Kommer inte in i Windows efter att jag tog ut en hårddisk.. (Win 10)

Permalänk
Medlem

Kommer inte in i Windows efter att jag tog ut en hårddisk.. (Win 10)

Hej!

Jag har precis bytt dator. En dator med en SSD i där jag har Windows 10 som ligger på C:\
Utöver denna systemdisk hade jag även en 3,5" som låg som D:\ där jag bara hade filer och annat. Nu när jag höll på med min nya så tänkte jag att jag skulle flytta över denna så jag stängde ner den gamla datorn och pluggade ur den här D:\-disken

Nu när jag försökte starta den så fick jag upp "Förbereder automatisk reparation" och sen "Datorn diagnostiseras". Sen får jag upp att det inte gick och att det finns en loggfil i "D:\Windows\System32\Logfiles\Srt\SrtTrail.txt"

Vilket är väldigt konstigt då Windows på den datorn alltid legat på C:\-disken...

Måste alltså blivit något fel när jag pluggade ut den disken som låg som D:\. Pluggade naturligtvis ut den när datorn var avstängd och hade även stängt av nätaggregatet och dragit ut sladden

Vad är det som spökar??

Tack på förhand!

Visa signatur

Intel Core i7 950, 3.06GHz | Asus P6T Deluxe V2 | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz | Samsung 850-Series EVO 500GB | Gigabyte GeForce GTX 1050 2GB | ASUS BW-16D1HT | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair HX 650W 80+ | Fractal Design Define R3, Svart

Permalänk
Medlem

installerade du windows med mer än 1 lagringsenhet inkopplad?, windows + flera lagringsenheter vid installation = dålig dag om du kopplar ut någon eller att någon krashar

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

installerade du windows med mer än 1 lagringsenhet inkopplad?, windows + flera lagringsenheter vid installation = dålig dag om du kopplar ut någon eller att någon krashar

Hmm jag borde ha gjort det men jag vet att jag installerade om Windows 2021 och möjligtvis var den inkopplad. Men jag brukar alltid vara så nojig att välja fel hårddisk eller liknande så jag borde ha dragit ut den här extra disken.. Men utesluter inte det

Så detta går inte att rädda på något vänster?

Har en annan dator stående jag tänkte plugga in C:\-disken i för att kunna göra backup (det var faktiskt därför jag skulle starta den nu för att göra backup och sen formatera den.. Borde gjort backup när jag hade på den sist..) är det bara att plugga in den i den och kolla boot order eller är det något annat jag ska tänka på då det nu ligger ett korrupt OS på den?

Sen när jag ska plugga ut den är det bara att stänga av och ta ut eller måste jag göra något annat först?

Visa signatur

Intel Core i7 950, 3.06GHz | Asus P6T Deluxe V2 | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz | Samsung 850-Series EVO 500GB | Gigabyte GeForce GTX 1050 2GB | ASUS BW-16D1HT | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair HX 650W 80+ | Fractal Design Define R3, Svart

Permalänk
Medlem

Har man en vanlig hdd inkopplad när man installerar windows på en ssd så lägger den ca 100mb systemfiler på din hdd trots att du väljer ssd som installation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sullon:

Har man en vanlig hdd inkopplad när man installerar windows på en ssd så lägger den ca 100mb systemfiler på din hdd trots att du väljer ssd som installation.

Kan ju vara att jag tabbade mig just den gången..

Okej men jag har en annan dator jag vill sätta in C-disken i som har en M2 med Windows 11 på. Är det bara att koppla in och starta eller är det något annat man ska tänka på?

När jag kopierat och ska ta ut den, något man behöver att göra så att inte Windows 11 crashar?

Visa signatur

Intel Core i7 950, 3.06GHz | Asus P6T Deluxe V2 | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz | Samsung 850-Series EVO 500GB | Gigabyte GeForce GTX 1050 2GB | ASUS BW-16D1HT | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair HX 650W 80+ | Fractal Design Define R3, Svart

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av sullon:

Har man en vanlig hdd inkopplad när man installerar windows på en ssd så lägger den ca 100mb systemfiler på din hdd trots att du väljer ssd som installation.

Den skiter i vad det är för typ av lagringsmedia, den bryr sig om vilken enhet som är ansluten till första porten (sata 0 eller 1)

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan gå att boota från ett installationsmedia och bara installera en ny bootloader.
https://pureinfotech.com/repair-master-boot-record-mbr-window...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.