Säkrare lösenordsdelning på gång i Windows 11

Permalänk
Melding Plague

Säkrare lösenordsdelning på gång i Windows 11

Microsoft har släppt bygge 23506 för betatestare i Windows Insider-programmets Dev-kanal.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Börjar sakta men säkert luta mig åt att det snart är dags att uppgradera från 10 till 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Börjar sakta men säkert luta mig åt att det snart är dags att uppgradera från 10 till 11.

Personligen börjar det mer och mer luta åt att byta till Linux som primärt OS och bara ha en windows disk när jag väl ska game:a. Jag blir så sablarns trött på Microsoft som trycker ut diverse ändringar, och sedan när man väl hittat reghaxxet för att disable:a den ändringen så kommer det ändå tillbaka vid nästa uppdatering gång på gång på gång på gång. Nej jag vill inte ha jäkla quickaccess dynga! Nej jag vill inte se frequently used folders! Nej jag vill inte behöva klicka på "Show more options" i context meny varje gång. Bah.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Personligen börjar det mer och mer luta åt att byta till Linux som primärt OS och bara ha en windows disk när jag väl ska game:a. Jag blir så sablarns trött på Microsoft som trycker ut diverse ändringar, och sedan när man väl hittat reghaxxet för att disable:a den ändringen så kommer det ändå tillbaka vid nästa uppdatering gång på gång på gång på gång. Nej jag vill inte ha jäkla quickaccess dynga! Nej jag vill inte se frequently used folders! Nej jag vill inte behöva klicka på "Show more options" i context meny varje gång. Bah.

Förstår men tror inte Linux är så mycket bättre. Må vara ett ”enklare” operativsystem men det är väl ganska mycket pill och annat för att få diverse appar att köras?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Personligen börjar det mer och mer luta åt att byta till Linux som primärt OS och bara ha en windows disk när jag väl ska game:a. Jag blir så sablarns trött på Microsoft som trycker ut diverse ändringar, och sedan när man väl hittat reghaxxet för att disable:a den ändringen så kommer det ändå tillbaka vid nästa uppdatering gång på gång på gång på gång. Nej jag vill inte ha jäkla quickaccess dynga! Nej jag vill inte se frequently used folders! Nej jag vill inte behöva klicka på "Show more options" i context meny varje gång. Bah.

Du glömde det viktigaste: Nej, vi vill inte se mer Windows MobileOS-OS blaj.

Ända sen Win 8 så har allt börjat luta mer och mer åt mobilhållet där man måste stänga av vissa "tjänster" som har med mobiltelefoner att göra!! Trött på mannen med mikroskopiskt mjuk snopp och hans idiotbolag!

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Du glömde det viktigaste: Nej, vi vill inte se mer Windows MobileOS-OS blaj.

Ända sen Win 8 så har allt börjat luta mer och mer åt mobilhållet där man måste stänga av vissa "tjänster" som har med mobiltelefoner att göra!! Trött på mannen med mikroskopiskt mjuk snopp och hans idiotbolag!

Eller rutan som kommer upp typ efter varje större uppdatering "Är du sääääääääääääääker på att du inte vill använda Edge istället? kom igen råka klicka på fel knapp så vi får importera all data... säääääääääääker?" eller deras "Okej nu ska vi sätta upp din dator, då behöver du välja browser, göra this and that, å så lägga till ett microsoftkonto... alltså... du måste ju inte, men vi gör det väldigt otydligt att du inte måste.. tryck på cancel så kan du sedan välja att skip this step.. men... äh,... var en kompis, lägg till ett microsoft konto så vi kan spåra dig bättre".

Så satans äckligt så jag finner inte ord. Å det genomsyrar ju hela OSet och allt de gör. Och det vore EN sak om de gjorde det vid första installation och man kanske behöver ha tungan rätt i mun, men att gång på gång på gång få samma luriga menyer och alternativ som ska få dig att göra som de vill. För sedan när du väl gjort lurig sak X, ja då måste du i stort sett installera om hela skiten för att "få bort det".

Å jag vill inte ha något jäkla windows hello, och nej jag vill inte använda mitt ansikte/fingeravtryck för att logga in (jag har inte ens fingeravtrycksläsare på min stationära dator era miffon!) och nej jag vill inte ha en jäkla "enkelt att komma ihåg pinkod tjofräs" kan ni bara ge fan i det och SLUTA!? Jag vill ha användarnamn X med lösenord Y; inget mailkonto kopplat till era servrar, ingen jäkla pinkod, inget jäkla ansiktsigenkännning.

Argh inte bra för hjärtat det här.........

Permalänk
Medlem

Tru shit

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Börjar sakta men säkert luta mig åt att det snart är dags att uppgradera från 10 till 11.

Själv så gick jag tillbaka till 10an här i dagarna, då 11an strulat en del den senaste tiden.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Windows Hello, är det inte Microsofts värsta påfund sedan Clippy?

I'm all for nya och säkrare metoder som komplement
(eller rent av ersättning) till lösenord, men Microsofts sätt att trycka ner sin version i halsen på mig gör mig vansinnig xD

(Sorry alla, nu är jag inne i en Windows-tråd och hatar igen. Men jag kan inte låta bli. Brukade älska MS/Windows, så de senaste årens utveckling gör mig rent ut sagt bedrövad.)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Windows Hello, är det inte Microsofts värsta påfund sedan Clippy?

I'm all for nya och säkrare metoder som komplement
(eller rent av ersättning) till lösenord, men Microsofts sätt att trycka ner sin version i halsen på mig gör mig vansinnig xD

(Sorry alla, nu är jag inne i en Windows-tråd och hatar igen. Men jag kan inte låta bli. Brukade älska MS/Windows, så de senaste årens utveckling gör mig rent ut sagt bedrövad.)

På vilket sätt trycker dom ner det i halsen tycker du? Jag har inga problem. Dock använder jag bara pin-kod då jag inte har något annat men hade gärna haft fingeravtrycksläsare

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Vad har Windows med mitt val att spara mina lösenord att göra?

Det här snoopandet kan ju snabbt och enkelt utökas till att omfatta meningar och fraser som 'insert governing body here' anser olämpliga.

Permalänk
Medlem

Hmm, jag vill inte att mitt operativsystem ska analysera all text och försöka avgöra vad som är ett lösenord. Vad mer analyseras?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JBerger:

Så satans äckligt så jag finner inte ord. Å det genomsyrar ju hela OSet och allt de gör. Och det vore EN sak om de gjorde det vid första installation och man kanske behöver ha tungan rätt i mun, men att gång på gång på gång få samma luriga menyer och alternativ som ska få dig att göra som de vill.

Hur lyckas du få Windows att fråga detta gång på gång på gång? Enda sättet jag kan komma på är om man ominstallerar burken varje dag, men det verkar ju lite dumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Hur lyckas du få Windows att fråga detta gång på gång på gång? Enda sättet jag kan komma på är om man ominstallerar burken varje dag, men det verkar ju lite dumt.

Går också att stänga av vissa av de saker han tog upp. Inte edge delen, den andra. Är typ en av de första sakerna jag stänger av.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Går också att stänga av vissa av de saker han tog upp. Inte edge delen, den andra. Är typ en av de första sakerna jag stänger av.

När man drar igång en ny dator till en kund första gången så behöver man alltid ladda ner något. Exempelvis Acrobat reader. Då stänger man av allt i en och samma manöver och är sen klar med. Det kommer aldrig tillbaka av sig självt.
Inte hört om något av Jbergers problem någonsin från någon av mina 500-600 kunder som kör blandat med windows 10 och 11. Då är det dock jag som sätter upp maskinerna från början.

Kan detta vara något som är knutet till någon annan version än windows pro kanske? Har aldrig kört en Windows home. Kör man windows home så gör man enligt mig fel redan från början

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

På vilket sätt trycker dom ner det i halsen tycker du? Jag har inga problem. Dock använder jag bara pin-kod då jag inte har något annat men hade gärna haft fingeravtrycksläsare

Det går inte att installera Windows utan Hello och ett MS-konto? Tycker att det är att gå ganska djupt ner i halsen.

PIN-kod ser jag mest som ett effektivt sätt att glömma mitt riktiga lösenord

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

När man drar igång en ny dator till en kund första gången så behöver man alltid ladda ner något. Exempelvis Acrobat reader. Då stänger man av allt i en och samma manöver och är sen klar med. Det kommer aldrig tillbaka av sig självt.
Inte hört om något av Jbergers problem någonsin från någon av mina 500-600 kunder som kör blandat med windows 10 och 11. Då är det dock jag som sätter upp maskinerna från början.

Kan detta vara något som är knutet till någon annan version än windows pro kanske? Har aldrig kört en Windows home. Kör man windows home så gör man enligt mig fel redan från början

Det där med att Edge vill ändra sökinställningarna mm har jag fått upp lite då o då faktiskt, men men inte de andra sakerna Jbergers tar upp. Jag kör med Windows 11 Pro och MS konto.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristofferC:

Hmm, jag vill inte att mitt operativsystem ska analysera all text och försöka avgöra vad som är ett lösenord. Vad mer analyseras?

Det här tänkte jag också! Dags att ta bort Notepad som default-editor. Trist, då jag tycker om programmet i övrigt.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Det går inte att installera Windows utan Hello och ett MS-konto? Tycker att det är att gå ganska djupt ner i halsen.

PIN-kod ser jag mest som ett effektivt sätt att glömma mitt riktiga lösenord

Ah, nä jag kör med MS konto. Men om du prompt inte vill köra MS konto så är det bara att fixa ett USB-minne med Windows 11 via Rufus programmet så kan du stänga av kravet på MS konto under första uppstarten. Du vet om att du efter första uppstarten kan gå över till lokalt konto?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Förstår men tror inte Linux är så mycket bättre. Må vara ett ”enklare” operativsystem men det är väl ganska mycket pill och annat för att få diverse appar att köras?

Mja, Steam deck är väl beviset på att den tiden i mångt och mycket är förbi. Om man dessutom inte ska spela kan man köra valfri användarvänlig dist, förslagsvis debianbaserad utan några expertkunskaper.

Skrivet av JBerger:

Personligen börjar det mer och mer luta åt att byta till Linux som primärt OS och bara ha en windows disk när jag väl ska game:a. Jag blir så sablarns trött på Microsoft som trycker ut diverse ändringar, och sedan när man väl hittat reghaxxet för att disable:a den ändringen så kommer det ändå tillbaka vid nästa uppdatering gång på gång på gång på gång. Nej jag vill inte ha jäkla quickaccess dynga! Nej jag vill inte se frequently used folders! Nej jag vill inte behöva klicka på "Show more options" i context meny varje gång. Bah.

Instämmer helt. Kör startallback för att kunna bli av med alla värdelösa förändringar i UI på W11 och det har flera gånger fullständigt brutits då MS gjort någon ogenomtänkt uppdatering som tagit sönder taskbar eller som du skriver lagt till någon ny värdelös feature i ren panik. W11 som det ser ut efter installation fungerar jättebra - om man har köpt en surface eller kör det på annan surfplatta. MS borde ha släppt en separat version av W11 mer lik tidigare i UI/UX och bättre genomtänkt för användande på desktop.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ah, nä jag kör med MS konto. Men om du prompt inte vill köra MS konto så är det bara att fixa ett USB-minne med Windows 11 via Rufus programmet så kan du stänga av kravet på MS konto under första uppstarten. Du vet om att du efter första uppstarten kan gå över till lokalt konto?

Ofc, jag kör ett lokalt konto, men Microsoft gör det svårare för varje windowsversion. Den dag det inte längre går migrerar jag till ett annat OS.

Tycker över lag att det känns som om Microsoft arbetar hårt för att begränsa vad jag som användare kan göra med min dator.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk

Lite lustigt är ju att efter man valt ett långt och bra lösenord så går det bra att ha en pinkod?
Vad hände med säkerheten där lixom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristofferC:

Hmm, jag vill inte att mitt operativsystem ska analysera all text och försöka avgöra vad som är ett lösenord. Vad mer analyseras?

Allt! Även hur du rör dig i rummet och när du närmar dig datorn! Windows Hello!

Många verkar ha glömt bort att Microsoft ville ha krav på att Kinect-kameran alltid var igång på Xbox. Numera är "Windows Hello"-kamera ett krav för att få sälja laptops med Windows.

Inte svårt att sia om vad som är nästa steg tillsammans med Copilot.

Slår vad om att WebView2 snart är samma säkerhetsrisk som Flash och ActiveX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagnusJ_78:

Lite lustigt är ju att efter man valt ett långt och bra lösenord så går det bra att ha en pinkod?
Vad hände med säkerheten där lixom...

Du kan ju visserligen välja en lång och bra "pinkod" också (kan ju vara lika bra som lösenordet).

Men ja, jag antar att tanken är att för många så kommer (relativ) fysisk säkerhet att kompensera även om man har en enklare pinkod.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MagnusJ_78:

Lite lustigt är ju att efter man valt ett långt och bra lösenord så går det bra att ha en pinkod?
Vad hände med säkerheten där lixom...

Gissar på en avvägning. Pinkod är väl tänkt för de som annars sätter blankt lösen. Pinkod är ju åtminstone säkrare än inget lösen alls och fyra siffror ska man väl orka med gissar Microsoft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagnusJ_78:

Lite lustigt är ju att efter man valt ett långt och bra lösenord så går det bra att ha en pinkod?
Vad hände med säkerheten där lixom...

Det är något jag reagerat på också 4 tecken = noll säkerhet 2023

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Gissar på en avvägning. Pinkod är väl tänkt för de som annars sätter blankt lösen. Pinkod är ju åtminstone säkrare än inget lösen alls och fyra siffror ska man väl orka med gissar Microsoft.

Njae, de prackar ju i princip på en att man ska han en "PIN-kod" varesig man vill eller inte (även med ett bra lösen)...

Men som sagt, man kan ju ha stark "PIN-kod", så det är väl inget stort problem på det viset (rentav samma som lösen om man så vill, om man vill förenkla det för sig).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Njae, de prackar ju i princip på en att man ska han en "PIN-kod" varesig man vill eller inte (även med ett bra lösen)...

Men som sagt, man kan ju ha stark "PIN-kod", så det är väl inget stort problem på det viset (rentav samma som lösen om man så vill, om man vill förenkla det för sig).

Du kan skippa pin-kod om man inte vill använda det

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Du kan skippa pin-kod om man inte vill använda det

Det går säkert att stänga av någonstans, men vet inte om det är värt att ändra på... lär bara leda till mer nagscreens.

Trenden är ju tydlig, vilket poängterats av andra tidigare i tråden. Allt mindre respekt för användarens val, om man inte väljer det som är bäst för Microsoft så tjatas det för alltid i hopp om att bryta ned användaren

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Hur lyckas du få Windows att fråga detta gång på gång på gång? Enda sättet jag kan komma på är om man ominstallerar burken varje dag, men det verkar ju lite dumt.

Jag kör ohidno 6-8 olika VMs med windows installationer, och när det kommer en större uppdatering så kommer de förfrågningarna upp.
Så 2023H2 update? Enjoy klicka igenom den skiten 6-8 gånger.