Kretsbristen gäckar tysk biltillverkning i flera år till

Permalänk
Melding Plague

Kretsbristen gäckar tysk biltillverkning i flera år till

Fram till att TSMC och Intel tillverkar kretsar i Europa måste biltillverkarna trolla med knäna för att komma runt den envisa flaskhalsen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Undrar hur många chefer som beordrade kortsiktiga besparingar med långsiktiga förluster som fick gå av detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Undrar hur många chefer som beordrade kortsiktiga besparingar med långsiktiga förluster som fick gå av detta.

De fick nog en fin fallskärm ändå 😊

Men jag förstår inte varför man inom bil inte använder nyare noder OCH de som har bra yield.

Känns konstigt att använda 8000 olika kretsar när de förmodligen skulle räcka med <2000

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Vill passa på att tipsa om en intressant artikel i SvD som berör ämnet.

https://www.svd.se/a/kEPqkL/halvledare-industrin-som-ska-sakr...

Permalänk

Är ju uppenbart att det till viss del är bortförklaringar för att hålla priserna uppe...

Permalänk
Medlem

Använder bilindustrin fortfarande gamla 90nm kretsar? Om så, är det sådana fabriker EU och Tyskland spenderar miljarder på att bygga? Skulle det inte vara lättare och bättre om bilarna uppdaterades till att använda moderna kretsar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av toffel22:

Använder bilindustrin fortfarande gamla 90nm kretsar? Om så, är det sådana fabriker EU och Tyskland spenderar miljarder på att bygga? Skulle det inte vara lättare och bättre om bilarna uppdaterades till att använda moderna kretsar?

Från hjärnbalken har jag för mig det var ~20nm kretsar som är tänkta att byggs

Så legacy för oss dödliga men hypermodernt för mellanchefen på VW...

Edit*
Bilindustrin får skylla sig själva, detta är 100% självförvållat i jakt på besparingar under coronapandemin.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av toffel22:

Använder bilindustrin fortfarande gamla 90nm kretsar? Om så, är det sådana fabriker EU och Tyskland spenderar miljarder på att bygga? Skulle det inte vara lättare och bättre om bilarna uppdaterades till att använda moderna kretsar?

Eller ännu bättre, att man gick tillbaks till enklare bilar utan massa elektronikskit. Så man kan få en bil som är modern på många sätt, men utan all elektronik som gör det sämre att köra bilen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av toffel22:

Använder bilindustrin fortfarande gamla 90nm kretsar? Om så, är det sådana fabriker EU och Tyskland spenderar miljarder på att bygga? Skulle det inte vara lättare och bättre om bilarna uppdaterades till att använda moderna kretsar?

Ja, 90nm och även äldre noder än så används. Den nya fabriken som blir klar 2027 ska tillverka TSMC 22/28nm CMOS och 16/12nm FinFET.
Nu vet jag inte varför de använder kretsar på så pass gamla noder, men det kan nog vara flera anledningar, t.ex. att kretsarna är så pass små så det inte lönar sig att krympa dem, det kan vara att de behöver kretsar för 12V och då inte fungerar bra med mindre noder.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Vill passa på att tipsa om en intressant artikel i SvD som berör ämnet.

https://www.svd.se/a/kEPqkL/halvledare-industrin-som-ska-sakr...

Tyvärr så är den låst!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Jag föredrar bilar utan chip. Tänk om man kunde få billiga modeller utan.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av toffel22:

Skulle det inte vara lättare och bättre om bilarna uppdaterades till att använda moderna kretsar?

Börja gärna jobba i industrin så kommer du förstå vad som krävs.

Om det är en enkel sensor som ska bytas kan man behöva CADa om kretskortet och tillverka nya. Den nya sensorn kanske inte beter sig som den förra och då måste mjukvaran kodas om. Ifall liv hänger på att sensorn fungerar tillsammans med mjukvaran under alla omständigheter så blir det en del testande.

En sådan ändring ska kombineras med alla andra ändringar som ska göras på kretskortet i samband med ny revision eller för att man hittat något problem under test.

Om man ska byta en mikroprocessor till något modernare så blir det mycket mer komplicerat. Kanske fungerar inte samma kompilator, kanske får man byta ut hela ”operativsystemet”. Har man realtidskrav så har man ett litet helvete att se till att allt fungerar som det ska igen. I värsta fall får man kasta ut koden och börja om. Testbänkarna behöver sannolikt modifieras.

Den här typen av ingenjörsaktiviteter kan lätt ta flera år. Ju fler byten av komponenter, destå svårare blir det förstås att koordinera allt och komma till en punkt där man kan göra meningsfulla systemtest. 8000 potentiella byten…

Och då har vi bara pratat om det ingenjörsmässiga när man väl bestämt sig för vilken komponent man ska ha. Komponenter ska utvärderas också. Och sedan ska leveransen säkras.

Permalänk
Skrivet av Hembrygd:

Jag föredrar bilar utan chip. Tänk om man kunde få billiga modeller utan.

Får bli en bil från 60-talet för dig då, blir det en mustang eller en barracuda?

Visa signatur

6700 XT | R5 2600X | MSI B450 | 2x16 3200 | Seasonic GX 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Undrar hur många chefer som beordrade kortsiktiga besparingar med långsiktiga förluster som fick gå av detta.

Inga antagligen, då bilindustrin hårt låst sig till "just in time" så är en inbromsning helt naturlig i industrin när man spår en lägre produktion.

Skrivet av Swedishchef_90:

De fick nog en fin fallskärm ändå 😊

Men jag förstår inte varför man inom bil inte använder nyare noder OCH de som har bra yield.

Känns konstigt att använda 8000 olika kretsar när de förmodligen skulle räcka med <2000

Alla söker antagligen "unika" lösningar, unika till så del att konsumenten blir den som betalar i slutändan.

Håller helt med dig att det låter helt sanslöst med 8000 olika...

Skrivet av SuperSverker:

Från hjärnbalken har jag för mig det var ~20nm kretsar som är tänkta att byggs

Så legacy för oss dödliga men hypermodernt för mellanchefen på VW...

Edit*
Bilindustrin får skylla sig själva, detta är 100% självförvållat i jakt på besparingar under coronapandemin.

Så sant!

Håller helt med att bilindustrin har sig själv att skylla.

Skrivet av houze:

Ja, 90nm och även äldre noder än så används. Den nya fabriken som blir klar 2027 ska tillverka TSMC 22/28nm CMOS och 16/12nm FinFET.
Nu vet jag inte varför de använder kretsar på så pass gamla noder, men det kan nog vara flera anledningar, t.ex. att kretsarna är så pass små så det inte lönar sig att krympa dem, det kan vara att de behöver kretsar för 12V och då inte fungerar bra med mindre noder.

En anledning till att använda äldre noder är till kraftelektronik och även elektronik för högspänning (tändsystem/batteripack på +400V) där dom behöver isolationsavstånd på kretsen som hindrar överslag. Något som dom ändå inte kommer runt med 22/28nm och 16/12nm, då ytan behövs oavsett = delar av kretsen kommer att se ut som ex. 90nm ändå.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gatesaver:

Får bli en bil från 60-talet för dig då, blir det en mustang eller en barracuda?

Glöm nu inte ikonen "Trabant"

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gatesaver:

Får bli en bil från 60-talet för dig då, blir det en mustang eller en barracuda?

Bonneville Safari.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hembrygd:

Bonneville Safari.

59'an?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

Ja, 90nm och även äldre noder än så används. Den nya fabriken som blir klar 2027 ska tillverka TSMC 22/28nm CMOS och 16/12nm FinFET.
Nu vet jag inte varför de använder kretsar på så pass gamla noder, men det kan nog vara flera anledningar, t.ex. att kretsarna är så pass små så det inte lönar sig att krympa dem, det kan vara att de behöver kretsar för 12V och då inte fungerar bra med mindre noder.

Alltså avancerade noder (<10nm) står för runt 1/4 av världens wafer-kapacitet, så det är inte direkt något unikt för bilindustrin. Dom flesta kretsarna tillverkas på noder över 10nm.

Avancerade noder har inte heller lägst transistor/kr längre, och är otroligt dyra att ta fram kretsar på, så om man inte behöver prestandan som dessa noder möjliggör så är det ju inte mycket poäng i att göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

65, 389 v8.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem

Största problemet stavas JIT (Just In Time), bolagen satsar på att ha obefintliga lager för att snabbt kunna ställa om och ändra saker och slippa extra steg i tillverkningen (lagerhållning)

Det gör att många inte vill jobba med dom, varför ska TSMC eller andra prioritera de som ändrar sig, avbryter ordrar, och har kort framförhållning och (relativt) små beställningar.

JIT handlar precis om kortsiktighet och optimera nästa bokslut. Om något stör något leverantörsled står allt stilla och de kan peka på någon annan… de borde ha lärt sig med corona, nu skyller de på kriget, nästa gång är det säkert bränslepriser eller oljekris… det är deras eget fel att inte ha marginaler

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Största problemet stavas JIT (Just In Time), bolagen satsar på att ha obefintliga lager för att snabbt kunna ställa om och ändra saker och slippa extra steg i tillverkningen (lagerhållning)

Det gör att många inte vill jobba med dom, varför ska TSMC eller andra prioritera de som ändrar sig, avbryter ordrar, och har kort framförhållning och (relativt) små beställningar.

JIT handlar precis om kortsiktighet och optimera nästa bokslut. Om något stör något leverantörsled står allt stilla och de kan peka på någon annan… de borde ha lärt sig med corona, nu skyller de på kriget, nästa gång är det säkert bränslepriser eller oljekris… det är deras eget fel att inte ha marginaler

Alla företag i alla branscher undviker lagerhållning eftersom lagerhållning är pengar i sjön. Utan JIT hade allting varit dyrare för konsumenterna.
Ökade marginaler medför dessutom högre belastning på miljön eftersom stora lager innebär att fler prylar slängs när de blivit för gamla.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Skrivet av Hembrygd:

Jag föredrar bilar utan chip. Tänk om man kunde få billiga modeller utan.

Ja det finns inget bättre än att gå fram och veva igång sin bil för hand. Som på den gamla goda tiden med handvev. I regn och sträng kyla. Gäller dock att passa sig så att man inte får armen avslagen, när bilen väl har startat ifrån vevskaftet när det far tillbaka...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torpedvägg:

Ja det finns inget bättre än att gå fram och veva igång sin bil för hand. Som på den gamla goda tiden med handvev. I regn och sträng kyla. Gäller dock att passa sig så att man inte får armen avslagen, när bilen väl har startat ifrån vevskaftet när det far tillbaka...

Du kan ha startmotor, elhissar, ac, automatlåda, radio och farthållare utan chips. Typ allt utom nya onödigheter som kostar mycket.

Navigering och annan high-tech kan man ha i telefonen. Det borde finnas som billigare alternativ för off snåla och bakåtsträvare.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patriksan:

Alla företag i alla branscher undviker lagerhållning eftersom lagerhållning är pengar i sjön. Utan JIT hade allting varit dyrare för konsumenterna.
Ökade marginaler medför dessutom högre belastning på miljön eftersom stora lager innebär att fler prylar slängs när de blivit för gamla.

Exakt, det senaste var att alla köpte in allt som kom i lager för att "bulka" upp och deglobalisera sig.
Detta fick producentprisindex att rusa tillsammans med råvarukostnader. Sen skickar man notan vidare till kunden och det återspeglas i inflation.

Det kan bli väldigt dyrt att vara självförsörjande.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patriksan:

Alla företag i alla branscher undviker lagerhållning eftersom lagerhållning är pengar i sjön. Utan JIT hade allting varit dyrare för konsumenterna.
Ökade marginaler medför dessutom högre belastning på miljön eftersom stora lager innebär att fler prylar slängs när de blivit för gamla.

Det förutsätter ju att bilarna finns att köpa alls (vilket inte var fallet 2020 i alla fall, i många fall över ett års väntan på leverans)

Det finns en balans och vissa kritiska delar som chip och sensorer kan återanvändas till vilken bil de än bygger i princip. Man ska såklart inte bulka allt bara för det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hembrygd:

Du kan ha startmotor, elhissar, ac, automatlåda, radio och farthållare utan chips. Typ allt utom nya onödigheter som kostar mycket.

Navigering och annan high-tech kan man ha i telefonen. Det borde finnas som billigare alternativ för off snåla och bakåtsträvare.

Du får rätt primitiv motorstyrning utan chip.

Permalänk
Medlem

Vissa av oss kommer ihåg hur det var att hålla inne fönsterhiss-knappen längre än vad man skulle, hehe. Inge chip behövdes där

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Största problemet stavas JIT (Just In Time), bolagen satsar på att ha obefintliga lager för att snabbt kunna ställa om och ändra saker och slippa extra steg i tillverkningen (lagerhållning)

Det gör att många inte vill jobba med dom, varför ska TSMC eller andra prioritera de som ändrar sig, avbryter ordrar, och har kort framförhållning och (relativt) små beställningar.

JIT handlar precis om kortsiktighet och optimera nästa bokslut. Om något stör något leverantörsled står allt stilla och de kan peka på någon annan… de borde ha lärt sig med corona, nu skyller de på kriget, nästa gång är det säkert bränslepriser eller oljekris… det är deras eget fel att inte ha marginaler

Det där är en karikatyr av JIT eller lean. Hur som helst... Artikeln målar upp en annan verklighet, där det krävs flera års planering i förväg för att få chip. Det om något är ju raka motsatsen till kortsiktighet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hembrygd:

Jag föredrar bilar utan chip. Tänk om man kunde få billiga modeller utan.

Håller med men är det ens möjligt med dagens miljökrav i EU? Som exempel importeras inga motorcyklar med förgasare längre då det är svårt att uppfylla avgaskraven utan modern bränsleinsprutning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

Vissa av oss kommer ihåg hur det var att hålla inne fönsterhiss-knappen längre än vad man skulle, hehe. Inge chip behövdes där

Fönsterhiss-knapp? Sån lyx! Det var ju vevhandtag som gällde i min familj. Manual labour!