande är bäst att långtidslagra viktiga saker på HDDs (med backup såklart). En HDD som är på väg att krascha kan man (i många fall, inte alla såklart) bli förvarnad om pga ljud, att den börjar prestera abnormalt, S.M.A.R.T-info varnar osv.

En SSD kan dö från ingenstans, trots att alla värden visar bra. Det man har att gå på är typ driftstemp, TBW, men de flesta bra SSD:s har ju om man valt "rätt" modell 1000-2000+ TBW. Och garantitiden kan hinta lite också, 5 års garanti, vilket tyder på att tillverkaren efter interna tester räknat med att större majoriteten av enheterna kommer att klara det. Men det kan även ge en falsk trygghet, och en dag är SSDn död.

De anekdoter jag har hört om är oftast att någons HDD börjar låta konstigt, den kan kopplas ur och ersättas och de flesta hinner kopiera över all data till nyinköpt disk utan att förlorat någon data. Medan bekantas SSDs dött över natten från att man stänger av den på kvällen, och försöker sätta på dagen efter utan lycka. Men som sagt, anekdoter.

Om man tex ser lagringsenheten som ett flygplan. Med en HDD har det liksom inte blivit en katastrofal flygolycka, så man har möjlighet och tid att nödlanda på ett plant fält, vatten eller större väg. Men med SSDn så är det mer så att båda vingarna rycks av utan förvarning och det blir en katastrofal dödlig olycka där inte mycket går att rädda.

Skrivet av tcntad:

Inte fullt rimligt vid återställning då allt måste laddas ned, det blir beroende av din internetanslutning, hastighet, vad som skett och hur mycket som måste återställas.

Sure, om man nu pratar värsta scenario (diskar kraschar + samtidigt sker inbrott eller brand på annan plats där jag har cold storage) så kan det ta ett litet tag att dra ner från molnet med en 1000-500 Mbit/s-lina. Om jag verkligen skulle behöva min data utan att ladda ner genom internet så skickar Backblaze ut en HDD till mig med min data. Men håller med om att det inte skulle vara något kul jobb att återställa allt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hum, fabrikat bör väl inte spela roll, eller?
Den gamla (använd till Nov 2021) är en Samsung 960 EVO 500 GB, nu har jag en WD SN850 1 TB med typ samma mängd skrivningar (45-55 GB/dygn för det mesta).

Det kunde ju varit en äldre enhet som t.ex. hade write amplification-problem med kontrollerkretsen, svårt att bedöma när man har informationen "SSD".

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

De anekdoter jag har hört om är oftast att någons HDD börjar låta konstigt, den kan kopplas ur och ersättas och de flesta hinner kopiera över all data till nyinköpt disk utan att förlorat någon data.

Jag kan bidra med anekdoten att jag sett mer än tio diskkrascher med mekaniska diskar (mest laptops), och inte i något av fallen har det funnits någon förvarning i form av avvikande ljud. Detta med att disken går att tömma om den redan har ett mekaniskt problem som orsakar ljud skulle jag nog inte hellre satsa på, utan det enda sättet är att ha multipla kopior.

Skrivet av aMp:

Medan bekantas SSDs dött över natten från att man stänger av den på kvällen, och försöker sätta på dagen efter utan lycka.

Jo, teoretiskt är det korrekt att en SSD kan slockna när som helst samt att dataräddning ofta kan vara svår eller omöjlig beroende på vad som gjorts med enheten sen den slutade fungera. Jag har bara varit med om en enda SSD-krasch för ca 10 år sedan så det är inte mycket till data, men då kördes någon övervakningsmjukvara i bakgrunden (kan ha varit Samsung Magician, minns inte längre) som varnade för kritiska driftsproblem varpå det viktiga av innehållet kunde kopieras.

Vid nästa omstart brickades enheten permanent och gick inte använda överhuvudtaget.

Skrivet av aMp:

Men med SSDn så är det mer så att båda vingarna rycks av utan förvarning och det blir en katastrofal dödlig olycka där inte mycket går att rädda.

En metod som utvecklats är att flytta NAND-flashet till ett annat/nytt kretskort med kontroller, men är ju inte okomplicerat då det är ytmonterade BGA-komponenter. Enligt några Youtubers som jag sett diskutera problemet är den vanligaste orsaken till att data inte går att rädda att användaren fortsatt ha enheten strömsatt och försökt fixa det själv, varpå den korrupta/trasiga kontrollern hunnit förstöra all data.

Det måste nog inte vara helt kört om man direkt bryter strömmen och skickar den till ett proffs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av apophis_84:

Prisskillnaden är inte heller särskilt stor, beroende på val av NAND flash:
2TB Red Plus / Ironwolf = Ca 1000 SEK
2TB PNY CS900 (TLC) = Ca 1100 SEK
2TB Samsung 870 EVO (3D MLC) = Ca 1500 SEK

Skillnaden är större när det handlar om diskar med mer utrymme. Finns många hårddiskar kring 200:-/TB eller lägre om du köper större diskar (8-16+ TB).

Behöver du bara 2 TB lagring kan du lika gärna köra med SSD. Du slipper ljudet från disken, överföringshastigheten blir snabbare och du slipper vänta på att disken ska spinna upp vid start eller väckning från viloläge.

Oavsett vad du väljer bör du ha ordentlig backup för viktiga filer. Man vet aldrig om man haft otur och fått ett måndagsex. så att bara förlita sig på att disken håller i all evighet och aldrig går sönder är ingen bra strategi. En disk som rasar bör alltid bara vara ett irritationsmoment, aldrig en katastrof.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av apophis_84:

Viktigast är ju såklart hållbarheten när de kommer till lagring.
Hur står sig TLC / MLC i den aspekten?

Hållbarhet mellan billigaste NAND-typen (TLC) kontra roterande diskar?
Övriga För/nackdelar?

Saken med SSDer är som skrivet att dom kan dö plötsligt, men det har aldrig skett mig så jag måste mig påstå att dom är otroligt mer pålitliga än HDDer.
TBW kommer du nog aldrig upp i en kvalitet SSD.
En sak att tänka på är att du inte borde ha dom urkopplade länge, särskilt TLC/QLC pga bit flips.

Nu billigaste NAND-typen är QLC och skulle ej rekommendera om du nu inte vill ha 8TB diskar för oviktig data.

Har själv all min data på 860 Pro 4 TB, har några oöppnade till salu om du är intresserad.

Permalänk
Skrivet av twit:

I sammanhanget "lagringsdisk" torde ändå garanterade skrivningar till disken vara närmast helt irrelevant.

Skrivet av Thomas:

Hur mycket skriver du, dock?
Mellan c:a Okt 2017 och Okt 2021 skrev jag 135 TB till min system-SSD, varav en stor andel verkar ha varit Firefox (t ex verkade allt innehåll från YouTube skrivas till disken, som cache?). Så trots många bortslösade writes så skulle 540 TBW räckt i 16 år för mig, så den hade nog dött av andra orsaker innan den skrivits slut.

Edit: Min andra SSD som är främst lagring har skrivit 5026 GB sedan Nov 2021.

Skrivet av Sveklockarn:

Jag väger definitivt in TBW-värdet som en av de viktigaste egenskaperna när jag köper en enhet, samtidigt märker jag ju att antalet skrivningar är ganska begränsat ur det perspektive för min egen användning. Det är nog egentligen mer intressant att tillverkare vågar ge 5 års garanti på enheten.

Mina SSDs kapacitet/ålder/användningsområde/TBW/återstående livslängd %
500 GB Samsung 970 (2019)
- Operativsystem, alla nyttoprogram och några mindre/äldre spel. 43,4 TB (1200 TBW / 96,4%).
1 TB Samsung 850 Evo (2016)
- I princip alla Steam-spel, alla andra moderna spellaunchers. 6,3 TB (150 TBW / 95,8%).
512 GB Samsung 850 PRO (2015)
- Använts som ovanstående 2015-2019 men nu reserv. 10,4 TB (600 TBW / 98,3%).
2 TB Intel 660p (2020)
- Ren lagring av gamla backuper och filer jag inte använder dagligen. 1,1 TB. (200 TBW / 99,9945%).

Jag kör datorn 24/7/365. Den mest slitna SSDn som OS körs ifrån har mer än 96% återstående livstid sett till skrivningar efter efter 4½ år, så jag tror att oron för att slita ut sin SSD bygger en hel del på gamla tiders (mer än tio år) SSD-kontrollers som kunde lida av enorm write amplification.

Det finns en sak jag delvis har gjort för att minska antalet skrivningar till SSD, och det är att skapa en RAM-disk att lägga Nvidia Shadowplays buffer på. Den stora vinsten är egentligen ett enormt prestandalyft när man vill spara ett klipp, men att använda RAM-disk som buffer innebär också att jag minskar skrivningarna med ca 23 GB/timme jag spelar. Jag har kört så sedan 2015, så ingen av mina nuvarande SSDs är utsatta för den extra skrivningen, men misstänker att det inte spelat någon avgörande roll för den praktiska återstående livstiden d.v.s. tills jag byter ut dem av andra skäl än att de är utslitna.

Edit: Rättade till TBW-värden från antal överskrivningar av minnescellerna till det garanterade värdet. Faktum är att den mest slitna är min 1 TB Samsung 850 Evo som bara har ca 95,8% beräknad livslängd kvar efter sju års användning.

Möjligt att det är en ickefråga, dvs att man aldrig kommer upp i den specificerade TBWn.
Det går dock inte att se TBW på en spinnande disk så vet ej hur mycket som har skrivits till den 12 åriga lagringsdisken, men jag kan tänka mig att det både skrivs och läses många fler TB än en OS/spel disk under samma period.

Jag har ju enbart ett par m.2 diskar sedan årsskiftet att jämföra med som används för OS/spel:
OS-disk, total skrivning: 1,8 TB (Kingston NV2 250gb)
Spel-disk, total skrivning: 1,1 TB (Kingston Fury Renegade 1TB)

Visa signatur

Main: Intel i7-9700K | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair Vengance 16GB 3200mhz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC | Asus ROG Swift PG329Q 32"

Permalänk
Skrivet av Sinery:

Saken med SSDer är som skrivet att dom kan dö plötsligt, men det har aldrig skett mig så jag måste mig påstå att dom är otroligt mer pålitliga än HDDer.
TBW kommer du nog aldrig upp i en kvalitet SSD.
En sak att tänka på är att du inte borde ha dom urkopplade länge, särskilt TLC/QLC pga bit flips.

Nu billigaste NAND-typen är QLC och skulle ej rekommendera om du nu inte vill ha 8TB diskar för oviktig data.

Har själv all min data på 860 Pro 4 TB, har några oöppnade till salu om du är intresserad.

Nu börjar vi snacka
TBW för 860 Pro 4 TB ligger på 4800.
Inte för att denna siffra inte på något sätt är någon garanti på att den faktiskt håller så länge, men teoretiskt sätt så borde det innebära bättre kvalitet.

Vad tänker du för pris på 860 Pro 4 TB ?

Visa signatur

Main: Intel i7-9700K | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair Vengance 16GB 3200mhz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC | Asus ROG Swift PG329Q 32"

Permalänk
Medlem

Är man orolig över TBW så kan man köpa DC-diskar för en ordentlig höjning av DWPD.
Fördelen med SSD är ju att dom rapporterar wear level så det är lätt att se hur mkt som är kvar.

"According to research, an SSD can retain your data for a minimum of 2-5 Years without any power supply. Some SSD manufacturers also claim that SSD can save data without a regular power supply for around 15 to 20 years."

Ska man inte lagra så mycket, säg sub 10TB hade jag absolut kört med SSD.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av apophis_84:

Nu börjar vi snacka
TBW för 860 Pro 4 TB ligger på 4800.
Inte för att denna siffra inte på något sätt är någon garanti på att den faktiskt håller så länge, men teoretiskt sätt så borde det innebära bättre kvalitet.

Vad tänker du för pris på 860 Pro 4 TB ?

Du tolkar det fel för en skitdålig enhet får högt TBW värde bara den är stor nog, TBW värdet säger inget om kvalitet utan då vore det mer intressant att direkt få veta antal skrivcykler och hur länge cellerna kan behålla data utan att behöva återuppladdas samt hur ofta enheten intern hanterar återuppladdning av cellerna för de flesta ssder förbrukar ju skivcykler även om man inte aktivt skriver på dem, de är alla byggda för att vara självförstörande och att alltid sträva efter att radera all data som lagras, frågan är bara hur snabbt det går.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

För mig är detta en strikt fråga om budget och krav på utrymme. Behöver du säg 16 TB eller mer så blir det rätt dyrt med SSD:er, men för sådär 2-4 TB så är inte kostnaden något större hinder idag. Beroende på hur fattig/snål man är förstås.

Jag har aldrig haft en SSD som har pajat eller ens strulat på något sätt. Däremot har merparten av hårddiskarna jag ägt gjort det, förr eller senare. Åldern kan förstås spela in i den statistiken, men den första SSD:n jag köpte, en intel x25 på hela 60GB (kan ha varit 40, minns inte exakt) för mer än tio år sedan funkade utan problem sist jag testade trots att den användes flitigt under ett antal år och sen har legat lös i ännu fler år.

Men för säker backup behöver man ju ha något mer än en till disk i datorn förstås. Jag använder molnet med automatisk spegling av allt på ett par olika datorer, vilket har funkat bra än så länge, dock har jag inte behövt "återställa" därifrån riktigt, men jag har ju bytt datorer eller enheter som jag använder så allt har tagits ner till dem utan strul. Hastigheten är en begränsning dock, men jag använder mestadels det för saker som behöver backas upp, alltså som inte finns att ladda ner från andra platser, d.v.s. mina privata dokument, foton och filmer. Sen har jag ett bibliotek av musik och så, för det tar liksom inte upp någon större plats längre, men inte massa filmer och TV-serier för sånt kan jag lika gärna ladda ner igen om olyckan skulle vara framme.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snajk:

För mig är detta en strikt fråga om budget och krav på utrymme. Behöver du säg 16 TB eller mer så blir det rätt dyrt med SSD:er, men för sådär 2-4 TB så är inte kostnaden något större hinder idag. Beroende på hur fattig/snål man är förstås.

Jag har aldrig haft en SSD som har pajat eller ens strulat på något sätt. Däremot har merparten av hårddiskarna jag ägt gjort det, förr eller senare. Åldern kan förstås spela in i den statistiken, men den första SSD:n jag köpte, en intel x25 på hela 60GB (kan ha varit 40, minns inte exakt) för mer än tio år sedan funkade utan problem sist jag testade trots att den användes flitigt under ett antal år och sen har legat lös i ännu fler år.

Men för säker backup behöver man ju ha något mer än en till disk i datorn förstås. Jag använder molnet med automatisk spegling av allt på ett par olika datorer, vilket har funkat bra än så länge, dock har jag inte behövt "återställa" därifrån riktigt, men jag har ju bytt datorer eller enheter som jag använder så allt har tagits ner till dem utan strul. Hastigheten är en begränsning dock, men jag använder mestadels det för saker som behöver backas upp, alltså som inte finns att ladda ner från andra platser, d.v.s. mina privata dokument, foton och filmer. Sen har jag ett bibliotek av musik och så, för det tar liksom inte upp någon större plats längre, men inte massa filmer och TV-serier för sånt kan jag lika gärna ladda ner igen om olyckan skulle vara framme.

Den gamla ssdn har celler med mycket högre kvalitet än dagens normala ssder och kommer troligen att överleva de flesta nya bortsett från servermodeller som också är rena SLC typer och därför kostar lika mycket som den gamla gjorde per byte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Den gamla ssdn har celler med mycket högre kvalitet än dagens normala ssder och kommer troligen att överleva de flesta nya bortsett från servermodeller som också är rena SLC typer och därför kostar lika mycket som den gamla gjorde per byte.

Jo absolut. Men de har också blivit bättre på att hantera slitaget jämfört med då på olika sätt.