Raketstart för Instagrams Twitter-utmanare

Permalänk
Skrivet av perost:

*anses

Det finns fortfarande inga bevis för att Covid-19 läckte från ett kinesiskt labb, det senaste är väl att USA släppte en rapport för två veckor sedan som avfärdade flera punkter som de som hävdar detta tagit upp. Det skulle kunna vara sant, ursprunget är fortfarande oklart, men de flesta forskare lutar åt att det har ett naturligt ursprung som alla andra liknande pandemier.

Nej, det anses inte vara konspiration. Det anses vara en "plausible" hypotes (sorry, kommer inte på svenska ordet).

Min poäng är även att det inte alltid är helt svart och vitt, samt att makt skapar en vertikal som KOMMER utnyttjas. Även av de du ogillar.

Det kommer alltid en backlash, stor eller liten, mot det som de med högtalare säger. Det bästa man kan göra är att förstärka de friheter vi har, istället för att förstöra dem, när man väl har makten. På så vis klarar sig vi också när skiten kommer. Gör det riktigt svårt att ändra grundlagen samt stärkt yttrandefrihet, exempelvis.

Permalänk
Medlem

Håller mig till Mastodon även om jag har något gammalt twitteekonto som inte används 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Nej, det anses inte vara konspiration. Det anses vara en "plausible" hypotes (sorry, kommer inte på svenska ordet).

Min poäng är även att det inte alltid är helt svart och vitt, samt att makt skapar en vertikal som KOMMER utnyttjas. Även av de du ogillar.

Det kommer alltid en backlash, stor eller liten, mot det som de med högtalare säger. Det bästa man kan göra är att förstärka de friheter vi har, istället för att förstöra dem, när man väl har makten. På så vis klarar sig vi också när skiten kommer. Gör det riktigt svårt att ändra grundlagen samt stärkt yttrandefrihet, exempelvis.

Det är både och skulle jag säga. Det är som sagt en hypotes som skulle kunna vara sann, även om det just nu verkar rätt osannolikt. Problemet är att en del inte ser det på det sättet utan är helt övertygade om att det är sant och att bristen på bevis bara är ett försök av "dem" att dölja sanningen, och då går det över till att vara en konspirationsteori.

Permalänk
Skrivet av perost:

Det är både och skulle jag säga. Det är som sagt en hypotes som skulle kunna vara sann, även om det just nu verkar rätt osannolikt. Problemet är att en del inte ser det på det sättet utan är helt övertygade om att det är sant och att bristen på bevis bara är ett försök av "dem" att dölja sanningen, och då går det över till att vara en konspirationsteori.

Och då är vi inne på det jag sa överst på tredje sidan av tråden...

Kallar man folk för galningar och beter sig som att meningsmotståndare är mindre värda att lyssnas på eller förklara saker för, då kommer vi absolut inte att lyckas övertala någon. Von oben-beteende gillar ingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Och då är vi inne på det jag sa överst på tredje sidan av tråden...

Kallar man folk för galningar och beter sig som att meningsmotståndare är mindre värda att lyssnas på eller förklara saker för, då kommer vi absolut inte att lyckas övertala någon. Von oben-beteende gillar ingen.

Fast det du skriver är inte riktigt rätt, vissa åsikter bör inte få samma utrymme i debatterna, lite som att vissa skolor i USA delar undervisningen 50/50 mellan kreationism och evolution "eftersom det finns två olika åsikter bör de få lika mycket utrymme".
I ett vetenskapligt samhälle bör det också vara den stora grunden till hur vi bedömer trovärdighet och rimlighet.
Tvivlar vi på vetenskapen och den vetenskapliga processen så kan en lika gärna ge upp på samhället som helhet och inte lita på någon då allt är lögn och drivet av en agenda

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Fast det du skriver är inte riktigt rätt, vissa åsikter bör inte få samma utrymme i debatterna, lite som att vissa skolor i USA delar undervisningen 50/50 mellan kreationism och evolution "eftersom det finns två olika åsikter bör de få lika mycket utrymme".
I ett vetenskapligt samhälle bör det också vara den stora grunden till hur vi bedömer trovärdighet och rimlighet.
Tvivlar vi på vetenskapen och den vetenskapliga processen så kan en lika gärna ge upp på samhället som helhet och inte lita på någon då allt är lögn och drivet av en agenda

Har jag väl aldrig påstått. När sa jag att saker ska läras ut 50/50 eller ges samma utrymme?

Censurera inte folk. Det är enkelt. Behandla dem som värdefulla medborgare av samma grad som alla andra. Kalla inte folk för namn för att de har ett annat sätt att se på världen (de kanske inte har samma erfarenheter eller varit med om något).

Återigen, hur skulle censur få dem att byta åsikt? Du verkar göra likhetstecken mellan censur och att det skulle fungera och se det som en one-size lösning som skulle ge något positivt. **Du måste först bevisa att censur skulle leda till något bra.** Jag har förklarat min poäng. Censur kommer tvärtom förvärra det. Du får helt enkelt acceptera att världen har folk som inte alls håller med dig i grunden. Lev med det. Vi är alla olika!

Du måste acceptera att dessa personer har lika stor röst som du i en demokrati. För det är sanningen, oavsett om du gillar det eller inte. De kommer rösta på det de gör oavsett din åsikt om det. Alternativet är att ta bort demokratin. Hitta en annan lösning. Var inte en rumpa!

Vetenskap är ingen sanning med gigantiskt S, utan en konstant utvecklande där den mest kompatibla teorin för tillfället accepteras som värdefull. Det är ingen gud att tillkalla och "trust the science" är en av de dummaste och mest ovetenskapliga saker jag någonsin hört yttras av folk (inte du). De som använder "vetenskap" på det sättet har inte alls förstått det och jag ser dem ungefär som jag ser på konspirationsteoretiker eller fundamentalistiskt religiösa.

Sen brukar folk inte förstå skillnaden mellan åsikt och vetenskapliga belägg, och detta är ännu en anledning till att dessa personer inte ska ges någon makt. Exempel:

Klimatförändringarna har till stor del påverkats av människor och håller på att bli mer global uppvärmning = vetenskapligt belagt (även om det naturligtvis finns olika scenarier och "wild cards" som en ny istid)

Vi bör göra något åt klimatförändringarna = åsikt. Det kan tyckas självklart för många av oss, men det är ingen fakta eller vetenskap (och detta är något vissa verkar ha svårt för på alla sidor)

Jag förutspår att inom 10 år har vi extremhögerklimataktivister. De kommer argumentera för att minska klimatpåverkan genom deras sätt, som du kan tänka dig inte är särskilt vackert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

The lesser of two evils. Twitter var redan en shitfest, men efter att Musk köpte upp det så har tjänsten körts i botten.

The lesser of two evils is still evil

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Såg att Meta redan hunnit censurera en satir post av The Babylon Bee!

Twitter har blivit rejält mycket bättre under Elon Musk.

Ordet cis är inget jag som hetero man vill bli kallad btw.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Threads ämnar ingå i fediverse och det oroar tydligen vissa inom fediverse-världen. Läste något om att det är en typisk manöver för att stoppa en potentiell konkurrent (ActivityPub). Google gjorde det med XMPP och Microsoft med OOXML.

Jag tror nog att det är ett hot mot fediverse och Zucken kan dra åt pipen.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Testa kritisera Biden, mera censurerad plattform får du leta efter.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Testa kritisera Biden, mera censurerad plattform får du leta efter.
https://i.imgur.com/CRjSWKH.jpeg

De har sagt att politik inte hör hemma där. Lite som på SweC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av perost:

*anses

Det finns fortfarande inga bevis för att Covid-19 läckte från ett kinesiskt labb, det senaste är väl att USA släppte en rapport för två veckor sedan som avfärdade flera punkter som de som hävdar detta tagit upp. Det skulle kunna vara sant, ursprunget är fortfarande oklart, men de flesta forskare lutar åt att det har ett naturligt ursprung som alla andra liknande pandemier.

Ofan då läser vi inte samma bokstäver i nyheterna , är väl säkerställt bakom allt tvivel att dom första insjuknade arbetade på labbet men kina förbjuder väl inspektion i all välmening kan tänkas mm .

Finns vad jag vet inte ett enda bevis för ngn annan uppkomst av viruset utan precis allt pekar dit men kina vägrar utredning och inspektion och utredning av neutrala inspektörer .

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

De har sagt att politik inte hör hemma där. Lite som på SweC

Är det officiell policy? Politik har väl alltid kunnat diskuteras på twitter, så om planen för Metas version är att hålla detta borta så blir det svårt att kalla den en twitterutmanare.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Är det officiell policy? Politik har väl alltid kunnat diskuteras på twitter, så om planen för Metas version är att hålla detta borta så blir det svårt att kalla den en twitterutmanare.

Han som är ansvarig sa följande:

Citat:

The goal isn't to replace Twitter. The goal is to create a public square for communities on Instagram that never really embraced Twitter and for communities on Twitter (and other platforms) that are interested in a less angry place for conversations, but not all of Twitter.

Politics and hard news are inevitably going to show up on Threads - they have on Instagram as well to some extent - but we're not going to do anything to encourage those verticals.

källa

Det är ju inte officiell policy, det är för tidigt för det men det visar i alla fall i vilken riktning de tänker gå.

Permalänk
Medlem

Twitter är dött "låt oss kopiera det"

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Han som är ansvarig sa följande:
källa

Det är ju inte officiell policy, det är för tidigt för det men det visar i alla fall i vilken riktning de tänker gå.

Aha, ja då blir det nog inte mycket till en Twitter-utmanare ändå. Politik har alltid haft en självklar plats på både "gamla" och "nya" Twitter (även om det korta tweet-formatet lämnar övrigt att önska för just den typen av diskussion).

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*

Låser tillfälligt så att tråden kan rensas.

***Uppmaning***

Håll er till ämnet och vänligen låt bli att diskutera genusfrågor, generell politik osv. osv.
Tagit bort en stor del av inläggen då dessa höll en otrevlig ton och/eller var off topic.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...