LG täcker inbränningar med OLED-garanti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

LG i Sverige ersätter paneler på OLED-TVs under en 3-årsperiod och man kan köpa till 5 års garanti. De har lagt till funktioner för att förhindra burn-in. Lite längre än 1 minut har de nog nåt form av värde tror jag.

De har garanti för specifika serier från 2022. Är det bara dessa två serier som är OLED?

Säg gärna till om du hittar annan info än denna. Tyckte inte garantin var särskilt bred…

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Klassiskt svenskt beteende. Får man 2års heltäckande garanti så är det plötsligt skit, allt under 10 år är bevisligen hemskt. Om de nu skulle erbjuda 10år så räcker det såklart inte, skärmen sks gå i arv och brukas iaf i 70år /s.

Trodde folk på Sweclockers köotr ny hårdvara regelbundet och gillade uppdatering? Men många tycks tuffa på med 10år gsmla paneler, det är...förvånade. Inte ens mormor har en 10år gammal skärm.

Näe, jag säger *bra jobbat LG* hoppas fler tillverkare följer samma linje och erbjuder en helt gratis garanti som bara är till fördel för konsumenter.

Skall vi köpa ny skärm två gånger om året och bidra till ökade mängder elektronikskrot eller vad dillar du om?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

De har garanti för specifika serier från 2022. Är det bara dessa två serier som är OLED?

Säg gärna till om du hittar annan info än denna. Tyckte inte garantin var särskilt bred…

<Uppladdad bildlänk>

Det är lite luddigt men är det inte så att TVs har 2års garanti med gratis reparation och 5års panelgaranti endast för delar men reparationen kostar. 2022 G och Z har även 5års panelgaranti med gratis reparation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Det är lite luddigt men är det inte så att TVs har 2års garanti med gratis reparation och 5års panelgaranti endast för delar men reparationen kostar. 2022 G och Z har även 5års panelgaranti med gratis reparation.

Panelen är gratis men inte arbetet, om jag förstått rätt. På G och Z alltså.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Klassiskt svenskt beteende. Får man 2års heltäckande garanti så är det plötsligt skit, allt under 10 år är bevisligen hemskt. Om de nu skulle erbjuda 10år så räcker det såklart inte, skärmen sks gå i arv och brukas iaf i 70år /s.

Trodde folk på Sweclockers köotr ny hårdvara regelbundet och gillade uppdatering? Men många tycks tuffa på med 10år gsmla paneler, det är...förvånade. Inte ens mormor har en 10år gammal skärm.

Näe, jag säger *bra jobbat LG* hoppas fler tillverkare följer samma linje och erbjuder en helt gratis garanti som bara är till fördel för konsumenter.

Jasså?

Jag har en 13 år gammal TV (Panasonic-plasma). En 13 år gammal stationär dator (visserligen hårdvaruuppgraderad) med 1920x1200-skärm till den som är från 2008. Men jag representerar nog inte den generelle SweC-personen.

Sen har jag faktiskt beställt en ny skärm och har en bärbar dator från 2023 via jobbet.

Denna skärmen i 27” blev det (också två års garanti för inbränning – är LG-panel):

https://euro.dough.tech/products/spectrum-black

Inte levererad än, så ska bli intressant att se hur den ter sig.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Själv väntar jag på en pixel-garanti där 'stuck' pixlar räknas som defekter.

LG garantin täcker även döda pixlar. Jag hade det på min OLED och dom kom o bytte panelen gratis. Var precis innan 2 års garantin skulle gå ut.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grumbledock:

Klassiskt svenskt beteende. Får man 2års heltäckande garanti så är det plötsligt skit, allt under 10 år är bevisligen hemskt. Om de nu skulle erbjuda 10år så räcker det såklart inte, skärmen sks gå i arv och brukas iaf i 70år /s.

Trodde folk på Sweclockers köotr ny hårdvara regelbundet och gillade uppdatering? Men många tycks tuffa på med 10år gsmla paneler, det är...förvånade. Inte ens mormor har en 10år gammal skärm.

Näe, jag säger *bra jobbat LG* hoppas fler tillverkare följer samma linje och erbjuder en helt gratis garanti som bara är till fördel för konsumenter.

Tråden handlar ju om USA, något som vissa verkar ha missat helt.
Och i Sverige erbjuds väl redan OLED garantier?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompatomp:

LG garantin täcker även döda pixlar. Jag hade det på min OLED och dom kom o bytte panelen gratis. Var precis innan 2 års garantin skulle gå ut.

Pixlar som fastnat är ej döda, och täcks inte av garantier på skärmar. till exempel en pixel som lyser lila. Pixlar som fastnat med svart färg räknas, vilket många fular med vid reklamationer och hävdar att döda pixlar faktiskt bara är pixlar som fastnat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av str8forthakill:

Pixlar som fastnat är ej döda, och täcks inte av garantier på skärmar. till exempel en pixel som lyser lila. Pixlar som fastnat med svart färg räknas, vilket många fular med vid reklamationer och hävdar att döda pixlar faktiskt bara är pixlar som fastnat.

Hela grejen är ju att de fular sig isåfall.
Jag skulle hellre ha en svart pixel än en som lyser max på en, två eller tre subpixlar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Fick min panel utbytt hemma på lon oled c7 kom ut en tekniker och fixade hemma i vardagsrummet. då var den 2 år gammal.

Inga problem eller krångel 👍

Visa signatur

OS: W11 | CPU: Threadripper 1950x | Minne: HyperX Predator RGB 2933 MHz 64GB| GFX: AORUS Waterforce 4080 ti | HDD sys: Samsung 850 EVO 2tb| Samsung 970 EVO 2tb | HDD other: ~31tb | Mus: Razer Deathadder Chroma| Tangentbord: Razer Ornata Chroma | Chassie: Hyte Y60 | Mobo: Asus Rog x399 e-gaming | Kylare: NZXT Kraken X62 CPU | Högtalare: Creative Gigaworks T40 II 2.0 | Hörlurar: Artic 7 | One Plus 10 pro | Nikon D800/Z6 II | Lumix G9 | http://www.instagram.com/tjofsmedia |

Permalänk

Haha, hallå. Varför skriver alla om TV? Det handlar om deras SKÄRMAR. Inte TV. Läs.

Detta gäller dessutom bara i USA atm. Finns ingen sån här garanti i Sverige än. Varken Samsung eller LG erbjuder OLED burn in garanti.

De som jag vet erbjuder burn in garanti är : AOC, Dell, Corsair.

Visa signatur

RTX 3080, I5 13600KF

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

Jasså?

Jag har en 13 år gammal TV (Panasonic-plasma). En 13 år gammal stationär dator (visserligen hårdvaruuppgraderad) med 1920x1200-skärm till den som är från 2008. Men jag representerar nog inte den generelle SweC-personen.

Sen har jag faktiskt beställt en ny skärm och har en bärbar dator från 2023 via jobbet.

Denna skärmen i 27” blev det (också två års garanti för inbränning – är LG-panel):

https://euro.dough.tech/products/spectrum-black

Inte levererad än, så ska bli intressant att se hur den ter sig.

Det där företaget ska du hålla dig undan från. De har scammat väldigt mycket människor. sök på Eve eller dough på reddit.

Visa signatur

RTX 3080, I5 13600KF

Permalänk
Medlem

Alienware som kör med QD-OLED paneler från Samsung kör med 3 års garanti mot inbränning och skickar ny produkt om inbränning skett inom den tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zalcore:

Jag vet inte hur det är för andra återförsäljare etc men när jag köpte min LG G1 77" hos Elgiganten för några år sedan så fick jag en förlängd garanti i 5 år som även täcker inbränningar / pixelfel.

Yup samma här på min LG CX 48".

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Klassiskt svenskt beteende. Får man 2års heltäckande garanti så är det plötsligt skit, allt under 10 år är bevisligen hemskt. Om de nu skulle erbjuda 10år så räcker det såklart inte, skärmen sks gå i arv och brukas iaf i 70år /s.

Trodde folk på Sweclockers köotr ny hårdvara regelbundet och gillade uppdatering? Men många tycks tuffa på med 10år gsmla paneler, det är...förvånade. Inte ens mormor har en 10år gammal skärm.

Näe, jag säger *bra jobbat LG* hoppas fler tillverkare följer samma linje och erbjuder en helt gratis garanti som bara är till fördel för konsumenter.

Och skulle det vara 10 års garanti skulle skärmarna kosta mycket mer, och då är det så klart för dyrt (det tycker många redan iof).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Skall vi köpa ny skärm två gånger om året och bidra till ökade mängder elektronikskrot eller vad dillar du om?

Det är väl 1-2-3 års garanti på det mesta, det betyder väl inte att det automatiskt blir elektronikskrot efter att den löper ut.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wibbe44:

Alienware som kör med QD-OLED paneler från Samsung kör med 3 års garanti mot inbränning och skickar ny produkt om inbränning skett inom den tiden.

De skickar ingen fabriksny produkt. De skickar refurbished.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zalcore:

Jag vet inte hur det är för andra återförsäljare etc men när jag köpte min LG G1 77" hos Elgiganten för några år sedan så fick jag en förlängd garanti i 5 år som även täcker inbränningar / pixelfel.

Offtopic eftersom detta gäller LG TV-apparater, men denna förlängda garanti går även att köpa till på LGs hemsida upp till två år efter inköpsdatum, länkar om det i en CX-tråd: #19755293

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

Jasså?

Jag har en 13 år gammal TV (Panasonic-plasma). En 13 år gammal stationär dator (visserligen hårdvaruuppgraderad) med 1920x1200-skärm till den som är från 2008. Men jag representerar nog inte den generelle SweC-personen.

Sen har jag faktiskt beställt en ny skärm och har en bärbar dator från 2023 via jobbet.

Denna skärmen i 27” blev det (också två års garanti för inbränning – är LG-panel):

https://euro.dough.tech/products/spectrum-black

Inte levererad än, så ska bli intressant att se hur den ter sig.

Hade vår Pioneer plamsa fram till förra sommaren, sålde i väg den efter 13 år efter att vi köpte en OLED

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

ska väl rätt mycket till för att få inbränning inom 2år, men sen kommer den som ett brev på posten Skulle jättegärna ha en oled skärm till datorn men den ångesten det bringar vill jag nog vara utan. Nojjade över min oled tv, sen smög det fram efter ca 2,5år och då passade jag på o bytte panel inom reklamationen, så nu får jag väl ut en vettig livstid på den iaf.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunziee95:

Det där företaget ska du hålla dig undan från. De har scammat väldigt mycket människor. sök på Eve eller dough på reddit.

Usch, det bådar ju inte gott.

Jag kollade runt och såg recension på deras 4K-skärm på 27" och den fick gott omdöme här:

https://www.tomshardware.com/reviews/dough-spectrum-es07d03-g...

Verkar även gå att köpa här:

https://hemmashoppen.se/?option=com_shopper&sub=products&task...

Får ju en att tro att det finns substans bakom.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

Usch, det bådar ju inte gott.

Jag kollade runt och såg recension på deras 4K-skärm på 27" och den fick gott omdöme här:

https://www.tomshardware.com/reviews/dough-spectrum-es07d03-g...

Verkar även gå att köpa här:

https://hemmashoppen.se/?option=com_shopper&sub=products&task...

Får ju en att tro att det finns substans bakom.

Jag tror de försöker att fixa deras rykte nu, så det är nog ingen fara längre

Visa signatur

RTX 3080, I5 13600KF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunziee95:

Jag tror de försöker att fixa deras rykte nu, så det är nog ingen fara längre

Ja, det verkar faktiskt lugnt. Men jag blev skraj och bad om ”refund”. Vilket verkar ha accepterats.

Känns ändå inte fel att avvakta och se vad rescensionerna säger. Trots att jag nog hade sparat ett par tusenlappar på förköp. Men sen har de också utannonserat en variant med 32" och 4K, men den kommer tidigast i april nästa år. Hmm…

Jaja, får se vilken skärm det blir nu istället då. Den där på 32" och 4K hade varit optimal. Vill gärna ha 100W (eller i alla fall 96W) via USB-C och KVM-switch.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Ja, det verkar faktiskt lugnt. Men jag blev skraj och bad om ”refund”. Vilket verkar ha accepterats.
<Uppladdad bildlänk>

Känns ändå inte fel att avvakta och se vad rescensionerna säger. Trots att jag nog hade sparat ett par tusenlappar på förköp. Men sen har de också utannonserat en variant med 32" och 4K, men den kommer tidigast i april nästa år. Hmm…

Jaja, får se vilken skärm det blir nu istället då. Den där på 32" och 4K hade varit optimal. Vill gärna ha 100W (eller i alla fall 96W) via USB-C och KVM-switch.

Har ännu inte fått tillbaka pengarna på mitt konto.
Men ger det lite tid till ...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma