Hur bevisa att laddarn fungerat dåligt en längre tid och därmed få det på garantin? Trackar BIOS/OS på något sätt batteriets laddning över tid?

Permalänk

Hur bevisa att laddarn fungerat dåligt en längre tid och därmed få det på garantin? Trackar BIOS/OS på något sätt batteriets laddning över tid?

Tjo.

Var dum nog att inte kontakta HP på direkten utan höll på att tejpa och trycka och få ut så mycket liv som möjligt ur min laddare då jag hade en massa deadlines innan semestern. Laddaren hade inom garantitden fått den där svarta yttre plasten knäckt och ståltråden inne hade börjat vecklas ut vilket gjorde att den kontinuerligt tappade mer och mer kontakt.

Till sist hjälpte inte hur mycket tejp och snurrande och tryckande på kabeln då ståltråden både hade väcklats ut och dragits tillbaka tillsammans med kabeln och ett mellanrum hade uppståt där bara den inre kabeln höll ihop själva mustycket med resten av kabeln.
Jävligt mycket kabel här i meningarna ber om ursäkt för det, haha.

Jag fick då damp på allt och drog ut kabel ur datorn och sen böjde av den i ett sista försök att få till någon kontakt. Nu vill HP inte ta det på garantin och de ger ingen förklaring på varför. Jag har försökt att förklara att jag inte har en motivering att ta sönder min egen laddare bara för att få en exakt likadan laddare, dessutom har jag två år kvar på garantin så det handlar inte om att få "nya prylar" precis innan garantin går ut som vissa gör. Men de vägrar skicka mig en ny hursomhelst och vägrar motivera sig.

Jag tänkte skicka vidare det hela till ARN och vad jag tror skulle hjälpa är en laddningsrapport. Om sådant finns att få ut på något sätt? Det vill säga hur datorn den senaste månaden ofta tappade laddningen då det vart glapp i laddaren.

Hade det hjälp? Tror ni att jag har en chans hos ARN om jag förklarar att laddkabeln helt enkelt progressivt nötts av?
Ser ut såhär:

Visa signatur

Det är insidan och inte utsidan av burken som räknas >:) .

Permalänk
Medlem

Så istället för att kontakta dom när den höll på att ge sig så slet du av pluppen och vill ha en ny laddare nu? Släng 400 spänn på att köpa en ny istället.

Permalänk
Medlem

Blir nog svårt att få det till annat än att det beror på yttre åverkan.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Moderator
Moderator

En svårighet i sammanhanget kan bli att du inte reklamerat tidigare. Hur lång tid har passerat mellan att felet uppstod och du kontaktade återförsäljaren? Du är nämligen skyldig att reklamera inom skälig tid, vilket generellt brukar anses vara två månader, till stor del just för att felet inte skall förvärras.

Nu har du, i dina försök att temporärt lösa problemet, definitivt förvärrat det ursprungliga felet.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av twit:

En svårighet i sammanhanget kan bli att du inte reklamerat tidigare. Hur lång tid har passerat mellan att felet uppstod och du kontaktade återförsäljaren? Du är nämligen skyldig att reklamera inom skälig tid, vilket generellt brukar anses vara två månader, till stor del just för att felet inte skall förvärras.

Nu har du, i dina försök att temporärt lösa problemet, definitivt förvärrat det ursprungliga felet.

Problematiken höll väl på under 1-2 månader och jag tog kontakt med dem när kontakten helt tog slut. (pun intended! )

And yeah, dont tell me. Story of my life haha. *

Undrar dock fortfarande om det i datorn går att få fram någon typ av rapportering över batteri-situationen den senaste månaden, året etc? Finns det alls? Och om inte har jag någon chans hos ARN?

_____

Har köpt en ny laddare, se tråd: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1693652-kopt-ny-laddar...

Bryr mig bara om konsumenträtt. Fattar inte hur HP kan förvänta mig att jag stannar som kund hos dem. Datorn kostar 18000kr, de kan inte fixa en laddare för 500kr. Aldrig haft dessa problem med Lenovo.
Laddaren är Micro-usb C, vilket gör kontaktpunkten där det är som mest stress och böjningar på kabeln väldigt tunn. Kabeln är dock i sig dessutom ganska tjock, till skillnad från exempelvis Apple-laddares kabel och därmed inte så böjbar. Alltså lite fel-designat från deras sida för en premiumdator.

Den har ett hål på andra sidan för ett vanlig X.X mm uttag, men laddaren som ingick var en USB-C laddare. Köpt en till det andra uttaget nu. Dock verkar de vara någon typ av proprietär teknik som gör att den laddaren jag köpt inte funkar helt felfritt. O jag mår lite illa av att ha en garanti och sen känna mig tvingad att köpa en laddare från HP igen så jag attackerar problemet från två håll.

Visa signatur

Det är insidan och inte utsidan av burken som räknas >:) .

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpamDemon:

Problematiken höll väl på under 1-2 månader och jag tog kontakt med dem när kontakten helt tog slut. (pun intended! )

And yeah, dont tell me. Story of my life haha. *

Undrar dock fortfarande om det i datorn går att få fram någon typ av rapportering över batteri-situationen den senaste månaden, året etc? Finns det alls? Och om inte har jag någon chans hos ARN?

_____

Har köpt en ny laddare, se tråd: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1693652-kopt-ny-laddar...

Bryr mig bara om konsumenträtt. Fattar inte hur HP kan förvänta mig att jag stannar som kund hos dem. Datorn kostar 18000kr, de kan inte fixa en laddare för 500kr. Aldrig haft dessa problem med Lenovo.
Ett av problemen är ju att laddaren är Micro-usb C, vilket gör kontaktpunkten där det är som mest stress och böjningar på kabeln väldigt tunn. Kabeln är dessutom ganska tjock, till skillnad från en Apple-laddares kabel och därmed inte så böjbar. Alltså lite fel-designat från deras sida för en premiumdator.

Den har ett hål på andra sidan för ett vanlig X.X mm uttag, men laddaren som ingick var en USB-C laddare. Köpt en till det andra uttaget nu. Dock verkar de vara någon typ av proprietär teknik som gör att den laddaren jag köpt inte funkar helt felfritt. O jag mår lite illa av att ha en garanti och sen känna mig tvingad att köpa en laddare från HP igen så jag attackerar problemet från två håll.

Man ska egentligen inte böja kablar hamnar under användarfel och tror att du har 0% chans hos ARN de skulle anse att det var användarfel då du inte felanmälde direkt och orsakade följdskador.

Ifall du vill ha hjälp med att felsöka varför din nya laddare inte fungerar så är det bra att länka modellnamnet på din laptop samt original laddare annars så blir det svårt att hjälpa till.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Skrivet av Anders9110:

Man ska egentligen inte böja kablar hamnar under användarfel och tror att du har 0% chans hos ARN de skulle anse att det var användarfel då du inte felanmälde direkt och orsakade följdskador.

Ifall du vill ha hjälp med att felsöka varför din nya laddare inte fungerar så är det bra att länka modellnamnet på din laptop samt original laddare annars så blir det svårt att hjälpa till.

Så även om det ursprungliga felet är deras så blir det, vadå, ett användarfel för att jag försöker åtgärda problemet och ge min produkt lite extra liv? Eller är det för att du helt enkelt tror att det är omöjligt att nu bevisa att det inte är deras problem ursprunligen?

Hade som sagt tänkt att någon typ av laddningsrapport skulle hjälpt i detta fall. Ingen verkar känna till om detta existerar så jag antar att det inte gör det. Fan också

Jag visste ju typ att det här skulle bli ett problem men behövde laddaren just då och ville inte behöva skicka den till dem eller så om de krävde det. Vill för tusan inte köpa något mer från dem bara. Uppdaterar med modell på den andra tråden btw.

Visa signatur

Det är insidan och inte utsidan av burken som räknas >:) .

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpamDemon:

Så även om det ursprungliga felet är deras så blir det, vadå, ett användarfel för att jag försöker åtgärda problemet och ge min produkt lite extra liv? Eller är det för att du helt enkelt tror att det är omöjligt att nu bevisa att det inte är deras problem ursprunligen?

Hade som sagt tänkt att någon typ av laddningsrapport skulle hjälpt i detta fall. Ingen verkar känna till om detta existerar så jag antar att det inte gör det. Fan också

Jag visste ju typ att det här skulle bli ett problem men behövde laddaren just då och ville inte behöva skicka den till dem eller så om de krävde det. Vill för tusan inte köpa något mer från dem bara. Uppdaterar med modell på den andra tråden btw.

Ja ifall du orsakar följdskador så får är det ditt fel och de får neka reklamation och garanti.

Citat från konsumentverket

Konsumenten måste försöka begränsa förlusten eller skadan. Till exempel får konsumenten inte förvärra ett fel på varan genom att använda den. Använder konsumenten ändå varan får konsumenten betala motsvarande del av förlusten.

https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpamDemon:

Så även om det ursprungliga felet är deras så blir det, vadå, ett användarfel för att jag försöker åtgärda problemet och ge min produkt lite extra liv? Eller är det för att du helt enkelt tror att det är omöjligt att nu bevisa att det inte är deras problem ursprunligen?

Hade som sagt tänkt att någon typ av laddningsrapport skulle hjälpt i detta fall. Ingen verkar känna till om detta existerar så jag antar att det inte gör det. Fan också

Jag visste ju typ att det här skulle bli ett problem men behövde laddaren just då och ville inte behöva skicka den till dem eller så om de krävde det. Vill för tusan inte köpa något mer från dem bara. Uppdaterar med modell på den andra tråden btw.

Försöker förstå vad en "laddningsrapport" hade hjälp med i detta fall. Du har böjt en kabel tills dess att den gått av - det är inga problem att förstå detta.

Att du sedan böjt mer och mer gör det knappast bättre. Fine att kabeln slits snabbare än tänkt, men då lär du ju kontakta ÅF och göra en reklamation - inte börja försöka "fixa" genom att göra det ännu värre?

Den hjälp du kan få är väl möjligtvis hemförsäkringen, men en ny laddare lär vara billigare än självrisken..

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpamDemon:

Tjo.

Var dum nog att inte kontakta HP på direkten utan höll på att tejpa och trycka och få ut så mycket liv som möjligt ur min laddare då jag hade en massa deadlines innan semestern. Laddaren hade inom garantitden fått den där svarta yttre plasten knäckt och ståltråden inne hade börjat vecklas ut vilket gjorde att den kontinuerligt tappade mer och mer kontakt.

Till sist hjälpte inte hur mycket tejp och snurrande och tryckande på kabeln då ståltråden både hade väcklats ut och dragits tillbaka tillsammans med kabeln och ett mellanrum hade uppståt där bara den inre kabeln höll ihop själva mustycket med resten av kabeln.
Jävligt mycket kabel här i meningarna ber om ursäkt för det, haha.

Jag fick då damp på allt och drog ut kabel ur datorn och sen böjde av den i ett sista försök att få till någon kontakt. Nu vill HP inte ta det på garantin och de ger ingen förklaring på varför. Jag har försökt att förklara att jag inte har en motivering att ta sönder min egen laddare bara för att få en exakt likadan laddare, dessutom har jag två år kvar på garantin så det handlar inte om att få "nya prylar" precis innan garantin går ut som vissa gör. Men de vägrar skicka mig en ny hursomhelst och vägrar motivera sig.

Jag tänkte skicka vidare det hela till ARN och vad jag tror skulle hjälpa är en laddningsrapport. Om sådant finns att få ut på något sätt? Det vill säga hur datorn den senaste månaden ofta tappade laddningen då det vart glapp i laddaren.

Hade det hjälp? Tror ni att jag har en chans hos ARN om jag förklarar att laddkabeln helt enkelt progressivt nötts av?
Ser ut såhär:<Uppladdad bildlänk>

Så du menar att du inte vet vad du gjort för att bli nekad garanti? Du har själv dragit och böjt på kabeln till laddaren och dragit av kabeln. Där har du orsaken till deras nekande och med rätt.

Tyvärr kan inte ARN fixa användare som "medvetet" skadar produkter genom dom aktiviteter du själv gjorde.

Sen ingen batteri rapport kommer hjälpa dig i detta ärende detta är ett typ exempel på sbs...(inget illa ment)

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpamDemon:

Tror ni att jag har en chans hos ARN om jag förklarar att laddkabeln helt enkelt progressivt nötts av?

När den svarta yttre plasten knäcktes, så var ju detta resultatet av yttre åverkan. För att du då skall kunna vinna en tvist så behöver du göra sannolikt att denna yttre åverkan faller inom normalt användande och att skadan beror på undermålig konstruktion eller undermåligt material. För att visa detta kan du exempelvis hänvisa till att tillverkarens forum är fullt av inlägg från folk som drabbats av detta problem (förutsatt att så är fallet).

Även om du lyckas så här långt så återstår det faktum att du lät problemet förvärras när du temporärt åtgärdade det genom att "snurra och trycka" på sladden, en yttre åverkan som sannolikt inte faller inom normalt användande.

Skulle säga att dina chanser att få rätt i ARN tyvärr befinner sig någonstans i spannet mellan obefintliga och mikroskopiska.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Skrivet av Dax:

SÅ du menar att du inte vet vad du gjort för att bli nekad garanti? Du har själv dragit och böjt på laddaren och dragit av kabeln. Där har du orsaken till deras nekande och med rätt.

Absolut inte.

Som sagt, svårt bevisläge eventuellt.

Det ursprunliga felet är ett garantifel. Dålig design på laddkontakten och bristfällig förstärkning eller böjbarhet där kabeln börjar från den vilket föranlett problematiken.

Tillverkaren är skyldig att åtgärda det ursprunliga felet. På sin höjd skulle de kunna säga att de "gärna hade reparerat laddaren men nu har han förstört den ännu mer". Men vi vet båda att detta inte stämmer i praktiken utan att de alltid hade skickat en ny laddare.

Visa signatur

Det är insidan och inte utsidan av burken som räknas >:) .

Permalänk
Medlem

Sen tar väl inte ARN upp detta då kostnaden är lägre än deras ingångs värde? Vet inte vad deras minimi gräns är men har läst att det finns en sådan

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Skrivet av PeCe:

När den svarta yttre plasten knäcktes, så var ju detta resultatet av yttre åverkan. För att du då skall kunna vinna en tvist så behöver du göra sannolikt att denna yttre åverkan faller inom normalt användande och att skadan beror på undermålig konstruktion eller undermåligt material. För att visa detta kan du exempelvis hänvisa till att tillverkarens forum är fullt av inlägg från folk som drabbats av detta problem (förutsatt att så är fallet).

Även om du lyckas så här långt så återstår det faktum att du lät problemet förvärras när du temporärt åtgärdade det genom att "snurra och trycka" på sladden, en yttre åverkan som sannolikt inte faller inom normalt användande.

Skulle säga att dina chanser att få rätt i ARN tyvärr befinner sig någonstans i spannet mellan obefintliga och mikroskopiska.

Det är ju det som är frågan lite.

Har jag i mina försök att förlänga kabelns livslängd något, åsamkat skada på laddaren som nu gör att det tidigarere ursprungsfelet plötsligt inte är intressant längre?

Hur kört det än är för mig så är frågan ganska intressant rent principiellt.

Visa signatur

Det är insidan och inte utsidan av burken som räknas >:) .

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpamDemon:

Absolut inte.

Som sagt, svårt bevisläge eventuellt.

Det ursprunliga felet är ett garantifel. Dålig design på laddkontakten och bristfällig förstärkning eller böjbarhet där kabeln börjar från den vilket föranlett problematiken.

Tillverkaren är skyldig att åtgärda det ursprunliga felet. På sin höjd skulle de kunna säga att de "gärna hade reparerat laddaren men nu har han förstört den ännu mer". Men vi vet båda att detta inte stämmer i praktiken utan att de alltid hade skickat en ny laddare.

Jo men då ska det rapporteras direkt och inte efter egenhändigt trixande och som du skrev så har du inte gjort det utan gjort åverkan på produkten. Det ha rdu själv skrivit och därav har du förverkat garanti etc

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Sen tar väl inte ARN upp detta då kostnaden är lägre än deras ingångs värde? Vet inte vad deras minimi gräns är men har läst att det finns en sådan

ARNs beloppsgräns är 500kr, men HP tar säkert mer än så för en likadan laddare som reservdel.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Skrivet av Anders9110:

Ja ifall du orsakar följdskador så får är det ditt fel och de får neka reklamation och garanti.

Citat från konsumentverket

Konsumenten måste försöka begränsa förlusten eller skadan. Till exempel får konsumenten inte förvärra ett fel på varan genom att använda den. Använder konsumenten ändå varan får konsumenten betala motsvarande del av förlusten.

https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...

Bra länkat men dåligt läst! Tack i af.

Vi blir båda delvis skyldiga. De för sitt fel och jag för mitt säger konsumentverket. Men då de troligen bara hade skickat mig en ny laddare då det skulle kosta dem 4:a gånger mer att reparera den (deras personal vet nog knappt hur de gör det) så hade jag nog kunnat få en ny laddare om jag på något sätt skulle kunna bevisa att de är ansvariga för ursprungsfelet.

Skrivet av Dax:

Jo men då ska det rapporteras direkt och inte efter egenhändigt trixande och som du skrev så har du inte gjort det utan gjort åverkan på produkten. Det ha rdu själv skrivit och därav har du förverkat garanti etc

Tydligen inte så klart, se inlägg ovan.

Visa signatur

Det är insidan och inte utsidan av burken som räknas >:) .

Permalänk
Medlem

Det absolut tråkigaste med sådant här är att förr så hade det bara vara att gå in till den lokala TV- & elektronikreparatören och han hade fixat en ny kontakt på kabeln för 20 spänn i materialkostnad och en vetekrans...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Skrivet av PeCe:

Det absolut tråkigaste med sådant här är att förr så hade det bara vara att gå in till den lokala TV- & elektronikreparatören och han hade fixat en ny kontakt på kabeln för 20 spänn i materialkostnad och en vetekrans...

Right to Repair är lite av ett Rest in Peace läge just nu. Allt görs så komplicerat idag med flit så att det ska vara svårare att fixa.

Men visst fan hade det vart underbart. Allt sånt här irriterar mig så fruktansvärt. Men det är ju inte bara här det blir värre.

Man går in i en random matbutik idag. Chorizokorven innehåller kyckling på ett premium-märke och Juicen som förr var 2 liter är 1.75. Det finns inget annat att köpa i köttdisken än stekar av olika slag då ingen har tid eller kanske ens kunskap att laga någon anna styckdetalj. Möjligen med undantag för just nu under grilltiden.

Vi tror att vi blir rikare men frågan är om vi bara blir fattigare.

Idag har vi en massa olika kläder, men ska du ha en skräddarsydd kostym så kostar det nog i procent av ens lön mer än vad det gjorde förr. Samma sak med en lägenhet eller en villa.

Visa signatur

Det är insidan och inte utsidan av burken som räknas >:) .

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpamDemon:

Bra länkat men dåligt läst! Tack i af.

Vi blir båda delvis skyldiga. De för sitt fel och jag för mitt säger konsumentverket. Men då de troligen bara hade skickat mig en ny laddare då det skulle kosta dem 4:a gånger mer att reparera den så hade jag nog kunnat få en ny laddare om jag på något sätt skulle kunna bevisa att de är ansvariga för ursprungsfelet.

Tydligen inte så klart, se inlägg ovan.

I praktiken så blir det ifall du orsakar följdskador så nekar företagen garanti och reklamation du får slåss i domstol ifall du vill att de ska ge dig rätt även där blir det väldigt osäkert ifall du skulle få rätt.

Först måste du bevisa att produkten vara fel från början och när det kommer till elektronik varor så fungerar de till de dör och det svårt att fastslå exakt vem som har ansvar för vad.

I ditt exempel så så är det inte ens följdskadorna som är problemet ut ursprungligen handlar det förmodligen om användarfel och du har spänt/böjt kabel. En kabel ska aldrig vara spänd eller böjd ifall de är det så hamnar det tyvärr under användarfel.

Även om HP har designat en dålig laddare så kommer inte kabel slitas ut ifall du inte utsätter den för spänning eller böjer den.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Skrivet av Anders9110:

I praktiken så blir det ifall du orsakar följdskador så nekar företagen garanti och reklamation du får slåss i domstol ifall du vill att de ska ge dig rätt även där blir det väldigt osäkert ifall du skulle få rätt.

Först måste du bevisa att produkten vara fel från början och när det kommer till elektronik varor så fungerar de till de dör och det svårt att fastslå exakt vem som har ansvar för vad.

I ditt exempel så så är det inte ens följdskadorna som är problemet ut ursprungligen handlar det förmodligen om användarfel och du har spänt/böjt kabel. En kabel ska aldrig vara spänd eller böjd ifall de är det så hamnar det tyvärr under användarfel.

Även om HP har designat en dålig laddare så kommer inte kabel slitas ut ifall du inte utsätter den för spänning eller böjer den.

Folk gillar ofta att hålla kvar vid sin ursprunliga premiss oavsett vad och jag känner att du är lite där nu.
Jag ligger just nu i sängen med laptopen på magen och den nya laddarens kabel är böjd i 50 grader ner för min buk o sen på sängen o sen ner till igen. Menar du att detta inte är normal användning? Eller när man går runt på kontoret med laddaren i?

Aff, alltså jag vill inte vara hetsk mot dig eller nått. Jag vet att jag tabbade mig osv och att de förmodligen kan sänka mig på en teknikalitet men det är så tråkigt att se när konsumenter trycker ner varandra. Om något så behöver vi, speciellt inom IT-sfären gällande immateriella produkter (visserligen inte detta men ändå) gå ihop och stötta varandra.

Vad som är "normal användning" är i slutändan upp till domstolen att besluta om, och sätter vi det i praxis att det vi faktiskt gör i vardagen är "normal användning" istället för att försöka leva upp till onormala standarder, då är det också det företagen får rätta sig efter och designa till.

Visa signatur

Det är insidan och inte utsidan av burken som räknas >:) .

Permalänk
Skrivet av SpamDemon:

Folk gillar ofta att hålla kvar vid sin ursprunliga premiss oavsett vad och jag känner att du är lite där nu.
Jag ligger just nu i sängen med laptopen på magen och den nya laddarens kabel är böjd i 50 grader ner för min buk o sen på sängen o sen ner till igen. Menar du att detta inte är normal användning? Eller när man går runt på kontoret med laddaren i?

Aff, alltså jag vill inte vara hetsk mot dig eller nått. Jag vet att jag tabbade mig osv och att de förmodligen kan sänka mig på en teknikalitet men det är så tråkigt att se när konsumenter trycker ner varandra. Om något så behöver vi, speciellt inom IT-sfären gällande immateriella produkter (visserligen inte detta men ändå) gå ihop och stötta varandra.

Vad som är "normal användning" är i slutändan upp till domstolen att besluta om, och sätter vi det i praxis att det vi faktiskt gör i vardagen är "normal användning" istället för att försöka leva upp till onormala standarder, då är det också det företagen får rätta sig efter och designa till.

Det är lite svårt att se hur skadan ser ut i detalj på din bild, eller att förstå vad du gjorde mot slutet för att förstöra den ännu mer, men menar du att kabeln gått sönder/brutits av från att ha böjts försiktigt 50 grader? Det har jag väldigt svårt att tro, aldrig varit med om en så känslig kabel/kontakt, men isf skulle det ju ha kunnat gått under garanti/reklamationsrätt. Så där har kablar sett ut bland familjemedlemmar till mig när de varit oförsiktiga med kablarna/kontakterna. I övrigt enig med övriga skribenter om att du förverkat all rätt till garanti/reklamationsrätt när du skadat kabeln ytterligare.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpamDemon:

Folk gillar ofta att hålla kvar vid sin ursprunliga premiss oavsett vad och jag känner att du är lite där nu.
Jag ligger just nu i sängen med laptopen på magen och den nya laddarens kabel är böjd i 50 grader ner för min buk o sen på sängen o sen ner till igen. Menar du att detta inte är normal användning? Eller när man går runt på kontoret med laddaren i?

Aff, alltså jag vill inte vara hetsk mot dig eller nått. Jag vet att jag tabbade mig osv och att de förmodligen kan sänka mig på en teknikalitet men det är så tråkigt att se när konsumenter trycker ner varandra. Om något så behöver vi, speciellt inom IT-sfären gällande immateriella produkter (visserligen inte detta men ändå) gå ihop och stötta varandra.

Vad som är "normal användning" är i slutändan upp till domstolen att besluta om, och sätter vi det i praxis att det vi faktiskt gör i vardagen är "normal användning" istället för att försöka leva upp till onormala standarder, då är det också det företagen får rätta sig efter och designa till.

Helst så borde du få en ny laddare på garanti.

Men vill bara skriva att böjda kablar tyvärr brukar hamna inom användarfel eller slitage skador samt att följdskador gör att företagen nekar garanti/reklamation.

Vet det eftersom jag har varit i samma position som du blev nekad garanti på en ac adapter då det räknades som slitage skada fick gå och köpa en ny AC adapter har efter det varit lite mer varsam med att inte böja kabel allt för mycket samt inte spänna det för mycket.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Skrivet av TobiasStockholm:

Det är lite svårt att se hur skadan ser ut i detalj på din bild, eller att förstå vad du gjorde mot slutet för att förstöra den ännu mer, men menar du att kabeln gått sönder/brutits av från att ha böjts försiktigt 50 grader? Det har jag väldigt svårt att tro, aldrig varit med om en så känslig kabel/kontakt, men isf skulle det ju ha kunnat gått under garanti/reklamationsrätt. Så där har kablar sett ut bland familjemedlemmar till mig när de varit oförsiktiga med kablarna/kontakterna. I övrigt enig med övriga skribenter om att du förverkat all rätt till garanti/reklamationsrätt när du skadat kabeln ytterligare.

Va, nej?

Alla kablar förstörs något när de böjs, hur lite eller hur mycket de än böjs. Över en längre tid av denna böjning så börjar veck att skapas och sen till slut spricker vecken. Om de är dåligt designade så sker detta inom garantitiden, annars efter den. Sen beror det ju på hur mycket man använder produkten också så klart.

Vad jag skrev till skribenten ovan är att det är normalt att böja kablar. Just nu är den i nästa 90 grader faktiskt. När du går med laptopen från rum till rum eller från projektor till bord så böjs kabeln och dras i golvet vilket skapar mer stress i den. Etc etc.

Jag har alltså inte förverkat rätten till garanti enligt den länk en skribent själv har skickat men inte läst. Varför skribenter, inklusive du, vill förmå att förbigå de rättigheter ni/vi har för att trycka till någon som varit lite för ivrig och kortsiktig vette tusan. Men det handlar väl lite om klassisk schadenfraude.

Låt gå då.

Jag har alltså inte förverkat min rätt till garanti/reklamation men det verkar vara svårt att bevisa det. Enligt länken till konsumentverkets hemsida så delar vi i värsta fall skadeansvaret. Min förhoppning låg i det här med laddrapporten då det skulle vara ett obestridlig bevis om att skadan kontinuerligt förvärrades genom (o)normal användning.

Skrivet av Anders9110:

Helst så borde du få en ny laddare på garanti.

Men vill bara skriva att böjda kablar tyvärr brukar hamna inom användarfel eller slitage skador samt att följdskador gör att företagen nekar garanti/reklamation.

Vet det eftersom jag har varit i samma position som du blev nekad garanti på en ac adapter då det räknades som slitage skada fick gå och köpa en ny AC adapter har efter det varit lite mer varsam med att inte böja kabel allt för mycket samt inte spänna det för mycket.

Låter rimligt. Dock är konsumenträtt något jag tycker är kul att gräva in på så gör det lite då och då, nu har man ju lite mer tid över också. Tyvärr så har jag problem med min helt nya laddare och våndas som sagt lite över att behöva köpa en laddare från HP som jag vet inte håller måttet, så meh...fast sånt i livet.

Alltid tråkigt med alla dessa jäkla laddare produkter som inte har en kabel på andra sidan som går att dra ut heller. Så pajar den kabeln som egentligen är värd 50 kr så ryker hela laddaren. Typiskt planerat åldrande som vi inte borde acceptera.

Visa signatur

Det är insidan och inte utsidan av burken som räknas >:) .

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpamDemon:

då jag hade en massa deadlines innan semestern

Då har det inget med konsumenträtt att göra. Det är ett arbetsredskap, företag får köpa serviceavtal eller hålla tillgodo med den garanti som följer med produkten.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Skrivet av FoxOne:

Då har det inget med konsumenträtt att göra. Det är ett arbetsredskap, företag får köpa serviceavtal eller hålla tillgodo med den garanti som följer med produkten.

Alltså det är min egen dator.

Visa signatur

Det är insidan och inte utsidan av burken som räknas >:) .

Permalänk
Skrivet av SpamDemon:

Va, nej?

Alla kablar förstörs något när de böjs, hur lite eller hur mycket de än böjs. Över en längre tid av denna böjning så börjar veck att skapas och sen till slut spricker vecken. Om de är dåligt designade så sker detta inom garantitiden, annars efter den. Sen beror det ju på hur mycket man använder produkten också så klart.

Vad jag skrev till skribenten ovan är att det är normalt att böja kablar. Just nu är den i nästa 90 grader faktiskt. När du går med laptopen från rum till rum eller från projektor till bord så böjs kabeln och dras i golvet vilket skapar mer stress i den. Etc etc.

Jag har alltså inte förverkat rätten till garanti enligt den länk en skribent själv har skickat men inte läst. Varför skribenter, inklusive du, vill förmå att förbigå de rättigheter ni/vi har för att trycka till någon som varit lite för ivrig och kortsiktig vette tusan. Men det handlar väl lite om klassisk schadenfraude.

Låt gå då.

Jag har alltså inte förverkat min rätt till garanti/reklamation men det verkar vara svårt att bevisa det. Enligt länken till konsumentverkets hemsida så delar vi i värsta fall skadeansvaret. Min förhoppning låg i det här med laddrapporten då det skulle vara ett obestridlig bevis om att skadan kontinuerligt förvärrades genom normal användning.

Låter rimligt. Dock är konsumenträtt något jag tycker är kul att gräva in på så gör det lite då och då, nu har man ju lite mer tid över också. Tyvärr så har jag problem med min helt nya laddare och våndas som sagt lite över att behöva köpa en laddare från HP som jag vet inte håller måttet, så meh...fast sånt i livet.

Inte en enda kabel har gått sönder eller ens slitits för mig vad jag kan minnas i mitt dryga 30-åriga liv, så nej alla kablar förstörs inte när de böjs. Min mamma förstör samma kablar på löpande band (genom att böja dem oförsiktigt)

Jag brukar värna extremt starkt för konsumenträttigheter men i det här fallet anser jag helt enkelt att du har fel. Det är omöjligt att bevisa att kabeln var trasig redan innan du förstörde den, oavsett att du såklart vet att det var så. Det är skillnad på att ha rätt och att få rätt. Men du verkar inte intresserad av åsikter som inte förstärker din egna så jag lämnar diskussionen angående om du har rätt eller fel.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av TobiasStockholm:

Inte en enda kabel har gått sönder eller ens slitits för mig i mitt dryga 30-åriga liv, så nej alla kablar försöka inte när de böjs.
Jag brukar värna extremt starkt för konsumenträttigheter men i det här fallet anser jag helt enkelt att du har fel. Men du verkar inte intresserad av åsikter som inte förstärker din egna så jag lämnar diskussionen angående om du har rätt eller fel.

Du missförstod ju vad jag sa, är du inte nöjd nu när jag förklarade det?

Sen får det väl stå för dig att du aldrig haft en trasig kabel i ditt liv från din normala användning medan jag haft ett dussintal. Vilket inte är så många heller kan tyckas med tanke på de hundratals kablar jag köpt under mitt liv.

Jag pallar nog inte vara så försiktig i min användning av mina vardagsprodukter så att det aldrig sker och även om jag är glad för din skull så vill inte jag att det ska bli standarden heller.

Exempelvis vill jag att mina kablar ska hålla för ett aktivt liv istället för att behöva koppla ut och in kablar hela tiden emellan olika rörelser.

Visa signatur

Det är insidan och inte utsidan av burken som räknas >:) .

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Inte en enda kabel har gått sönder eller ens slitits för mig vad jag kan minnas i mitt dryga 30-åriga liv, så nej alla kablar förstörs inte när de böjs. Min mamma förstör samma kablar på löpande band (genom att böja dem oförsiktigt)

Jag brukar värna extremt starkt för konsumenträttigheter men i det här fallet anser jag helt enkelt att du har fel. Det är omöjligt att bevisa att kabeln var trasig redan innan du förstörde den, oavsett att du såklart vet att det var så. Det är skillnad på att ha rätt och att få rätt. Men du verkar inte intresserad av åsikter som inte förstärker din egna så jag lämnar diskussionen angående om du har rätt eller fel.

får man fråga vad du köper för kabel eller menar du specifikt för dator?
vi sliter usb kablar som sjutton i familjen oavsett vad vi köper så finns det saker som håller i årtionden är det mycket intressant.
eller är det att du är extremt försiktigt med dom?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av aragon:

får man fråga vad du köper för kabel eller menar du specifikt för dator?
vi sliter usb kablar som sjutton i familjen oavsett vad vi köper så finns det saker som håller i årtionden är det mycket intressant.
eller är det att du är extremt försiktigt med dom?

Standardkablar som följer med Android mobiler och datorer inkl MacBook usb c laddare. Extremt försiktig skulle jag inte säga men visst jag försöker att alltid ha mjuka böjar på kabeln och aldrig böja eller dra i kontakten.

Har du provat såna där "oförstörbara" kablar som det görs reklam för? 🙂

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌