Byta jobb under pågående föräldraledighet och varsel

Permalänk
Medlem

Byta jobb under pågående föräldraledighet och varsel

Hej!

Jag är i en jobbsituation där följande förutsättningar råder:

  • Jag har fast anställning på ett större företag

  • Jag är just nu föräldraledig, med planerad föräldraledighet fram till januari

  • Mitt företag har varslat ett antal anställda, och den 30e augusti (OBS! detta datum är viktigt) får jag veta om jag får sparken eller inte

Samtidigt som detta händer, så har jag fått ett jobberbjudande som är för bra för att vara sant. Jag kommer alltså att tacka ja till det här jobbet, och om jag inte får sparken kommer jag alltså att behöva säga upp mig.

Men det intressanta här är att det bästa som kan hända mig nu är att jag FÅR sparken. För om jag får sparken, då börjar min uppsägningstid inte räkna förrän min föräldraledighet är slut någon gång i januari. Sen får jag fullt betalt under uppsägningstiden, och kan troligen börja på mitt nya jobb samtidigt (jag tror inte att de kommer vilja att jag kommer in och jobbar då).

Nu till min frågeställning. Borde jag innan den 30 augusti berätta för min chef att jag ämnar att säga upp mig, och ber jag då också om att få sparken? Kan man göra så? Och kommer min chef att lyssna på mig?

Om jag inte får sparken den 30e augusti så vill jag ju inte säga upp mig förrän jag har lika lång tid kvar av uppsägningstiden som av föräldraledigheten. Det blir ju lite konstigt om jag säger allt detta till min chef, men väntar ett par månader med att faktiskt säga upp mig.

Missar jag nåt här? Tänker jag rätt? Hur hade ni gjort?

MVH
Wishie

Permalänk
Medlem

Du kan behöva arbeta under uppsägningstiden efter föräldraledigheten. Är nya firman beredd att vänta?

Agera med god etik och moral, om du ska nappa på ett erbjudande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wishie:

Men det intressanta här är att det bästa som kan hända mig nu är att jag FÅR sparken. För om jag får sparken, då börjar min uppsägningstid inte räkna förrän min föräldraledighet är slut någon gång i januari. Sen får jag fullt betalt under uppsägningstiden, och kan troligen börja på mitt nya jobb samtidigt (jag tror inte att de kommer vilja att jag kommer in och jobbar då).

Som vanlig knegare: Du är normalt inte arbetsbefriad under uppsägningsperioden. Om du är arbetsbefriad har arbetsgivaren som sade upp dig rätt att göra avdrag för inkomst från det nya jobbet. Se två paragrafer ner från där det står hur uppsägningstiden räknas vid föräldrarledighet i LAS.

Men det är så klart inte säkert att arbetsgivaren gör några avdrag om de inte vet att du har någon annan anställning. Dessutom kan det ju finnas andra typer av avgångsvederlag i spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wishie:

Hej!

Jag är i en jobbsituation där följande förutsättningar råder:

  • Jag har fast anställning på ett större företag

  • Jag är just nu föräldraledig, med planerad föräldraledighet fram till januari

  • Mitt företag har varslat ett antal anställda, och den 30e augusti (OBS! detta datum är viktigt) får jag veta om jag får sparken eller inte

Samtidigt som detta händer, så har jag fått ett jobberbjudande som är för bra för att vara sant. Jag kommer alltså att tacka ja till det här jobbet, och om jag inte får sparken kommer jag alltså att behöva säga upp mig.

Men det intressanta här är att det bästa som kan hända mig nu är att jag FÅR sparken. För om jag får sparken, då börjar min uppsägningstid inte räkna förrän min föräldraledighet är slut någon gång i januari. Sen får jag fullt betalt under uppsägningstiden, och kan troligen börja på mitt nya jobb samtidigt (jag tror inte att de kommer vilja att jag kommer in och jobbar då).

Nu till min frågeställning. Borde jag innan den 30 augusti berätta för min chef att jag ämnar att säga upp mig, och ber jag då också om att få sparken? Kan man göra så? Och kommer min chef att lyssna på mig?

Om jag inte får sparken den 30e augusti så vill jag ju inte säga upp mig förrän jag har lika lång tid kvar av uppsägningstiden som av föräldraledigheten. Det blir ju lite konstigt om jag säger allt detta till min chef, men väntar ett par månader med att faktiskt säga upp mig.

Missar jag nåt här? Tänker jag rätt? Hur hade ni gjort?

MVH
Wishie

Gå till företaget och säg att du är beredd att sluta direkt mot ett skapligt avgångsvederlag.
Beroende på deras situation så kan det vara väldigt fördelaktigt om en del kan "köpas loss" istället för att varslas med allt vad det innebär.

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Jag glömde nämna i första inlägget att något avgångsvederlag inte kommer att bli aktuellt, utan det är vanlig uppsägningstid och inget extra som gäller.

Jag är hyfsat säker (men inte helt säker, såklart) på att man inte kommer att be mig jobba under uppsägningstiden om jag får sparken. Jag jobbar som systemutvecklare, och min misstanke är att man inte tycker att det är värt det att nån som varit borta i >9 månader kommer in och bara jobbar 3 månader. Jag kommer troligtvis vara mer av en belastning då än en tillgång.

Och absolut, jag vill gärna göra det som är både moraliskt och etiskt rätt här utan att lura eller snuva någon. Och en del av det kan ju vara att berätta för min chef redan nu att jag har hittat ett annat jobb. Då ger jag ju potentiellt chansen att få jobba kvar till någon annan som annars hade fått sparken (dvs om jag hade fått jobba kvar).