RTX 3070, DisplayPort till HDMI 2.1 på LG Oled

Permalänk

RTX 3070, DisplayPort till HDMI 2.1 på LG Oled

Hej! HDMI utgången på mitt grafikkort glappar en del (har nog blivit en kabel som böjt sig )

Kan jag använda någon av mina 3st DP 1.4a utgångar för att få 4k, HDR, 120hz, och ljud till min LG Oled B1, som jag idag får via HDMI?

Jag blev inte riktigt klok på om grafikkort kunde skicka ljud via DP eller bara HDMI.

Om det går, kan någon rekommendera en DP hane till HDMI hona adapter som jag kan få till det med? 😊

GPU: MSI RTX 3070 Ventus 3x OC
TV: LG 65" OLED B16 (2021)

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Tror inte det går, krävs nog en aktiv adapter och det kan kosta...samt vara en chansning.

@laxpudding

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Bildexpert 📺

Är inte säkert det är utgången som glappar eller "glappar". Kan också vara HDMI-kabeln som är dålig och det ger ett beteende som tolkas som glappande.

Annars är omvandlare generellt något av nödlösningar och kompromisser. Eftersom det är aktiva kretsar som omvandlar signalen är egenskaperna i hög grad beroende på just elektroniken i omvandlaren. Det man brukar tappa är adaptiv synk och ljud kan vara begränsat till sådant som PCM-ljud och liknande.

En annan tråd med liknande situation och förslag på omvandlare: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1695599-hdmi-2-0b-2-1-...

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Är inte säkert det är utgången som glappar eller "glappar". Kan också vara HDMI-kabeln som är dålig och det ger ett beteende som tolkas som glappande.

Annars är omvandlare generellt något av nödlösningar och kompromisser. Eftersom det är aktiva kretsar som omvandlar signalen är egenskaperna i hög grad beroende på just elektroniken i omvandlaren. Det man brukar tappa är adaptiv synk och ljud kan vara begränsat till sådant som PCM-ljud och liknande.

En annan tråd med liknande situation och förslag på omvandlare: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1695599-hdmi-2-0b-2-1-...

Tack för svar. Det glappar tyvärr med en annan kabel som test så det verkar hänt något i själva porten på grafikkortet 😞

Ska kika på din länk 👍

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p