Regeringen vill tackla cyberhot med nytt cybercampus

Permalänk
Melding Plague

Regeringen vill tackla cyberhot med nytt cybercampus

Regeringen vill satsa 25 miljoner kronor på nya Cybercampus Sverige, i syfte att stärka samhällets förmåga att hantera cyberhot.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Undrar om detta medför några möjligheter för mig som självutnämd IT-säkerhetsexpert att lura till mig lite pengar.

Permalänk
Medlem

Det känns som Sverige varit naiva. NSA's gigantiska avlyssning av bl a västvärlden som Snowden avslöjade, där bl a Sverige var den "hemliga" nära samarbetspartnern som USA gjorde allt för att media inte skulle avslöja när skandalen briserade, kan det även vara ett hot för svenska samhället? Eftersom den information/metadatat som samlas in om våra medborgare kan vara en handelsvara underrättelsetjänster emellan? Jag kommer ihåg Snowdens läckta powerpoints, som visade svensk metadata i exemplena i XKeyscore som är det verktyg från NSA, de använder att söka i informationen.

Permalänk
Medlem

Kul men väldigt lite budgeterat.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

25 miljoner sek? Kommer inte göra skillnad.

Permalänk
Moderator
Forumledare

Instämmer lite med att den låga summan kanske mer bekräftar varför man behöver detta initiativ än att faktiskt göra skillnad.

Samtidigt så vill man nog känna lite på vattnet och en början är ju en början iaf 🤷‍♂️

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av phanto:

25 miljoner sek? Kommer inte göra skillnad.

Skrivet av NordhNet:

Instämmer lite med att den låga summan kanske mer bekräftar varför man behöver detta initiativ än att faktiskt göra skillnad.

Samtidigt så vill man nog känna lite på vattnet och en början är ju en början iaf 🤷‍♂️

Det verkar som att de ämnar söka stöd från EU också, baserat på följande text på Cybercampus Sveriges webbsida:

EU runs several multi-billion-Euro programmes on digitalization and cybersecurity. Such programs are out of reach for small research groups in universities. The proposed Cybercampus Sweden will have the required expertise to apply for and lead projects within these programmes.

Permalänk
Medlem

25 miljoner är väl inte ens nog för en ingenjörsklass att ta examen? Löjlig summa!

Permalänk
Hedersmedlem

Allt bra och väl, men när startar dom en trollfabrik?
Så jag kan säga att jag gör det för Sverige.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Avstängd

En bra start i alla fall.

Permalänk
Medlem

Låter väl bra att det börjar hända nånting, 65 miljoner om året är en hel del att börja med, sen om EU och andra institutioner lägger till ytterligare pengar senare så blir det nog bra.

Permalänk

Det är en liten satsning knappt värt att uppmärksamma. Att det skrivs här beror såklart på att det är ett datorforum.

Det finns annars mycket att göra med datasäkerheten. Det är ofta superlätt att ta reda på vilka som är it-administratörer på olika ställen. Precis som det är superlätt med sveriges offentlighetsprincip ta reda på hur mycket pengar någon har, vilka fordon bilar, motorcyklar och annat dyrt som den har osv.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig varit en fan av c-ordet för att benämna datorsäkerhet. Det kommer inte från datavetenskapen, utan från fiktionens värld.

"Kybernetes" är grekiska för "styrman" eller "guverrnör". Ordet lånades till "cybernetiken" som är läran om kontrollsystem i t.ex. industriella tillämpningar, eller hur robotar fungerar på en låg nivå. Författaren Willian Gibson, som inte kunde ett dugg om datorer såg ordet och använde det i sina romaner, och på den vägen är det.
Jag är utbildad i data och informationssäkerhet, och har även läst (riktig) cybernetik på universitet. Ur min synvinkel är det bara obildade personer som använder c-ordet på det här sättet.

Sen finns det förstås redan flera institutioner inom forskning och utbildning inom datasäkerhet här och var på Sveriges högskolor och universitet. Satsa på några av dem istället!

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Skrivet av Mirialia:

Kul men väldigt lite budgeterat.

Till och med jag som är vanlig knegare och har noll koll på stora belopp och budgetar fick direkt känslan att 25 miljoner för en sådan satsning är väldigt lite...?

Köps det konferensbord för nära 800k så är ett helt campus för 25 miljoner väldigt lite

Permalänk
Medlem

Från deras hemsida.

Citat:

Royal visit to KTH
April 29, 2022

The Swedish Royal family has joined a cybersecurity symposium in KTH where Cybercampus was also presented, and its brochure was released.

Grattis till kungafamiljen som fick göra en utflykt för att titta på cybercampus nya 12-sidor långa broschyr.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Cyberhotet är väl ändå dom själva för att bevaka oss ännu mera

Visa signatur

Intel i7 3770k, Asus P8Z77-V - ATX / Z77, Corsair Vengeance Low Profile 16gig 1600mhz, Gigabyte GTX 780ti, Corsair Intern SSD 120GB Force 3, Samsung 840 EVO Series SSD 250GB, 2TB 3,5" HDD 7200rpm, 250GB 2,5" CM Storm Stryker, BenQ XL2420T 24 120hz. Func MS-3 Gaming Mouse, Logitech G510, QPAD CT Pro Mouse Pad, SteelSeries Siberia v2, General LÖS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Jag har aldrig varit en fan av c-ordet för att benämna datorsäkerhet. Det kommer inte från datavetenskapen, utan från fiktionens värld.

"Kybernetes" är grekiska för "styrman" eller "guverrnör". Ordet lånades till "cybernetiken" som är läran om kontrollsystem i t.ex. industriella tillämpningar, eller hur robotar fungerar på en låg nivå. Författaren Willian Gibson, som inte kunde ett dugg om datorer såg ordet och använde det i sina romaner, och på den vägen är det.
Jag är utbildad i data och informationssäkerhet, och har även läst (riktig) cybernetik på universitet. Ur min synvinkel är det bara obildade personer som använder c-ordet på det här sättet.

Sen finns det förstås redan flera institutioner inom forskning och utbildning inom datasäkerhet här och var på Sveriges högskolor och universitet. Satsa på några av dem istället!

Det är ju precis det som är tanken, att få en samverkan mellan bl a företag och universitet, KTH föreslås ju få den ledande rollen.

"Det är tänkt att gå under namnet Cybercampus Sverige och bygga på ett samarbete mellan flera svenska universitet, forskningsinstitut, myndigheter och företag."

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

25 miljoner är väl inte ens nog för en ingenjörsklass att ta examen? Löjlig summa!

Nja, det beror på. Täcker några löner, lokaler etc. Tanken är väl sedan att dom ska få in annan finansiering via EU och andra internationella kanaler och dessa 25 miljoner räcker för att dra igång. Dom har tungt stöd från tex VD på RISE och hon kommer ju inte kosta dom en krona.

För forskningsdelen så har dom ju KTH och en rad andra universitet där forskning kan ske och Cybercampus kan vara med och koordinera. Dom kommer säkert dra igång igång utbildningar för yrkesverksamma. Jag har själv gått kurser hos KTH som var inriktade mot yrkesverksamma och dom var ju inte gratis.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Skrivet av lixsom:

Cyberhotet är väl ändå dom själva för att bevaka oss ännu mera

Ja. Och Facebook med flera. Men nä då det är koreaner vi ska bekymra oss över :/

Datorsäkerhet måste skötas på arkitekturell nivå. Det vill säga om det finns ett hot över huvud taget gör du fel. Tex. Coop som av någon anledning centraliserade alla sina kassor så att alla kunde bli infekterade samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pilleville:

Men nä då det är koreaner vi ska bekymra oss över :/

Med tanke på hur många miljarder dollar i crypto som Nordkorea stulit så kan man väl bekymra sig lite över dom iaf.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Sveriges politiker, förvånad att det inte är:

Cyberarmband med text "snälla hacka mig inte"
eller
Cyberbullar med cybersaft

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Till och med jag som är vanlig knegare och har noll koll på stora belopp och budgetar fick direkt känslan att 25 miljoner för en sådan satsning är väldigt lite...?

Köps det konferensbord för nära 800k så är ett helt campus för 25 miljoner väldigt lite

25 miljoner och en anställd kanske kostar 1.4 miljoner per år räcker till ca 18 anställda. Eftersom en ska vara direktör med hög lön så blir det 1 chef och 16 anställda. Sen kanske de måste ha en kommunikationsansvarig, 2 projektledare, 1 som jobbar med HR. Då blir det kanske 12 st sakkunniga kvar som jobbar.

Nu är det andra kostnader som tillkommer för lokaler och utrustning, resor osv så de kanske bara har råd med 8-9 personer som faktiskt jobbar operativt.

Rätt fokuserat skulle de säkert kunna uträtta något, men risken är att de måste göra aktiviteter som ser bra ut för ledningen vilket minskar värdet på jobbet.

Vi får hoppas på det bästa, men det krävs bra ledning för att det ska bli något bra av det.

Permalänk
Medlem

Regeringen tänker att om man bara blir bättre på datta, då dattar man bättre än andra.
Det är inte svårare än så liksom.
Och om löner och sånt, regeringen har säkert fått nys om denna AI grejen som verkar vara så smidig.

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Skrivet av Jumpcut:

Med tanke på hur många miljarder dollar i crypto som Nordkorea stulit så kan man väl bekymra sig lite över dom iaf.

Ja jo. Nu var det ju jag som drog upp koreaner, men det jag försökte säga var att en snubbe med en Joltcola på Antarktis själv kan hitta på lika mycket hyss som 1000 CIA agenter på Sydpolen. En dator och vetskap om en svaghet räcker.

Lösningen är snarare att ha robotdammsugare utan internet och inte använda Facebook mfl, än att ... vad man nu planerar att göra för att förbättra "cybersäkerheten". Riva upp FRA-lagen kanske? Sila mygg och svälja kameler och allt vad det heter.

Idag går det typ inte att köpa en ny bil utan radiomodem liksom. Som man inte har någon kontroll över. Störtskön kombo med att nya bilar ofta kan svänga på ratten via dator.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Blixa_Bargeld:

Sveriges politiker, förvånad att det inte är:

Cyberarmband med text "snälla hacka mig inte"
eller
Cyberbullar med cybersaft

En öppen port är inte samtycke!

Rör inte min CIFS

Alla har rätt till ett privat telnet

Osv..

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

En öppen port är inte samtycke!

Rör inte min CIFS

Alla har rätt till ett privat telnet

Osv..

Haha eller hur!

Permalänk
Medlem

Jag är ingen expert, men definitivt säkerhetsmedveten och tycker det ägnas på tok för lite tid åt säkerhetstänk.

Tycker initiativet, liksom det statliga nätverket, vad de nu kallades, och statligt hosting center, är bra och steg i rätt riktning. Men det verkar snålt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

En öppen port är inte samtycke!

Rör inte min CIFS

Alla har rätt till ett privat telnet

Osv..

säkraste platsen är ju 127.0.0.1
totalt privat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Patrik356b:

säkraste platsen är ju 127.0.0.1
totalt privat.

Jag tänker att vi kan ha en manifestation mot portscanning på sergels torg, då måste det ju hända något.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

säkraste platsen är ju 127.0.0.1
totalt privat.

Du menar

Citat:

mapped IPv4 address ::ffff:7f00:0001
6to4 prefix 2002:7f00:0001::/48

Vet inte om det blev rätt, begriper inte ipv6

Visa signatur