Nvidia förbättrar ray tracing-kvalitet med DLSS 3.5

Permalänk
Avstängd

Generöst av nVidia att inte döda hela den äldre RTX serien med en nyare 0.5V DLSS variant Så de tänker liiiiiiite på sina fanboiz.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Mitten DLSS, nedersta FSR, den högst upp Native?

Ja, borde klippt bort vattnet då det syns tydligt där.

Permalänk
Medlem

Nvidia är verkligen helt överlägsna när det kommer till mjukvara.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ja, borde klippt bort vattnet då det syns tydligt där.

Vattnet ger mest vilken av dem som är FSR, look for the shimmer party.

Du kan rätt lätt skilja från DLSS och native genom att titta på träden och bron i bakgrunden.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RekiN:

Intressant. Testade, och nu vart det mindre suddigt helt klart generellt vid rörelse, i princip borta, men titta hur alla lådor och vapen ser ut som lyser vitt blev. De blir helt buggade, pixlade och suddiga.

https://i.imgur.com/C3lBb4u.png

Spelar själv på Low inte märkt särskilt mycket gällande ground loot/crates utöver just drones.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av roxkz:

Vattnet ger mest vilken av dem som är FSR, look for the shimmer party.

Du kan rätt lätt skilja från DLSS och native genom att titta på träden och bron i bakgrunden.

Native har inga gatulyktor

Permalänk
Medlem

Såg faktiskt riktigt bra ut med 3.5 påslaget. Kul att utvecklingen för uppskalning går framåt.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ja, borde klippt bort vattnet då det syns tydligt där.

Jag såg det på klipphällen, båtarna med segel (som är blå i nederkanten) och på balkarna i bron, DLSS gör balkarna tunnare eller nåt då mer moln lyser igenom.
FSR har svarta och vita rutor som artefakter i vattnet.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Vad som stör mig är att det inte finns något lätt sätt för allmänheten att själva moda in det i spel som inte har det.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

Ray re-construction verkar ju lite coolt men ser ut o va för bra för o va sant.
Hoppas man kan använda det utan frame-gen.

Varför? Frame-gen är det bästa som hänt sedan skivat smör. Path-tracing går att köra med över 100 fps på Cyberpunk i 1440p och uppåt tex tack vare den tekniken. Frame-gen är framtiden och kommer bara implementeras mer och mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Varför? Frame-gen är det bästa som hänt sedan skivat smör. Path-tracing går att köra med över 100 fps på Cyberpunk i 1440p och uppåt tex tack vare den tekniken. Frame-gen är framtiden och kommer bara implementeras mer och mer.

För att @ChaosClocker har ett RTX 2080 och kan inte använda Frame-gen.
Vi är gaaaanska många som inte kan det.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av k4rst3n:

Otroligt att de inte la den bakom 4xxxx-seriens paywall.

Jag bara antog att det enbart var för 4000-serien

Permalänk
Medlem

Alla exempel jag sett på ray reconstruction verkar vara path tracing (CP2077, Alan Wake II, Portal RTX), betyder det att det bara fungerar med PT?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Spännande om path-tracing faktiskt blir bättre än raytracing ultra i Cyberpunk, det vore stort. Idag är det som namnet föreslår en preview och den är rätt grynig, rolig att leka med men jag skulle inte välja att spela så.

Nu har vi ju svenska ord för raytracing, som strålspårning. Path-tracing kan vi kanske kalla för stigspårning eller kanske stråtspårning?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Nu har vi ju svenska ord för raytracing, som strålspårning. Path-tracing kan vi kanske kalla för stigspårning eller kanske stråtspårning?

Det låter ju som nåt sökhundar sysslar med. Ibland är det inte så dumt att använda lånade ord rakt av.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Nu har vi ju svenska ord för raytracing, som strålspårning. Path-tracing kan vi kanske kalla för stigspårning eller kanske stråtspårning?

Elljusspår

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Alla exempel jag sett på ray reconstruction verkar vara path tracing (CP2077, Alan Wake II, Portal RTX), betyder det att det bara fungerar med PT?

Detta står i Nvidias blog så jag antar att de kan använda det utan full path tracing.

Skrivet av ”Nvidia”:

The result improves lighting effects like reflections, global illumination, and shadows to create a more immersive, realistic gaming experience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Nu har vi ju svenska ord för raytracing, som strålspårning. Path-tracing kan vi kanske kalla för stigspårning eller kanske stråtspårning?

Skulle helst fimpa svenskan för gott, det känns så jäkla 90, tar ett ord i taget.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Lussarn:

Alla exempel jag sett på ray reconstruction verkar vara path tracing (CP2077, Alan Wake II, Portal RTX), betyder det att det bara fungerar med PT?

Skrivet av Azodan:

Detta står i Nvidias blog så jag antar att de kan använda det utan full path tracing.

Ray reconstruction ersätter denoiser-steget vid alla typer av ray tracing-implementationer och är inte exklusivt till path tracing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Sweclockarna börjar bli gamla surgubbar 😝

Hade faktiskt vart kul att se en graf med spridning över hur stor andel som varit med från start, efter 1 år, 2 år etc etc. Då borde man kunna se om det du säger stämmer att majoriteten är (vi) gamla farbröder som varit med ett tag som fortfarande hänger här eller om det är ett inflöde av nya personer.

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

Hade faktiskt vart kul att se en graf med spridning över hur stor andel som varit med från start, efter 1 år, 2 år etc etc. Då borde man kunna se om det du säger stämmer att majoriteten är (vi) gamla farbröder som varit med ett tag som fortfarande hänger här eller om det är ett inflöde av nya personer.

Kollar man (riktigt) gamla trådar ser man tyvärr att många antingen slutat besöka, blivit avstängda eller som mitt orginal konto, "raderats"/anonymiserats. Finns säkert många som fortfarande läser men inte postar.

Vore kul med en sån "dagens fråga" faktiskt.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att det är enormt irriterande att Nvidia bakar in funktioner som inte har någonting med uppskalning eller AA att göra under varumärket "DLSS"?

Först frame generation och nu, vad vi får formoda, är en bättre de-noiser för RT. Det är inte en bra utveckling och som marknadsledare så betyder det att de andra två troligtvis hakar på. Snart kommer det vara omöjligt att även som teknikkunnig att hänga med på vad som är vad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Skulle helst fimpa svenskan för gott, det känns så jäkla 90, tar ett ord i taget.

Haha, jag är helt med dig. Förlöjligade de svenska översättningarna.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Nu har vi ju svenska ord för raytracing, som strålspårning. Path-tracing kan vi kanske kalla för stigspårning eller kanske stråtspårning?

Skrivet av Jeddan:

Elljusspår

Kanske ljus-vägspårning, känns mest logiskt

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem

Varför ska reflektioner alltid vara så överdrivna? Att slå på ray tracing är som att byta ut varenda yta till en spegel

Permalänk
Medlem

Jag hoppas hårt på att prestandan förbättras och att DLSS blir tillräckligt bra för att jag själv ska vara nöjd med det. Vill gärna ha raytracing i spel, för det är helt fantastiskt, men DLSS är inte tillräckligt bra för mig än.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskung:

Kanske ljus-vägspårning, känns mest logiskt

Ja, eller kanske strål-ljus-studs-vägs-spårning.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elixx:

DLSS känns mer som ett samlingsord för flera tekniker just nu. Många som verkar undra varför DLSS 3.5 fungerar på äldre kort när DLSS 3 inte gör det. Som jag förstår ser det så är DLSS extremt uppskattat i sig men just DLSS 3 (frame generation) fungerar ju bara på 4000 serien. DLSS 3 kan vara extremt trevligt i vissa titlar medan andra titlar får extremt mycket input lag.

I detta fallet verkar det ju som att DLSS 3.5 inte direkt fokuserar på prestandalyft utan är där för att ge bättre kvalitet med Ray Tracing. Det verkar dock ge en marginell prestandaökning när spelet i sig använder många de-noice filter för sin RT och det är ju ett plus, men inget man ska ta för givet.

Men själva DLSS tekniken är grym imo även om vissa kallar det "fake frames" osv.

Förstår vad du menar! Jag syftar på uppskalningen i detta fallet. "Super resolution" som de kallar det för i bilderna i artiklen.

DLSS står för super sampling, men det är egentligen uppskalning. Super sampling är tvärt om. Man tar en stor bild och gör den liten. Så jag gissar att de syftar på att de tränat sina modeller på super samplade bilder tillsammans med lägre för att träna uppskalningen. Men nu slängs det med DLSS hit och dit som ett paraply för många andra funktioner.

Jag anser också att det är fake frames om man jämför med native, men om det kan bli nästan helt lika bra som native så hade jag varit nöjd. Om det hade varit krispigt och inte så suddigt.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Förstår vad du menar! Jag syftar på uppskalningen i detta fallet. "Super resolution" som de kallar det för i bilderna i artiklen.

DLSS står för super sampling, men det är egentligen uppskalning. Super sampling är tvärt om. Man tar en stor bild och gör den liten. Så jag gissar att de syftar på att de tränat sina modeller på super samplade bilder tillsammans med lägre för att träna uppskalningen. Men nu slängs det med DLSS hit och dit som ett paraply för många andra funktioner.

Då förstår jag, jo jag är ingen specialist men älskar all denna tekniken. Kan bara bli bättre med åren.

Lyckades på något sätt deleta min post du svarade på.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elixx:

Förstår, jo jag är ingen specialist men älskar all denna tekniken. Kan bara bli bättre med åren.

Lyckades på något sätt deleta min post du svarade på.

Lol

Visa signatur

Hur många datorer är för många?