Husägare — Vilken är den LÄGSTA el-effekten ert hus drar?

Permalänk
Medlem

Husägare — Vilken är den LÄGSTA el-effekten ert hus drar?

Jag fick för ett tag sedan en ny elmätare, i och med det fick jag också tillgång till P1-porten.
Jag byggde en läsare, Esphome-P1mini , och kopplade den till Domoticz. Märkte ganska snabbt att den nye mätaren mäter betydligt högre förbrukning än den gamle, ca 60% 😢. Enligt de amatörmässiga tester jag gjort ser det ut som den nya mäter rätt, tex slår jag på ett 800W element ökar avläst effekt med ca 800W.
Men det som har fångat min uppmärksamhet är själva ”grundlasatsen”. Huset går inte under 200W, är det mycket eller lite??? Med en server, ett antal UNIFi AP, ett antal TV på standby samt mängder med annat inkopplat tror jag att det är en ”normal” last..

Hur mycket har ni andra som min-last?..

OBS Effekt (W), inte intresserad av årlig elförbrukning (kWh).

Bild tillagd
Permalänk
Medlem

Glöm inte att du lär ju ha Kyl o frys igång, Ventilation.
Så 200W är väl rätt lite skulle jag anta?
Hos mig gick det inte under 600W inatt. Natten skulle jag väl säga att så lite som möjligt är igång.
2 stationära datorer igång, ventilation, kyl/frys, diverse router/switchar, o standby saker som TV o annat.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Har ingen total avläsning hemma, men känns lätt att komma upp i 200W när huset "idlar".

värmepump: min ~40w(hoppar upp till 600w med jämna mellanrum under sommaren)
server: ~40w
3 x switch: ~ 35w
2x unifi ac pro: ~14W
router: ~ 15w
kylskåp/frys: (vet ej)
+ allt annat, usb laddare, lampor etc.

Permalänk
Medlem

200 watt är ingenting, en tv i standby kan dra 2-5 watt, router, kyl/frys osv osv så tycker nog att 200 watt är extremt bra snarare än dåligt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Vårt hus ligger på runt 250/300W i vila, så det är nog fullt rimligt med dina 200W.

Permalänk
Medlem

Fast kyl/frys kör ju inte konstant normalt sett

Permalänk
Medlem

154w nybyggt hus på 150kvm med 23 grader inne. Mätt från P1 porten.
Förbrukar ca 7 kWh per dag om jag inte laddar bilen nu på sommaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

200 watt är ingenting, en tv i standby kan dra 2-5 watt, router, kyl/frys osv osv så tycker nog att 200 watt är extremt bra snarare än dåligt.

Varje Watt i grundlast kostar ca 20kr/år, låter inte så mycket. Jag hittade att min Blurayspelare drog 5W, använder den kanske 2 ggr/år, så där sparade jag 100kr/år genom att dra ut den sladden.
Det blir en avvägning mellan bekvämlighet och kostnad. Vissa saker måste vara inkopplade, men kanske inte allt…

Permalänk
Medlem

500W för vår del. Luftavfuktaren i källaren drar 125W som minimum (fläkten är alltid aktiv). Server, switchar,, NAS, POE-kameror etc drar runt 170W.

Permalänk
Medlem

Pendlar mellan 400-600W ungefär, men det hänger väl på om någon av frysarna/kylen går.

Permalänk
Medlem

Pendlar mellan 400-550W på natten.
Men har då en avfuktare i grund, brandvägg, switchar, 6 POE enheter, NAS 2st, server, massa prylar på standby.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Fast kyl/frys kör ju inte konstant normalt sett

Kyl/Frys är alltid igång, men kompressorn körs inte. Den måste ju känna av temperatur m.m för att fungera, och det är elektroniskt.

Skrivet av Ture72:

Ligger på runt 150-400w vid vila. Småsaker som slår av och på, standby-enheter, PAX-fläktar som permanent kör på minimum. Gateways till Ngenic, Wiser. Routrar, batteribackups.
Listan blir ju lång.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem

Gjorde en fullständig översyn av huset inför vinterns elpriser, mätte det jag kunde och gick på specifikation på övrigt.
16-17kWh per dygn är det lägsta mitt hus drar om jag inte ska börja stänga ner nätverk, dra ur prylar ur standby osv men även om jag skulle göra det så är det inte mycket mindre. Stämmer väl överrens med faktisk förbrukning, nu på sommaren är den lägsta förbrukningen på en enskild dag 20kWh.

Saker man kanske inte tänker på som drog mer än jag trodde, cirkulationspumpar till värmen, styrning för radiatorer/golvvärme, ventilation. T ex min bergvärmepump med styrning till slingorna drar ca 250W i tomgång.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Pendlar mellan 100-400w i vila så att säga. Max ca 16kw när elbilsladdare och elpatronen (går rätt sällan) på värmepumpen går.

Nu på sommaren ligger vi på ca 5kwh per dag ungefär. Det vanliga, varmvatten, vitvaror, standby prylar, matlagning och cirkulationspump till poolen etc. På vintern ligger vi på ca 25-45kwh per dag. Beroende på utetemp och hur mycket vi eldar. Borde dock bli betydligt mindre kommande vintern då vi bytade värmepumpen nu och har ersatt två elradiatorer med vattenburna till värmepumpen istället.

Ska också göra vår ventilation lite smartare med en zigbee puck så vi kan behovsstyra med home assistent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Gjorde en fullständig översyn av huset inför vinterns elpriser, mätte det jag kunde och gick på specifikation på övrigt.
16-17kWh per dygn är det lägsta mitt hus drar om jag inte ska börja stänga ner nätverk, dra ur prylar ur standby osv men även om jag skulle göra det så är det inte mycket mindre. Stämmer väl överrens med faktisk förbrukning, nu på sommaren är den lägsta förbrukningen på en enskild dag 20kWh.

Saker man kanske inte tänker på som drog mer än jag trodde, cirkulationspumpar till värmen, styrning för radiatorer/golvvärme, ventilation. T ex min bergvärmepump med styrning till slingorna drar ca 250W i tomgång.

250w lät extremt? Är den 20 år eller äldre? En modern cp borde dra runt 5-10w? 🤔

Skrivet av Ture72:

Varje Watt i grundlast kostar ca 20kr/år, låter inte så mycket. Jag hittade att min Blurayspelare drog 5W, använder den kanske 2 ggr/år, så där sparade jag 100kr/år genom att dra ut den sladden.
Det blir en avvägning mellan bekvämlighet och kostnad. Vissa saker måste vara inkopplade, men kanske inte allt…

Jag mätte vår hemmabioförstärkare. Drog 100w under användning. Slog på Eco mode och det gick ner till 25w. Märkte ingen skillnad på funktionen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

250w lät extremt? Är den 20 år eller äldre? En modern cp borde dra runt 5-10w? 🤔 !

Jag vet inte vad du menar med cp, men värmepumpen plus cirkulationspumpen i extra vvb plus styrelektroniken till slingorna hamnar där. Allt är från 2009, det finns modernare pumpar som skulle sänka förbrukningen lite, men l det skulle ändå dra långt över 5-10W totalt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag vet inte vad du menar med cp, men värmepumpen plus cirkulationspumpen i extra vvb plus styrelektroniken till slingorna hamnar där. Allt är från 2009, det finns modernare pumpar som skulle sänka förbrukningen lite, men l det skulle ändå dra långt över 5-10W totalt.

Cp==cirkulationspump.

Nu sommartid när vår vp har värmen pausad(dvs ingen cirkulation är påslagen) bara köra varmvatten. Standby ligger på 15w ungefär när jag mätt. Men vår pump är tillverkad november 2022 så är lite nyare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Cp==cirkulationspump.

Nu sommartid när vår vp har värmen pausad(dvs ingen cirkulation är påslagen) bara köra varmvatten. Standby ligger på 15w ungefär när jag mätt. Men vår pump är tillverkad november 2022 så är lite nyare.

Ah, just det. Vid sommartemp blir det lite mindre ja, cirkulationen i pannan går ner. Om jag minns rätt blir det 75W mindre, pumpen i min extra vvb är inkopplad på permanent drift däremot. Kan åtgärda det så den också stängs ned men det faller lite under fippla inte med det som funkar

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Hos mig är det nog 100 W det lägsta man kan komma - för det mesta ofta bit över 200 Watt och under perioden jag var bortrest var de dominerande förbrukarna varmvatten-beredaren (den är en stor post i den totala 'tomgångsförbrukningen', kyl och frys är också märkbar stor post trots att den inte är så fasligt gammal (läckande magnetlister är en stor faktor om kyl/frys drar iväg i elförbrukning), samt luftpumpen (65 Watt) som sköter cirkulationen och luftningen i minireningsverket - dock går den inte hela tiden utan kort stund per 5 minuter men har 2st 2-timmars körningar 2 ggr i dygnet och gissning halv kWh/dygnet bara detta och sedan lite LED-lampor igång på kvällar/nätter styrda av Philips hue. till detta en router och en fibermodem som är igång 24/7.

Som lägst knappt 6 kWh/24 timmar vilket ger genomsnitt av ca 240 Watt men när jag är hemma och flera saker igång så är det lätt det dubbla. Att tillverka och underhålla varmvatten är en stor post som märks mycket och duschar man länge och ofta eller har besökare som gör dito så skenar elföbrukningen rätt mycket (elberedare, huset har L/L-värmepump som knappt använts alls nu på sommaren, används dock lite som 'AC' och då ligger effekten mellan 110 - 220 Watt när det 'blåser kallt')

har inga servrar igång just nu men det kommer nog att sättas upp en eller två senare och det kommer att märkas på elräkningen...

Permalänk
Medlem

Låter rimligt, såhär ser min dag ut:

Permalänk
Medlem

527W som lägst i dag. Har för mycket servrar igång för att komma ner mer. Dom ligger på ca 400W.