Installerade esportals klient. Nu fungerar inte tangentbord eller headsetet.

Permalänk

Installerade esportals klient. Nu fungerar inte tangentbord eller headsetet.

Hej!

Allt har varit frid och fröjd med datorn i åratal. För 1h sen installerade jag esportals klient. Efter omstart fungerar inte tangentbordet eller headsetet.

Med tangentbordet räcker det att återansluta till datorn så hoppar den igång. Men jag måste göra det varje gång jag startar datorn.

Headsetet får jag inte liv i via USB uttaget. Ansluter jag hörlurarna via 3.5mm så fungerar de fint, men då utan micken..

Har avinstallerat clienten i hopp om att det skulle lösa något. Icke!

USB uttagen ger ström, headsets dongle lyser. Samma med tangentbordet. Lyser fint utan att fungera.

Hyperx cloud II har inga drivrutiner vad jag förstår, ska bara vara plug n play, samma med tangentbordet (xtrfy k2 rgb).

Har gått in på enhetshanteraren -> USB-styrenheter och försökt uppdatera drivrutinerna -> "De bästa drivrutinerna för enheten är redan installerade."

Har startat om datorn många gånger. Stäng av datorn helt och hållet.

Har jag missat något dumfel jag borde kolla på?

Vet inte vilken ände att börja i. Måttligt sugen på att göra en systemåterställning på hela datorn. Några idéer?

Permalänk
Medlem

Finns en gammal tråd om det på reddit, vet inte om det är till nytta.
De snackar lite om problem att uppgradera till W11 med det installerat, och att ta bort en specifik .sys fil verkar lösa det.
"Navigate to C:/Windows/System32/drivers and delete EspoDriver.sys."

Kanske inte hjälper ditt problem. Men värt ett försök kanske?
https://www.reddit.com/r/GlobalOffensive/comments/oh74f6/espo...

Permalänk

Tack för förslaget. Tangentbordet verkar i alla fall fungera som det ska nu. Men den började fungera innan espodriver var borta.

Var inte det lättaste att radera den filen inte. Men lyckades till slut genom att starta kommandotolken som administratör och sen "net stop espodriver" och därefter radera filen.

Dock har headsetet inte något liv ännu. Väntar på svar från esportal supporten, kanske har de har stött på samma problem tidigare.

Permalänk

Headsetet med dongle funkar fint i annan dator. Tangentbord + mus fungerar i alla USB, men ingen USB vill ta emot headsetet.

Permalänk
Medlem

Har du provat att göra en systemåterställning till en punkt då klienten inte var installerad?
Kan ju vara värt att testa, det har räddat mig många gånger.

Det borde ju skaps en tidpunkt automatiskt innan du installerade klienten.
Brukar skapa manuella återställningspunkter då och då.

Permalänk

Hade inte återställningspunkter. Men tack för förslaget.

Installerade Lenovo System Update och kollade ifall något gick att uppdatera, hittade inget.

Provade uppgradera till windows 11. Löste inte problemet. Gick tillbaka till win 10.

Permalänk

Andra tips jag hittat var att installera om klienten, starta datorn i felsäkert läge och avinstallera därifrån. Gick inte det heller.

Permalänk
Medlem

Prova också att avinstallera drivers till headsetet i Enhetshanteraren och koppla ur dem, starta om och koppla in dem igen och se om de fungerar.

Fick ett liknande problem med min USB mikrofon som jag även använder som ljud ut via medhörningen (AT2020+ USB) och de enda som funkade var att göra som mitt förslag ovan.

Permalänk

Har nu gjort en systemåterställning av windows. Problemet kvarstår. Jag orkar inte.

Permalänk
Medlem

Detta har nog inte med ditt problem att göra. Jag fick problem med klienten för ett tag sedan, kommer dock ej ihåg vad det var som krånglade. Då var det mitt virusprogram som blockerade klienten/datorn. Efter att ha vitlistat klienten i F-secure så har allting fungerat som normalt.

Permalänk

Har moderkortet vermeer b550. På AMD hemsida står det att senaste verisonen kom ut 8/17/2023.

Är den uppdateringen boven i dramat tro?

https://www.amd.com/en/support/chipsets/amd-socket-am4/b550

Permalänk

Provar installera 5 olika äldre drivrutiner för moderkortet. Utan framgång.

Läste att esportals klient nu kräver att datorn startas i "secure boot". Kan klienten ha tvingat igång den inställningen? Ingen aning ifall den har varit aktiverad eller inte sen innan.