Ny lag stoppar Threads EU-lansering

Permalänk
Melding Plague

Ny lag stoppar Threads EU-lansering

Instagram Threads har tagit världen med storm. Hela världen? Nej, en liten del av Eurasien med 450 miljoner invånare har inte fått del av Twitter-konkurrenten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

De här kan bli intressant jag följer med intresse

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Känns vettigt, var inte en del av grejen att när du väl signat upp så kan du inte komma ur heller, utan att radera ditt Instagramkonto också?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Känns vettigt, var inte en del av grejen att när du väl signat upp så kan du inte komma ur heller, utan att radera ditt Instagramkonto också?

Exakt så.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ett annat potentiellt problem är DMA-regeln som förbjuder så kallade grindvakter, dit Meta hör, att ge sina egna produkter förmåner. Det kan hindra Meta att göra reklam för Threads i Instagram, och det är möjligt att hela idén att tvinga användare att använda eller skaffa ett Instagram-konto för att kunna använda Threads måste göras om för att inte bryta mot DMA.

Så om man hade gjort det till en del av Instagram istället hade allt varit fine? Ibland är EU-lagar märkliga.

Citat:

Det syftar med största sannolikhet på en av DMA-reglerna som innebär att företag måste be användarna om lov för att få dela data från en plattform med en annan, till exempel mellan Instagram och Whatsapp – eller som nu, mellan Instagram och Threads.

Tycker denna borde vara företag och inte appar. Allt hade varit fine om det bara var olika produkter inom samma app?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Väldigt positiv nyhet, med lite tur släcks alla METAs antisociala tjänster ner i EU inom en snar framtid.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Tycker denna borde vara företag och inte appar. Allt hade varit fine om det bara var olika produkter inom samma app?

I så fall skulle ett företag ha enorm fördel när de lanserar nya appar eftersom de kan ta hela sin existerande kundbas och lägga in deras data i den nya appen/produkten och vips så har du 100 miljoner användare av den nya appen.
För mindre företag är det kanske inte hela världen men för de stora drakarna så hämmar det ju konkurrens eftersom uppstickare inte har någon chans. Så de stora blir större.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Inget releasedatum i Sverige än? Hur fan kan vi vara sist med allt. Svårt att bara släpp appen på appstore sverige för oss som vill ha den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Inget releasedatum i Sverige än? Hur fan kan vi vara sist med allt. Svårt att bara släpp appen på appstore sverige för oss som vill ha den?

Läste du ens artikeln?

Permalänk
Medlem

Usch för Meta/Facebook som är nära på att bilda ett monopol som manipulerar människor och tystar åsikter på Amerikanska statens begäran. Om man ger all sin privata information till Facebook så är man enligt skaparen själv "dumb fucks".

https://www.businessinsider.com/well-these-new-zuckerberg-ims...

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

I så fall skulle ett företag ha enorm fördel när de lanserar nya appar eftersom de kan ta hela sin existerande kundbas och lägga in deras data i den nya appen/produkten och vips så har du 100 miljoner användare av den nya appen.
För mindre företag är det kanske inte hela världen men för de stora drakarna så hämmar det ju konkurrens eftersom uppstickare inte har någon chans. Så de stora blir större.

Och exakt vad är skillnaden mot att lägga till en twitter-liknande funktion direkt i Instagram?? För det är tillåtet enligt lagarna och det är det hyckleriet många här reagerat på.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

I så fall skulle ett företag ha enorm fördel när de lanserar nya appar eftersom de kan ta hela sin existerande kundbas och lägga in deras data i den nya appen/produkten och vips så har du 100 miljoner användare av den nya appen.
För mindre företag är det kanske inte hela världen men för de stora drakarna så hämmar det ju konkurrens eftersom uppstickare inte har någon chans. Så de stora blir större.

Mjo? De måste ju fortfarande registrera sig. Här är problemet att de vill använda samma användare.

Är också nyfiken på hur det fungerar när man använder google/facebook/liknande login på andra tjänster. Den lösningen hade de ju annars kunnat använda.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Usch för Meta/Facebook som är nära på att bilda ett monopol som manipulerar människor och tystar åsikter på Amerikanska statens begäran. Om man ger all sin privata information till Facebook så är man enligt skaparen själv "dumb fucks".
https://pbs.twimg.com/media/F0XRjVHXgAAOOLK?format=jpg
https://www.businessinsider.com/well-these-new-zuckerberg-ims...

Själv använder jag både instagram, facebook och messenger dagligen och är supernöjd med apparna. Det är klart jag get min information till dom för att få en bättre tjänst.

Men jag antar att du är en sån som svarar nej på väderappen till att få din location. Sen klagar på att du inte får väderprognosen på rätt plats och appen funkar dåligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Inget releasedatum i Sverige än? Hur fan kan vi vara sist med allt. Svårt att bara släpp appen på appstore sverige för oss som vill ha den?

"Men tjänsten har inte släppts i hela världen. Användare i de flesta länder kan ansluta, men inte i den lilla avkrok som kallas Europeiska Unionen."

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Själv använder jag både instagram, facebook och messenger dagligen och är supernöjd med apparna. Det är klart jag get min information till dom för att få en bättre tjänst.

Nej, det är inte "klart" att man vill ge sin information till Meta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Nej, det är inte "klart" att man vill ge sin information till Meta.

Sluta lek så viktig. Alla företag har all din information redan. Google, twitter, facebook, sweclockers, netflix, din arbetsgivare. Alla samlar in informationen för att göra tjänsten bättre för dig som användare och att du ska ha en bättre upplevelse. Informationen är säkrare med meta än med svenska staten.

Vad ska dom göra med denna information, döda dig?

100 miljoner användare på 5 dagar. 10 gånger mer än alla personer i sverige. Du ser: ingen annan förutom svensken sitter och nojjar och ska vara anti nånting. 100 miljoner har inte fel. Du får en bra tjänst när du uppger din information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

100 miljoner användare på 5 dagar. 10 gånger mer än alla personer i sverige. Du ser: ingen annan förutom svensken sitter och nojjar och ska vara anti nånting. 100 miljoner har inte fel. Du får en bra tjänst när du uppger din information.

Du är bra naiv om du inte tror andra nojar sig. Men du var väl samma person som knappt läst artikeln och frågade varför Sverige är sist på allt? Verkar som du har någon personlig anti-Sverige agenda och tycker Sverige/svensken är sämre än andra, att svensken sitter och "nojjar sig". Intressant synsett.

Men du är fri att ge ditt liv till Meta om du vill. Jag stoppar dig inte. Men du får inse att inte alla delar din uppfattning.

Permalänk
Medlem

100 miljoner bottar kan ju inte ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Sluta lek så viktig. Alla företag har all din information redan. Google, twitter, facebook, sweclockers, netflix, din arbetsgivare. Alla samlar in informationen för att göra tjänsten bättre för dig som användare och att du ska ha en bättre upplevelse. Informationen är säkrare med meta än med svenska staten.

Vad ska dom göra med denna information, döda dig?

100 miljoner användare på 5 dagar. 10 gånger mer än alla personer i sverige. Du ser: ingen annan förutom svensken sitter och nojjar och ska vara anti nånting. 100 miljoner har inte fel. Du får en bra tjänst när du uppger din information.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Stycka upp Meta istället. Bra att EU lägger lite regleringar här.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Själv använder jag både instagram, facebook och messenger dagligen och är supernöjd med apparna. Det är klart jag get min information till dom för att få en bättre tjänst.

Men jag antar att du är en sån som svarar nej på väderappen till att få din location. Sen klagar på att du inte får väderprognosen på rätt plats och appen funkar dåligt

Det finns förmodligen inte någon väderstation precis där du står så jag vet inte om du bara trollar och inte ser något problem med att lämna ut all din privata information när det inte behövs till företagens vinning. Vill du kolla upp vädret så sök på staden du är i/vid eller hur har du kontrollerat väder innan konstant personlig triangulering var en grej? Tittade ut genom fönstret var 10e minut?

Permalänk
Medlem

Har inte Meta (Facebook, Instagram, WhatsApp) tillräckligt stort monopol?

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Medlem

Belgaar måste trolla.

Kul med lite klassisk forumtrollning.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

Det finns förmodligen inte någon väderstation precis där du står så jag vet inte om du bara trollar och inte ser något problem med att lämna ut all din privata information när det inte behövs till företagens vinning. Vill du kolla upp vädret så sök på staden du är i/vid eller hur har du kontrollerat väder innan konstant personlig triangulering var en grej? Tittade ut genom fönstret var 10e minut?

Absolut inte att jag skriver in staden manuellt. Vädret där jag befinner mig ska komma upp per automatik.

Och nej ser inga problem med det. Jag hjälper gärna företagen om jag får en bra tjänst och app som tack. Det handlar alltid om att ge och ta inte bara ta.

Riktigt egoisktiskt snål om man hela tiden ska ha allt, men inte vill ge något.

Vi måste hjälpa varandra. Om Meta vill ha statistik på X för att göra Y bättre åt dig så är det rimligt. Medmänsklighet kallas det. Något som står högt på Metas värderingar och policy, men verkar inte göra det hos dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Usch för Meta/Facebook som är nära på att bilda ett monopol som manipulerar människor och tystar åsikter på Amerikanska statens begäran. Om man ger all sin privata information till Facebook så är man enligt skaparen själv "dumb fucks".
https://pbs.twimg.com/media/F0XRjVHXgAAOOLK?format=jpg
https://www.businessinsider.com/well-these-new-zuckerberg-ims...

Det känns inte så jätterelevant vad någon skrev i ett privatmeddelande till en kompis för 20 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Absolut inte att jag skriver in staden manuellt. Vädret där jag befinner mig ska komma upp per automatik.

Och nej ser inga problem med det. Jag hjälper gärna företagen om jag får en bra tjänst och app som tack. Det handlar alltid om att ge och ta inte bara ta.

Tack, fick svaret på min fråga 🧌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbo:

Har inte Meta (Facebook, Instagram, WhatsApp) tillräckligt stort monopol?

Jo men dom vill samla in ännu mer information om människor såklart. Vidrigt företag.

Permalänk

Går tydligen att få den att funka även här ändå, genom att ladda ner den via apkmirror (finns en tråd om det på swedroid bland annat såg jag nyligen)

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 7 3700x Mb: Gigabyte B550M-DS3H
Gpu: Gigabyte RTX 3060 12GB
Ram: Corsair Vengeance DDR4 3200 Mhz
Monitor: Aoc G2490vxa 144 Hz
Hörlurar: JBL Tune 510BT

Permalänk
Medlem

Inte en chans att Threads hade startats om Elon aldrig köpt twitter.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Inte en chans att Threads hade startats om Elon aldrig köpt twitter.

Köpet i sig har nog ingen jättepåverkan. Vad Elon gjort med Twitter sedan köpet däremot...

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein