AMD-sponsrade Star Wars Jedi: Survivor får stöd för Nvidia DLSS

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Så vad tycker du vi ska göra?

1. Bara sitta tysta och acceptera att ett stort AAA spel saknar en funktion som många vill ha?
2. Uttrycka missnöje över att en funktion som många vill ha men av någon oförklarig anledning inte finns?

Jag väljer nummer två av följande anledningar;
Spel har släppts med stöd för båda tekniker. Både från större och mindre utvecklare. Om anledningen till varför tekniken inte finns med är pengar så tycker jag det är en dålig anledning. Eftersom de resurser som krävs för att lägga in stödet är mikroskopisk jämfört med de resurser som hela utvecklingen av spelet kräver. Samt att det beviserligen har visats möjligt av en enskild moddare på en väldigt kort tid. Inte bara denna gång.
Det är en teknik som många vill använda. Det är en teknik som finns tillgänglig på väldigt många användares grafikkort.
Det är en teknik som är bättre än konkurrenternas.
Så varför inte bara lägga ned den resursen som krävs för att göra alla glada?
Sen beklagar jag över att jag inte kan låta bli i att dra fram konspirationsteorier när det är bevisat att AMD sponsrade titlar i majoritet saknar stöd för DLSS medans Nvidia sponsrade titlar har stöd för båda tekniker. Varför skiljer det sig åt så mycket? Vad är det egentligen som stoppat dem från att lägga in den andra tekniken? Väljer verkligen AMD sponsrade utvecklare bort den tekniken på grund av pengar? Är det då pengar för själva utvecklingstiden eller andra typer av pengar?
Förlåt men det hela ser i mina ögon väldigt dåligt ut. Visst behöver jag inte spekulera. Men då det ser ut som det gör så väljer jag att göra det. Men det är inte det enda jag gör. Detsamma gäller andra som också saknar stöd för tekniken.

Citera gärna text från min kommentar eller från någon som helst av mina kommentarer där jag påstår att du eller någon annan inte får eller skall uttrycka sitt missnöje. Ren halmgubbe.

Du inte bara får uttrycka ditt missnöje, du och fler borde göra det högt och ljudligt, men det är inte samma sak som att komma med konspirationsteorier om AMD på Sweclockers.com , för det kommer inte att åstadkomma någonting öht. Skriv och klaga till respektive spelföretag, det är de som lagt besluten och de enda som kan åtgärda det (förutom att använda 3:e parts moddar då förstås).

Att många AMD sponsrade spel saknar stöd för DLSS är inte bevis, det är enbart anomalier och som sagt grunden till konspirationsteorier. Som så många redan har skrivit så är det mest troliga att AMD i princip alltid sponsrar spel som släpps primärt till konsoler och spelbolagen prioriterar konsoler och skiter stort i PC och konsoler kör just nu AMD kort och därmed kommer FSR att prioriteras.

Sen finns det en lika stor chans att de stora AAA spelbolagen helt sonika vill få betalt för att stödja respektive bolags teknik, dvs de tog betalt av AMD för att lägga in FSR och nu hoppas de på att få betalt av nVidia för att lägga in DLSS.

Finns många olika anledningar som man kan spekulera i innan man ens landar i att det måste vara en konspiration av AMD, speciellt som AMD dessutom dementerat det hela. Just den biten borde varit spiken i kistan men tydligen inte. Ovanpå detta har vi sedan personer som påstår sig vara insiders från nVidia och som påstår att det var de som började sprida detta rykte för att kasta skit på AMD.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Citera gärna text från min kommentar eller från någon som helst av mina kommentarer där jag påstår att du eller någon annan inte får eller skall uttrycka sitt missnöje. Ren halmgubbe.

Du inte bara får uttrycka ditt missnöje, du och fler borde göra det högt och ljudligt, men det är inte samma sak som att komma med konspirationsteorier om AMD på Sweclockers.com , för det kommer inte att åstadkomma någonting öht. Skriv och klaga till respektive spelföretag, det är de som lagt besluten och de enda som kan åtgärda det (förutom att använda 3:e parts moddar då förstås).

Så vi ska alltså inte diskutera kring våra åsikter och tycken på ett diskussionsforum?
Nu fokuserar du även på konspirationsteorierna igen. Det var bara en liten del av hela mitt tyckande.
Det hela började även med att jag ställde frågor och sedan inte höll med om svaren jag fick.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Så vi ska alltså inte diskutera kring våra åsikter och tycken på ett diskussionsforum?
Nu fokuserar du även på konspirationsteorierna igen. Det var bara en liten del av hela mitt tyckande.

Så ny halmgubbe? Åter igen var har jag hindrat dig att sprida dina åsikter och var finns min makt i att stoppa dig? Så dina åsikter får spridas men inte mina, 100% på att det inte var vad du menade men det är vad som blir följdeffekten av vad du precis skrev.

Och vad spelar det för roll hur stor del som konspirationen var av ditt inlägg, det var enbart den delen som jag kommenterade, problemet här verkar dock vara att du läser min kritik mot dina konspirationsteorier som kritik mot helt inlägget och det är det ju inte, det är enbart kritik mot just de delar som jag bemöter, inget annat.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem

Borde ha funnits vid lansering

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd

DLLS borde ha varit som FSR från första början, så att det fungerar oavsett GPU

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Datavetare

Egentligen kvittar det vems "fel" det är att DLSS-stödet dröjde, så länge som DLSS är den bättre tekniken för uppgiften samtidigt som Nvidia har en klart dominerande ställning bland PC-gamers måste sannolikt den största förloraren bli företaget bakom spelet.

Detta då de ger en sämre upplevelse än nödvändigt.

Saknar titeln helt TAA och därför sannolikt saknar viktig input till tekniken är det inget att orda om. Men annars borde det rimligen vara en sak som de flesta inser borde ha hyfsat hög prio, framförallt om det handlar om en relativt tungdriven titel.

Skrivet av Kaleid:

DLLS borde ha varit som FSR från första början, så att det fungerar oavsett GPU

Det som gör att DLSS kan vara en bättre teknik kommer rimligen primärt från att man satt "base-line" för HW högre.

Om XeSS blir vanligare kommer vi få en bättre uppfattning om vad kostanden för att använda DL för detta utan att ha specifikt HW-stöd. Som jag förstår XeSS är det väldigt likt DLSS i grundläggande design, men där har Intel valt att lägga in stöd även för GPUer som saknar specifikt HW-stöd för inferens-steget.

Dagens GPUer kan ju rent teoretisk "köra vilket program som helst", men en av poängerna med DLSS är ju att Tensor-kärnorna är normalt sett helt oanvända i spel så att köra DLSS på dem har ingen/låg prestandapåverkan på övriga beräkningar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Någon som testat detta? Jag kan aktivera DLSS 3 nu men frame gen är gråmarkerad och står "unsupported"? Märkligt...kan inte aktivera det och jag har ett RTX 4070. Någon inställning som förhindrar just det?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av dorian1:

Någon som testat detta? Jag kan aktivera DLSS 3 nu men frame gen är gråmarkerad och står "unsupported"? Märkligt...kan inte aktivera det och jag har ett RTX 4070. Någon inställning som förhindrar just det?

Har du Hardware-accelerated GPU Scheduling påslaget i Windows (Schemaläggning av maskinaccelerad GPU på svenska)?

Högerklicka på skrivbordet, välj bildskärmsinställningar och sedan avancerade skärminställningar så ser du om det är på eller inte. Det ska vara påslaget för att frame generation ska fungera.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av dorian1:

Någon som testat detta? Jag kan aktivera DLSS 3 nu men frame gen är gråmarkerad och står "unsupported"? Märkligt...kan inte aktivera det och jag har ett RTX 4070. Någon inställning som förhindrar just det?

Testade precis, verkar ge 60-65 % FPS boost med frame-gen (4070 Ti + 7800X3D).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Testade precis, verkar ge 60-65 % FPS boost med frame-gen (4070 Ti + 7800X3D).

https://i.imgur.com/l4BQB0k.png

Nice! Då har du alltså aktiverat Schemaläggning av maskinaccelerad GPU?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Har du Hardware-accelerated GPU Scheduling påslaget i Windows (Schemaläggning av maskinaccelerad GPU på svenska)?

Högerklicka på skrivbordet, välj bildskärmsinställningar och sedan avancerade skärminställningar så ser du om det är på eller inte. Det ska vara påslaget för att frame generation ska fungera.

Jaha ok! Nej det var avstängt! Tack för tipset!

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag visste inte att DLSS stöd är en mänsklig rättighet som så många här påstår /s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Vilken visselblåsare skulle bry sig om sånt skit. Tror du att det är en tillfällighet att just Starfield saknar DLSS och presterar jämnt mellan 7900XTX och RTX4090 samtidigt som AMD släpper Starfield brandade grejjor så varsågod.
Du tycker nog också att det är en tillfällighet att Sverige ökar exporten till Kazakstan samtidigt som handelembargo mot Ryssland införs.

RTX 4090 presterar dåligt för att Nvidia lagt för lite resurser, inget mer med det. När de uppdaterar sin drivrutin kommer 4090 att lägga sig över 7900XTX precis som vi kan förvänta oss. Det handlar bara om att teamet för drivrutiner inte fått resurser och det kommer att bli mer av det i framtiden nu när Nvidia är ett AI-företag och inte prioriterar gamers. Det är likadant med DLSS. Färre utvecklare kommer använda det när Nvidia betalar mindre eller inget alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

RTX 4090 presterar dåligt för att Nvidia lagt för lite resurser, inget mer med det. När de uppdaterar sin drivrutin kommer 4090 att lägga sig över 7900XTX precis som vi kan förvänta oss. Det handlar bara om att teamet för drivrutiner inte fått resurser och det kommer att bli mer av det i framtiden nu när Nvidia är ett AI-företag och inte prioriterar gamers. Det är likadant med DLSS. Färre utvecklare kommer använda det när Nvidia betalar mindre eller inget alls.

Nvidia har aldrig prioriterat gamers, DLSS är en pr grej som är till för att kränga just "ai chip" även på gamer kort, drivrutinen är redan uppdaterad för Starfield.

Oavsett hur bra ai går så finns det ingen anledning att stänga avdelningen som paketerar om leftovers till gamers.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Maximo:

Vilken visselblåsare skulle bry sig om sånt skit. Tror du att det är en tillfällighet att just Starfield saknar DLSS och presterar jämnt mellan 7900XTX och RTX4090 samtidigt som AMD släpper Starfield brandade grejjor så varsågod.

Eller så tar man på sig rimlighetshatten och inser att om AMD inte sponsrat hade spelet antagligen haft vare sig FSR eller DLSS. Det är trots allt BGS vi pratar om, vi får vara nöjda med att spelet inte buggar ur om man når mer än 60 fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Så vad tycker du vi ska göra?

1. Bara sitta tysta och acceptera att ett stort AAA spel saknar en funktion som många vill ha?
2. Uttrycka missnöje över att en funktion som många vill ha men av någon oförklarig anledning inte finns?

Det är ju ändå ganska enkelt, om spelet som de släppt det bara gör dig upprörd, köp inte spelet?
Seriöst, varför skulle någon utvecklare vara skyldig att ge dig någon specifik funktion?

De erbjuder en produkt, gillar du inte den så köper du inte den.
Dålig försäljning talar högre än att försöka vända kravet på proprietära funktioner till någon slags mänsklig rättighet, om något motiverar det mer att stötta FSR/XeSS tills DLSS går samma väg som gsync så slipper vi ha den här diskussionen därefter.

Har du mailat dem eller på annat vis försökt ta direkt kontakt med utvecklarna för att uttrycka ditt missnöje? Skulle gissa att de tar ett seriöst och hövlogt skrivet Mail mer seriöst än folk som tjafsar på forum. Om många nog göra det kanske de hellre bara kryssar i den ökända DLSS-boxen hellre än att ha någon maillåda full av DLSS-prat.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

Jag visste inte att DLSS stöd är en mänsklig rättighet som så många här påstår /s

Klassisk grej när man lägger mycket pengar på något, gärna ska världen därefter bekräfta att det var rätt beslut. Köper man en dyr svets är det plötsligt mycket som man kanske verkligen skulle behöva svetsa lite och förslag om att man kanske annars bara kan köra ett par nitar för att fästa en bit plåt i en annan är ju helt dum i huvudet och förolämpande klart det ska facking svetsas.

Det är ju känt att ett Nvidiakort, om än dyrare sett till pris/prestanda är bättre val av olika skäl blanda annat bättre features som DLSS.

Om en utvecklare då väljer att skippa DLSS, framförallt väljer att istället köra FSR vilket man kan få med vilket skräpkort som helst, så är det ju basically någon slags psychological warfare.

Sett lite liknande retorik runt grejen med att ge bidrag för att konvertera äldre bilar till etanol - "Nu har jag ju köpt en jävla elbil staten ska lägga pengar på laddstolpar inte så att någon snål idiot ska konvertera sin gamla volva till att förbränna något annat?????"
Även där finns en liknelse i att väldigt många äldre och nya bilar kan köra etanol, men enbart elbilar drar nytta av laddstolpar. Rimligtvis vill man satsa på båda, men de är inte interchangeable.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Det är ju ändå ganska enkelt, om spelet som de släppt det bara gör dig upprörd, köp inte spelet?
Seriöst, varför skulle någon utvecklare vara skyldig att ge dig någon specifik funktion?

De erbjuder en produkt, gillar du inte den så köper du inte den.
Dålig försäljning talar högre än att försöka vända kravet på proprietära funktioner till någon slags mänsklig rättighet, om något motiverar det mer att stötta FSR/XeSS tills DLSS går samma väg som gsync så slipper vi ha den här diskussionen därefter.

Har du mailat dem eller på annat vis försökt ta direkt kontakt med utvecklarna för att uttrycka ditt missnöje? Skulle gissa att de tar ett seriöst och hövlogt skrivet Mail mer seriöst än folk som tjafsar på forum. Om många nog göra det kanske de hellre bara kryssar i den ökända DLSS-boxen hellre än att ha någon maillåda full av DLSS-prat.

Vi skulle nog kunna skippa 70% av forumets innehåll om alla tog direkt kontakt med företag istället. Nej jag är här för att diskutera mina åsikter. Är jag missnöjd över något tänker jag skriva om det. Precis som andra gör. Varför ska vi sitta tysta?
Ska vi skicka email till regeringen också när vi är missnöjda över något och sluta demonstrera öppet?
Läs eller svara inte på mina inlägg om du inte gillar det.
DLSS funktionen som nöje väger mindre än hela spelet som nöje. Jag gillar spelet trots avsaknaden av den funktionen.
Jag tycker ändå det är dåligt att inte inkludera detta av de anledningar jag skrivit tidigare.
Därför uttrycker jag mitt missnöje när det blir en nyhet eller konversation som handlar om det.
Bara för att jag skriver här betyder det inte att jag uttrycker missnöje via andra kanaler.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Vi skulle nog kunna skippa 70% av forumets innehåll om alla tog direkt kontakt med företag istället. Nej jag är här för att diskutera mina åsikter. Är jag missnöjd över något tänker jag skriva om det. Precis som andra gör. Varför ska vi sitta tysta?
Ska vi skicka email till regeringen också när vi är missnöjda över något och sluta demonstrera öppet?
Läs eller svara inte på mina inlägg om du inte gillar det.
DLSS funktionen som nöje väger mindre än hela spelet som nöje. Jag gillar spelet trots avsaknaden av den funktionen.
Jag tycker ändå det är dåligt att inte inkludera detta av de anledningar jag skrivit tidigare.
Därför uttrycker jag mitt missnöje när det blir en nyhet eller konversation som handlar om det.
Bara för att jag skriver här betyder det inte att jag uttrycker missnöje via andra kanaler.

Ja du får väl göra som du vill, tycker bara oavsett att hela den diskussion är meningslös när den pågår så här länge.

Och jag skulle väl argumentera att man borde maila sina representanter långt innan man går ut och demonstrerar egentligen, sedan klart att man kan demonstrera om/när inget blir bättre. Även där är ju det som dock väger tyngst att helt enkelt rösta därefter.

Kanske drar ett mail för oss båda, nämner att vissa tycker det är dåligt att DLSS inte finns men att jag själv tycker de borde köra på de som gynnar flest spelare bara. Kanske lägga till att jag är rätt besviken på att de inte släpper till PS5, "jag är inte arg bara besviken" etc.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200