Permalänk
Medlem

Samsung TV: TQ65Q64C vs. TQ65Q65C

Någon vänlig skäl som vet om det är någon skillnad på modellerna TQ65Q64C och TQ65Q65C?

Om någon har några starka åsikter kring köp eller ej av just dessa modeller tas de också tacksamt emot

Länk till produkterna: prisjakt

Permalänk
Medlem

Hej,

Den infon hittar du i TV-guiden:
https://www.sweclockers.com/artikel/35135-tv-guiden-2022-23-d...

Guiden bygger på 2022-års modeller som heter B = 2022 i stället för C = 2023
(Gissar på att det slipas på en ny inför Black Friday och reaperioderna).

Gällande reaperioder så befinner du dig i en halvoptimal period att köpa ny TV.
2022-modellerna börjar / är slut. 2023-modellerna ligger lite högt i pris ännu tills de första stora reorna börjar runt Black Friday-veckan i november.

Sannolikt så skiljer 2023 års C-serie som du länkat till extremt lite vs 2022 års B så du kan sannolikt gå på infon från guiden och nedan info.

Som skrivet från guiden så kan det vara vissa kosmetiska skillnader på 64 vs 65 men bör i princip vara samma TV, bara olika ÅFs och försäljningskanaler.

Det är säkert en "helt OK" TV så länge förväntas- och kravbild läggs på rimlig nivå. Text från guiden nedan!

"Q60–Q69B är så typiskt enkel mellanklass det kan bli. Ett lämpligt val för något som inte är det bästa men heller inte det sämsta. Vi tappar ljusstyrka ytterligare och även om Samsungs TV överlag kan lysa starkt, 300–400+ nits är det inget extra särskiljande med dessa nivåer.

4K/120-förmågan och VRR är borta och panelerna kör 60 Hz. Spelegenskaperna är därför begränsade och du som har spel i åtanke ska titta högre i modellklass. Finish är mellanklass och modellerna är plastiga. Serien behåller QLED-förmågan och färgprecisionen för SDR.

Q60B säljs även som Q64B, Q65B, Q67B och Q68B via olika kanaler. Oklart kring exakta skillnader kring färg på lister och stativ samt hur paneltyperna eventuellt kan vara olika mellan olika storlekar. Det som jag personligen observerat kring Q60B-modellerna är det nämnda med generellt sämre vinklar på 43 och 50 tummarna vilket tyder på ett enklare paneler."

Samsungs TV-lineup 2023, från toppmodeller längst upp och basmodellerna längst ner:
https://www.flatpanelshd.com/article.php?subaction=showfull&i...

Permalänk
Medlem

Tack och bock för gediget svar. Vill helst inte gå över 10 000 kr, så då kanske man får nöja sig med denna prestanda vid 65". Ska hålla utkik efter alternativ, men Black Friday känns lite för avlägset just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gbroll:

Tack och bock för gediget svar. Vill helst inte gå över 10 000 kr, så då kanske man får nöja sig med denna prestanda vid 65". Ska hålla utkik efter alternativ, men Black Friday känns lite för avlägset just nu.

Helt med, en budget på <10k för 65" är inte helt lätt, även i reatider om man inte letar bland det absoluta bottenskrapet.

En modell du bör ta en titt på är TCL och deras C735. Kan inte säga något om bildkvalitén men panelen
klarar 4K/144Hz vilket kan vara intressant för spelande av senaste generations konsoler / koppla in dator.

Tror den kan vara snäppet vassare vs Q60-serien för samma pengar även om de verkar vara ganska likvärdiga.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=6238325

Med det sagt och om jag vore dig så hade jag ökat budgeten med cirka 5000kr och inväntat Black Friday för att köpa en riktig TV, dvs en OLED 😎

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag har TCL C735 ståendes hemma från tidigare test. Lite av en "referens" för budgetnivå.

Klarar 4K/144 om man har spel i åtanke, vilket inte Q6-serien gör. C735 har lite plastigare finish och TCL generellt är rörigare och taffligare med menyer och särskilt översättningar i menyerna. Där har Samsung bättre polerade produkter. Skulle säga att reflexfiltren är på samma nivå. Till skillnad från Q6-serien är C735 garanterad med TCL/CSOT:s egna VA-paneler. Q6:orna har kommit med olika paneler av rätt varierande karaktär, inklusive att exempelvis Q65B i vissa storlekar kommer med Hisense/BO:s ADS/IPS-paneler.

C745 är efterföljaren för 2023 och den har en FALD. Rätt så enkel FALD som inte gör mycket för kontrastupplevelsen i filmer. Men det hjälper onekligen med svärtan där det ska vara tydligt svart.

Permalänk
Medlem

Har aldrig kollat på TCL så får nog åka och kika på en sådan. Att spela på TVn är inte aktuellt i nuläget men man vet ju aldrig. Ska användas för film och tv-serier i ganska ljust vardagsrum. Stor skärm är önskvärt då det är rätt långt mellan soffa och vägg.

Elgiganten säljer Sony Bravia XR-65X90J för 11 000. Det är dock 2021 års modell, hur står sig den mot ovanstående?

Tack för input!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av gbroll:

Elgiganten säljer Sony Bravia XR-65X90J för 11 000. Det är dock 2021 års modell, hur står sig den mot ovanstående?

Sony X90J är betydligt bättre på samtliga jämförelsepunkter mot både Samsung Q6- och TCL7-modeller, inklusive högre ljusstyrka, bättre reflexfilter och överlägsen förmåga till kontrast när du faktiskt har det mörkt i rummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Sony X90J är betydligt bättre på samtliga jämförelsepunkter mot både Samsung Q6- och TCL7-modeller, inklusive högre ljusstyrka, bättre reflexfilter och överlägsen förmåga till kontrast när du faktiskt har det mörkt i rummet.

Tack!

Permalänk
Bildexpert 📺

I TV-guiden har jag den här bilden som ganska tydlig förklarar skillnaderna:

TCL C735 är ju med som ett exempel på sämre förmåga. Men jag skulle säga att den som TV (och Q6-modellerna) är på nivån där man precis lämnar det allra enklaste till någon är precis steget ovanför. Eller som man så vill: endast "tredje sämst" ovanför basklass och bottenskrapen.

X90J-modellen är i sin tur på "näst bäst"-nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gbroll:

Har aldrig kollat på TCL så får nog åka och kika på en sådan. Att spela på TVn är inte aktuellt i nuläget men man vet ju aldrig. Ska användas för film och tv-serier i ganska ljust vardagsrum. Stor skärm är önskvärt då det är rätt långt mellan soffa och vägg.

Elgiganten säljer Sony Bravia XR-65X90J för 11 000. Det är dock 2021 års modell, hur står sig den mot ovanstående?

Tack för input!

Bor du i eller i närheten av Motala? Modellen verkar bara finns i detta varuhus och går inte (för mig iaf) att lägga i kundvagnen och skicka till Stockholm så gissar att det är halvlåg chans att det fungerar för dig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Bor du i eller i närheten av Motala? Modellen verkar bara finns i detta varuhus och går inte (för mig iaf) att lägga i kundvagnen och skicka till Stockholm så gissar att det är halvlåg chans att det fungerar för dig...

Nej tyvärr, och butiken i fråga kunde inte hjälpa till med att skicka den. Lite synd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gbroll:

Nej tyvärr, och butiken i fråga kunde inte hjälpa till med att skicka den. Lite synd.

Väntat och dumt att modellen ens listas på Prisjakt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Hej,

Den infon hittar du i TV-guiden:
https://www.sweclockers.com/artikel/35135-tv-guiden-2022-23-d...

Guiden bygger på 2022-års modeller som heter B = 2022 i stället för C = 2023
(Gissar på att det slipas på en ny inför Black Friday och reaperioderna).

Gällande reaperioder så befinner du dig i en halvoptimal period att köpa ny TV.
2022-modellerna börjar / är slut. 2023-modellerna ligger lite högt i pris ännu tills de första stora reorna börjar runt Black Friday-veckan i november.

Sannolikt så skiljer 2023 års C-serie som du länkat till extremt lite vs 2022 års B så du kan sannolikt gå på infon från guiden och nedan info.

Som skrivet från guiden så kan det vara vissa kosmetiska skillnader på 64 vs 65 men bör i princip vara samma TV, bara olika ÅFs och försäljningskanaler.

Det är säkert en "helt OK" TV så länge förväntas- och kravbild läggs på rimlig nivå. Text från guiden nedan!

"Q60–Q69B är så typiskt enkel mellanklass det kan bli. Ett lämpligt val för något som inte är det bästa men heller inte det sämsta. Vi tappar ljusstyrka ytterligare och även om Samsungs TV överlag kan lysa starkt, 300–400+ nits är det inget extra särskiljande med dessa nivåer.

4K/120-förmågan och VRR är borta och panelerna kör 60 Hz. Spelegenskaperna är därför begränsade och du som har spel i åtanke ska titta högre i modellklass. Finish är mellanklass och modellerna är plastiga. Serien behåller QLED-förmågan och färgprecisionen för SDR.

Q60B säljs även som Q64B, Q65B, Q67B och Q68B via olika kanaler. Oklart kring exakta skillnader kring färg på lister och stativ samt hur paneltyperna eventuellt kan vara olika mellan olika storlekar. Det som jag personligen observerat kring Q60B-modellerna är det nämnda med generellt sämre vinklar på 43 och 50 tummarna vilket tyder på ett enklare paneler."

Samsungs TV-lineup 2023, från toppmodeller längst upp och basmodellerna längst ner:
https://www.flatpanelshd.com/article.php?subaction=showfull&i...

@Edson vilken prisbild tror du vi kommer se på Samsungs S90C 77" i november nån vecka innan BF eller under BF? Samsung körde kampanj på den nyligen för 29.990:- om jag inte minns fel. Kan den möjligtvis gå under 20.000 på BF?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tronix79:

@Edson vilken prisbild tror du vi kommer se på Samsungs S90C 77" i november nån vecka innan BF eller under BF? Samsung körde kampanj på den nyligen för 29.990:- om jag inte minns fel. Kan den möjligtvis gå under 20.000 på BF?

Den som lever får se 😎

Nu har jag inte stenkoll på Samsungs modeller men S90C verkar motsvara LG's G-serie för 2023.
Jag tror det är ganska osannolikt att en 77"-modell i denna serie kommer droppa under eller ligga nära 20k vid BF.

30k känns mer rimligt för teknologin på panelen inkl MLA.
G2 har (tror jag) kostat som lägst 25k så skulle nog lägga förväntansbilden kring spannet 25-30k som bäst, iaf för BF inkl för LG G3 77".

Uteslut absolut inte G3-serien, läs mer här:

https://www.reddit.com/r/hometheater/comments/14qv1a1/77_inch...
https://www.rtings.com/tv/tools/compare/lg-g3-oled-vs-samsung...

Har du en budget på runt 20k för 77" så bör du sikta på LGs C3-serie i stället. Lär ligga närmare 20k-strecket, dock sannolikt ej under heller.

Tror C2 77" gick för som lägst 22k med rabatter direkt från LG på BF 2022.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Den som lever får se 😎

Nu har jag inte stenkoll på Samsungs modeller men S90C verkar motsvara LG's G-serie för 2023.
Jag tror det är ganska osannolikt att en 77"-modell i denna serie kommer droppa under eller ligga nära 20k vid BF.

30k känns mer rimligt för teknologin på panelen inkl MLA.
G2 har (tror jag) kostat som lägst 25k så skulle nog lägga förväntansbilden kring spannet 25-30k som bäst, iaf för BF inkl för LG G3 77".

Uteslut absolut inte G3-serien, läs mer här:

https://www.reddit.com/r/hometheater/comments/14qv1a1/77_inch...
https://www.rtings.com/tv/tools/compare/lg-g3-oled-vs-samsung...

Har du en budget på runt 20k för 77" så bör du sikta på LGs C3-serie i stället. Lär ligga närmare 20k-strecket, dock sannolikt ej under heller.

Tror C2 77" gick för som lägst 22k med rabatter direkt från LG på BF 2022.

Tittat på båda, denna recension fick mig intresserad av S90C [/video]https://youtube.com/watch?v=HsYn_dUaOYU&si=mhT_NSrcwqwlrx9-