Digitalt ID via Bank-ID fungerar nu hos Postnord

Permalänk
Melding Plague

Digitalt ID via Bank-ID fungerar nu hos Postnord

Efter en seg start med digitalt ID i telefonen har Postnord öppnat möjligheten att använda digital identifiering vid pakethämtning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra att det blir mer accepterat, men slår fortfarande inte att använda mobilt bank-ID i appen och bara visa QR-kod. Sjukt smidigt!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Bra att det blir mer accepterat, men slår fortfarande inte att använda mobilt bank-ID i appen och bara visa QR-kod. Sjukt smidigt!

Jag beställer ofta från utlandet, ofta från privatpersoner, då funkar BankID väldigt sällan. Så detta är guld värt för mig
Finns BankID tillgängligt dock så håller jag med dig, sjukt smidigt!

Misstänker att det främsta användningsområdet kommer vara nära Systemet börjar stödja detta!

Permalänk
Medlem

Systembolaget är med på tåget från och med höst enligt deras vanliga frågor och svar.

https://vanligafragor.systembolaget.se/org/systembolaget/d/vi...

Permalänk
Medlem

Framtiden är underbar.

Vad mer väntar runt hörnet? 🤩 🙂

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Jag beställer ofta från utlandet, ofta från privatpersoner, då funkar BankID väldigt sällan. Så detta är guld värt för mig
Finns BankID tillgängligt dock så håller jag med dig, sjukt smidigt!

Misstänker att det främsta användningsområdet kommer vara nära Systemet börjar stödja detta!

Jag vet inte om det är Bring eller Schenker som inte tycker om mina namn, 4 förnamn + efternamn, och då ibland säger den att mitt BankID inte matchar försändelsen.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Raevbur:

Systembolaget är med på tåget från och med höst enligt deras vanliga frågor och svar.

https://vanligafragor.systembolaget.se/org/systembolaget/d/vi...

Skönt för projektet, då känns det snabbt väldigt mycket mer motiverat.

Skrivet av wargreymon:

Jag vet inte om det är Bring eller Schenker som inte tycker om mina namn, 4 förnamn + efternamn, och då ibland säger den att mitt BankID inte matchar försändelsen.

Hade samma problem (edit: eller ja eventuellt motsatta? mismatch hursom) med Bring medan Postnord kunde hantera alla leveranser (Amazon-beställningar), löste det genom att ändra i namnet på Amazon.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Ogilar dessa digitala saker. Funkar sällan när dom behövs som mest. Det digitala student kortet funkade inte när biljett kontroll kom men dom sa att det händer hela tiden och trodde mig. Beställde sedan ett fysiskt som funkade perfekt varje gång och inte ens ett batteri behövdes.
Senast igår satt jag och bråkade med en av alla p appar som jag testade en timme innan. Den hakade sig på start skärmen så efter ett par omstarter av mobilen och 20 min senare så fungerade den äntligen. P bolagen tjänar nog gott på dessa appar. Jag var väldigt nära på att skita i appen och ta böterna men sådana dumheter har jag inte råd med.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag har inte haft några problem att hämta ut paket utan någon App och med vanligt ID-kort.
4-siffrig kod på SMS funkar utmärkt, annars har man försändelsenummer på Mäjjlen.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Nu tar vi på oss foliehattarna och funderar på hur lång tid det tar innan digitalt-id är ett krav och man kan bli godtyckligt avstängd från detta.

Jag är kluven till utvecklingen, å ena sidan är det underbart att kunna ha allting digitalt. Å andra sidan har jag svårt att bortse från sårbarheten samt vad som händer om fel människor tar över makten.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ogilar dessa digitala saker. Funkar sällan när dom behövs som mest. Det digitala student kortet funkade inte när biljett kontroll kom men dom sa att det händer hela tiden och trodde mig. Beställde sedan ett fysiskt som funkade perfekt varje gång och inte ens ett batteri behövdes.
Senast igår satt jag och bråkade med en av alla p appar som jag testade en timme innan. Den hakade sig på start skärmen så efter ett par omstarter av mobilen och 20 min senare så fungerade den äntligen. P bolagen tjänar nog gott på dessa appar. Jag var väldigt nära på att skita i appen och ta böterna men sådana dumheter har jag inte råd med.

Låter mer så att dessa digitala lösningar implementeras dåligt. Men inte konstigt när varja bolag gör sin egen liten grej istället för att man inför standarder och/eller kräva att när sånt här införs att bolagen måste stödja det odentligt.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Postnord, Bring, DHL och Schenker har alla fungerat fint med identifiering via BankID. Bring, DHL och Schenker länkar däremot till en webbportal via SMS, men är inget merarbete att trycka på länken där.

Kan ju vara bra att ha en digital legitimation ändå, men känns som att det är en uppfinning som kommer extremt sent när väldigt många redan flyttat sin identifiering till BankID för längesen. Det är väl snarare en push för att t.ex. inte behöva visa ett fysisk legitimation när man hämtar ut körkort och liknande handlingar som behövs.

Har du ett körkort med en dags utgången giltighetstid och inte har någon annan ID-handling så blir det plötsligt väldigt besvärligt att få ut sitt nya körkort. Jag hade som tur var ett pass, annars hade det blivit rena Kafka-artade processen att ta med en anhörig till Skatteverket för att få ett personbevis m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Framtiden är underbar.

Vad mer väntar runt hörnet? 🤩 🙂

WW4 och covid 25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Låter mer så att dessa digitala lösningar implementeras dåligt. Men inte konstigt när varja bolag gör sin egen liten grej istället för att man inför standarder och/eller kräva att när sånt här införs att bolagen måste stödja det odentligt.

Det är nog tyvärr lite det som är poängen, man inför detta på ett dåligt sätt för att trigga folk som vill finslipa det till att det ska införas på bred front, men det är ju också ett test för hur det mottas.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

WW4 och covid 25

äsch då tänk positivt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Jag beställer ofta från utlandet, ofta från privatpersoner, då funkar BankID väldigt sällan. Så detta är guld värt för mig
Finns BankID tillgängligt dock så håller jag med dig, sjukt smidigt!

Misstänker att det främsta användningsområdet kommer vara nära Systemet börjar stödja detta!

Vi får mycket från privatpersoner utomlands (USA och Hong Kong). Om legitimering behövs är det bank-id i appen och behövs det inte så är det bara att ok:a utan bank-id i appen. Förutsatt att postnord matchar dig till beställningen (vilket de lyckats göra hittills!).

Permalänk
Skrivet av joeldeluxe:

Bra att det blir mer accepterat, men slår fortfarande inte att använda mobilt bank-ID i appen och bara visa QR-kod. Sjukt smidigt!

Samt att då kan man ge qr-koden till sin sambo som kan hämta. Annars måste man ju skicka med id eller vara på plats.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Skrivet av wargreymon:

Jag vet inte om det är Bring eller Schenker som inte tycker om mina namn, 4 förnamn + efternamn, och då ibland säger den att mitt BankID inte matchar försändelsen.

Vill minnas att man på Skatteverkets hemsida kan välja ett tilltalsnamn och då slippa ange alla ens förnamn, mellannamn etc. Det gäller nog såklart bara sånt som hämtar data från Skatteverket, men det är rätt mycket så kanske bra att ordna ändå.

Permalänk
Medlem

Tycker det är märkligt att systembolaget hoppar på detta men inte Freja e-ID som redan stödjer posten och tusentals andra butiker/instanser.
Skönt att kunna hämta ut beställda mediciner etc. hos apotek utan att ha fysiska ID kortet eller så med sig.

Nästa steg är när man kan identifera sig med det hor t.ex. polisen/skatteverket etc. fysiskt. På deras hemsida går det bra med Freja men inte på plats. Undrar om Digitalt BankID kommer godkännas där först.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem

Det mest användbara med detta som fortfarande är ett frågetecken är när man kan nyttja det som en giltig id-handling för körkort. Det är det sista jag behöver bli av med tills jag endast behöver ta med mig telefonen ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Låter mer så att dessa digitala lösningar implementeras dåligt. Men inte konstigt när varja bolag gör sin egen liten grej istället för att man inför standarder och/eller kräva att när sånt här införs att bolagen måste stödja det odentligt.

Riktigt störande när det inte fungerar. Långt ifrån första gången det händer. Så jag föredrar fysiska lösningar.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Till slut fick jag krupp på att hålla på att fippla med telefonen så fort något skulle betalas, självskannas mm. Gick tillbaka till en liten enkel plånbok och gillar det mer faktiskt.

Saknade den där taktila känslan i fysiska saker, lite som att försöka skriva något på en pekskärm jämfört med ett mekaniskt tangentbord (även om plastkort kanske mer motsvarar membrantangentbord men men...).

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Tycker fortfarande att det är enklare att stoppa körkortet (passet i framtiden) i bakfickan istället för att släpa med telefonen ner till Centrum.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte jag, personligen identifierar jag mina paket direkt i Postnord-appen med BankID så de bara behöver scanna taggen. Men fler alternativ underlättar nog säkert för de som behöver det.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Brukar identifiera mig i appen. Riktigt smidigt, och dessutom enkelt att dela med anhörig som ska hämta ut ens paket då de slipper ha ens ID-kort.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nyhet:

Efter en seg start med digitalt ID i telefonen har Postnord öppnat möjligheten att använda digital identifiering vid pakethämtning.

Läs hela artikeln här

Post nord är dock skit....
De sa jag skulle vänta hemma på en vara en viss dag... de kom inte. Fem dagar senare levererade de varan när jag inte var hemma.
De skrev att jag måste vara hemma för att kvittera.

1 semesterdag åt h-vete.

Permalänk

Enda gången jag använt digitalt ID så fick de upp en annan ålder på mig än vad som stämde. Kändes ju inte så bra, nej... Vet att Polisen m fl ännu inte kör med detta. Förstår varför.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Bra för privat paket funkar appen bra. Får ibland företagspaket och då dyker paketen inte upp i appen och jag måste legitimera mig...Ett leg som alltid ligger hemma.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jafka:

Post nord är dock skit....
De sa jag skulle vänta hemma på en vara en viss dag... de kom inte. Fem dagar senare levererade de varan när jag inte var hemma.
De skrev att jag måste vara hemma för att kvittera.

1 semesterdag åt h-vete.

Hänt någon enstaka gång av 100-tals paket med postnord att de missat ta med paketet för bokad utkörning.
Men då får man ju alltid en begäran att omboka sin leverans till valfri dag och tid, så att de bara random levererar 5 dagar senare utan du kunnat välja låter väldigt konstigt.

Jag tar alltid kvällsleverans men vet att de inte finns i vissa mindre byar osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Å andra sidan har jag svårt att bortse från sårbarheten samt vad som händer om fel människor tar över makten.

Då får du problem oavsett om du har digitalt eller analogt id. Så du kan ta av folie-hatten.

Visa signatur

Apple