Plötslig hastighetsförändring hos 'Technicolor Telia WiFi-router Plus'

Permalänk
Medlem

Plötslig hastighetsförändring hos 'Technicolor Telia WiFi-router Plus'

Använder för tillfället ovanstående gateway. Ganska abrupt för ungefär två veckor sedan fick jag mycket längre hastigheter både upp och ned. Detta då uppmätt, enligt gatewayen själv har jag samma länk.

Jag har testat att starta om den många gånger, haft den avstängd i flera dagar och även fabriksåterställt den men inget hjälper.
Direkt efter fabriksåterställningen verkade hastigheten högre, men den sjönk det ned till samma.

Finns det något känt problem med dessa och förslag på någon eventuell åtgärd?

Utöver den lägre uppmätta hastigheten så upplever jag att trafiken är mer "blockerad" också. Om jag laddar upp en bild på ett ställe så stannar något annat upp helt (ex.vis. webbradio eller youtube-video)

Jag har provat med en annan gateway från Inteno och då får jag ut rätt hastighet, så jag är ganska säker på att det är teliaroutern som bromsar. Inteno-routern är ännu värre och helt låst för förändringar så den undviker jag.

Utifall någon ifrågasätter varför jag använder teliaroutern så är det mest lathet, den sattes dit när jag blev utlovad att få VDSL för ett par år sedan. VDSL kom och gick men enheten blev kvar eftersom det är besvärligt att behöva konfigurera en annan på nytt. Men går det inte att lösa så får jag byta helt enkelt.

Vad webbinterfacet säger, vilket är som vanligt.

Vad jag brukade få ut.

Vad det är nu för tiden, ungefär.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Uppkoppling? Fiber?
Sladd eller Wifi?
Mycket info som saknas.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Med siffrorna jag postade så framgår det ju att det inte handlar om fiber, utan DSL. ADSL2+ mer exakt. Men det är inte problemet utan varför routern plötsligt bromsar hastigheterna.
Givetvis mäter jag med kabel, annat vore konstigt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Udihow:

Med siffrorna jag postade så framgår det ju att det inte handlar om fiber, utan DSL. ADSL2+ mer exakt.

Siffrorna säger ingenting. Det är bara siffror. Vi kan inte gissa vad du har för uppkoppling på nåra siffror. Du skulle lika gärna kunnat ha dom siffrorna på fiber oxå om nåt va riktigt knas med din utrustning. Så va inte så spydig. Tack för mig.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Technicolor är erkänt lågvattenmärke, enda fördelen med dessa är att de är billiga att köpa in....

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Har du fler enheter på nätverket? DSL är extremt känslig för att du laddar upp någonting. Då du endast har 2mbit upp, om du laddar upp i 1mbit (50%) så sjunker även din download med 50%.

Annars ser siffrorna bra ut i ditt andra inlägg. Verkar inte som Telia kör med tighta marginaler heller för att få ut maximal hastighet, så tror inte det är någonting på deras sida. Kan självklart vara modemet som bråkar men tror inte dom har någon nyare modell, eventuellt att du kan få ett nytt modem. Jag tror mer på att det är någonting i ditt nätverk som är orsaken. Någon som tagit bilder med telefonen och när dom ansluter till Wifi ska ladda upp till molnet t.ex. Att det ger rätt hastighet med Intenon kan ju vara att enheten som bråkar inte är var ansluten då.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX