Lagringsdisk - SSD eller HDD 2023?

Permalänk
Sötast

Det är väl säkert 10 år sen alla mina laptops och stationära gick över till SSD.

Min primära desktop hade dock lite mer extra lagning i form av HDD för filer av lite större värde. De backades också emot cloud.

Jag gick dock helt över till egendrift för all fillagring för runt 6år sedan. Först med hyrda servrar men sedan till in house self hosting med mekaniska diskar.

För ett par månader sen tog jag steget ut och ersatte alla spinnande diskar emot SSD.

Bästa jag gjort. Gick från full tower chassi till ett micro itx och gjorde mig av mest 80% av strömförbrukningen och 99% av ljudet samtidigt som att ssd aldrig behöver spindown så responstiden är fantastisk.

Passade även på att byta ut nästan all mjukvarulösning vilket har kommit med stora förbättringar det med ( hejdå unraid )

Nu är problemet helt enkelt att nätverket här hemma är på tok för långsamt för att ens irritera nasen.

Jag nöjer mig för stunden med lagring som har near-native responstid med en throughput cap på 1Gbit. Om jag nånsin behöver mer throughput så får man ta det då

Permalänk
Medlem

Tja, jag hade gärna ersatt mina hdd men ssd priset är fortfarande alldeles för dyrt.

Köpte 1 4TB Samsung på inets super rea typ, då kunde jag ta bort 1 hdd.

Skulle behöva 3 till

Har inte haft problem med varken hdd eller ssd som gått sönder senaste typ 15 åren så är inte direkt orolig för det alls.
Och mina hdd och en del ssd har rätt många TB skrivna under åren
Och har datorn på 24/7 och inget trams strömsparläge som stänger av diskarna efter xx min.

Permalänk
Medlem

SSD är ju helt klart att föredra för dom diskarna man jobbar på, men för lagring är dom stora SSDerna fortfarande för dyra. Sitter på ca 12TB data, vilket jag då behöver x3. Offsitebackup i sommarstugan, offlinebackup (hemma) och så lagring i datorn. Molnlagring hittade jag inget i 12TB-klassen som är vettigt prissatt, så det blev 3st 16TB snurrdiskar.

I datorn har jag en Samsung 990 2TB för OS och Program. Två NVMe-SSD-diskar, en SATA-SSD, en 16TB snurrdisk och en 4TB snurrdisk.

Förhoppningsvis när nuvarande snurrdiskar också blir fulla om ca 2år så är större SSD-diskar så prissatta att jag slipper snurrdiskar.

För lagring är snurrdiskarna ok för det mesta. Har bara 2.5Gbit Ethernet och det orkar mina EXOS-snurrdiskar med, när det kommer till att kopiera filer.

Permalänk
Medlem

Själv har jag 1TB M2 som systemdisk, spelbiblotek etc (lite liten), 1TB M2 som app-disk för det jag gör på datorn (programmering, unity, 3d, musikprogram etc), sen har jag 1TB Sata SSD som lager/backup.
Utöver det har jag en extern mekanisk på 2TB som jag för över saker på då och då.

Viktiga filer är alltid på 2 platser.
För mig känns detta som bästa alternativet, men jag har inte jättemycket data som jag behöver spara.

Permalänk
Medlem

SSD i form av Nvme i M2-anslutning alla gånger!
Håller på att få en naturlig övergång med att helt enkelt bara välja att köpa SSD-diskar när jag köper nytt.
Priserna är grymt bra också nu.
Har precis fått hem en Crucial P3 plus på 4 TB för 2300 kr.
Finns enbart fördelar med SSD över mekaniska diskar. Enda skillnaden är priset, men nu tycker jag SSD är så pass billigt per Gb att det inte är värt att snåla för att sen sitta där med förlorade data.
Har tappat räkningen över hur många j-vla värdelösa mekaniska hårddiskar som falerat för mig.
Nu senast en disk med foton som satt i en mirrored raid i en gammal windowsdator som jag mest haft som "filserver" och som jag bara slår på ibland.
Förlorade bilder från 2012-våren 2016. Ingen backup i molnet just för den tiden (gick över till Google foto 2016).
Gick inte att rädda.
Nej varje disk jag köper framöver blir SSD.
Har just nu 8 Tb i SSD-form.
Sen också fördelarna med snabbhet, tystnad, energiförbrukning och att slippa fragmentering (och att defragmentera).
Och att slippa helvetet med externa hårddiskar via USB som går in i en powersaving-mode som är intern i disken och som INTE går att stänga av i Windows. Varje gång man ska accessa en fil i den om den inte varit aktiv på ett tag så tar det en evighet med en stapel som sakta vandrar uppåt i utforskaren innan man kan göra någonting.
Den disken för jag över väsentligheter från som jag behöver komma åt mera regelbundet till nya disken nu.
Behöver jag komma åt långtidslagrat från den (den är på 8 Tb. Har en till på 4TB. Plus några TB i filserverdatorn) så får jag slå på den vid behov.
Mekaniska hårddiskar borde vara en dinosaurie som alla skulle ha gjort sig av med vid det här laget.
Dom är helt enkelt opålitliga långsamma energislukande högljudda klenoder som bara är skit.

Permalänk
Medlem

Fragmentering uppkommer när du ändrar filer, använder du den bara för lagring så fragmenteras inget. Filer du bearbetar mycket skall ligga på SSD-diskar.

Snurrdiskar går ofta sönder om du förflyttar dom medans dom används. Annars skulle jag säga att dom är ungefär lika pålitliga. Största delen av trasiga diskar (både SSD och snurrdiskar) fungerar inte eftersom kontrollerkortet på disken har gett upp. Dom absolut flesta diskräddningarna hos diskräddningsföretag löses genom att dom har kontrollerkort till dom flesta diskarna liggandes hos sig och byter ut kontrollerkortet för att kopiera över datat till annat medium.

8TB är ju inte så mycket, jag har också 8TB SSD:er i min burk, vilket oftast räcker för det man håller på med för dagen. Däremot börjar det sedan snabbt bli väldigt dyrt. SSDer är mer än dubbelt så dyra per GB mot snurrdiskar. För 3081kr får du idag en 16TB snurrdisk.

Så än idag är det ganska långt kvar tills snurrdiskar har spelat ut sin roll, men vet man inte vad man håller på med är det kanske enklast och förmodligen rätt att bestämma sig för att dom bara är skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av falumas:

Fragmentering uppkommer när du ändrar filer, använder du den bara för lagring så fragmenteras inget.

Jag antar att du syftar på hårddiskar, för på en SSD blir filerna aldrig fragmenterade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag antar att du syftar på hårddiskar, för på en SSD blir filerna aldrig fragmenterade.

nja, snarare är det så att du inte har något öht att säga till om vart SSD:n lägger sina sektorer så beroende på hur cellerna ser ut så kan det bli precis hur fragmenterat som helst.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Skall och be få tala om för herrn . Hållremsa kom redan på 1800 talet för att styra vevstolar med. Farsan hade hållremsa till sin telex maskin ( Telex var 1940 till 1980 talet sätt att skicka E-post innan faxen slog ingenom.)

Och när tror herrn att rep kom till, var det före eller efter hålremsan ;). Och att ha knutor på ett rep som en form av minnesregel är nog några tusen år tillbaka minst. Men ska vi hålla på så här så kan vi ju lika gärna kontra med att sand är äldst i världen så därför borde ju kisel och därmed ram-chip vara absolut äldst.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

nja, snarare är det så att du inte har något öht att säga till om vart SSD:n lägger sina sektorer så beroende på hur cellerna ser ut så kan det bli precis hur fragmenterat som helst.

Ja, det spelar ingen roll eftersom SSDn har interna mekanismen hantera bitarna internt så att de kan accessas med optimal hastighet hela tiden. Begreppet fragmentering syftar ju på att man får alla en fil utspridd fysiskt på olika sektorer och block, vilket gör att det tar mycket längre tid för en hårddisk att accessa då läshuvudena ska flyttas runt för att läsa alla fragment.

Det är garanterat inga nyheter för dig, jag tycker bara att det är missvisande att prata om "fragmentering" på SSDs och upplagt för att skapa missförstånd hos dem som inte är lika kunniga.

Permalänk
Medlem

Nu tror jag inte saker och ting blir mindre missvisande för att man kallar samma sak för olika saker.

SSDer är betydligt mer fragmenterade än vad HDDer är, dom flesta nyare kontroller till SSDer fragmenterar till och med filer med flit.
Data som skrivs ofta på en SSD flyttas omkring för att undvika utmattning.

Det fina med en SSD är dock att det inte spelar någon större roll om den läser sekventiellt eller helt slumpartat från var som helst. För en HDD spelar det dock en stor roll, då en HDD läser sekventiellt mycket snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av falumas:

Nu tror jag inte saker och ting blir mindre missvisande för att man kallar samma sak för olika saker.

SSDer är betydligt mer fragmenterade än vad HDDer är, dom flesta nyare kontroller till SSDer fragmenterar till och med filer med flit.
Data som skrivs ofta på en SSD flyttas omkring för att undvika utmattning.

Det fina med en SSD är dock att det inte spelar någon större roll om den läser sekventiellt eller helt slumpartat från var som helst. För en HDD spelar det dock en stor roll, då en HDD läser sekventiellt mycket snabbare.

Att SSDer är fragmenterade internt är en sak, men vanligtvis när man pratar om fragmentering så är det fragmentering i filsystemet man menar. SSDer hanteras fortfarande som sekventiellt minne, så filsystemet kan behövs dela upp filer i delar för att få plats med dem.

Det påverkar inte prestandan lika mycket som på hårddiskar men kan ändå ha en viss påverkan p.g.a. att filsystemet behöver göra fler I/O-anrop, samt att det blir mer metadata att läsa/skriva. Det kan även leda till problem om en fil behöver delas upp på fler delar än vad som stöds av filsystemet. Så t.ex. Windows defragmenterar som standard SSDer automatiskt, men på ett sätt anpassat för SSDer och inte bara gamla goda defrag.exe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Så t.ex. Windows defragmenterar som standard SSDer automatiskt, men på ett sätt anpassat för SSDer och inte bara gamla goda defrag.exe.

Intressant, kan du berätta mer om hur Windows defragmenterar SSDer automatiskt?

Jag trodde defrag.exe bara körde trim på SSDer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av falumas:

Intressant, kan du berätta mer om hur Windows defragmenterar SSDer automatiskt?

Jag trodde defrag.exe bara körde trim på SSDer.

Kan inte tänkte mig att de kör annat än trim, ren defrag fungerar ju inte för man kan som sagt in tala om för kontrollern på SSD:n vart man vill ha sina sektorer, dock möjligtvis att det finns någon funktion in Windows som kan se att en fil är väldigt fragmenterad och då helt sonika bara kör en copy+delete så att disken kan placera om sektorerna optimalt.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem

I Windows 7 kan du manuellt defragmentera en SSD, men i nyare versioner av Windows kan du inte ens om du vill eftersom det bara orsakar slitage på disken och ingen annat.
Det är också detta som gör att det i princip är omöjligt att rädda data från en SSD som havererat mer än trasigt kontrollerkort. En HDD som är defragmenterad kan du i princip alltid få tillbaka det mesta av datat (om du är beredd att öppna plånboken ordentligt) när disken havererat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av falumas:

...
Det fina med en SSD är dock att det inte spelar någon större roll om den läser sekventiellt eller helt slumpartat från var som helst. För en HDD spelar det dock en stor roll, då en HDD läser sekventiellt mycket snabbare.

Ja och nej, många SSD:s har en intern read-ahead cache som försöker förutse vad du kommer att läsa nästa gång och sas förbereder den läsningen så att den kan svara direkt från cachen, men om du läser slumpartat så skiter det sig genom att SSD:n precis lagt onödig tid och energi på att läsa in data som du aldrig bad om och för att den nu måste göra om allt igen.

Rimligen borde dock disken själva mata denna cache med rätt data när den läser in en fil som den själv lagrat lite varsomhelst och att detta bara spelar roll när det är du den dumma användaren som gör en slumpartad access men samtidigt lite svårt att testa detta också så egentligen vet vi inte hur pass bra det här fungerar där.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem

"försöker förutse" är förmodligen en rätt avancerad algoritm och det är väl främst med dessa algoritmer som dom olika tillverkarna kan briljera/fallera, det är ju inte alltid du vill läsa hela filen heller speciellt om vi snackar databaser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av falumas:

Intressant, kan du berätta mer om hur Windows defragmenterar SSDer automatiskt?

Jag trodde defrag.exe bara körde trim på SSDer.

Du kan kolla in t.ex. denna blog om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Och när tror herrn att rep kom till, var det före eller efter hålremsan ;). Och att ha knutor på ett rep som en form av minnesregel är nog några tusen år tillbaka minst. Men ska vi hålla på så här så kan vi ju lika gärna kontra med att sand är äldst i världen så därför borde ju kisel och därmed ram-chip vara absolut äldst.

Knuttar på ett rep är ett icke maskinellt sätt memomerat. Funderat dock på man skulle bygga lagring av data på papper, men en QR kode. Ett A4 papper rymmer 100 QR koder. 1 QR koder lagra 8 kb data.

Permalänk

Jag har uppgraderat mitt nätverk till 10 Gbit och uppgraderade även lagringsdiskarna i min TrueNAS box till SSD (TrueNAS har TRIM support vilket Unraid INTE har)
Nu ligger jag mellan 850 MB/s och 1.1 GB/s mellan desktop och NAS.
Har man enbart 1 Gbit nätverk så spelar det nog inte så stor roll om man har SSD i NAS:en
Förutom låg energiförbrukning, värmeutveckling och ljudnivå förstås.

Defragmenteraren i Windows 10 och 11 känner igen om det är en HDD eller SSD
Är det en SSD så kör den TRIM istället för defrag

https://photos.app.goo.gl/HqCya4UGQ6Ssgwm7A

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Knuttar på ett rep är ett icke maskinellt sätt memomerat. Funderat dock på man skulle bygga lagring av data på papper, men en QR kode. Ett A4 papper rymmer 100 QR koder. 1 QR koder lagra 8 kb data.

Men duktiga på att köra motorcykel är dom.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av falumas:

Men duktiga på att köra motorcykel är dom.

Inte alla men här är de dessutom på ett rep.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobMarley:

Jag har uppgraderat mitt nätverk till 10 Gbit och uppgraderade även lagringsdiskarna i min TrueNAS box till SSD (TrueNAS har TRIM support vilket Unraid INTE har)
Nu ligger jag mellan 850 MB/s och 1.1 GB/s mellan desktop och NAS.
Har man enbart 1 Gbit nätverk så spelar det nog inte så stor roll om man har SSD i NAS:en
Förutom låg energiförbrukning, värmeutveckling och ljudnivå förstås.

Nu vet jag inte hur många diskar du har, men kör du via SATA får du i princip bara dubbla hastigheten från en HDD. Har du NVMe-diskar så är dom 10-20x snabbare än en SATA HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Du kan kolla in t.ex. denna blog om det.

Det låter logiskt det han skriver, men jag kan inte hitta någon annan källa som hävdar det han säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av falumas:

Nu vet jag inte hur många diskar du har, men kör du via SATA får du i princip bara dubbla hastigheten från en HDD. Har du NVMe-diskar så är dom 10-20x snabbare än en SATA HDD.

Man ska inte glömma att om accesstiden på en snabb SATA-HDD är 4 ms så är den typiskt 0,04 ms på en ordinär SATA-SSD, så där har man direkt en faktor hundra. Det stämmer att det finns diskar idag som når uppåt 300 MB/s, men det är bara vid stora sekventiella överföringar man kan ha något hopp om att se de siffrorna.

SSDn kommer alltså hinna accessa hundra filer samtidigt som HDDn hunnit accessa en (1), så i praktiken lär det bli omöjligt att komma ens i närheten av halva den genomsnittliga prestandan trots att att maximal överföringshastighet kan vara mer än 50% av motsvarande värde för en SATA-SSD.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Man ska inte glömma att om accesstiden på en snabb SATA-HDD är 4 ms så är den typiskt 0,04 ms på en ordinär SATA-SSD, så där har man direkt en faktor hundra. Det stämmer att det finns diskar idag som når uppåt 300 MB/s, men det är bara vid stora sekventiella överföringar man kan ha något hopp om att se de siffrorna.

SSDn kommer alltså hinna accessa hundra filer samtidigt som HDDn hunnit accessa en (1), så i praktiken lär det bli omöjligt att komma ens i närheten av halva den genomsnittliga prestandan trots att att maximal överföringshastighet kan vara mer än 50% av motsvarande värde för en SATA-SSD.

Ja, man får inte glömma bort att accesstiden i regel är det viktigaste med SSD.
När SSDs började bli populära var de ju begränsade till 300 MB/s pga SATA 3 Gb/s (i praktiken lite mindre än så) och ändå var prestandaskillnaden mot en HDD helt enorm.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Nu skall inte blanda päron och äpplen. Att söktiden är ohyggligt mycket snabbare på en SSD är ett faktum och det är det som gör att t.ex OS-diskar blir väldigt mycket snabbare om dom är SSDer.

Till NAS så handlar det oftast om att läsa eller skriva filer sekventiellt. Jag ligger på 200-250MB/s till en endaste HDD i en Server som är ansluten med 2.5Gbit-Ethernet, det skickas via WiFi 6E.
Sedan är ju frågan hur stora sekventiella överföringar definieras. Hos mig rör dig sig om tusentals 30-50MB-filer, för det får jag 200-250MB/s prestanda till en HDD (Seagate EXOS x16 16TB).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Ja, man får inte glömma bort att accesstiden i regel är det viktigaste med SSD.
När SSDs började bli populära var de ju begränsade till 300 MB/s pga SATA 3 Gb/s (i praktiken lite mindre än så) och ändå var prestandaskillnaden mot en HDD helt enorm.

SATA 3 kom dock redan 2008-2009 (mitt moderkort från 2008 hade SATA 3), så kan inte ha varit mer än några early adopters med gammal dator nästan va?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

SATA 3 kom dock redan 2008-2009 (mitt moderkort från 2008 hade SATA 3), så kan inte ha varit mer än några early adopters med gammal dator nästan va?

Isåfall var vissa SSDs lite efter att gå över. OCZ Vertex 2 t ex kom 2010 och klarade runt 265 MB/s, och Corsair lanserade också SSDs (Force F60 / F120 / F240) med liknande prestanda samma år.
https://www.storagereview.com/review/ocz-vertex-2-review-120g...

Edit: SATA 6 Gb/s-standarden blev klar 2009 så det verkar underligt om ditt moderkort från 2008 hade stöd.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av falumas:

Det låter logiskt det han skriver, men jag kan inte hitta någon annan källa som hävdar det han säger.

Från Microsofts dokumentation för defrag:

Citat:
  • When run from the scheduled task, defrag uses the below policy guidelines for SSDs:

    • Traditional optimization processes. Includes traditional defragmentation, for example moving files to make them reasonably contiguous and retrim. This is done once per month.