Tom förpackning från butik (MediaMarkt)

Permalänk
Medlem

Tom förpackning från butik (MediaMarkt)

Hej kära swec,

Idag hände något mycket märkligt mig, jag var nämligen in på MediaMarkt på Drottninggatan i Stockholm och kikade på ny gamingmus. Efter lite klämmande, handspritande och kännande så föll jag för Glorious Model D Wireless för 999:-. Förpackningen var larmad med larm som sträckte sig runt förpackningen inklusive plomberingarna. Jag betalar, varan avlarmas och jag stoppar ner den i ryggsäcken för att sätta mig på tåget mot Enköping.

När jag kommer fram, glad över att äntligen få byta ut min gamla mus så tar jag ut den ur ryggsäcken och ska skära upp plomberingen när jag ser att den är bruten.. Öppnar lådan och till min förvåning är musen ej inuti. Allt annat finns med, som USB-dongel och lite stickers men musen är putsväck. Värt att notera är att den väger enbart 69g så förmodligen därför jag ej kände att förpackningen var tom inuti.

Känner mig så otroligt dum att jag inte kollade noggrannare efter köpet direkt, då jag hade märkt att plomberingarna var brutna. Men det konstiga var att larmet satt ovanpå plomberingarna så detta lär ju ha skett innan de larmade förpackningen?

Jag ska försöka ringa MediaMarkt imorgon och se om mitt S/N som står på förpackningen möjligtvis kan matcha demoprodukten i butiken, men antar att det blir svårt att få någon ersättning då jag ej har någon fysisk produkt att byta med..

Någon som har varit med om något liknande?
Helt absurd situation känns det som, men antar att jag helt enkelt får pröjsa en tusing för mitt misstag att ej kolla att produkten faktiskt låg i kartongen - men kan iallafall påminna andra att göra det!

Trevlig lördag på er!

Visa signatur

Ryzen 5 5600 || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16GB || Corsair 2x16GB 3200MHz || NZXT H1 V1 Custom Mod ||

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Låter som en jättetråkig grej att råka ut för.

Gå på spåret "demoprodukt i butik/återköp från kund" för jag tror det är mycket svårt att få ÅF att gå med på att "den var tom när jag köpte den" när det satt ett larm på den.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Låter som en jättetråkig grej att råka ut för.

Gå på spåret "demoprodukt i butik/återköp från kund" för jag tror det är mycket svårt att få ÅF att gå med på att "den var tom när jag köpte den" när det satt ett larm på den.

Jo jag förstår det, lär iallafall titta på plomberingen före jag går från kassan hädanefter.

Någon som vet om serienumret som står på kartongen är unikt? Om det matchar demoprodukten lär ju det kunna vara någon form av bevis..

Visa signatur

Ryzen 5 5600 || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16GB || Corsair 2x16GB 3200MHz || NZXT H1 V1 Custom Mod ||

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Cow_45:

Jo jag förstår det, lär iallafall titta på plomberingen före jag går från kassan hädanefter.

Någon som vet om serienumret som står på kartongen är unikt? Om det matchar demoprodukten lär ju det kunna vara någon form av bevis..

Ja serienummer ska vara unika, annars är det batchnummer (som avser en grupp enheter producerade samtidigt).
Det finns många stories om kina-produkter från Wish/Aliexpress etc som dock alla har exakt samma serienummer stämplat på sig. Tror dock att din produkt hos MM bör ha ett unikt serienummer.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Var på mediamarkt idag och skulle köpa router. Tyckte förpackningen vägde väldigt lite så jag bestämde mig för att öppna den då förseglingen var bruten.

Samma sak här - ingen router i förpackningen. Tur att man inte köpte den. Dock var detta den sista på hyllan så jag misstänker att de har ställt ut router för uppvisning/display. Kan det vara något liknande som har hänt dig kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av smekd:

Var på mediamarkt idag och skulle köpa router. Tyckte förpackningen vägde väldigt lite så jag bestämde mig för att öppna den då förseglingen var bruten.

Samma sak här - ingen router i förpackningen. Tur att man inte köpte den. Dock var detta den sista på hyllan så jag misstänker att de har ställt ut router för uppvisning/display. Kan det vara något liknande som har hänt dig kanske?

Där ser man! Samma butik i Stockholm?

Kanske, ska ringa de imorgon och se om de kan kolla serienumret på demon. Men fick gräva en bit in bland kartongerna för att hitta en svart, så inte sista exet..

Visa signatur

Ryzen 5 5600 || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16GB || Corsair 2x16GB 3200MHz || NZXT H1 V1 Custom Mod ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cow_45:

Där ser man! Samma butik i Stockholm?

Kanske, ska ringa de imorgon och se om de kan kolla serienumret på demon. Men fick gräva en bit in bland kartongerna för att hitta en svart, så inte sista exet..

Kostar lika mycket på inet annars..
Jäkla synd med det som inträffade för dig...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Kostar lika mycket på inet annars..
Jäkla synd med det som inträffade för dig...

Jo, fick bara lite feeling när jag väl var inne i butiken och kände på dom. Första gången man handlar elektronik i butik på länge, så där fick man allt!

Visa signatur

Ryzen 5 5600 || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16GB || Corsair 2x16GB 3200MHz || NZXT H1 V1 Custom Mod ||

Permalänk
Medlem

Ja, exaxt detta har hänt mig på MediaMarkt som låg i Gallerian, dvs den som den på Drottninggatan ersatt, fast med en tv-antenn. De hade helt enkelt sålt lådan till visningsrexet på hyllan, vilket de insåg när jag reklamerade.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog besökt butiken och kollat upp serienummret på musen i butiken INNAN jag pratat med dom.
För det skulle ju vara väldigt enkelt för dom att ljuga och plocka bort den/byta till en annan.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cow_45:

Hej kära swec,

Idag hände något mycket märkligt mig, jag var nämligen in på MediaMarkt på Drottninggatan i Stockholm och kikade på ny gamingmus. Efter lite klämmande, handspritande och kännande så föll jag för Glorious Model D Wireless för 999:-. Förpackningen var larmad med larm som sträckte sig runt förpackningen inklusive plomberingarna. Jag betalar, varan avlarmas och jag stoppar ner den i ryggsäcken för att sätta mig på tåget mot Enköping.

När jag kommer fram, glad över att äntligen få byta ut min gamla mus så tar jag ut den ur ryggsäcken och ska skära upp plomberingen när jag ser att den är bruten.. Öppnar lådan och till min förvåning är musen ej inuti. Allt annat finns med, som USB-dongel och lite stickers men musen är putsväck. Värt att notera är att den väger enbart 69g så förmodligen därför jag ej kände att förpackningen var tom inuti.

Känner mig så otroligt dum att jag inte kollade noggrannare efter köpet direkt, då jag hade märkt att plomberingarna var brutna. Men det konstiga var att larmet satt ovanpå plomberingarna så detta lär ju ha skett innan de larmade förpackningen?

Jag ska försöka ringa MediaMarkt imorgon och se om mitt S/N som står på förpackningen möjligtvis kan matcha demoprodukten i butiken, men antar att det blir svårt att få någon ersättning då jag ej har någon fysisk produkt att byta med..

Någon som har varit med om något liknande?
Helt absurd situation känns det som, men antar att jag helt enkelt får pröjsa en tusing för mitt misstag att ej kolla att produkten faktiskt låg i kartongen - men kan iallafall påminna andra att göra det!

Trevlig lördag på er!

Jag har varit med om liknande när jag jobbade på mediamarkt. Kund som kom in och skrek över en eltandborste, visade sig att han hade tagit kartongen till demoprodukten. Så han fick en ny.

Permalänk
Skrivet av Skippy:

Jag har varit med om liknande när jag jobbade på mediamarkt. Kund som kom in och skrek över en eltandborste, visade sig att han hade tagit kartongen till demoprodukten. Så han fick en ny.

Det är ju inte speciellt smart att lägga kartongerna för demoprodukter bland alla de andra kartongerna, är ju som upplagt för att en kund ska ta den.

Permalänk
Medlem

Ringde MediaMarkts kundservice igår, blev ett snabbt samtal. Gick tydligen inte att bli kopplad till butiken då de ej hade någon bemannad telefon, han rådde mig att åka dit. Var inte första gången han hört om något liknande..
Väntar till helgen med att åka in till människobyn för upprättelse

Visa signatur

Ryzen 5 5600 || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16GB || Corsair 2x16GB 3200MHz || NZXT H1 V1 Custom Mod ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Winstonis:

Det är ju inte speciellt smart att lägga kartongerna för demoprodukter bland alla de andra kartongerna, är ju som upplagt för att en kund ska ta den.

Den låg vid sidan om dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cow_45:

Ringde MediaMarkts kundservice igår, blev ett snabbt samtal. Gick tydligen inte att bli kopplad till butiken då de ej hade någon bemannad telefon, han rådde mig att åka dit. Var inte första gången han hört om något liknande..
Väntar till helgen med att åka in till människobyn för upprättelse

Vänta inte.
Såna här fel ska man upplysa dom om direkt.
Uppenbara fel såsom fraktskador mm ska anmälas inom 3 dagar.
Så hade jag vart dig hade jag löst det idag.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Jag hade också åkt dit idag även om det blir en bit att åka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Jag hade också åkt dit idag även om det blir en bit att åka

Jo, men att pröjsa tågbiljett tur och retur blir ju nästan halva värdet på musen - för en grej jag inte säkert kommer få ersatt.

Förstår att man ska göra det skyndsamt, men pallar inte riktigt sätta mig på tåget en timme efter jobbet för att vända om och åka tillbaka en timme.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16GB || Corsair 2x16GB 3200MHz || NZXT H1 V1 Custom Mod ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cow_45:

Jo, men att pröjsa tågbiljett tur och retur blir ju nästan halva värdet på musen - för en grej jag inte säkert kommer få ersatt.

Förstår att man ska göra det skyndsamt, men pallar inte riktigt sätta mig på tåget en timme efter jobbet för att vända om och åka tillbaka en timme.

https://www.arn.se/vanligafall/resekostnader-vid-fel-pa-vara/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cow_45:

Jo, men att pröjsa tågbiljett tur och retur blir ju nästan halva värdet på musen - för en grej jag inte säkert kommer få ersatt.

Förstår att man ska göra det skyndsamt, men pallar inte riktigt sätta mig på tåget en timme efter jobbet för att vända om och åka tillbaka en timme.

Hur gick det för dig i detta? Hittade din tråd efter att jag googlade då jag råkade ut för samma sak.

Jag köpte en surfplatta idag, väl hemma nu för en timme sen så ska jag packa upp den och börja använda den. Jag ser då att plomberingen är bruten på ena sidan, då börjar ju tankarna snurra och jag funderade på om detta kunde vara någon tidigare retur eller liknande. Öppnar i alla fall kartongen och till min förvåning så fanns det ingen surfplatta, bara skyddsplasten samt alla andra tillbehör.
Jag blev ju jävligt förbannad en stund, men har nu lugnat ner mig lite... Jag tänker att detta måste ju vara kartongen till visningsexet, hoppas verkligen att serienummer osv matchar nu så man inte står där ord mot ord. Detta var den enda kartongen för denna produkten som fanns i skåpet under visningsexemplaren. Man tänker ju lite hur detta ens kan hända? Markerar de inte kartongen på något sätt eller lägger den någonstans där den inte kan tas av misstag och säljas.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att höra, var det också butiken på Drottninggatan?

Jag gjorde faktiskt inget mer, utan åt kostnaden utan att bråka mer - hade mycket jobb så all energi gick ditåt.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16GB || Corsair 2x16GB 3200MHz || NZXT H1 V1 Custom Mod ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cow_45:

Tråkigt att höra, var det också butiken på Drottninggatan?

Jag gjorde faktiskt inget mer, utan åt kostnaden utan att bråka mer - hade mycket jobb så all energi gick ditåt.

Okej vad surt!
Nej detta var en annan butik, som tur var så matchade ju serienumret på kartongen plattan som satt som visningsexemplar. Och det såg han i datorn så vi behövde inte gå och jämföra eller något, så lite tråkigt att den ens lyckades säljas. Men från att vara rasande vid upptäckten så blev jag nöjd ändå. Jag fick en dyrare för samma peng.
Jag fick ju köra många mil i onödan vilket var tråkigt men jag förväntade mig ingen kompensation, kanske att jag kunde få en dricka i kassan eller något men då blev det ändå en rätt generös uppgradering vilket var tur i oturen.

Permalänk
Medlem

Så Mediamarkt har alltså som rutin att lägga tomkartongen från visningsexemplaren öppet ute i butik? Det låter ju helkorkat rent ut sagt, de borde ju läggas undan där kunder inte kan råka ta dem, alternativt märkas TYDLIGT.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Så Mediamarkt har alltså som rutin att lägga tomkartongen från visningsexemplaren öppet ute i butik? Det låter ju helkorkat rent ut sagt, de borde ju läggas undan där kunder inte kan råka ta dem, alternativt märkas TYDLIGT.

I mitt fall låg det inlåst i ett skåp, så han som låste upp råkade ta en som tillhörde visningsexet.

Permalänk
Medlem

Råkade ut för liknade från en suspekt online butik när man var yngre. Var en billig(495kr) liten förstärkare till mindre bilhögtalare. Tänkte ha till 69or bak på bilen.
Plomberingen bruten men förstärkaren och allt fanns med. Problemet var att lågnivån hade brunnit PGA felkoppling så vad man än gjorde brummade det rejält av generatorn.
Troligen en retur på öppet köp där de inte testat produkten utan bara lagt ut den på lagret igen.
Butiken hade inte så bra omdömen och jag visste att en fight med dom kommer nog kosta mer än det smakar så det fick vara.

Efter det köper jag helst i affär om möjligt eller av seriösa butiker där sådant är ovanligt med bruten plombering. Kollar alltid plomberingen direkt i affären, lika bra.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marlowe:

I mitt fall låg det inlåst i ett skåp, så han som låste upp råkade ta en som tillhörde visningsexet.

Oj, det var ju riktigt illa det med

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Det ska vara en märkning på lådorna, en röd klisterlapp där det står , "Detta är en tom kartong"

Finns även sådana röda lappar med "Detta är en kontrollerad produkt" samt "Detta är en öppnad produkt" de lapparna brukar synas rätt tydligt.

Permalänk
Medlem

Känns nästan som standard när jag handlat på Mediamarkt att plomberingar är brutna och man måste dubbelkolla att allt är med.
Dom har sagt varje gång att om något saknas får man returnera ändå.

Växjö.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Verkar ju onekligen som att detta är något som är sanktionerat från bolagsledningen om det är såpass vanligt förekommande. Något som vi konsumenter kan trycka på inför POWERs övertagande?

Visa signatur

Ryzen 5 5600 || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16GB || Corsair 2x16GB 3200MHz || NZXT H1 V1 Custom Mod ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Så Mediamarkt har alltså som rutin att lägga tomkartongen från visningsexemplaren öppet ute i butik? Det låter ju helkorkat rent ut sagt, de borde ju läggas undan där kunder inte kan råka ta dem, alternativt märkas TYDLIGT.

I mitt fall med antennen så låg förpackningen öppet ute i hyllan, ja. Kanske låg den mer intryckt från början och någon hade flyttat på den, men den låg framme.

feltrckning
Permalänk
Medlem

Även jag kan flika in med att jag för några år sedan köpte en trimmer till skägget på MediaMarkt Barkarby. Jag såg när de tog den ur den plastkåpan med larmet i kassan, så räknade med att produkten självfallet fanns i kartongen. Kändes inte som att det var något fel på vikten då det var en mindre modell. Speciellt då det är en hygienprodukt dessutom, så det ska inte finnas någon risk att få något som lämnats tillbaka på öppet köp.

När jag kom hem och kollade mer noggrant så såg man tydligt att kartongen varit öppnad tidigare och apparaten saknades. Efter mycket om och men fick jag dåvarande butikschef (eller liknande) att ringa upp mig då jag fått nog på den vanliga värdelösa kundservicen. Chefen var trevlig och lovade att han lagt undan ett plomberat exemplar åt mig i kassan och informerat personalen, och att det bara var att komma och byta min tomma låda med laddare mot den plomberade varan. Dessutom då jag bor en bit bort, ca 4,5 mil tur- och retur lovade han att jag skulle få dåvarande milersättning avdraget på priset + 200 SEK butikskredit för besväret.

När jag väl kom dit (samma dag som samtalet) så fanns han inte på plats och ingen där kände till något om en undanlagd vara i mitt namn i kassan, och inget kunde göras då det var en öppnad hygienprodukt (minus själva produkten då, lol)... Jag lämnade mitt namn, nummer och vad det gällde på en lapp i kassan, och de lovade att han skulle ringa upp mig igen för att reda ut saken. Han återkom aldrig igen, och då sket jag i det hela, då tiden jag lagt ner på detta + resa x2 vid detta laget låg runt samma summa som produkten kostade. Ville ju inte heller chansa att åka dit en tredje gång utan att vara övertygad om att lämna nöjd.

Det var sista gången jag handlade på MediaMarkt. Har efter dess avstått att handla för säkert minst 25K SEK själv där, men ännu viktigare fått många från familj, vänner och bekanta att inte köpa TV, ljud, laptops, datorer, mobiler, kameror och datorskärmar osv där, lätt till ett konservativt belopp på 200K SEK, och jobbar vidare aktivt med det då man "tyvärr" är den som alla bekanta ber om hjälp av.

#StillSalty

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro