Nvidia före AMD med Starfield-stöd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

RT och PT är inte samma sak och du diskuterade Raytracing. Ändmålet må vara samma men de är helt olika tekniker, där Path tracing är 200% drygare.

Konsoller kan nog driva RT om spelen är optimerade för just det från grunden.

Och återigen så kan ett 3060ti/4060ti driva ex Cyberpunk med RT i 1440p ihop med DLSS Quality.

Jag förstod dig som du menade native
För kollar du 1440p så får du 20-40 fps med 4060 ti med RT i chernobylite
Eller 21-25 fps i Cyberpunk

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag förstod dig som du menade native
För kollar du 1440p så får du 20-40 fps med 4060 ti med RT i chernobylite
Eller 21-25 fps i Cyberpunk

Sänk till High istället och spela i 60 fps, alternativt sätt DLSS på Balanced så får man 60 fps med Ultra.

Är dock ingen visuell skillnad mellan Ultra och High i Cyberpunk se video nedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Xbox och Sony har gpu runt 5700 xt i prestanda vilket skulle vara runt 30-40 fps med RT på. I 1080p enlig swec RT test (2060 finns med och 5700xt är 17% snabbare)

Självklart kan inte konsoler driva RT i 4k om de inte skalade ned mängden RT.
RT är också väldigt cpu tugnt med uppskalning

Vilket spel pratar vi in nu ens där 5700XT skulle köra RT med 30-40fps? Hänger inte med alls där.

Och nej, det kan ju det mesta inte heller. 4090 behöver ju DLSS för att köra OD i Cyberpunk i 60fps... Allt är nerskalat till någon nivå. Vilket igen leder till frågan med vad man egentligen missar om RT inte dyker upp i starfield. Om spelet är snyggt, hur mycket roll spelar det då egentligen om det hade kunnat vara aningen snyggare eller bara snyggt på annat sätt men priset är prestanda och stabilitet? Det är där det blir en gimmick enligt mig. Om "it just works" var sant skulle det ju inte finnas någon anledning att skippa RT någonsin.

Skulle vara intressant att se benchmarks om RT vad gäller CPU- Nvidias drivrutin är ju lite tyngre på CPU än AMDs är.
På konsol gissar jag oavsett att det är rätt mycket bättre optimerat än på en windows PC.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Vilket spel pratar vi in nu ens där 5700XT skulle köra RT med 30-40fps? Hänger inte med alls där.

Och nej, det kan ju det mesta inte heller. 4090 behöver ju DLSS för att köra OD i Cyberpunk i 60fps... Allt är nerskalat till någon nivå. Vilket igen leder till frågan med vad man egentligen missar om RT inte dyker upp i starfield. Om spelet är snyggt, hur mycket roll spelar det då egentligen om det hade kunnat vara aningen snyggare eller bara snyggt på annat sätt men priset är prestanda och stabilitet? Det är där det blir en gimmick enligt mig. Om "it just works" var sant skulle det ju inte finnas någon anledning att skippa RT någonsin.

Skulle vara intressant att se benchmarks om RT vad gäller CPU- Nvidias drivrutin är ju lite tyngre på CPU än AMDs är.
På konsol gissar jag oavsett att det är rätt mycket bättre optimerat än på en windows PC.

Jag tog swec RT prestanda chart I 1080p
https://www.sweclockers.com/test/36668-msi-geforce-rtx-4060-v...
Tog Chernobylite då den hade bäst prestanda, där finns 2060 som är enligt Google ca 17% långsammare än 5700 xt. Sen enkel multiplikation

I Cyberpunk får man max 19 fps med 2060 så där får man 22 fps typ med 5700 xt
Sen är de absolut mer optimerat mot konsol då de behöver optimeringar mer än pc då hårdvaran börjar bli till åren, samt det finns mycket pengar att hämta där.

Sen måste väl rt/pt vara optimalt för öppna landskap med stora reflektioner i vattnet där du kan se stjärnfall eller reflektioner i rymddräktens visir.
För när annars skall man använda det?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Konsoller kan nog driva RT om spelen är optimerade för just det från grunden.

Yup, har haft ett PS5 ett par år och kan nog garantera att det driver RT bättre i spel (finns ju hyfsat många RT spel till PS5 ändå) än vad dator för motsvarande pris gör. Så skumt argument liksom. Finns ju hur mycket tester som helst av det hela.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag tog swec RT prestanda chart I 1080p
https://www.sweclockers.com/test/36668-msi-geforce-rtx-4060-v...
Tog Chernobylite då den hade bäst prestanda, där finns 2060 som är enligt Google ca 17% långsammare än 5700 xt. Sen enkel multiplikation

I Cyberpunk får man max 19 fps med 2060 så där får man 22 fps typ med 5700 xt
Sen är de absolut mer optimerat mot konsol då de behöver optimeringar mer än pc då hårdvaran börjar bli till åren, samt det finns mycket pengar att hämta där.

Sen måste väl rt/pt vara optimalt för öppna landskap med stora reflektioner i vattnet där du kan se stjärnfall eller reflektioner i rymddräktens visir.
För när annars skall man använda det?

Okej, jag är inte säker vad poängen är med detta men goda nyheten är att med Cyberpunk 2.0 kommer ju RT till konsolerna så vi lär veta om en månad.

I övrigt finns ju RT i ett antal spel på konsol, i begränsade implementeringar. Finns ju gott om jämförelser redan - vill minnas att digital foundry lyckades få ut exakt inställningar för Xbox och jämförde med ett 2060 Super där 2060 Super presterade bättre i RT vilket är föga förvånande.

Jag tycker väl främst att RT gör sig bra i mörka scener med komplicerade ljus och skuggor men kan tänka mig att det gör sig bra i spel som starfield med. Men det du beskriver kan lösas på andra sätt med skulle jag nog tro. Det är väl upp till Bethesda hur det löser det i deras spel. Spel har inte varit skitfula fram tills RT dök upp precis.

Om att konsol skulle "behöva" optimeringar mer än PC- ganska roligt påstående om man tänker lite längre runt det hela.
En hårdvara i ett OS som är helt nerlåst och kontrollerat, där utvecklarna behöver bygga för en arkitektur i tre modeller - PS5, XSX, XSS. Detta skulle alltså behöva mer optimeringsjobb än att stödja spelet på PC där folk kan sitta på allt från första generationens i5 med typ ett 970 upp till en burk med senaste generation allting för 100tkr och detta med någonstans mellan en 1080p60hz skärm till en ultra wide 4k 240hz eller något?

Den ena upplevelsen är nog mer optimerad men vi ska nog inte tro som att konsolsidan är den som behöver optimeras mer.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Okej, jag är inte säker vad poängen är med detta men goda nyheten är att med Cyberpunk 2.0 kommer ju RT till konsolerna så vi lär veta om en månad.

I övrigt finns ju RT i ett antal spel på konsol, i begränsade implementeringar. Finns ju gott om jämförelser redan - vill minnas att digital foundry lyckades få ut exakt inställningar för Xbox och jämförde med ett 2060 Super där 2060 Super presterade bättre i RT vilket är föga förvånande.

Jag tycker väl främst att RT gör sig bra i mörka scener med komplicerade ljus och skuggor men kan tänka mig att det gör sig bra i spel som starfield med. Men det du beskriver kan lösas på andra sätt med skulle jag nog tro. Det är väl upp till Bethesda hur det löser det i deras spel. Spel har inte varit skitfula fram tills RT dök upp precis.

Om att konsol skulle "behöva" optimeringar mer än PC- ganska roligt påstående om man tänker lite längre runt det hela.
En hårdvara i ett OS som är helt nerlåst och kontrollerat, där utvecklarna behöver bygga för en arkitektur i tre modeller - PS5, XSX, XSS. Detta skulle alltså behöva mer optimeringsjobb än att stödja spelet på PC där folk kan sitta på allt från första generationens i5 med typ ett 970 upp till en burk med senaste generation allting för 100tkr och detta med någonstans mellan en 1080p60hz skärm till en ultra wide 4k 240hz eller något?

Den ena upplevelsen är nog mer optimerad men vi ska nog inte tro som att konsolsidan är den som behöver optimeras mer.

De är ju nästan samma hårdvara i xbox/ps5. Väldigt få variationer mellan användare.
Man vet ramverket, därför är det enklare att skapa.

Vad jag menade optimeras är, typ xbox S kan knappt köra nuvarande spel pga dåligt optimerade spel pga ram etc tar slut.
Detta problem finns inte på pc då man bara skriver upp min requirement

Men man kan ju inte be folk byta xbox S till X pga att man inte kan få spelet optimerat.

Edit.
Konsoler håller tillbaka utvecklingen
Konsoler gör att spel inte blir de nya crysis, alltså något grafiskt att eftersträva

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av sasfoxi:

Har inte skrivit att det är busenkelt, däremot när en moddare kan göra det på en kort tid så kan ju säkert spelutvecklarna göra det på ännu kortare tid. Dlss är ingen struntsak, inte hänsynsfullt av spelutvecklarna till Jedi Survivor att strunta i många spelare som köpt spelet och måste köpa mod för att få dlss istället för att få det av spelutvecklarna.

Nu hängde du upp dig på exakt samma fel igen och ignorerade komplett min poäng. Det kvittar totalt hur enkelt eller hur icke-struntsak som DLSS är, det är bara en av miljoner med andra saker som de också inte gör men det innebär inte nödvändigtvis att de t ligger en konspiration från AMD bakom det hela, plus det faktum att vi nu dessutom har fått konfirmation om att så inte är fallet så är det ju än mer långsökt att dra i den teorin.

Sen är säkert denna moddaren ganska kunnig inom området, som anekdot kan jag nämna att jag själv har modifierat tonvis med mjukvara skriven av andra just av anledningen att ordinarie team påstod att det var svårt eller omöjligt att lösa en viss sak och då hyrdes jag in som extern konsult och visade att det var både möjligt och enkelt. Eller bara titta på hur BioWare var oförmögna att implementera vissa saker i remastern av MassEffect för att de bla tappat bort all källkod till en dlc men där en moddare fixade tillbaka det, tror inte det var AMD som stoppade BioWare där heller.

Dvs det kvittat hur enkelt det är eller hur pass snabbt någon annan kan göra det, finns många olika anledningar till varför saker inte görs trotts att de kan ses som självklara av t.ex dig.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

De är ju nästan samma hårdvara i xbox/ps5. Väldigt få variationer mellan användare.
Man vet ramverket, därför är det enklare att skapa.

Vad jag menade optimeras är, typ xbox S kan knappt köra nuvarande spel pga dåligt optimerade spel pga ram etc tar slut.
Detta problem finns inte på pc då man bara skriver upp min requirement

Men man kan ju inte be folk byta xbox S till X pga att man inte kan få spelet optimerat.

Edit.
Konsoler håller tillbaka utvecklingen
Konsoler gör att spel inte blir de nya crysis, alltså något grafiskt att eftersträva

Om spel inte blir nya crysis pga att konsoler håller dem tillbaka - hur förklarar det till exempel Cyberpunk som har ögongodis nog att det vid lansering inte kunde drivas bra maxat i native på någon konsument-GPU?
Nvidia lägger ju inte möda på DLSS för konsolernas skulle, utan för att spel kräver mer än de flesta nivåer av deras hårdvara kan leverera redan nu.

Dock skulle jag säga så här- att inga "nya crysis" kommer här förmodligen mer att göra med utstressade lanseringar. Det är ju rätt standard att stora titlar släpps ofärdiga nu. När crysis kom var det en helt annan era. Nu är Crytek en skugga av vad de var. Icke desto mindre har det funnits en del jävligt snygga spel längs vägen, God of War 2018 var så långt före allt annat rent grafiskt att det var fånigt, till exempel. Skillnaden är helt enkelt att du har andra studios som sätter kreativa visionen före snabba cash.

Håll ögonen på stat citizen, sägs ju att de snott en hel del kompetens från crytek och de verkar ju inte ha bråttom om man säger så.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Eller bara titta på hur BioWare var oförmögna att implementera vissa saker i remastern av MassEffect för att de bla tappat bort all källkod till en dlc men där en moddare fixade tillbaka det,

A.k.a. ”Hunden åt upp mitt skolarbete”.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Keneay:

Får man vara gnällig och fråga varför detta är en nyhet när spelet inte släpps förrän om en vecka?

Klick, annonser = KA-CHING! $$$

Skrivet av Novdid:

En artikel som är under SweCs värdighet ger uppenbarligen en tråd som är under communityts värdighet.

Vem kunde ana det? :/

SweC såg det inte komma 😔

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]