Tjänstebil - Företaget skrivet hemma men har särskild besöksadress, vad gäller?

Permalänk
Medlem

Tjänstebil - Företaget skrivet hemma men har särskild besöksadress, vad gäller?

Är på väg att köpa en tjänstebil till företaget men har stött på lite frågetecken som jag inte riktigt kan luska ut vad som gäller:

Mitt företag är skrivet hemma (där jag har arbetsmaskiner och även arbetar delvis ifrån) men har en särskild besöksadress vilket även är min andra arbetsplats.
Tänkte då köpa mig en bil ganska så snart men funderar om det finns en risk att jag måste förmånsbeskatta den för att jag tar mig från hemmet till den särskilda besöksadressen för att kunna arbeta?
Bilen används annars mycket i tjänsten då jag gör kundbesök och kommer endast användas för detta, har redan tre andra bilar som jag annars kör privat med.

Distansen mellan mitt hem och företaget är cirka 1.6 km.

För att komplicera detta ännu mer så är jag på väg att flytta inom några månader till en ny villa som har en företagslokal intill byggnaden. Företagslokalen har en egen adress men kommer i ett år att behålla den särskilda besöksadressen tills att hyreskontraktet går ut. Därefter flyttas hela verksamheten till den nya lokalen.
Men innan det så kommer verksamhet bedrivas från båda ställena vilket betyder att resor kommer att göras mellan lokalerna. Räknas de som tjänste- eller arbetsresor?

Kan jag parkera bilen utanför den särskilda besöksadressen? Jodå men då det är obevakat vill jag ogärna ha den ståendes där över nätterna.

Tänker mig att skatteverket ser den särskilda besöksadressen som primär arbetsplats och anser då att bilen ska parkeras där efter att arbetstiden är slut.

Någon som har koll på detta? Var inte lätt att Googla sig till rätt resultat...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Är på väg att köpa en tjänstebil till företaget men har stött på lite frågetecken som jag inte riktigt kan luska ut vad som gäller:

Mitt företag är skrivet hemma (där jag har arbetsmaskiner och även arbetar delvis ifrån) men har en särskild besöksadress vilket även är min andra arbetsplats.
Tänkte då köpa mig en bil ganska så snart men funderar om det finns en risk att jag måste förmånsbeskatta den för att jag tar mig från hemmet till den särskilda besöksadressen för att kunna arbeta?
Bilen används annars mycket i tjänsten då jag gör kundbesök och kommer endast användas för detta, har redan tre andra bilar som jag annars kör privat med.

Distansen mellan mitt hem och företaget är cirka 1.6 km.

För att komplicera detta ännu mer så är jag på väg att flytta inom några månader till en ny villa som har en företagslokal intill byggnaden. Företagslokalen har en egen adress men kommer i ett år att behålla den särskilda besöksadressen tills att hyreskontraktet går ut. Därefter flyttas hela verksamheten till den nya lokalen.
Men innan det så kommer verksamhet bedrivas från båda ställena vilket betyder att resor kommer att göras mellan lokalerna. Räknas de som tjänste- eller arbetsresor?

Kan jag parkera bilen utanför den särskilda besöksadressen? Jodå men då det är obevakat vill jag ogärna ha den ståendes där över nätterna.

Tänker mig att skatteverket ser den särskilda besöksadressen som primär arbetsplats och anser då att bilen ska parkeras där efter att arbetstiden är slut.

Någon som har koll på detta? Var inte lätt att Googla sig till rätt resultat...

Det går inte att svara på din fråga utifrån den information som finns. Det avgörande är var majoriteten av ditt arbete utförs och baserat på klassas det som en arbetsresa eller en tjänsteresa. Beroende på bolagsform kan det också vara lättare eller svårare: Enskild firma och fyra bilar, då är det enkelt att hävda att tjänstebilen är just en tjänstebil. Har företaget ett eget juridiskt organisationsnummer så kommer det bli svårare att styrka att tjänstebilen är en renodlad tjänstebil och du kan där med ombedjas inkomma med körjournaler för din privata körning istället.

Permalänk
Medlem

Du måste förstås föra en körjournal där du antecknar alla dina resor, start/slutpunkt, miltal, syfte med resan och så vidare, men om Skatteverket kommer att tolka dina resor mellan dina verksamhetslokaler, då den ena också är din hemadress, som privata resor eller ej torde väl Skatteverket bäst kunna svara på om man kontaktar dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Någon som har koll på detta? Var inte lätt att Googla sig till rätt resultat...

Vad säger Skatteverket eller har du inte pratat med dom?

Permalänk
Medlem

Jag har hemmet som min skatterättsligatjänsteplats och har en tjänstebil som står hemma från min arbetsgivare i väntan på en förmånsbil. Jag ringde skatteverket och ställde alla frågor jag kunde komma på om hur det funkade och kunde tolkas. Då jag från dag till dag inte vet vilken stad jag kommer jobba i dagen efter så var allt det lugnt. Ring skatteverket och bomba på dem med frågor om hur kommer ha det så kommer de kunna svara på det hela.

Permalänk

Om du till exempel befinner dig på din besöksadress mer än en gång i månaden så kan skatteverket hävda att detta är din skatterättsliga tjänsteplats då den andra är ditt hem. Detta kan leda till att alla dina resor som går till eller från ditt hem blir privata resor som du kommer förmånsbeskattas för. Som alltid gäller körjournalen som ska föras löpande.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Har inte kontaktat Skatteverket än, började försöka hitta information om detta ikväll och gnagde mig så pass att jag måste höra efter om någon annan sitter/har suttit i samma sits. Hinner inte ringa imorgon heller så blir först nästa vecka.

Men besöksadressen är den adress som en majoritet av arbetet utförs ifrån och kommer vara det i lite mer än ett år innan jag flyttar allt till den nya lokalen.
Kommer dock börja hyra snart ett garage (genom företaget) så får väl ha bilen där och hämta ut den när jag ska ut på ärenden för att inte riskera bli förmånsskattad. Bilen jag ska köpa är inte dyr, men är inte hållbart att jag ska ta min privata bil, plocka ut barnstolarna så fort jag ska på ett jobb lite längre bort och förmånsskatt på en bil för 60.000-80.000 kr blir onödigt dyrt.

Ganska säker på att det räknas som privata resor från hemmet till jobbet i dagsläget men får helt enkelt ringa Skatteverket nästa vecka och höra efter.

Edit: Bedriver ett aktiebolag.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Har inte kontaktat Skatteverket än, började försöka hitta information om detta ikväll och gnagde mig så pass att jag måste höra efter om någon annan sitter/har suttit i samma sits. Hinner inte ringa imorgon heller så blir först nästa vecka.

Men besöksadressen är den adress som en majoritet av arbetet utförs ifrån och kommer vara det i lite mer än ett år innan jag flyttar allt till den nya lokalen.
Kommer dock börja hyra snart ett garage (genom företaget) så får väl ha bilen där och hämta ut den när jag ska ut på ärenden för att inte riskera bli förmånsskattad. Bilen jag ska köpa är inte dyr, men är inte hållbart att jag ska ta min privata bil, plocka ut barnstolarna så fort jag ska på ett jobb lite längre bort och förmånsskatt på en bil för 60.000-80.000 kr blir onödigt dyrt.

Ganska säker på att det räknas som privata resor från hemmet till jobbet i dagsläget men får helt enkelt ringa Skatteverket nästa vecka och höra efter.

Edit: Bedriver ett aktiebolag.

Resor från hemmet till ditt skatterättsliga tjänsteställe räknas som privata resor. Kolla med skatteverket om du kan ha hemmet som skatterättsligt tjänsteställe och resa i tjänsten mellan de två platser du jobbar ifrån. Väljer man t ex hemmet som skatterättsligt tjänsteställe så tar det två år innan skatteverket gör en utvärdering på om det är rätt eller ej enligt vad de sa till mig när jag frågade ut dem. Så som jag då förstod dem så var allt lugnt i två i alla fall med att ha hemmet som skatterättsligt tjänsteställe. Jag jobbar inte hemifrån men kan om jag vill, är oftast på någon av tre fabriker inom företaget och det kan variera från dag till dag eller vara samma under en längre period beroende på beläggning.

Vet inte om du blev något klokare, enklast är att fråga ut Skatteverket om dina förutsättningar. Jag fick massa konstiga förklaringar av kollegor innan jag ringde skatteverket som var betydligt smidigare och gav mer raka svar än kollegorna.

Permalänk
Medlem

Svaren du får från SKV per telefon är inte bindande och det är lätt för missuppfattningar. Telefonsupporten kan inte heller utreda var du har ditt skatterättsliga tjänsteställe. Bästa är att prata med en konsult.

Det var länge sedan jag kom i kontakt med förmånsbeskattning men det kan även finnas risk för beskattning då du får dispositionsrätt till bilen. Möjligt att ett komplett körschema i kombination med att du äger flera privata bilar gör att du kan undvika förmånsbeskattning. Givet att du inte gör privata resor med bilen.

Permalänk
Medlem

Det tråkiga svaret är nej, du kan inte i praktiken använda en tjänstebil för regelbundna resor mellan hemmet och arbetsplatsen.

Sen finns det vissa om än små kryphål, men det kräver nog oftast omprövning eller att man överklagar och krigar i förvaltningsrätten för att kanske få rätt efter typ 5år...

Enklaste är att helt enkelt betala förmån och använda bilen precis som du vill och passar din vardag bäst. Du kan även få nedsatt förmånsvärde på bilen om det är en rejält maxad servicebil (Beror på vad det är för bil och hur du använder den i jobbet). Enklare att ordna "kreativa lösningar" genom att betala lite mindre förmån än ingen alls. Tjänstebil är oftast väldigt känsligt.

Permalänk
Medlem

Vi har haft frågan uppe hos SKV och tagit hjälp av jurister för tolkning då skv knappt kunde svara själva.

Svaret vi kom fram till är, besöker du företagetslokaler minst en gång per vecka så måste du förmånsbeskatta om du tar hem bilen.

I ditt fall är hem och företagsadress samma (just nu) och då borde du slippa skatten tills att du flyttar så länge du inte använder bilen utanför jobbets arbetstider.

Enklast är väl att förmånsbeskatta så slipper du krångel.

Det skall noteras att vi har fått olika svar beroende på vem vi frågade hos skv 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Kanske lika är att betala förmånsskatt. Påverkar ändå inte allt för mycket men slipper eventuella problem i framtiden. Om jag räknat rätt så lägger jag på min lön med ca 3500kr/mån, och skatten blir ungefär ca 1100kr/mån som jag ändå betalar genom företaget.

När jag läste om detta först så tolkade jag det helt fel och uppfattade att den rena skattekostnaden skulle bli 3500kr/mån vilket hade varit vansinnigt för en gammal bil.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Kanske lika är att betala förmånsskatt. Påverkar ändå inte allt för mycket men slipper eventuella problem i framtiden. Om jag räknat rätt så lägger jag på min lön med ca 3500kr/mån, och skatten blir ungefär ca 1100kr/mån som jag ändå betalar genom företaget.

När jag läste om detta först så tolkade jag det helt fel och uppfattade att den rena skattekostnaden skulle bli 3500kr/mån vilket hade varit vansinnigt för en gammal bil.

Du bör kika på "Nettolöneavdrag" - Kan vara en fördelaktig affär för dig rent skattemässigt där din nettolön då kommer ner med förmånsbeloppet. Du har rätt att tillgodoräkna dig hela beloppet i utdelningsutrymme vilket vid en utdelning är mer förmånligt för 1) Företaget 2) Din skatt vid eventuell utdelning på detta belopp

Hör med din ekonom. Min rekommenderade mig att göra på detta sätt och förklarade enligt nedan om då förmånsvärdet låg på 5tkr.

Citat:

Med nettolöneavdrag nollar man förmånsvärdet, eftersom man betalar det genom sin nettolön. Bolaget tjänar ca 5000 kr + arbetsgivaravgifter/ månad, motsvarar ca 80000 kr per år i resultatförbättrande. Minus bolagsskatten 20,6 % ca 60000 kr efter skatt. Utdelning på 60000 kr blir 48000 kr efter skatt

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070