Iphone 15 presenteras den 12 september

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

tur den nya får bättre processor. iphone 14 är så sjukt slö

Tycker du? Jag har visserligen en 14 Pro men jag tycker den känns rätt så snabb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

iPhone 15 är första iPhone som jag skulle vilja ha. Mycket positiva saker är ryktas det om.
Usb C, mindre kanter, dynamic Island på alla, bättre kameror, bättre batteri (15% har det pratas om). Sedan blir telefonen förhoppningsvis mer upplåst om Apple blir av med sitt appstore monopol.
Så iPhone 15 lär bli riktigt bra!

Om jag ska komma på något negativt så är det att allt blir dyrare, iPhone lär bli detsamma. Snålt om ryktet stämmer med bara usb 2.0 på en telefon för över 10 000kr och bara 20w laddning som det ryktas om. Pro versionerna kommer få usb 3.x plus snabbare laddning.

Vad många verkar glömma, till alla våras förtret, är att Samsung inte heller stödjer hastigheter snabbare än 2.0. Sist minns jag att S22 var 2.0.

Permalänk
Medlem

USB-C annars går jag över till den andra sidan

Visa signatur

[Antec P180B][Gigabyte GA-P35-DS3][Corsair VX550W][Intel 2500k][8GB OCz Vengeance][620GB Seagate Raid][1*DVD-RW][Gigabyte Geforce GTX 770]

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Kommer inte ihåg hur det var med 4S, men 4:an släpptes i Juni, det vet jag

Så minns jag det också. iPhone 4 trailern spamades hårt under det sommarlovet hehe. 4S eventet var definitivt på hösten. Det var ju extra speciellt med tanke på att Steve Jobs inte höll i presentationen. Det ännu mer tragiska var att han gick bort bara nån dag innan.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Det blir nog en standard iPhone 15 för mig. Enligt ryktena verkar Pro bli liiite för dyr.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Hoppas vanliga Iphone får stöd för ProRes och RAW.

Permalänk
Medlem

iPhone 15 Ultra

Permalänk

Jag är intresserad utav att veta om Iphone har samma inställning som Apple TV
Det som heter Light Sensitivity
Det är för att jag är synsvag och har problem med starkt ljus.
Idag kör jag S22u kommer byta till ny. Har abonnemang som gör att jag kan byta efter ett år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Jag är intresserad utav att veta om Iphone har samma inställning som Apple TV
Det som heter Light Sensitivity
Det är för att jag är synsvag och har problem med starkt ljus.
Idag kör jag S22u kommer byta till ny. Har abonnemang som gör att jag kan byta efter ett år.

kan du inte bara dra ner ljusstyrkan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banka:

Vad många verkar glömma, till alla våras förtret, är att Samsung inte heller stödjer hastigheter snabbare än 2.0. Sist minns jag att S22 var 2.0.

Jag har ingen aning vad min Galaxy S21 kör för USB-protokoll, men jag kopplade nyss in en USB-C-sticka och kopierade en fil på drygt 3 Gbyte till telefonen, den snittade på 110Mbyte/s i skrivhastighet. Vet inte om det är stickan, telefonen eller porten som satte den gränsen, men det är väsentligt snabbare än vanliga USB2-hastigheter åtminstone. Påminner om Imac som väl hade en sd-kort-läsare som var USB2, typ, men ändå kunde nå ca 100Mbyte/s.

Hur som helst, jag vet inte hur mycket krångligare eller dyrare USB3 är, men det har ju varit standard på datorer sedan 2011 (och fanns på många redan 2010) och när man för över, tja, 100GByte foton och filmer behöver man all hastighet man kan få. För att inte tala om ifall man har bortemot 1TB foto och film.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Skrivet av Lafsen:

kan du inte bara dra ner ljusstyrkan?

Fungerar inte riktigt så med ögonen.
Svårt att förklara på rak arm. Är en kombination med ljusets kelvin skala ihop med mängd ljus som exponeras mot ögonen. Själva näthinnan är skadad.
Att dra ner ljusets styrka hjälper enbart till en viss del. Det behövs extra hjälpmedel som sådan som ljuskänslighet.

Permalänk
Skrivet av Banka:

Vad många verkar glömma, till alla våras förtret, är att Samsung inte heller stödjer hastigheter snabbare än 2.0. Sist minns jag att S22 var 2.0.

Nej S22 har USB 3.2 Gen 1
https://www.samsung.com/se/smartphones/galaxy-s22/specs/

Men det finns många budgetmobiler som fortfarande har usb 2.0. Nu kan det vara så att de i standardmodellen av iPhone behåller den gamla cpun och det är mycket jobb att bygga om till usb 3.x. Det jag syftade på om de la till usb 2.x på en 10 000kr mobil mer bara för att göra skillnaden mellan pro och standard större.

Usb 2,0 är självklart något de flesta överlever med på deras mobil, men det är ändå ett minus på en mobil som annars verkar vara riktigt grym.

Permalänk
Medlem

Gött, äntligen dags att byta till Iphone igen!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk

Iphone 15... de har hållit på länge nu. Men varför hoppade de över Iphone 9? Iphone X är 10, ganska lätt att räkna ut, men Iphone XS och XR är/var ju inte Iphone 9, skulle varit IX om de ville ha romerska siffror, så vart tog den vägen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av D34D_L33T:

Iphone 15... de har hållit på länge nu. Men varför hoppade de över Iphone 9? Iphone X är 10, ganska lätt att räkna ut, men Iphone XS och XR är/var ju inte Iphone 9, skulle varit IX om de ville ha romerska siffror, så vart tog den vägen?

De hoppade över den då det var jubileumsår och släppte istället den extra exklusiva 10;an.

Permalänk
Medlem

Kom igen, ge oss en Mini med adaptiv uppdateringsfrekvens och jag lovar att jag hoppar mitt 13 år långa stride hos Android som jag börjat tröttna ganska hårt på...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Nice, det är daga att byta 13 pro max till 15 pro max. 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Jag är intresserad utav att veta om Iphone har samma inställning som Apple TV
Det som heter Light Sensitivity
Det är för att jag är synsvag och har problem med starkt ljus.
Idag kör jag S22u kommer byta till ny. Har abonnemang som gör att jag kan byta efter ett år.

Prova Nightshift i iPhone, då blir skärmen gulare och snällare mot ögonen.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

De hoppade över den då det var jubileumsår och släppte istället den extra exklusiva 10;an.

Aha, det förklarar saken varför de släppte 8 och X samma år.

Permalänk
99:e percentilen

en touchknapp på sidan som ersätter ljudreglaget på tidigare enheten

Låter som en klar nedgradering. Ändrar ofta volymen när telefonen ligger i fickan; hur ska det gå till med touch?

[hr/] ej längre meningsfull efter redigering av moderator
Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Kom igen, ge oss en Mini

Mini är nog död för lång tid framåt, de sålde alldeles för dåligt.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Musikälskare

Spännande, men jag hoppar denna versionen och köper nästa

Sitter på en 13 Pro idag och har inget direkt att klaga på

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Blir väl till att byta ut 14 Pro Max mot antingen 15 Pro Max eller en Galaxy Fold 5, måste bara bestämma mig ifall jag är beredd att köra Android med begränsningarna som kommer med det för mig för att få en surfplatta som får plats i fickan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Mini är nog död för lång tid framåt, de sålde alldeles för dåligt.

Ja, det är tyvärr så.

Känns rätt sjukt att det enda alternativet är Asus Zenphones för oss som föredrar lite mindre telefoner (även om även Xperias 5-serie är relativt nätt i handen)
___________

Någon som har koll på när SE får en uppdatering? Denna eller nästa generation "om man skulle följa praxis"

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Ja, det är tyvärr så.

Känns rätt sjukt att det enda alternativet är Asus Zenphones för oss som föredrar lite mindre telefoner (även om även Xperias 5-serie är relativt nätt i handen)
___________

Någon som har koll på när SE får en uppdatering? Denna eller nästa generation "om man skulle följa praxis"

Nästa SE lär väl bli en XR/11 med ny CPU då det paketet hade varit rätt billigt. Hade varit kul om de gjorde en SE med 5,8" skärm som fanns på X, den storleken var riktigt skön.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Jag ska efter 13 år med Android "äntligen" gå över till Iphone, har siktet inställt på en Pro eller Pro Max. Det är bara för att jag får en schysst deal via jobbet som jag kan uppgradera då priserna förmodligen blir hutlösa.

Idag har jag en S22u som i mångt och mycket funkar bra, men jag har urusel batteritid. Telefonen är inte ens speciellt gammal, så ev. blir det att sälja den för att finansiera en del av Iphonen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

en touchknapp på sidan som ersätter ljudreglaget på tidigare enheten

Låter som en klar nedgradering. Ändrar ofta volymen när telefonen ligger i fickan; hur ska det gå till med touch?

Som jag har förstått det så är det mutereglaget som skall ersättas, inte volymknapparna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

iPhone 15 är första iPhone som jag skulle vilja ha. Mycket positiva saker är ryktas det om.
Usb C, mindre kanter, dynamic Island på alla, bättre kameror, bättre batteri (15% har det pratas om). Sedan blir telefonen förhoppningsvis mer upplåst om Apple blir av med sitt appstore monopol.
Så iPhone 15 lär bli riktigt bra!

Om jag ska komma på något negativt så är det att allt blir dyrare, iPhone lär bli detsamma. Snålt om ryktet stämmer med bara usb 2.0 på en telefon för över 10 000kr och bara 20w laddning som det ryktas om. Pro versionerna kommer få usb 3.x plus snabbare laddning.

Detta med USB2 eller USB3 stöts om och om igen.

Finns problem med hur USB3 protokollet och porten fungerar som gör den direkt olämplig i enheter som telefoner.
Ursprungligen drog chippet väldigt mycket ström - säkert inte bättre i dag heller, problemet är inte kretsen i sig själv utan hur signaleringen funkar i USB3.
Sen är frekvenserna usb3 jobbar på ett problem då dom stör ut 2.4 ghz - wifi, mobilnät och bluetooth, när det används.

Samsung hade en telefon med usb-3 port (den där äldre usb3-micro-a), men där stängdes usb3 av efter 30 minuter.
Helt menlöst..

Dessa problem är inte hittepå, Intel gjorde själv utredningar och det finns whitepapers på detta men jag orkar inte leta reda på dessa, men du kan nog hitta om du är nyfiken.

Permalänk
Medlem

Spännande som alltid när det kommer nytt !

Men ja trots priser eller dyligt så kommer det bli en ny iphone här, dock gillar jag inte storlekarna för en "mini" kommer ju inte komma tyvärr. Men ja pest eller kolera, en Iphone blir det iallafall

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

Alltid kul att se vad för nytt som vankas men med tanke på hur få nyheter de i regel är för varje ny generation samt att kronan är så jävla urstark känns det tveksamt om det blir en ny lur. Väntar ju fortfarande på att det ska kännas rimligt att uppgradera cpu/mobo/ram. Fyra år and counting :/

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2