Microsoft och Apple vill att Bing och Imessage undantas från EU-regler

Permalänk
Melding Plague

Microsoft och Apple vill att Bing och Imessage undantas från EU-regler

Enligt Financial Times ber Microsoft och Apple att EU att inte ska inkludera specifika tjänster under reglerna för så kallade grindvakter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Var förvånad över att Microsoft brydde sig så mycket över detta

Permalänk
Medlem

Jag skickar inte längre meddelanden till mina barn för att de har inte iMessage. De gröna pratbubblorna skär verkligen i ögonen.

Permalänk
Hedersmedlem

Microsoft önskar undestryka att deras söktjänst Bing inte är en viktig del av nätet.
Internetmedborgarna håller med

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Undvika gröna bubblor? Vafan är fel på amerikaner.....

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Jag skickar inte längre meddelanden till mina barn för att de har inte iMessage. De gröna pratbubblorna skär verkligen i ögonen.

Bara? Själv har jag slutat ge mina mat tills dom skaffat iphone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Microsoft önskar undestryka att deras söktjänst Bing inte är en viktig del av nätet.
Internetmedborgarna håller med

Dom menar nog i EU specifikt, verkar som bing ligger lite högre vad gäller marknadsandel i USA.

Och nu är jag förvisso en medborgare i Sverige och inte på internet, men jag använder bing och precis som google så funkar den mycket bättre när den samlat på sig en del information om dig. Har inte använt google på något år nu och får skitdåliga reultat om jag gör samma sökning där.

Varför internetmedborgarna vill att enbart en aktör ska få ha monopol är underligt, snackar vi operativsystem brukar det vara tvärtom helt plötsligt

Permalänk
Medlem

Gröna bubblor? Jag förstår ingenting. Kan någon förtydliga?

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD Ryzen 5 7600X +
Noctua NH-D15S | Corsair 32GB | Corsair RM750X V2 | ASUS RTX 4070 Ti | ASUS Rog Strix B550-E Gaming | Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

Jag känner att en förklaring av vad listan på grindvakter skall innehålla behövs. Skulle det kunna omfatta spelkonsoler? TV-operativsystem? Smarta hem-system som larm etc (verisure borde verkligen avkrävas detta).

Måste vi översätta allt? Gatekeepers känns betydligt mer logiskt, hittills har vi bara använt ordet grindvakt i sverige för faktiska grindvakter. Kan vi i alla fall använda ett annat ord än grindvakt. Marknadsspärrar? Inlåsningssystem? Utlåsningssystem? Anti konkurrenssystem? Proprietära slutna system?´

Apples marknadsinlåsning brukar ju kallas walled gardens på engelska. Inhägnade marknadsplatser?

Jag vill ju dock ha det, hoppas det finns en chans för konsumenten att låsa ut tredje-part från iMessage exempelvis. Jag får nog med spam via vanliga sms, det kommer bli olidligt med tredjepartsaccess.

App-store är ju dock redan fyllt med scam-ware då där har ju Apple totalt misslyckats med sin walled garden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trazer:

Gröna bubblor? Jag förstår ingenting. Kan någon förtydliga?

Apple visar i sin sms-funktion skillnad på meddelanden från personer som använder iphone och de som inte gör det genom färgen på meddelandet.

Detta har gett upphov till en del memes om bland annat den sociala statusen och lämpligheten som möjlig romantisk partner på människor utifrån färgen på inkommande sms.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av The-Architect:

Dom menar nog i EU specifikt, verkar som bing ligger lite högre vad gäller marknadsandel i USA.

Och nu är jag förvisso en medborgare i Sverige och inte på internet, men jag använder bing och precis som google så funkar den mycket bättre när den samlat på sig en del information om dig. Har inte använt google på något år nu och får skitdåliga reultat om jag gör samma sökning där.

Varför internetmedborgarna vill att enbart en aktör ska få ha monopol är underligt, snackar vi operativsystem brukar det vara tvärtom helt plötsligt

Jag har inget emot att folk använder bing ;).
Men ja - tjänsten är väl allmänt ganska lite använd bland folk - och inte så uppskattad verkar det som.
Det var väl mest en anspelning på det. Att få generellt använder bings sökmotor.

Själv har jag fått riktigt dåliga malware-sökresultat efter ominstallationer några gånger när jag använt just bing. Alltså mer än vid ett tillfälle.
Det har bränt förtroendebroarna ordentligt.
Alltså när man ska installera all mjukvara igen så föreslår bing dåliga alternativa siter för nedladdning av skräp iställetför rätt nedladdningssite. Har sett att fler stött på precis det här också.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag har inget emot att folk använder bing ;).
Men ja - tjänsten är väl allmänt ganska lite använd bland folk - och inte så uppskattad verkar det som.

Själv har jag fått riktigt dåliga malware-sökresultat efter ominstallationer några gånger när jag använt just bing. Alltså mer än vid ett tillfälle.
Det har bränt förtroendebroarna ordentligt.
Alltså när man ska installera all mjukvara igen så föreslår bing dåliga alternativa siter för nedladdning av skräp iställetför rätt nedladdningssite. Har sett att fler stött på precis det här också.

Jaha, ja så kanske det kan vara. Jag föredrar att sökmotorer levererar resultat, inte kurerar vad de anser jag ska få se, men alla har vi väl olika syn på vad som bränner förtroendebroar.

Jag har inte upplevt något liknande som dig, så jag kanske ändrar mig efter att ha fått samma problem, den som lever får se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trazer:

Gröna bubblor? Jag förstår ingenting. Kan någon förtydliga?

Iphone skickar sms över imessage om telefonen har internet. Imessage chattbubblorna är blåa.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trazer:

Gröna bubblor? Jag förstår ingenting. Kan någon förtydliga?

Skrivet av The-Architect:

Apple visar i sin sms-funktion skillnad på meddelanden från personer som använder iphone och de som inte gör det genom färgen på meddelandet.

Detta har gett upphov till en del memes om bland annat den sociala statusen och lämpligheten som möjlig romantisk partner på människor utifrån färgen på inkommande sms.

Den mer tekniska förklaringen är alltså att iMessage går via datatrafik och har ingenting med riktiga SMS/MMS att göra. SMS visas som gröna medans iMessages visas som blå. För användaren så är båda metoderna integrerade i samma applikation och konversation. Man kan se det som ett WhatsApp-alternativ sömlöst integrerat i meddelandeapplikationen. Det går alldeles utmärkt att skicka "gröna" SMS mellan två iPhones.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Apple visar i sin sms-funktion skillnad på meddelanden från personer som använder iphone och de som inte gör det genom färgen på meddelandet.

Detta har gett upphov till en del memes om bland annat den sociala statusen och lämpligheten som möjlig romantisk partner på människor utifrån färgen på inkommande sms.

Och för att förtydliga, det är när man använder imessage som meddelandena blir blåa, har man en iphone och stänger av tjänsten blir de gröna - som alla andra meddelanden som går över sms.

Permalänk
Avstängd

"Dit amerikanska trenden att skaffa Iphone för att undvika gröna pratbubblor inte spridit sig"

Va? Är det en trend?

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem

iMessage är grymt bra när man vill skicka eller ta emot bilder, de blir inte sönderkomprimerade likt whatsapp, messenger, mms etc.

Permalänk
Sötast

Detta både glädjer mig och oroar mig.

Om meddelandetjänster hade tvingats från början att använda standardprotokoll för sin trafik (ungefär som http https) för meddelandetrafik så hade vem som helst kunnat utveckla konkurrerande tjänster för samma användarbas.
Folk hade slutat låsas ut från en eller flera tjänster för att t.ex deras kundkrets eller vänkrets vägrar använda en eller annan tjänst.

Detta hade varit en idyll på det gamla internet när det fanns många roliga klienter för liknande tjänster...

På samma gång så håller EU på med annat som t.ex chat control på samma gång vilket verkligen gör det hela surt. Först så tvingar EU stora företag på regler om gatekeeping, de måste öppna sin trafik och tjänster för konkurrenter. Och sedan när alla ligger på ett och samma nät/teknologi så slår EU igång sina krav om chatcontrol och att all trafik skall läsas och BAM.

Alla tjänster över x antal användare blir öppnat med kniv.
Om användarna flyr till en annan tjänst och växer så går EU på den också.
Vi skall gå emot massövervakning helt enkelt.

Min foliehattsteori, fast folie vet jag inte. Känns väl bara mest rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

iMessage är grymt bra när man vill skicka eller ta emot bilder, de blir inte sönderkomprimerade likt whatsapp, messenger, mms etc.

Det är för att du betalar för diskspacet via ditt iCloud. (bortsett från de gratis 5GB)

Permalänk
Musikälskare

Faktiskt bra argument från dom båda

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag trodde man skaffade en iPhone för att ifall om båda har iphone så kan man läsa att det har läst meddelandet och vilken tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Iphone skickar sms över imessage om telefonen har internet. Imessage chattbubblorna är blåa.

Så....Riktiga Apple motsvarar Intel, andra är AMD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Apple visar i sin sms-funktion skillnad på meddelanden från personer som använder iphone och de som inte gör det genom färgen på meddelandet.

Detta har gett upphov till en del memes om bland annat den sociala statusen och lämpligheten som möjlig romantisk partner på människor utifrån färgen på inkommande sms.

Det är dock inte bara färgen på chattbubblorna som skiljer, kvaliteten på bilder och videoklipp osv är alltså 20 år gammal SMS kvalitet på android med modern HD kvalitet på iphone.

Även hur emojis och annat fungerar skiljer helt mellan android och iphone i imessage.

Det hela är mycket enkelt att fixa så att även android användare kan delta på ett likvärdigt sätt, men det vill inte Apple. Dom vill att folk ska tro att Android är dåligt och att barn ska bli mobbade för att dom har fel mobil osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Undvika gröna bubblor? Vafan är fel på amerikaner.....

Undantaget statuskänsliga tonåringar (som reagerar på vad fan som helst, så varför inte färgen på pratbubblor?) så handlar det mest om gruppkonversationer som går som SMS om en deltagare inte har iPhone. Det har en del effekter när folk skickar "tumme upp" på ett specifikt meddelande, att det kommer som ett separat SMS istället för att visas på meddelandet. Där vet jag att en del surnar till.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det är dock inte bara färgen på chattbubblorna som skiljer, kvaliteten på bilder och videoklipp osv är alltså 20 år gammal SMS kvalitet på android med modern HD kvalitet på iphone.

Även hur emojis och annat fungerar skiljer helt mellan android och iphone i imessage.

Det hela är mycket enkelt att fixa så att även android användare kan delta på ett likvärdigt sätt, men det vill inte Apple. Dom vill att folk ska tro att Android är dåligt och att barn ska bli mobbade för att dom har fel mobil osv.

Shit, jag hade ingen aning om att videor och bilder jag och min fru skickar till varandra med våra androidtelefoner har 20 år gammal sms-kvaitet. Bäst jag direkt köper oss varsin iphone!

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Shit, jag hade ingen aning om att videor och bilder jag och min fru skickar till varandra med våra androidtelefoner har 20 år gammal sms-kvaitet. Bäst jag direkt köper oss varsin iphone!

När ni använder imessage, bättre att sluta använda det för att messa varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det är dock inte bara färgen på chattbubblorna som skiljer, kvaliteten på bilder och videoklipp osv är alltså 20 år gammal SMS kvalitet på android med modern HD kvalitet på iphone.

Samma sak bör ju ske på iPhone om mobildata är avstängt. Går det som MMS så blir det oftast skit då operatörerna sällan tillåter högre kvalite.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Samma sak bör ju ske på iPhone om mobildata är avstängt. Går det som MMS så blir det oftast skit då operatörerna sällan tillåter högre kvalite.

Kanske det.

Poängen är att Apple medvetet gör upplevelsen sämre för Android och trots att dom hur enkelt som helst hade kunnat implementera saker så att Android kan delta i imessage konversationer på samma sätt så väljer dom att inte göra det för att dom vill gärna att folk ska tro att Android är dålig kvalitet.

Dom gör upplevelsen medvetet sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meowi:

"Dit amerikanska trenden att skaffa Iphone för att undvika gröna pratbubblor inte spridit sig"

Va? Är det en trend?

Sett många konstiga bilder på folk på dejtingappar som avbryter pga gröna bubblor

Hur fjantigt som helst

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Jaha, ja så kanske det kan vara. Jag föredrar att sökmotorer levererar resultat, inte kurerar vad de anser jag ska få se, men alla har vi väl olika syn på vad som bränner förtroendebroar.

Jag har inte upplevt något liknande som dig, så jag kanske ändrar mig efter att ha fått samma problem, den som lever får se.

Men av alla miljoner möjliga sökträffar så ska den välja ut 3 stycken som visas överst. Kalla det kurera eller leverera, oavsett så är det någon algoritm som prioriterar vad du ska se. En blandning av vad som du vill ha, och vad som gynnar deras egen agenda.