Nvidias säkerhetskrets bruten – vbios-moddning åter möjligt

Permalänk
Medlem

Vad ger det mig för möjlighet på mitt 1080Ti om jag skulle byta till ex 3090Ti, jag har inte dessa kärnor som finns på ett sådant kort och som Ozzed skrev är det värt 3-7%.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

Vad ger det mig för möjlighet på mitt 1080Ti om jag skulle byta till ex 3090Ti, jag har inte dessa kärnor som finns på ett sådant kort och som Ozzed skrev är det värt 3-7%.
Mvh Paul

Det går åt pipsvängen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Du tror väl inte på fullaste allvar att alla kretsar i världen är identiska med just dina på dessa 1080-kort?

Det är väl det som är poängen med modellnummer på nvidia kretsar.
Sen att korten i sig skiljer sig åt med olika kylning etc, är ju en annan femma. Men vi kan väl anta att 'sveklockare' kan läsa mellan raderna och klura ut det.

Permalänk
Saknad Hedersmedlem

Nu läser jag sällan nyheterna här då jag oftast läst innan på annat håll. Men denna gång behövde jag faktiskt läsa för att hänga med i kritiken. Inget emot skribenten men lite oklart vad som egentligen åsyftas. Samtidigt finns det ju en poäng i att vi säger exempelvis moderkort. Men kan själv inte minnas när jag hörde det sägas IRL senast. Rätt få personer jag stöter på i vardagen som faktiskt bygger datorer eller i många fall ens använder datorer privat.

Nu är jag här enbart för forumet och de diskussioner som tilltalar mig och inte för nyheterna då jag får dessa från annat håll. Sen föredrar jag teknik nyheter på engelska, strålspårning.... Nvidia GeKraft SPX 4090! Eller vad det nu skulle bli.

Allt det sagt, bra om låset släppts om än tillfälligt. Minns att jag flashade och mixtrade med mitt 8800 GTS 512MB way back. Inget jag lär göra med mitt 4090 men spännande att se vad andra gör med detta.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Problemet är att försvenskningen är inkonsekvent, och vad ska man göra med förkortningarna? Blir ju konstigt om vi har svenska ord för saker men använder den engelska förkortningen. Vi säger t.ex. "RAM", d.v.s. "slumpmässig åtkomst minne". RAM borde förkortas "SÅM" på svenska. Vi säger "SSD" vilket står för Solid State Drive. Den svenska förkortningen borde i så fall vara "FTD", "Fast Tillstånd Drev". Den svenska förkortningen av engelskans "RT" för ray-tracing borde vara SP för strålspårning... och vad ska vi kalla flash-minne? Blixtminne?

"Halvledardisk" var väl namnet som användes ett tag i början för SSD, sen gillar jag ordet "skivminne" för HDD eller finlandssvenskans "hårdskiva". Angående förkortningar så är det ju vanligt att de inte alltid behöver vara på samma språk, kolla inom kemin t ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Överspänna tycker jag vi borde använda.

Överspänna är korrekt och används av oss elektronikingenjörer så jag är för.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk

Innebär detta att man kan ladda hem vbios för ett 4080 till ett låt säga 3080 och där med får tillgång till DLSS 3??? Dettta hade ju varit underbart

Visa signatur

.:-O_o-:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Okunskap från din sida om hur verkligheten fungerar.

Du tror väl inte på fullaste allvar att alla kretsar i världen är identiska med just dina på dessa 1080-kort?
Det handlar om massproduktion och det behövs toleranser i konstruktionen som tillåter en vettig förutsägbarhet med hänseende på livslängd och mängden garantiärenden.

Du och ditt exemplar är inte representativt för hela detta jordklotet.

Självklart gäller YMMV för all överklockning. Jag har inte påstått något annat. Och vad gäller RMA så brukar det ju heta att "ingen överklockar längreć så det i sig borde väl då vara en begränsande faktor, samt att det är praxis att överklockning ändå gör att garantin inte gäller.

Mitt exemplar verkar för övrigt vara ganska dåligt då de flesta verkar komma upp i 2114mhx eller högre medans mitt kort stannar på ganska låga 2063mhz vid 1.125V. Högre spänning hjälper inte. Så jag får väl be om ursäkt då de flesta förmodligen kan vänta sig ännu högre prestanda med olåst Vbios.

Så nu när det var uppklarat att det överhuvudtaget inte i något avseende rör sig om okunskap kan du väl rida ut på den höga hästen du red in på lite klokare.

Summa summarum så ska man få göra vad man vill med saker man själv äger. Det skall inte Nvidia lägga sig i. Men de har naturligtvis rätt att neka RMA om man gör saker som upphäver garantin på produkten. Jag har inte påstått något annat.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Behöver jag installera fönster 11 och köpa ett grafikkort som klarar många bildrutor per sekund med strålspårning igång?
Då undrar nog sambon om vi ska köpa Jodtabletter också samt om jag är frisk 😂

Bps står det typ i alla svenska översättningar numera, inklusive grafikdrivarna. Bara att vänja dig och sambon.

Permalänk
Skrivet av Tre till Trettiotvå Täcken:

Innebär detta att man kan ladda hem vbios för ett 4080 till ett låt säga 3080 och där med får tillgång till DLSS 3??? Dettta hade ju varit underbart

Någon som har ett svar? Eller är frågan i sig felaktigt ställd?

Visa signatur

.:-O_o-:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

"Halvledardisk" var väl namnet som användes ett tag i början för SSD

Just "disk" är ju knas i sammanhanget, men i övrigt är det väl rätt rimligt; direktöversättning är ju inget självändamål.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickykiddi:

Fönsterbaserad version?

"Nvidias säkerhetskrets bruten"... Är det möjligtvis en AI som har sammanfattat den citerade artikeln?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tre till Trettiotvå Täcken:

Innebär detta att man kan ladda hem vbios för ett 4080 till ett låt säga 3080 och där med får tillgång till DLSS 3??? Dettta hade ju varit underbart

Nej, om du lyckas lägga in ett VBIOS för ett 4080 på ett 3080 så kommer kortet inte fungera alls, de är ju helt olika hårdvarumässigt. Och även om det skulle fungera så har 3000-serien inte rätt hårdvara för DLSS 3, så det skulle fungera dåligt eller inte alls.

Permalänk
Medlem

Minns när vi körde HD6950 -> HD6970 upgradering på den gamla goda tiden, hoppas detta fortsätter fungera länge!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Fönsterbaserad version, strålspårning m.m. är lite charmigt tycker jag men det kanske behövs en fotnot med förklaringar för dom ej insatta. Den här diskussionen har jag sett förut...

Hänger man på Sweclockers och inte fattar vad fönsterbaserad innebär finns det gott om folk som kan undervisa. Att folk inte ens förstår sådana vedertagna termer är inte skribentens fel.

Permalänk
Saknad Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Minns när vi körde HD6950 -> HD6970 upgradering på den gamla goda tiden, hoppas detta fortsätter fungera länge!

Minnet börjar försvinna men de där Phenom II processorerna som ibland gick att låsa upp extra kärnor på var rätt kul, även om det i övrigt inte var en speciellt bra CPU sett till vad Intel erbjöd. Men som entusiast? Skoj! Sen var de nog rätt billiga med.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

om det inte öppnar för inofficiell rebar eller liknande på rtx2000 så bryr jag mig inte mycket haha

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Vad var omöjligt innan? Har flashat 1660supers och 5700xt med helt andra (kompatibla) vbios

Permalänk

Skönt. Kanske dom kan fixa högre powertarget då det ofta sätter stopp vid OC. Kylarna är så pass bra idag så inga problem där. Kör man sen vatten finns ytterligare möjligheter. 100-150w mer vore lagom. Nu får jag inte det över 443w.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kotz:

Behöver jag installera fönster 11 och köpa ett grafikkort som klarar många bildrutor per sekund med strålspårning igång?
Då undrar nog sambon om vi ska köpa Jodtabletter också samt om jag är frisk 😂

Du behöver installera 11 fönster och öppna dem så att du får kylning till ditt överspända grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Du behöver installera 11 fönster och öppna dem så att du får kylning till ditt överspända grafikkort.

Öppnar man fönster så blir det ju risk för drag. Låter inte så bra om man är överspänd. Bättre då att låta grafikkortet få ett varmt bad och massage*

*Jag skojar bara. Man ska varken bada eller massera grafikkort.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Hänger man på Sweclockers och inte fattar vad fönsterbaserad innebär finns det gott om folk som kan undervisa. Att folk inte ens förstår sådana vedertagna termer är inte skribentens fel.

Jag har aldrig tidigare sett ordet förrän jag läste i den här tråden. Jag utgick också från att det var en konstig översättning av "Windows-based" där Windows syftade på Microsofts produkt. Och då jobbar jag ändå i ett utvecklingsteam på en IT-avdelning.

Det går inte heller att hitta nån bra förklaring snabbt när man söker på ordet. I de flesta fall hittar man bara meningar som kan tolkas som min gissning ovan, dvs att det har med produkten Windows att göra.

Jag tolkar det som att man menar ett grafiskt användargränssnitt, som redan sen årtionden betecknas som så, eller med förkortningen "GUI", och det är också den enda term jag nånsin hört på jobbet och i andra sammanhang.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Minnet börjar försvinna men de där Phenom II processorerna som ibland gick att låsa upp extra kärnor på var rätt kul, även om det i övrigt inte var en speciellt bra CPU sett till vad Intel erbjöd. Men som entusiast? Skoj! Sen var de nog rätt billiga med.

Japp, så var det. Byggde en del Phenom 2 x3 som låstes upp till x4 på den tiden, och dessutom öveklockade dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Vad var omöjligt innan? Har flashat 1660supers och 5700xt med helt andra (kompatibla) vbios

Skillnaden är att du tidigare bara kunde flasha signerade vBIOS, så det var inte möjligt att ändra på dem utan bara ta färdiga vBIOS från t.ex. andra kort. Nu ska det gå att kringå kraven på t.ex. signering, vilket gör att man kan flasha i stort sett vad som helst.

Permalänk
Skrivet av perost:

Nej, om du lyckas lägga in ett VBIOS för ett 4080 på ett 3080 så kommer kortet inte fungera alls, de är ju helt olika hårdvarumässigt. Och även om det skulle fungera så har 3000-serien inte rätt hårdvara för DLSS 3, så det skulle fungera dåligt eller inte alls.

Tack!

Visa signatur

.:-O_o-:.

Permalänk
Medlem

Undrar hur dessa kommer påverka deras enterprise-segment… kanske man kan låsa upp billigare AI-chip eller andra till stora dyra diton?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ja också ett sätt att förenkla "Grafiskt användargränssnitt".
Man undrar ju vad som händer med Sweclockers. Inte första gången de ska förenkla och försvenska något så att det blir obegripligt. Ibland verkar det nästan som man låtit google translate komma på ett svenskt uttryck.

Kommer inte från Sweclockers, högskoler och massa andra skriver så där också.
Ofta man såg i högskolan i programmering, att det stod: Gör en fönsterbaserad applikation i Windows
Order har använts sedan 80 talet om inte tidigare, inget direkt nytt ord.
Levt bakom en sten senaste årtionde?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Japp, så var det. Byggde en del Phenom 2 x3 som låstes upp till x4 på den tiden, och dessutom öveklockade dem

Brorsan hade också en Phenom II X3 720 som jag låste up till quadcore. Han var nöjd med den ett bra tag.

Det fanns en risk att det faktiskt var en defekt i den låsta kärnan men ofta gick det bra vill jag minnas.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk

Hur ser det ut med LHR nu för tiden? Skulle man vinna ngt i prestanda att ladda hem en vbios utan LHR till ett kort med LHR ?

Visa signatur

.:-O_o-:.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Undrar hur dessa kommer påverka deras enterprise-segment… kanske man kan låsa upp billigare AI-chip eller andra till stora dyra diton?

Tveksamt om det går för det mesta borde va fusat i chippet men teoretiskt sett borde det nu gå att lura drivarna att det är ett enterprise kort så eventuellt skulle du kunna få dom funktionerna som det innebär. Personligen använder jag bara grafikkort för nöje så jag har ingen aning om det hade gjort nån skillnad.