Utbytbara batterier blir EU-krav år 2027

Permalänk
Melding Plague

Utbytbara batterier blir EU-krav år 2027

Efter godkännande från Europeiska rådet står det klart att även telefonjättarna måste börja med design som tillåter användare att själva byta batteri.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Halleluja 👍

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Går det att göra IP68 telefoner där man kan byta batteri enkelt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Går det att göra IP68 telefoner där man kan byta batteri enkelt?

Funderar också över detta...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Går det att göra IP68 telefoner där man kan byta batteri enkelt?

Jo det har jag för mig fanns ett tag, tror det var Louis Rossmann som jag hörde ta upp detta.

Funkar ju på GoPro actionkameror för övrigt

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Jag säger som Gert Fylking: Äntligen!

Permalänk
Medlem

Snömos som vanligt. Kamp mot koldioxid och massa annat dravel.
Tänk er en powerbank, byta celler däri av slutanvändaren. Ja tjena. Herregud vilket trams.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Går det att göra IP68 telefoner där man kan byta batteri enkelt?

Ja inga problem. Man får plats med hörlursuttag och minneskortläsare också då dagens telefoner är större än någonsin. De bara hittar på ursäkter för att kunna skippa det så att de kan tjäna mer pengar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Går det att göra IP68 telefoner där man kan byta batteri enkelt?

Skrivet av RVX:

Funderar också över detta...

Det kommer såklart bli konsekvenser av detta. En annan intressant aspekt blir ju också var alla batterier tar vägen sen. Undra hur många som kommer sorteras som ”brännbart”, bra för miljön 👍

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Äntligen, ett steg i rätt riktning!

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Går det att göra IP68 telefoner där man kan byta batteri enkelt?

Gick bra på hajfenan

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Går det att göra IP68 telefoner där man kan byta batteri enkelt?

Skrivet av RVX:

Funderar också över detta...

Skrivet av lord_dubbdäck:

Jo det har jag för mig fanns ett tag, tror det var Louis Rossmann som jag hörde ta upp detta.

Funkar ju på GoPro actionkameror för övrigt

Ja då, eller iallafall IP67. Samsung Galaxy S5 hade IP67 stöd och utbytbart batteri. Och det går nog framåt i tiden också. Om inte så har de 4 år på sig att hitta hur

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Går det att göra IP68 telefoner där man kan byta batteri enkelt?

Jadå, det går.
Om folk slutade vara så besatta över utseendet på deras telefon skulle det vara ännu lättare.
Eller ja, det där med hur telefonerna ser ut går hand i hand med hur företagen vill att det ska vara.
Ta bort hörlursuttag osv.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jadå, det går.
Om folk slutade vara så besatta över utseendet på deras telefon skulle det vara ännu lättare.
Eller ja, det där med hur telefonerna ser ut går hand i hand med hur företagen vill att det ska vara.
Ta bort hörlursuttag osv.

Hur ska man annars sälja Airpods som det inte går att byta batteri i?

Permalänk
Medlem

Inför pant på lurar, större tillverkaransvar att supportera och erbjuda batteriutbyte samt hållbar skrotning av produkterna istället.
Inget blir bättre av att konsumenter kan byta batteri själva, tvärtom, tror det kommer bli sämre design, mer tredjepartsskrot och sämre återvinning.
Idag är det ju inte bara batterier som ska/bör återvinnas utan betydligt fler saker från en pryl.

Men, som några är inne på, det kanske är ett steg i rätt riktning. Men hade gärna sett att detta inkliderade all elektronik så man slipper se billig skit i form av elektroniska värmeljus eller liknande från dollarstore utan utbytbara batterier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jadå, det går.
Om folk slutade vara så besatta över utseendet på deras telefon skulle det vara ännu lättare.
Eller ja, det där med hur telefonerna ser ut går hand i hand med hur företagen vill att det ska vara.
Ta bort hörlursuttag osv.

Fast man offrar värdefullt utrymme i en telefon när man har kvar saker som hörlursuttaget. Vill helst inte betala för något som bara purister använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Snömos som vanligt. Kamp mot koldioxid och massa annat dravel.
Tänk er en powerbank, byta celler däri av slutanvändaren. Ja tjena. Herregud vilket trams.

Eller så vill man ha enkelt utbyttbart batteri för att det är najs med enkelt utbyttbart batteri. Har behövt nytt i min telefon i nåt år nu men jag bara drar ut på det för jag inte orkar mecket. Jag vill bara beställa ett batteri, få det på posten o byta själv utan att slänga pengar på andra för att dom ska göra det åt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Eller så vill man ha enkelt utbyttbart batteri för att det är najs med enkelt utbyttbart batteri. Har behövt nytt i min telefon i nåt år nu men jag bara drar ut på det för jag inte orkar mecket. Jag vill bara beställa ett batteri, få det på posten o byta själv utan att slänga pengar på andra för att dom ska göra det åt mig.

Samma här. Sista året har batteriet på min telefon blivit väldigt slitet och det hade varit så skönt att bara kunna byta ut det som förr i tiden. Förr i tiden så blev telefonerna så mycket bättre på 2 år så då behövde man inte byta batteri egentligen för du köpte ändå ny telefon efter 1-2 år, men nu när telefonerna är så bra så länge så skulle det som sagt vara väldigt trevligt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av reverend benny:

Men, som några är inne på, det kanske är ett steg i rätt riktning. Men hade gärna sett att detta inkliderade all elektronik så man slipper se billig skit i form av elektroniska värmeljus eller liknande från dollarstore utan utbytbara batterier.

Enligt infon i artikeln gäller förslaget alla batteridrivna produkter.

Citat:

Eftersom förordningen gäller alla batterier påverkar det således även alla batteridrivna elektronikprodukter, inklusive telefoner och bärbara datorer.

Permalänk
Medlem

Snyggt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Snömos som vanligt. Kamp mot koldioxid och massa annat dravel.
Tänk er en powerbank, byta celler däri av slutanvändaren. Ja tjena. Herregud vilket trams.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Går det att göra IP68 telefoner där man kan byta batteri enkelt?

Samsung Galaxy XCover 6 Pro

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem

Uppenbarligen behövs denna typ av lagstiftning, ligger ju inte direkt i elektroniktillverkarnas intresse att deras produkter är hållbara då vi ej köper nya så ofta då.

Fram tills typ Galaxy S5 så köpte folk ny telefoner ganska ofta då de blev för sega och glaset ofta pajade. Men när mobilprocessorerna blivit bra nog och skärmarna håller längre med bättre glas så måste ju något gå sönder så kunden uppgraderar. Ja batteriet!

Min fairphone 3+ går alldeles utmärkt att byta batteri på under minuten

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Det kommer såklart bli konsekvenser av detta. En annan intressant aspekt blir ju också var alla batterier tar vägen sen. Undra hur många som kommer sorteras som ”brännbart”, bra för miljön 👍

Och hur många batterier som kommer att bytas i onödan.
Så fort batteritiden börjar bli dålig så hoppar folk till att det är fel på batteriet även fast telefonen är typ 1 år gammal och har en batterihälsa på 98%

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Fast man offrar värdefullt utrymme i en telefon när man har kvar saker som hörlursuttaget. Vill helst inte betala för något som bara purister använder.

Utrymme till vadå?
Öppnar du en telefon så finns det utrymme som aldrig används.
Så det köper jag inte.

Samsung Galaxy S23 Ultra. Det går att knö in ett 3,5mm i denna och alla andra. Om dom vill.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Galaxy s5 var ju peak hårdvara ip67, utbytbart batteri, 3.5mm hörlursuttag.

Om man vill så är jag övertygad om att det går att göra det lättare att byta ut batteriet utan att kompromissa med vattentålighet eller form/funktion. Men det kanske är lite svårare.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Mycket bra beslut!

Hoppas det påverkar globalt bara, och inte EU får dåliga specialmobiler med sämre kapacitet pga detta

TV-apparater och många andra saker är ju helt annorlunda på alla världens marknader

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Galaxy s5 var ju peak hårdvara ip67, utbytbart batteri, 3.5mm hörlursuttag.

Om man vill så är jag övertygad om att det går att göra det lättare att byta ut batteriet utan att kompromissa med vattentålighet eller form/funktion. Men det kanske är lite svårare.

Jag är helt övertygad om att det är just utseendet som avgör om det är svårt.
Jag hade en mobil en gång som var vattentät och hade utbytbart batteri.
Den hade en stor metallskruv på baksidan
Skitbra faktiskt.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Om man vill så är jag övertygad om att det går att göra det lättare att byta ut batteriet utan att kompromissa med vattentålighet eller form/funktion.

Jag är säker på att det inte går att göra utan att göra en kompromiss någonstans, någonstans kommer man behöva göra en kompromiss. Kanske genom att den blir lite tyngre, lite större, sämre komponenter eller får använda sämre material som plast. Frågan är bara hur stor kompromissen blir, handlar det om 5 gram mer i vikt kan man kanske acceptera det även om det i min mening gör telefonen sämre utan anledning, men är det större påverkan får man hoppas de fortsätter göra bra telefoner utanför EU man kan importera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Går det att göra IP68 telefoner där man kan byta batteri enkelt?

Det går säkert, men om telefonen fortfarande klarar IP68-kraven efter ett batteribyte är inte lika säkert.