Problem med Ethernet och Nätversswitch

Permalänk

Problem med Ethernet och Nätversswitch

Hej! Har ett problem som kommer o går lite när de vill. Jag har en nätversswitch för att kunna dela ut signalen till Tv box och stationär dator i mitt vardagsrum, har inget annat jag kör trådbundet mer än det för tillfället. Har ett intressant problem jag inte kan lösa, det är så att mitt ethernet ballar ur ibland och inte vill funka som det skall, dessutom funkar det trådlösa. Har lyckats spåra detta problem till switchen (Vad jag tror iallafall) Nätverket funkar i 30 sekunder om jag drar ut strömsladden och kopplar in den igen. Har 2 switchar, en zyxel 5-port och en Lanberg 8-port, det konstiga är att problemet kvarstår oavsett om jag byter emellan dom eller byter plats på nätverkskablarna. Problemet ligger inte emellan router och switch för om jag kopplar nätverkskabeln rakt in i tv boxen så funkar det. Funderar på ifall det kan vara nått problem med min pc att den överbelastar switchen? Eller om det är så att två kopplade enheter överbelastar switchen? Borde väll inte göra det kan jag tycka.

Permalänk
Rekordmedlem

Har du ingen router som första enhet kopplat till inkommande anslutning ?
Utan routern blir det adressproblem för fu lär inte få särskilt många ipadresser av bin isp utan oftast bara en eller möjligen 2.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Har du ingen router som första enhet kopplat till inkommande anslutning ?
Utan routern blir det adressproblem för fu lär inte få särskilt många ipadresser av bin isp utan oftast bara en eller möjligen 2.

Jo det går från en Telia Technicolor router, standard i gotländska hushåll. Men det är nått som inte klaffar med nätversswitchen

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pettasson:

Jo det går från en Telia Technicolor router, standard i gotländska hushåll. Men det är nått som inte klaffar med nätversswitchen

Ok.
Är det problem på både tvbox och datorer ? Är det Telias iptv abb och box du har ?
Har du kollat om kablarna är hela, länkar de i Gbit ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Låter lite som "loop protect" kickar in.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Har jag fattat detta rätt? Du har ingen loop nånstans?