Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem

The Killer (1989)

Vacker, välgjord och fantastiskt hård action från Hong Kong. Kan inte bli annat än 5/5 i betyg

Visa signatur

Serenity now

Permalänk
Medlem

Indiana Jones and the Dial of Destiny (2023)

Ganska meh. Ger den 5/10p.

I fallande ordning från bäst till sist:
1. Tredje filmen
2. Första filmen
3. Andra filmen
4. Denna

Har inte sett fjärde filmen då alla säger att den är så kass ;p

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Indiana Jones and the Dial of Destiny (2023)

Ganska meh. Ger den 5/10p.

I fallande ordning från bäst till sist:
1. Tredje filmen
2. Första filmen
3. Andra filmen
4. Denna

Har inte sett fjärde filmen då alla säger att den är så kass ;p

Fjärde var ju inte dålig. Men det är ju alltid svårt följa upp en originaltrilogi när publiken vuxit upp och dessutom har förväntningar. Går inte hörs hur många uppföljare som helst och få storyn kännas ny.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag såg "The Menu" nyligen och gick inte med låga förväntningar om att det skulle vara lite skräckfilm men det var mer en thriller med riktigt bra humor i. I alla fall min sorts humor. Har ni varit nyfikna och har lite öppet sinne så är den ett måste.
Både jag och sambon skrattade åt den då det gick så hårt till överdrift.

Kan varmt rekommendera den.
Den får nog faktiskt 7/10 Beef Wellington.

Permalänk
Medlem

Oppenheimer 9.5/10

Lång, men en av de bästa "biopics." Snyggt gjord. Kanske Nolan's bästa film efter The Dark Knight eller Interstellar. Gillar man inte mycket "prat" så gillar man nog inte filmen heller, tyvärr.

Permalänk
Medlem

Då har man sett Indiana Jones and the dial of destiny, helt okej film för att vara en Indy!
Ger den 8/10.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Avstängd

The Boogeyman. Inget vidare, den här glömmer man snabbt. Tummen ner
The Last Voyage of Demeter. Något bättre, även om greven är för djurisk

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Skrivet av RossoRed:

Jag såg "The Menu" nyligen och gick inte med låga förväntningar om att det skulle vara lite skräckfilm men det var mer en thriller med riktigt bra humor i. I alla fall min sorts humor. Har ni varit nyfikna och har lite öppet sinne så är den ett måste.
Både jag och sambon skrattade åt den då det gick så hårt till överdrift.

Kan varmt rekommendera den.
Den får nog faktiskt 7/10 Beef Wellington.

Jag tyckte att den var så himla bra. Hade bara sett en kort teaser innan. Gillar Ray Fiennes överlag, så jag såg filmen mycket på grund av honom. Blev inte besviken. Tyckte även att resten av skådespelarna gjorde ett utmärkt jobb.

Av mig får den nog 9/10. Mycket minnesvärd och oväntat bra film.

Permalänk
Medlem

Blegade igår på Irréversible från 2002.
Handlar om en kvinna som blir våldtagen och hennes killes jakt på hämnd.
Det som är ovanligt med den är att den utspelar sig baklänges, så den börjar med att man får se killen slå ihjäl våldtäktsmannen, och sen backar filmen så man förstår allt mer vad som hänt.
Rätt bra rulle med en del obehagliga scener.
6/10

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Sliver (1993)

Erotisk thriller med Sharon Stone! Filmen är inte så bra egentligen och innehåller lite konstiga logiska luckor men den har den där filmmagin som drar in mig. Den känns som en guilty pleasure. Inte en film man kanske säger är en favorit men man kollar på i smyg

Låten i filmen är så bra och hjälper att skapa stämningen som suger in en.

Permalänk
Medlem

Heart Of Stone
6/10 (Netflix)

Kändes som en mix av James Bond och Mission Impossible och väl en "run of the mill" action-film som inte lyckas engagera eller skapa något band till karaktärerna. Det är ganska illa när man känner exakt noll intresse för huvudrollsinnehavaren. Möjligtvis är det Gal Gadots fel, att ha en "snygg yta" men som saknar "djup" har en tendens att skapa intetsägande karaktärer.

Flertalet gånger under filmen var det intressantare att kolla på telefonen samtidigt, men har man inget bättre för sig och vill se lite action med snygg yta funkar den. Den får 1 poäng över medel just för att den hade den budget den hade, dvs det mesta är snyggt och välgjort. Antagligen ett försök till att bli en franchise, men tror den fallerar och dör ut med denna film.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Barbie
5.5/10

Stundtals löjlig, men tyvärr inte ihållande till den nivå filmer där Will Ferrell är med som gör att det löjliga funkar. Att budskapen slängs in lite random och i korta sekvenser gör att inte den aspekten fungerar heller då det saknar all form av tyngd och "impact".

Margot Robbie gör sin roll rätt bra dock, om det är något positivt man kan ta med sig från filmen...

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Cinema Paradiso på SVT Play. 8/10 Rekommenderar!

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Indiana Jones and the Dial of Destiny - 2023
Har personligen aldrig varit ett jättestort fan av Indiana Jones, såg dom aldrig riktigt som barn utan istället som vuxen o utan nostalgikänslorna som alla andra har så är dom tyvärr inte speciellt bra. Nu eftersom det här är en modern uppföljare till en film som för många just är en überklassiker så hade jag inte jättestora förhoppningar (moderna uppföljare tenderar ju att vara ganska usla) samtidigt som jag ändå var nyfiken o ville ha nåt att kolla på så fick det bli den här.
O ja det hamnade väl därimellan nånstans, inte bra men inte jättedålig ändå. Det var väl egentligen mest "content", alltså grejer som hände bara för spektaklets o nostalgins skull där logik o fysik brister rejält. Det som nog störde mig mest var Mads Mikkelsens karaktär som i början av filmen fick ett metallrör i huvet i runt 100 blås, men som senare kom tillbaks som badguyn utan att varken vara död, ha krossat huvud, intryckt ansikte, hjärnskada eller ens ett litet fjuttigt ärr i ansiktet, vilket sätter nivån för hela filmen ganska bra; vadsomhelst kan hända utan att det spelar nån roll, utan det ska bara hända saker för att det ska hända saker. För min del blir det ingen spänning alls då, utan bara content.
Men det var ju ändå fin att se på, är ju filmad med Arri Alexa LF vilket alltid är sexigt som fan, o CGn är till större del bra även om den som alltid är over the top i såna här filmer.

5.5 slappa piskor av 10 möjliga.

Permalänk
Medlem

Indiana Jones and the Dial of Destiny
6.5/10

Första halvan får en 6:a och andra halvan en 7:a, så betyget hamnar i mitten av de två.
Egentligen helt omöjligt att leva upp till "namnet" så här långt senare då man endast var en parvel när första filmerna kom och vad det medförde. Utbudet var skralare och dessa filmer stod ut långt mer än vad de gör idag.

Men det positiva är att Harrison Ford levererar och Indy-känslan infinner sig och jag gillar verkligen att action-sekvenserna var väldigt 80-tals aktiga och inte bara "cgi big explosions".

Det negativa var väl att det var lite mindre "äventyrskänsla", vilket jag hade hoppats på, mer likt de två första. Men det kanske vore för mycket att begära av en ganska gammal Harrison ^^

Men sett till första halvan av filmen, med Ai och deepfake så... behöver vi verkligen skådisar längre? Det räcker ju egentligen med att de "säljer" sina ansikten till ett projekt så kan regissören själv välja vilken ålder på skådisen han vill ha.

Edit:
En annan positiv sak är att "the bad guys" alltid dyker upp på samma tidpunkter som de gjorde på 80-talet, tajmingen är helt fenomenal ^^

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Mystic river - Äldre thriller/drama regisserad av clintan. Massor av bra skådisar och bra story. 8/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Indiana Jones and the Dial of Destiny
6.5/10

Första halvan får en 6:a och andra halvan en 7:a, så betyget hamnar i mitten av de två.
Egentligen helt omöjligt att leva upp till "namnet" så här långt senare då man endast var en parvel när första filmerna kom och vad det medförde. Utbudet var skralare och dessa filmer stod ut långt mer än vad de gör idag.

Men det positiva är att Harrison Ford levererar och Indy-känslan infinner sig och jag gillar verkligen att action-sekvenserna var väldigt 80-tals aktiga och inte bara "cgi big explosions".

Det negativa var väl att det var lite mindre "äventyrskänsla", vilket jag hade hoppats på, mer likt de två första. Men det kanske vore för mycket att begära av en ganska gammal Harrison ^^

Men sett till första halvan av filmen, med Ai och deepfake så... behöver vi verkligen skådisar längre? Det räcker ju egentligen med att de "säljer" sina ansikten till ett projekt så kan regissören själv välja vilken ålder på skådisen han vill ha.

Edit:
En annan positiv sak är att "the bad guys" alltid dyker upp på samma tidpunkter som de gjorde på 80-talet, tajmingen är helt fenomenal ^^

Om något så bevisar väl CGI-scenerna att vi fortfarande behöver skådisar, tänker jag? 😁

Visa signatur

---

Permalänk
Snusfri

Klassikern Jurassic Park (1993), nog inte sett den sedans den gick på bio.
CGI'n håller faktiskt hyffsat mått än idag.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag såg Double Impact med Jean Claude van Damme x2. Den var.. underhållande ;P Typisk 90-tals karate-action! =P

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Klassikern Jurassic Park (1993), nog inte sett den sedans den gick på bio.
CGI'n håller faktiskt hyffsat mått än idag.

Jäpp imponerande vad de fixade för 30 år sen!
Den åldern shockar mig måste jag erkänna!
Å andra sidan är det ju relativt mycket "practical effects" också i filmen. (åtminstone jämfört med ännu modernare filmer)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Klassikern Jurassic Park (1993), nog inte sett den sedans den gick på bio.
CGI'n håller faktiskt hyffsat mått än idag.

Skrivet av Roger W:

Jäpp imponerande vad de fixade för 30 år sen!
Den åldern shockar mig måste jag erkänna!
Å andra sidan är det ju relativt mycket "practical effects" också i filmen. (åtminstone jämfört med ännu modernare filmer)

Håller med. Välgjord för att vara så pass "gammal" redan.
Mitt popcorn flög över hela biosalongen (satt i mitten mitten av alla rader) när velociraptorn hoppade upp mot luckan!

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Fire in the Sky (1993). 7/10

"Verklighetsbaserad". En grupp skogsarbetare ser ett UFO. En av dem försvinner i 5 dagar medan resten av gruppen misstänks för mord. Underhållande, även fast man inte tror på UFO-galningar.

Permalänk
Medlem

"Canceled" verkligen inte en läskig skräckis i huvudtaget. För avslöjande o dålig puls överlag.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Om något så bevisar väl CGI-scenerna att vi fortfarande behöver skådisar, tänker jag? 😁

Just i denna film är jag väl böjd att hålla med ^^ Men ge det lite tid att mogna, utvecklas och implementeras ännu bättre. Det går ruskigt snabbt framåt och om jag inte missminner har väl vissa studios redan försökt (eller har) köpa rättigheter till ansikten?

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

The Adam Project (2022), 7/10
https://www.imdb.com/title/tt2463208/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_8_...

En man reser från framtiden, kraschlandar i år 2022 och möter sig själv som 12-åring. Han är där för att försöka återställa tidslinjen från en dyster framtid. Visas på Netflix.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Talk to me - Ny variant av Ouija-board eller anden i flaskan skräckis. Faktiskt riktigt bra. 8/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Avstängd

Samma film som ovan... talk to me
Yup, bättre än The Last Voyage of Demeter och boogeyman. Tummen upp

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

Close Encounters of the Third Kind.

Jag såg den länge sedan. Kanske i slutet av 80-talet. Jag hade såklart glömt mycket av den så jag tyckte det var dags igen.
Absolut en av det bästa filmer jag sett. Spännande från start till slut.

10/10

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce RTX 3050 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W

Permalänk
Medlem

Tripping The Rift: The Movie

Kan inte ge något betyg på denna då det är alldeles för färgat av nostalgi och kärt återseende Visste inte ens om att de hade gjort en film! Rekommenderar starkt att se serien innan dock, inte för story eller något sådant, men för att "komma in i deras humor". Detta är animerat för vuxna och driver/parodi på en mängd olika filmer, även om Star Wars är det primära med lite hint av Star Trek. Just i denna film figurerar Terminator ganska starkt också ^^

Lyckades hitta detta via nån arkiv sida (så jag antar att det är legit?) där även alla tre säsonger finns i 1080p kvalité \m/

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Marcel the Shell with Shoes On

Feel good så att det bara sjunger om det. Lagom lång på 1h30min, skulle kanske t.o.m. kunnat vara ett par minuter kortare.

Väldigt mysig och fin.

Stark 7/10

Visa signatur

---