Permalänk

Behöver hjälp med kylning

Hej! som ni ser har jag köpt en färdigbyggd dator för ish 5 år sen, vet och kan verkligen ingenting om datorer. Något jag märkt det senaste är att processorn blir väldigt varm under vissa spel. 80/90c som jag uppmät med AMD Ryzen master programmet.
Har tänkt att börja testa med att byta fläkten jag har och addera fläktar utöver det. Finns det någon som har tips?
Chassit gömmer nätaggregatet och en fläkt undertill ser det ut som när jag försökt kolla in genom hålen.. Somsagt kan INGENTING om detta. Var snälla. Vet att den är dammig

LÄNK TILL BILD PÅ DATORN: https://i.postimg.cc/s2SkwKrw/IMG-5099.jpg

Permalänk
Medlem

Om du inte märker några prestandaproblem eller tycker det låter för mycket så är det ingen fara med 80/90c.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larrelars:

Hej! som ni ser har jag köpt en färdigbyggd dator för ish 5 år sen, vet och kan verkligen ingenting om datorer. Något jag märkt det senaste är att processorn blir väldigt varm under vissa spel. 80/90c som jag uppmät med AMD Ryzen master programmet.
Har tänkt att börja testa med att byta fläkten jag har och addera fläktar utöver det. Finns det någon som har tips?
Chassit gömmer nätaggregatet och en fläkt undertill ser det ut som när jag försökt kolla in genom hålen.. Somsagt kan INGENTING om detta. Var snälla. Vet att den är dammig

LÄNK TILL BILD PÅ DATORN: https://i.postimg.cc/s2SkwKrw/IMG-5099.jpg

Byt kylpasta på stock kylaren, är. Relativt enkelt, googla tips och film.
Montera frånluft i toppen eller bak.
Har du lite större budget kan du även byta kylare men är det en hp/Lenovo etc så kan moderkortet ha en konstig utformning för nya kylare.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av reaperishere:

Om du inte märker några prestandaproblem eller tycker det låter för mycket så är det ingen fara med 80/90c.

Är det inte? Googlat och blivit nojig när jag läst att den ska pajja typ.. Den låter mycket på krävande spel, men aldrig kraschat eller något annat. Har en temp på 43C när jag kollar streams osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larrelars:

Hej! som ni ser har jag köpt en färdigbyggd dator för ish 5 år sen, vet och kan verkligen ingenting om datorer. Något jag märkt det senaste är att processorn blir väldigt varm under vissa spel. 80/90c som jag uppmät med AMD Ryzen master programmet.
Har tänkt att börja testa med att byta fläkten jag har och addera fläktar utöver det. Finns det någon som har tips?
Chassit gömmer nätaggregatet och en fläkt undertill ser det ut som när jag försökt kolla in genom hålen.. Somsagt kan INGENTING om detta. Var snälla. Vet att den är dammig

LÄNK TILL BILD PÅ DATORN: https://i.postimg.cc/s2SkwKrw/IMG-5099.jpg

Byt kylpasta mellan processor och processorkylare, städa ur damm. Kan räcka med att städa ur damm men när dy ändå är på't

Glhf!!!

Stavning
Permalänk
Skrivet av [SmR]BMF:

Byt kylpasta mellan processor och processorkylare, städa ur damm. Kan räcka med att städa ur damm men när dy ändå är på't

Glhf!!!

Tror du det kommer räcka? Kylpastan alltså. Får försöka hitta någon vän som känner sig säker isåfall. Tycker det ser lite ut med bara en fläkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larrelars:

Tror du det kommer räcka? Kylpastan alltså. Får försöka hitta någon vän som känner sig säker isåfall. Tycker det ser lite ut med bara en fläkt.

Hade jag varit du hade jag nog som föreslagits satt en fläkt bak som utblås och även utökat med en fläkt till fram. Om tempsen inte förändras något då kan du byte kylpasta.

Glhf!

Permalänk

UPDATE* Var på en teknikaffär där dem rekommenderade mig att köpa en ny cpu luftkylare och dem rekommenderade Noctua NH-D15S. Är den prisvärd? Finns det liknande effekt för lägre pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larrelars:

UPDATE* Var på en teknikaffär där dem rekommenderade mig att köpa en ny cpu luftkylare och dem rekommenderade Noctua NH-D15S. Är den prisvärd? Finns det liknande effekt för lägre pris?

https://www.inet.se/produkt/8308822/thermalright-peerless-ass...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larrelars:

UPDATE* Var på en teknikaffär där dem rekommenderade mig att köpa en ny cpu luftkylare och dem rekommenderade Noctua NH-D15S. Är den prisvärd? Finns det liknande effekt för lägre pris?

Vilken CPU handlar det om? (CTRL + Shift + Esc så kommer aktivitetshanteraren upp, sedan kan du trycka på "prestanda" och under CPU ser du namnet på CPU:n). Det låter spontant extremt overkill.

Permalänk
Skrivet av PatrickP:

Vilken CPU handlar det om? (CTRL + Shift + Esc så kommer aktivitetshanteraren upp, sedan kan du trycka på "prestanda" och under CPU ser du namnet på CPU:n). Det låter spontant extremt overkill.

Har en AMD Ryzen 5 2600x sic core. Med originalkylningen på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larrelars:

Har en AMD Ryzen 5 2600x sic core. Med originalkylningen på.

Det är ingenting som kräver en megastor kylare. Personligen hade jag köpt en billig tornkylare med 120 mm fläkt. Om du vill ha något lite fläskigare så är förslaget från @Swedishchef_90 väldigt bra. Dock finns den inte i lager på Inet just nu.
Om du vill komma undan gratis har du säkert någon kompis med kylpasta som du kan få. Då är det bara att byta kylpasta och sedan eventuellt köra en svag undervolt/underklock, så kommer du få ner temperaturerna (och ljudnivån) utan att ens behöva betala pengar

Om du bestämmer dig för att köpa någonting se då först till att det får plats i chassit innan du lägger beställningen

Permalänk
Medlem

Min lösning hade varit två 140 mm fläktar som man satt fram och blåsa in, sätta 120 mm fläkten som sitter fram nu där bak och blåsa ut, och sedan komplettera med en billigare CPU kylare, t.ex. den som Swedishchef_90 rekommenderade ovan:

Nästan samma prestanda som Noctuan men mycket billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larrelars:

Har en AMD Ryzen 5 2600x sic core. Med originalkylningen på.

nej men då är en d15 helt sjukt overkill. Sen så skulle jag ändå alldrig rekommenderat en d15 direkt. Om du inte vill lägga några pengar ta och bytt thermal paste och kanske undervolta den lite. Men om du vill få ner tempen på annat sätt kan du antingen köpa en extra fläkt. En arctic p12 pwm pst finns för 75kr. Den finns också i 5 pack om du vill fylla hela chassitet. Det är enkelt att göra. Eller bytta till en thermalright peerless assasin 120. kostar typ 400kr och presterar lika bra som noctua d15 och den är ändå overkill.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Skrivet av PatrickP:

Vilken CPU handlar det om? (CTRL + Shift + Esc så kommer aktivitetshanteraren upp, sedan kan du trycka på "prestanda" och under CPU ser du namnet på CPU:n). Det låter spontant extremt overkill.

Skrivet av Daytone:

nej men då är en d15 helt sjukt overkill. Sen så skulle jag ändå alldrig rekommenderat en d15 direkt. Om du inte vill lägga några pengar ta och bytt thermal paste och kanske undervolta den lite. Men om du vill få ner tempen på annat sätt kan du antingen köpa en extra fläkt. En arctic p12 pwm pst finns för 75kr. Den finns också i 5 pack om du vill fylla hela chassitet. Det är enkelt att göra. Eller bytta till en thermalright peerless assasin 120. kostar typ 400kr och presterar lika bra som noctua d15 och den är ändå overkill.

https://komponentkoll.se/bild/HkXKg.png

Verkar som att det får bli en sån och köpa till en fläkt och leta efter någon som kan göra de privat åt mig. Jag har ju bara pcn till att spela på och håller ej på med överklockning osv. Tror han tog tillfället i akt när han märkte hur osäker jag var. Han visste ju knappt om det skulle passa i mitt chassi. Efter research har mitt chassi plats för 160mm cpu fläktar och noctuan var 165 så.. Blir att lösa på egen hand och slippa monteringsskostnad på 700kr. Tack för all hjälp!

Permalänk
Skrivet av Daytone:

nej men då är en d15 helt sjukt overkill. Sen så skulle jag ändå alldrig rekommenderat en d15 direkt. Om du inte vill lägga några pengar ta och bytt thermal paste och kanske undervolta den lite. Men om du vill få ner tempen på annat sätt kan du antingen köpa en extra fläkt. En arctic p12 pwm pst finns för 75kr. Den finns också i 5 pack om du vill fylla hela chassitet. Det är enkelt att göra. Eller bytta till en thermalright peerless assasin 120. kostar typ 400kr och presterar lika bra som noctua d15 och den är ändå overkill.

https://komponentkoll.se/bild/HkXKg.png

Den är tyvärr ej i lager förrens i September.. Kikade både komplett och inet. Finns de nån liknande?

Permalänk
Skrivet av Larrelars:

Den är tyvärr ej i lager förrens i September.. Kikade både komplett och inet. Finns de nån liknande?

Såg dock att RGB varianten kommer in på fredag. Blir att köpa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larrelars:

Den är tyvärr ej i lager förrens i September.. Kikade både komplett och inet. Finns de nån liknande?

https://www.amazon.se/Thermalright-luftkylare-CPU-kylare-kylf...

här har du den.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk

Såg att RGB varianten kommer in, så kör på den så beställer jag fläkt från inet med

Permalänk
Medlem

Påstår inte att något tips ovan skulle vara fel, men jag hade tagit allting stegvis.

1. Gör rent
2. Ny kylpasta till processorn
> testa i några dagar

Sedan, om det inte blir bättre

3. Ny fläkt
> testa i några dagar

4. Fler fläktar

En fråga. Du skriver att du har Ryzen Master installerad. det är iofs inte något märkligt med det, men det är inte så att du kommit åt att överklocka processorn så den går med högre effekt och därmed skapar mer värme? Det är relativt lätt gjort i den programvaran.

80-90C är kanske lite högt, men ingen katastrof så länge processorn inte ligger där hela tiden

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Varför ska du överhuvudtaget göra något?
Om inte processorn throttlar (klockar ned sig för att den blir för varm) eller att du tycker den låter på tok för mycket så behöver du inte göra något alls.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Lite väl höga temps men är det stock kylare så inget konstigt, köp en bättre för typ 500spänn så lär cpun lätt gå ner 20 grader eller nåt.