Microsoft ryktas skrota skivläsare i ny Xbox Series X

Permalänk
Melding Plague

Microsoft ryktas skrota skivläsare i ny Xbox Series X

Enligt rykte ska Microsoft jobba på en ny variant av Xbox Series X där företaget avlägsnat skivläsaren.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så länge versionen med läsare inte försvinner så...
Eller släpp extern läsare som tillbehör.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Utan läsare är ju hjärndött?

Nu lirar jag inte konsol utanför switch men hela syftet med att köpa fysisk media för mig är att kunna låna ut spelet till familjen/polare vilket blir omöjligt om de endast går att köpa digitalt.

No dice.

Skrivet av Gelantious:

Så länge versionen med läsare inte försvinner så...
Eller släpp extern läsare som tillbehör.

Ja extern läsare vore mumma, speciellt när kompisar köpt varianter utan läsare.

Edit
Kom också på att kunna lira spel om 15ish år när företaget inte längre låter dig ladda ner de spelen du köpt digitalt längre gör det son Sony gjorde med Playstation Store.
Sony stänger ned Playstation Store till Playstation 3, Portable och Vita
"Det framgår inte om redan köpta spel går att ladda ned efter datumet,"
^
Vet någon hur det gick med köpa spel efter det datumet? Anmärkningsvärt om man inte kan det efter datumet. Det är ju inte så att företaget försvinner - de skiter bara i gamla kunder.

Så man köper inte spelet - man hyr det så länge företaget har ett intresse av att låta dig spela.
Det är ju galet kortsiktigt att köpa digitala spel.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Föredrar att ha alternativet med en läsare.
Men att det skulle komma en version likt PS5 Digitial Edition eller vad den heter var väl ingen högoddsare direkt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Något man blev varse om snabbt (har två PS5 hemma, en digital och en med skivläsare) - är att det MÅNGA gånger är billigare med spelen på skiva än de digitala

Ibland givetvis tvärtom också men det är väldigt sällan

Dold text
Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

En ny revision av hårdvaran vore på sin plats ja. Nu har dom väl mer eller mindre sagt rakt ut att de inte jobbar på en pro-version men en slimmad duo med både skivläsarlös och bestyckad vore fint. Mest tänker jag att eftersom Series X fortfarande verkar vara så infernaliskt dyr att tillverka borde de kunna designa om den och göra billigare för att verkligen kunna få ut fler enheter hos folket.

i övrigt bör dom bygga in stöd för Dolby Vision från UHD Blu-Ray, att dom har stöd för DV för spel och Media-appar men inte för filmskivor är märkligt, om det inte är pga någon teknisk begränsning jag inte känner till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Något man blev varse om snabbt (har två PS5 hemma, en digital och en med skivläsare) - är att det MÅNGA gånger är billigare med spelen på skiva än de digitala

Ibland givetvis tvärtom också men det är väldigt sällan

Dold text

Tänker om nu när mobil världen(Apple) blir tvingade att släppa in andra "stores" så kanske det kan bli så för konsolerna med.
Så blir det lite konkurrens på priserna där med.

Bara att jämföra reor på konsoler mot Steam, GoG mm så är det rent för dyrt på konsoler.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

En ny revision av hårdvaran vore på sin plats ja. Nu har dom väl mer eller mindre sagt rakt ut att de inte jobbar på en pro-version men en slimmad duo med både skivläsarlös och bestyckad vore fint. Mest tänker jag att eftersom Series X fortfarande verkar vara så infernaliskt dyr att tillverka borde de kunna designa om den och göra billigare för att verkligen kunna få ut fler enheter hos folket.

i övrigt bör dom bygga in stöd för Dolby Vision från UHD Blu-Ray, att dom har stöd för DV för spel och Media-appar men inte för filmskivor är märkligt, om det inte är pga någon teknisk begränsning jag inte känner till.

Det naturliga steget i alla konsolgenerationer är ju en slim-version innan pro ens kommer på tal,
ps5 har ju i det tysta redan minskat ner flera komponenter och nu finns ju möjligheten till en strömsnålare shrink av cpu/gpu. Sedan kan man ju med stora produktionsserier kanske tjäna in en del dyrare komponenter och behålla samma bra kylarlösning som series x, men varje cent multipliceras ett par miljoner gånger så det lär ju komma en mindre slim-version till slut ändå.

Dolby vision är nog inte ett tekniskt problem utan enbart en licenskostnad.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Trihxeem:

Nu lirar jag inte konsol utanför switch men hela syftet med att köpa fysisk media för mig är att kunna låna ut spelet till familjen/polare vilket blir omöjligt om de endast går att köpa digitalt.

Jag har haft konsol sen xbox360 ungefär, men jag kan inte minnas en enda gång jag lånat ut spel till kompisar. Vidare är det riktigt ovärt för mig ändå, för jag orkar fan inte gå och rodda i spel-lådan och sitta och ploppa i en disk varje gång jag ska spela något. Ångrade ganska omgående att jag köpte GTA5 på xboxone-release på skiva t.ex.

Frågan är bara vem som är i majoritet här, "du", eller "jag". Men Microsoft har säkert den statistiken, och gör business-beslut baserat på det.

Jag tror digital-försäljningar går så pass bra att dom överväger en skivlös konsol

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Snusfri

Hoppas de skrotar sitt system för lagring och kör standard.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Jag har haft konsol sen xbox360 ungefär, men jag kan inte minnas en enda gång jag lånat ut spel till kompisar. Vidare är det riktigt ovärt för mig ändå, för jag orkar fan inte gå och rodda i spel-lådan och sitta och ploppa i en disk varje gång jag ska spela något. Ångrade ganska omgående att jag köpte GTA5 på xboxone-release på skiva t.ex.

Frågan är bara vem som är i majoritet här, "du", eller "jag". Men Microsoft har säkert den statistiken, och gör business-beslut baserat på det.

Jag tror digital-försäljningar går så pass bra att dom överväger en skivlös konsol

Nej det är säkerligen inte alla som har polare där man lånar spel av varandra eller någon köper ett spel som är bra så man hugger det när polaren är klar.
Haha, att inte orka dra fram en disk ur en låda (som antagligen är närmare soffan än köket) låter galet slött.
Personligen tror jag fler köper digitala spel än fysiska, vet inte om det finns statistik på det.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Att kunna låna köpa/sälja begagnade spel har alltid varit en del av gamingkulturen, även om PC-spelande har gått ifrån det till stort de senaste åren. Det går dock fortfarande att låna ut spel på t.ex. Steam.

Motsvarigheten till patient gamers (som väljer att inte köpa spel vid launch för att invänta nedsatta priser) i konsollvärlden är de som primärt köper begagnade spel. Detta gynnar de som inte har djupa plånböcker och på så vis har gaming tillgängliggjorts för fler. Så jag hoppas inte detta är sant.

I slutändan så tror jag ändå att vi rör oss mer och mer från att kunna handla med begagnade spel, då de stora namnen sakta men säkert vant av oss med det (se: boiling frogs).

Visa signatur
Permalänk
Discokungen

Jag har nog aldrig använt läsaren på min Series X jag haft sedan releasedagen, men i det stora hela är det inte helt fantastiskt för marknaden att ta bort den på alla modeller.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Jag har nog aldrig använt läsaren på min Series X jag haft sedan releasedagen, men i det stora hela är det inte helt fantastiskt för marknaden att ta bort den på alla modeller.

Raka motsatsen här. Har sparat tusenlappar på skivor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Tänker om nu när mobil världen(Apple) blir tvingade att släppa in andra "stores" så kanske det kan bli så för konsolerna med.
Så blir det lite konkurrens på priserna där med.

Bara att jämföra reor på konsoler mot Steam, GoG mm så är det rent för dyrt på konsoler.

Det vore ju nåt det.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Jag har haft konsol sen xbox360 ungefär, men jag kan inte minnas en enda gång jag lånat ut spel till kompisar. Vidare är det riktigt ovärt för mig ändå, för jag orkar fan inte gå och rodda i spel-lådan och sitta och ploppa i en disk varje gång jag ska spela något. Ångrade ganska omgående att jag köpte GTA5 på xboxone-release på skiva t.ex.

Frågan är bara vem som är i majoritet här, "du", eller "jag". Men Microsoft har säkert den statistiken, och gör business-beslut baserat på det.

Jag tror digital-försäljningar går så pass bra att dom överväger en skivlös konsol

Blir mycket lånande hit och dit med syskon och syskonbarnen här.
Sen behövs läsaren även för bakåtkompatibilitet för Xbox, 360 & One spelen. Och eventuellt Series spelen när nästa generation kommer.
Skönt och inte behöva ha dom gamla konsolerna uppe för att kunna spela dom gamla spelen.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Kom också på att kunna lira spel om 15ish år när företaget inte längre låter dig ladda ner de spelen du köpt digitalt längre gör det son Sony gjorde med Playstation Store.
Sony stänger ned Playstation Store till Playstation 3, Portable och Vita
"Det framgår inte om redan köpta spel går att ladda ned efter datumet,"
^
Vet någon hur det gick med köpa spel efter det datumet? Anmärkningsvärt om man inte kan det efter datumet. Det är ju inte så att företaget försvinner - de skiter bara i gamla kunder.

Så man köper inte spelet - man hyr det så länge företaget har ett intresse av att låta dig spela.
Det är ju galet kortsiktigt att köpa digitala spel.

Att ha skivan är ingen garanti för att det skall vara spelbart vid senare tidpunkt. Senaste CoD behövde väl även med skiva ladda ner hundratals gigabyte innan det var spelbart, skivan agerade i princip bara licensnyckel. Är väl gott om spel som kommer vara snudd på ospelbara när det inte längre går att ladda ner patcharna etc.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Dagen som det inte går att spela med fysisk media, är dagen som jag slutar köpa spelkonsoller.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Om man kan börja köpa och sälja spel man köpt "digitalt" så skulle jag kunna överväga en variant utan skivläsare.
Många spel räcker att spela igenom en gång så lika bra att sälja när man är klar medan de fortfarande är värda något. Och om jag blir sugen igen så har det antagligen dröjt lång tid så att det redan finns en remake eller remaster att spela.
Har rätt många spel till xbox original och xbox 360 som jag troligtvis aldrig kommer röra igen, men sälja känns inte värt får väl 30kr styck nu.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Inte bra. Jag köper alltid spel på skiva om möjligheten finns. Jag är old school och gillar att se min samling i hyllan och gå och välja vad jag ska spela. Det är inte samma känsla att ha ett digitalt biblioteket. Ofta glömmer jag vad jag ens äger för digitala spel på olika plattformar för man inte ser dem.

Sen har man mer möjlighet att köpa billigare nytt än digitalt för många spel säljs ut fysiskt billigt. Plus man kan köpa begagnat. Sen är det också bra för att veta att man kan spela även efter de stängt ner online affären. MS är visserligen bra där och Xbox 360 man köpt digitalt har man fortfarande tillgång till men Nintendo stänger ner sina affärer fort och man är glad man har Wii U spel fysiskt nu när de stängt ner online butiken. Sen har jag inte världens snabbaste internet så går fortare att installera från skiva än ladda ner.

Enda nackdelen är att man behöver ta sig upp ur soffan om man vill byta spel men den lilla obekvämligheten tar jag mot alla fördelar.

Hoppas inte detta blir slutet för fysiska spel. Tycker redan det är så tråkigt att man på PC bara har digitalt numera. Samlaren i mig får inte samma kick av att fylla digitalt biblioteket med massor av titlar som att kunna se och känna fysiska spelen i hyllan och händerna. Visst de tar upp plats men det är en del av att vara gamer att ha en hylla med spel tycker jag. Tänk alla som samlar på bilar, motorcyklar, frimärken eller annat om de bara hade digitala saker och garaget stod helt tomt. Det är inte samma känsla.

Men jag förstår att jag är i minoritet. De flesta vill bara ha något som Netflix för spel och slippa ha skivor liggandes eller ens köpa spel. Bara betala sin månadsavgift och ha tillgång till massor med spel. Ultimate Game Pass är väl vad de flesta vill ha.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Oroväckande. Känns som att Microsoft försöker göra allt i sin makt för att ta bort valmöjligheten för att kunna köpa fysiska spel. Om det här stämmer så kommer de med största sannolikhet fasa ut utgåvan med skivläsare för att sedan behålla priset för vad den med skivläsaren kostade. Förmodligen även sälja en extern skivläsare för en tusenlapp för de som fortfarande bryr sig om sånt.

Skrivet av Trihxeem:

Edit
Kom också på att kunna lira spel om 15ish år när företaget inte längre låter dig ladda ner de spelen du köpt digitalt längre gör det son Sony gjorde med Playstation Store.
Sony stänger ned Playstation Store till Playstation 3, Portable och Vita
"Det framgår inte om redan köpta spel går att ladda ned efter datumet,"
^
Vet någon hur det gick med köpa spel efter det datumet? Anmärkningsvärt om man inte kan det efter datumet. Det är ju inte så att företaget försvinner - de skiter bara i gamla kunder.

Det går fortfarande att köpa och ladda ner spel. Efter mycket klagomål så valde de att fortfarande hålla igång servrarna tills vidare.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Allting ska väl vara lånat och gamepass i framtiden… ingen ska få äga något själva

Permalänk

Jag som köper mina spel på tradera när de varit ute ett tag, spelar ett tag och säljer, oftast till samma pris. Förutom de som jag behåller.
Men även då är det ju många som kräver att man är online för att verifiera sig. Snart är det bara Nintendo kvar för offline-bruk. Steam-spel vill ju ofta logga in dom också (eller iaf mina även om dom är single-player).

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Avstängd

Jag köper dom flesta på disc och ofta på rea och när jag har spelat klart så lånar jag ofta ut till mina syskon och deras ungar. Händer ibland att jag lånat ut spel till jobbarkompisar också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

i övrigt bör dom bygga in stöd för Dolby Vision från UHD Blu-Ray, att dom har stöd för DV för spel och Media-appar men inte för filmskivor är märkligt, om det inte är pga någon teknisk begränsning jag inte känner till.

Det kan ju ändå inte vara många som köper Blu-Ray nuförtiden? En helt klar nischmarknad. De flesta jag känner nöjer sig med att streama (och verkar inte bry sig om kvalitén överhuvudtaget) och några fortsätter med att segla fritt (där de själva kan välja vilken kvalité de vill ha). Tror att det är bättre om Microsoft fokuserar på att få ner priset på konsolen så mycket de kan för att den ska sälja.

Visa signatur

Hail Kings. The new Kings. Stronger than all.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Jag som köper mina spel på tradera när de varit ute ett tag, spelar ett tag och säljer, oftast till samma pris. Förutom de som jag behåller.
Men även då är det ju många som kräver att man är online för att verifiera sig. Snart är det bara Nintendo kvar för offline-bruk. Steam-spel vill ju ofta logga in dom också (eller iaf mina även om dom är single-player).

Du har GOG på pc där du både kan installera och spela spel utan online krav.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Är det bara de spel jag spelar som kräver patchar som laddads ner? Så visst, skivan är "spelbar" i framtiden utan patchen, men inte särskilt kul.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av ELF:

Du har GOG på pc där du både kan installera och spela spel utan online krav.

Sant.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Detta fick mig att tänka på spelkonsollen "Phantom" som under tidigt 2000-tal marknadsförde sig med att allt ska laddas ned direkt på konsollen. Då tyckte jag idén var absurd. Klart man vill äga sina spel. Idag får man inte så mycket medhåll.

Hittade denna artikel från en tjomme som uppenbarligen fick tag i ett exemplar av Infinium's Phantom. Fan va coolt med pepsi-kylning.
http://www.5khz.com/2016/01/30/a-close-look-at-the-infinium-l...

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Oroväckande. Känns som att Microsoft försöker göra allt i sin makt för att ta bort valmöjligheten för att kunna köpa fysiska spel.

Spel och annan mjukvara. SaaS (Software as a Service) är vad Microsoft i både ord och handling är fokuserat på sedan flera år tillbaka.
De vill helst inte att folk skall köpa mjukvara, utan den skall hyras mot en månadsavgift.