RTX2070 ger svart skärm vid Windows-boot

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

RTX2070 ger svart skärm vid Windows-boot

Hoppas det inte är en alltför otydlig titel och att den passar in någorlunda här.

Spelade igår kväll och behövde ALT+TAB:a ur spelet för att se hur min media server skötte sig, detta resulterade i div. artefakter och jag var tvungen att använda Reset-knappen på datorn.

Den POST:ar fint och ger bild men vid start av Windows blir skärmen svart sålänge drivrutiner är installerade eller installeras och strömkabel sitter i GPU'n.

Vad som funkar är att jag kör via iGPU utan att strömkablar från PSU:t i grafikkortet eller ta bort kortet helt
Just nu sitter grafikkortet i datorn och har felmeddelande "Windows has stopped this device because it has reported problems. (Code 43)" troligen pga ingen extern strömförsörkning ansluten.

Finns det något annat jag kan testa förutom GPU i en annan dator (Osäker på om jag har rätt kablar) ?

Tycker att kylflänns känns onödigt varm bara för att idle:a i Windows
Olika drivrutiner/HDMI-kablar hjälper inte.
Att pusha Windows till annan SSD och installera något äldre drivare funkade inte.
Böt PCIE-slot och får bild via iGPU, det fick jag inte innan. Men ger konstiga frysningar typ. Dock inte bild via GPU
Lägger till att min skärm inte är helt svart, den får faktiskt signal
Ingen tillgängli UEFI-uppdatering finns.
Ska dubbelkolla kablar från PSU även om datorn stått still änge

Delar inköpta November/December 2018;

  • Intel Core i5-9600K

  • ASUS ROG Strix Z390-H GAMING

  • Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB)

  • Corsair RM750X V2 / 750W / 80+ Gold - Svart

  • ASUS GeForce RTX 2070 8GB Dual OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Hoppas det inte är en alltför otydlig titel och att den passar in någorlunda här.

Spelade igår kväll och behövde ALT+TAB:a ur spelet för att se hur min media server skötte sig, detta resulterade i div. artefakter och jag var tvungen att använda Reset-knappen på datorn.

Den POST:ar fint och ger bild men vid start av Windows blir skärmen svart sålänge drivrutiner är installerade eller installeras och strömkabel sitter i GPU'n.

Vad som funkar är att jag kör via iGPU utan att strömkablar från PSU:t i grafikkortet.
Just nu sitter grafikkortet i datorn och har felmeddelande "Windows has stopped this device because it has reported problems. (Code 43)" troligen pga ingen extern strömförsörkning ansluten.

Tycker att kylflänns känns onödigt varm bara för att idle:a i Windows
Olika drivrutiner/HDMI-kablar fungerar inte.

Finns det något annat jag kan testa förutom GPU i en annan dator (Osäker på om jag har rätt kablar) ?
Edit;: Hur safe är det att försöka uppdatera BIOS på kortet?

Delar inköpta November/December 2018;

  • Intel Core i5-9600K

  • ASUS ROG Strix Z390-H GAMING

  • Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB)

  • Corsair RM750X V2 / 750W / 80+ Gold - Svart

  • ASUS GeForce RTX 2070 8GB Dual OC

Kort som fungerat problemfritt tidigare tror jag inte en bios uppdatering på kortet löser problemet, faran är väl bara att det blir mer skadat om något annat fel gör att uppdateringen inte går igenom som den skall.
Kolla även kablarna från PSU, är det modulärt så kolla i båda ändarna att det inte glappar.
Kan även testa annan PCI slott (om du har).
Sist men inte minst kolla om det finns en bios uppdatering för moderkortet som kanske har stabilitetsförbättringar för GPU.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av MacAllan:

Kort som fungerat problemfritt tidigare tror jag inte en bios uppdatering på kortet löser problemet, faran är väl bara att det blir mer skadat om något annat fel gör att uppdateringen inte går igenom som den skall.
Kolla även kablarna från PSU, är det modulärt så kolla i båda ändarna att det inte glappar.
Kan även testa annan PCI slott (om du har).
Sist men inte minst kolla om det finns en bios uppdatering för moderkortet som kanske har stabilitetsförbättringar för GPU.

Tack för tips.
Att pusha Windows till annan SSD och installera något äldre drivare funkade inte.
Böt PCIE-slot och får bild via iGPU, det fick jag inte innan. Men ger konstiga frysningar typ. Dock inte bild via GPU
Lägger till att min skärm inte är helt svart, den får faktiskt signal
Ingen tillgängli UEFI-uppdatering finns.
Ska dubbelkolla kablar från PSU även om datorn stått still änge
Märkt att UEFI gärna sätter primär grafikport som iGPU istället för auto när jag använder den, kör jag GPU står den på Auto.
Kortet känns igen som "MS Basic Display Adapter" i Enhetshanteraren, brukar det vara så?

Permalänk
Medlem

Jag har ett exakt likadant grafikkort som också strular, fast på annat sätt. Mina spel kraschar med event-ID 1000 som, brukar kunna tyda på fel på GPU. Sen om det är fysiskt eller fel på drivrutinerna kan vara oklart. I mitt fall har jag nog tyvärr kommit fram till att kortet gjort sitt. Kan ha att göra med en vätskefadäs för länge sen som visar sig först nu. Har testat med ett gammalt grafikkort och inte upplevt några problem med det.

Vet inte om det är till nån hjälp men jag kommer själv leta efter ett nytt kort.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Tack för tips.
Att pusha Windows till annan SSD och installera något äldre drivare funkade inte.
Böt PCIE-slot och får bild via iGPU, det fick jag inte innan. Men ger konstiga frysningar typ. Dock inte bild via GPU
Lägger till att min skärm inte är helt svart, den får faktiskt signal
Ingen tillgängli UEFI-uppdatering finns.
Ska dubbelkolla kablar från PSU även om datorn stått still änge
Märkt att UEFI gärna sätter primär grafikport som iGPU istället för auto när jag använder den, kör jag GPU står den på Auto.
Kortet känns igen som "MS Basic Display Adapter" i Enhetshanteraren, brukar det vara så?

Om den bara får generic drivaren så betyder det ju att den inte hittar någon annan kompatibel drivare.

Kan bero på antingen

hårdvarufel på kortet.

I nvidias fall för få tilldelade pcie banor har för mig de inte gillar att bli kopplade med färre än 8 banor på sina kort förutom möjligen i budgetsegmentet .

2a x16 platsen på många moderkort är en förklädd x4 port.

Ingen fungerande drivare i stallerad

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Wolfclaw:

Jag har ett exakt likadant grafikkort som också strular, fast på annat sätt. Mina spel kraschar med event-ID 1000 som, brukar kunna tyda på fel på GPU. Sen om det är fysiskt eller fel på drivrutinerna kan vara oklart. I mitt fall har jag nog tyvärr kommit fram till att kortet gjort sitt. Kan ha att göra med en vätskefadäs för länge sen som visar sig först nu. Har testat med ett gammalt grafikkort och inte upplevt några problem med det.

Vet inte om det är till nån hjälp men jag kommer själv leta efter ett nytt kort.

Tackar för input iaf.
Jag gissar också på att kortet har gjort sitt och är nu bara en dyr brevpress...

Skrivet av Rouge of Darkness:

Om den bara får generic drivaren så betyder det ju att den inte hittar någon annan kompatibel drivare.

Kan bero på antingen

hårdvarufel på kortet.

I nvidias fall för få tilldelade pcie banor har för mig de inte gillar att bli kopplade med färre än 8 banor på sina kort förutom möjligen i budgetsegmentet .

2a x16 platsen på många moderkort är en förklädd x4 port.

Ingen fungerande drivare i stallerad

Gissar på HW-fel, bla pga väldigt varm kylfläns/skydd men också att kortet inte känns igen i ex. HWMonitor samt fick artefakter närjag ALT´TAB:ade.
Jag har lyckats installera nån form av drivare enl. enhetshanteraren och Egenskaper säger också att den är OK, där tar det stopp.
UEFI meddelar att ett NVIDA-kort är installerat i 1.a eller 2.a x16-slot.