Permalänk
Medlem

Ubiquiti EdgeRouter & UniFi

Blir tokig på detta. Jag har sedan länge haft en EdgeRouter X med två AP. Funkat finemang.

Men nuså behövde jag fler portar, så jag skaffade mig en UniFi Switch Lite 8 PoE.

Kopplade in den och alla enheter till den osv. Alla anslutna enheter fungerar, de har internet osv.

Men jag kan inte längre komma åt att administrera någonting. Varken AP eller Switch.

I UniFi Nätverks-hanteringen som man kommer åt via webläsare. Där man ska "adoptera" alla enheter, det har jag gjort en gång i tiden, det vet jag. Nu hittar den inga alls!

Det enda som fungerar är att försöka via telefonen med UniFi-appen där, de finns inte under enheter, men på dashboard kan man hitta mina två AP iaf som "Standalone devices". Det står "Ready for setup" om man gjort fabriksåterställning på en AP. Går man vidare står det: "No UniFi OS Console Found", "Please set up a console to adopt and manage this device".

ELLER... så kan man välja "Proceed without UniFi". Då står det att man inte får följande: "Remote management", "No WiFi Meshing" osv. Gör jag det så går jag vidare och konfigurerar min AP, men endast som en "Standalone", ingen mesh!! Inga möjligheter att ändra någon inställning heller!

Har jag missat något eller har de ändrat något och begränsat UniFi så man numera måste använda en "UniFi OS console" för att kunna hantera enheterna? (och få mesh)

Och isf, det betyder att min switch jag köpte inte går att konfigurera som det är nu? (jag måste kunna ändra PoE inställningar t ex!)

Är det så betyder ju det att man inte kommer inte så långt med EdgeRouter numera, den är kanske rentav ganska oduglig!? Bättre att byta ut den mot en UniFi router/brandvägg!? Eller går det att lösa det här med UniFi OS console på något lätt vis? Känns som Ubiquity vill att jag ska köpa någon ny pryl.

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

Edgeroutern är fin. Låter som du använder bägge lan portarna (eth1/eth2)?

De brukar ha olika LAN i standardinstallation. Pröva att koppla allt i eth1, börja med switch och så kopplar du aps etc i switchen.

Permalänk
Medlem

@Flexbert ok, ska prova koppla dit. Det låter som en bra idé, tänkte inte på det. Var bra länge sedan jag lade till någon enhet.

---

Sedan läste jag på lite. Ubiquity har krånglat till det lite också så det är inte så illa som jag trodde. Det som förut hette controller heter numera "Network Application". Så det behövs ingen speciell hårdvara för att hantera UniFi-enheter, som det verkade i Android-appen när man hänvisas till Dream-Router och liknande produkter för att hantera enheterna.

Och i Appen förresten, det finns ju samma ikoner att trycka på där, så man tänker ju att det kanske går att göra samma saker. Men inte då, det går inte att adoptera enheter i appen, endast i "Network Application" (eller en "console" (hårdvara). Så det var ju där jag blev lost. Det bara går inte, undrar om det fungerar om man skulle ansluta telefonen trådat till nätet, ska prova det sedan.

Appen hittar ju iaf grejjerna, så där finns det en minimal chans att det skulle funka. Där funkar ju alltså "discovery tool". Den som ingår i "Network Application" fungerar ju inte alls :/

Hur som helst, ovan tips verkar rätt, hoppas på det!

BTW, hittade en väldigt bra sida som sammanfattar allt rätt bra:
https://evanmccann.net/blog/unifi-ecosystem-overview

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

Nä, det fungerar inte heller nu har jag hållit på och meckat detta i flera timmar. Prova olika saker. Öppnat upp port 8080 i brandväggen också för säkerhets skull. Men den hittar INGENTING i "network application".

Jag kommer åt AP/switch via SSH dock, har testat att manuellt set-inform också mitt DNS-namn. Det ska vara det mest idiotsäkra sättet visst. Men det fungerar inte, ser bara ut såhär:

Det verkar ju nåt helgalet med min "network application" eller något, eftersom det aldrig dyker upp något där. Har ju ändå tre enheter. Varav en sprillans ny, aldrig adoptad tidigare (ja nu har jag provat resetta den också några ggr iofs).

ps. det fungerar inte via android heller och trådat.

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

Har du prövat att skap en helt ny site och nollställa switch/ap osv? Jag tror controllern låser sig på det ip man börjat på och de kan ju ha ändrats när du kopplat in allt på eth1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

Nä, det fungerar inte heller nu har jag hållit på och meckat detta i flera timmar. Prova olika saker. Öppnat upp port 8080 i brandväggen också för säkerhets skull. Men den hittar INGENTING i "network application".

Jag kommer åt AP/switch via SSH dock, har testat att manuellt set-inform också mitt DNS-namn. Det ska vara det mest idiotsäkra sättet visst. Men det fungerar inte, ser bara ut såhär:

https://i.imgur.com/yrDyvpJ.jpg

Det verkar ju nåt helgalet med min "network application" eller något, eftersom det aldrig dyker upp något där. Har ju ändå tre enheter. Varav en sprillans ny, aldrig adoptad tidigare (ja nu har jag provat resetta den också några ggr iofs).

ps. det fungerar inte via android heller och trådat.

Märkligt att listan är tom.. man brukar oavsett se dem där fast som inaktiva om man inte tar bort dem själv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Märkligt att listan är tom.. man brukar oavsett se dem där fast som inaktiva om man inte tar bort dem själv...

Ja nästan så man kan misstänka någon brandväggsinställning (edgeroutern) som blockerar trafik mellan enheter på nätverket. Pröva resetta den också

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Yamato:

Nä, det fungerar inte heller nu har jag hållit på och meckat detta i flera timmar. Prova olika saker. Öppnat upp port 8080 i brandväggen också för säkerhets skull. Men den hittar INGENTING i "network application".

Jag kommer åt AP/switch via SSH dock, har testat att manuellt set-inform också mitt DNS-namn. Det ska vara det mest idiotsäkra sättet visst. Men det fungerar inte, ser bara ut såhär:

https://i.imgur.com/yrDyvpJ.jpg

Det verkar ju nåt helgalet med min "network application" eller något, eftersom det aldrig dyker upp något där. Har ju ändå tre enheter. Varav en sprillans ny, aldrig adoptad tidigare (ja nu har jag provat resetta den också några ggr iofs).

ps. det fungerar inte via android heller och trådat.

Kör en full återställning på grejorna, se till att senaste firmwaren är inne på edgeroutern och att du kopplar dom direkt till routern Dvs återställ din kontroller också

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexbert:

Edgeroutern är fin. Låter som du använder bägge lan portarna (eth1/eth2)?

De brukar ha olika LAN i standardinstallation. Pröva att koppla allt i eth1, börja med switch och så kopplar du aps etc i switchen.

Detta var ett felaktigt tips för edgerouter x, läste det som att du hade edgerouter lite. Ursäkta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

Nä, det fungerar inte heller nu har jag hållit på och meckat detta i flera timmar. Prova olika saker. Öppnat upp port 8080 i brandväggen också för säkerhets skull. Men den hittar INGENTING i "network application".

Jag kommer åt AP/switch via SSH dock, har testat att manuellt set-inform också mitt DNS-namn. Det ska vara det mest idiotsäkra sättet visst. Men det fungerar inte, ser bara ut såhär:

https://i.imgur.com/yrDyvpJ.jpg

Det verkar ju nåt helgalet med min "network application" eller något, eftersom det aldrig dyker upp något där. Har ju ändå tre enheter. Varav en sprillans ny, aldrig adoptad tidigare (ja nu har jag provat resetta den också några ggr iofs).

ps. det fungerar inte via android heller och trådat.

Jag hade problemet att Windows firewall blockade unifi programmet på datorn. Så jag såg inte min AP där.
Jag stängde av Windows Firewall så ploppa min AP fram direkt.
Prova stänga av Windows firewall. ! (Ja Jag klickade i att godkänna connections osv när frågan kom när jag startade unifi controller programmet nog fan blockades det ändå.)

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Okej, jag lade hela kvällen på detta. Det löste sig! Misstänkte ju också att det var något med brandväggen. Kopplade ur ALLA nätverkssladdar. Lång historia kort: Det som löste det var att koppla in min dator och switchen på EdgeRouter X. Sedan som @Mullvaden83 skrev, stänga av brandväggen (internet är urkopplat ändå). Då hittade den saker i controllern! Så då började jag med en sak i taget, först switchen, adoptera, uppdatera. Sedan respektive AP. Helt plötsligt hade jag en liten topologi!

Då var det bara att börja felsöka egentliga problemet. Aktiverade brandväggen igen (Windows firewall). På med internet. Börja försöka undersöka hur man ska få controllern att fungera. Det visade sig att det fanns dubbla regler i brandväggen!! Ett par som öppnade för Java (JDK), som controllern behöver, samt ett par som blockerade!!! Tog bort de regler som blockerade. Sedan funkade det!!!
Först hade jag provat öppna portar hit och dit igen men inget sådant fungerade helt, det visade sig vara bortkastad tid. För efter ovan fix slängde jag mina nya port-regler och det fungerade ändå bara JDK var o-blockat.

Så... nu har jag kopplat in allting som det ska vara, har fått denna topologi:

Kanon! Nu fungerar allt! Den där bilden stämmer dock inte riktigt, förstår inte hur de fick till det:
- Min dator är inte ens med. Den är kopplad direkt till EdgeRouter.
- Sedan är DS218 kopplad direkt till EdgeRouter också och inte på switchen (men det kanske den inte fattar!? Min dator borde vara med dock!).
- Tellstick är kopplat till AP-Pro
- AP-Lite är kopplad till switch, porten bredvid AP-Pro
Men whatever, jag kan leva med att bilden är fel.

Den nya switchen är helt underbar förresten! Mina två AP går på olika spänningar 24V/48V. Så jag hade en PoE injector tidigare för Pro'n. Samt att jag bytte nätagg till EdgeRouter från 12V till 24V så jag inte behövde det till Lite'n iaf. Men numera fungerar det utan något som helst besvär med 802.3 (PoE+). Bara att koppla in så känner den av automatiskt! Sjukt smidigt. Skulle köpt denna switch för länge sedan

Men hur som helst. Nu lirar allt och jag känner mig rätt glad trots all frustration över detta krånglet. Man köper en ny enhet och tror att det är "bara" att koppla in den. Men ibland är det inte så! Det är tur det finns bra forum iaf!

Tack för alla svar!

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

@Yamato bra att det löste sig.

Just det där med att uppdatera firmware och lite andra saker kan strula ganska mycket på Ubiquiti. Bara man får till det eller gör allt manuellt vilket är jobbigt så brukar det därefter fungera bra. Även om det ska gå att pusha ut uppdaterade firmware och saker så funkar det inte alltid. Man måste kolla själv om det stämmer att man har rätt firmware etc. Problematiken ligger i att om inte allt synkar eller samspelar så kan det bli en massa konstiga fel och knas. Du gjorde dock helt rätt när du började om från början, ibland är det sådant man måste göra även om det är jobbigt.

Samma sak om man har en massa regler etc. Övergripande så brukar man kunna uppdatera firmware och använda tidigare regler och funktioner men ibland blir det fel eller något blir tokigt. Då funkar det alltid att uppdatera firmware, göra en factory reset och konfigurera om. Det är också drygt, tar tid och är lite jobbigt men brukar nästan lösa alla problem. Som tur var har det blivit bättre med tiden och numera står det ofta i informationen till uppdateringar om man behöver göra om allt, just för att dom redan vet att deras uppdatering inte kommer fungera om man inte börjar om från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

Okej, jag lade hela kvällen på detta. Det löste sig! Misstänkte ju också att det var något med brandväggen. Kopplade ur ALLA nätverkssladdar. Lång historia kort: Det som löste det var att koppla in min dator och switchen på EdgeRouter X. Sedan som @Mullvaden83 skrev, stänga av brandväggen (internet är urkopplat ändå). Då hittade den saker i controllern! Så då började jag med en sak i taget, först switchen, adoptera, uppdatera. Sedan respektive AP. Helt plötsligt hade jag en liten topologi!

Då var det bara att börja felsöka egentliga problemet. Aktiverade brandväggen igen (Windows firewall). På med internet. Börja försöka undersöka hur man ska få controllern att fungera. Det visade sig att det fanns dubbla regler i brandväggen!! Ett par som öppnade för Java (JDK), som controllern behöver, samt ett par som blockerade!!! Tog bort de regler som blockerade. Sedan funkade det!!!
Först hade jag provat öppna portar hit och dit igen men inget sådant fungerade helt, det visade sig vara bortkastad tid. För efter ovan fix slängde jag mina nya port-regler och det fungerade ändå bara JDK var o-blockat.

Så... nu har jag kopplat in allting som det ska vara, har fått denna topologi:

https://i.imgur.com/IAUgKWU.jpg

Kanon! Nu fungerar allt! Den där bilden stämmer dock inte riktigt, förstår inte hur de fick till det:
- Min dator är inte ens med. Den är kopplad direkt till EdgeRouter.
- Sedan är DS218 kopplad direkt till EdgeRouter också och inte på switchen (men det kanske den inte fattar!? Min dator borde vara med dock!).
- Tellstick är kopplat till AP-Pro
- AP-Lite är kopplad till switch, porten bredvid AP-Pro
Men whatever, jag kan leva med att bilden är fel.

Den nya switchen är helt underbar förresten! Mina två AP går på olika spänningar 24V/48V. Så jag hade en PoE injector tidigare för Pro'n. Samt att jag bytte nätagg till EdgeRouter från 12V till 24V så jag inte behövde det till Lite'n iaf. Men numera fungerar det utan något som helst besvär med 802.3 (PoE+). Bara att koppla in så känner den av automatiskt! Sjukt smidigt. Skulle köpt denna switch för länge sedan

Men hur som helst. Nu lirar allt och jag känner mig rätt glad trots all frustration över detta krånglet. Man köper en ny enhet och tror att det är "bara" att koppla in den. Men ibland är det inte så! Det är tur det finns bra forum iaf!

Tack för alla svar!

Härligt.

Jag tror din dator skulle synas ifall du kopplade in dig i switchen, istället för routern.

Och angående APs som seriellkopplade, så kan det vara så att du har wireless meshing igång under WIFI-inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexbert:

Jag tror din dator skulle synas ifall du kopplade in dig i switchen, istället för routern.

Och angående APs som seriellkopplade, så kan det vara så att du har wireless meshing igång under WIFI-inställningar.

Fint.
Ja, testade sätta datorn på switchen. Då syns den.
Testade också justera mesh-inställningarna. De stod på auto, men satte på manuellt och stängde av det. Då blir det bättre. Ser ut som allt är kopplat till switchen nu. Även fast jag ändrade tillbaka mesh så blev det ingen downlink till andra AP'n.

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

Med mesh på Auto så begränsas 5GHz bandet till enbart icke DFS kanaler.
Dvs. kanal 32-48, så två 40Mhz eller ett 80Mhz.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W