Bilen brann - hjälp mig hitta en vettig ersättare

Permalänk
Medlem

Bilen brann - hjälp mig hitta en vettig ersättare

Trots att den seglade igenom besiktningen i onsdags så bestämde sig min Ford Focus '03 att idag var dagen den gick ifrån att i folkmun gå via namnet "Sport Forden" till "Hot Wheels" istället. Trist, men allt gott ska väl ha ett slut, antar jag.

Hursomhelst, nu behöver jag en ny kärra.

De två senaste åren har jag snittat ca 5000 avverkade km per år. Kör alltså inte vidare mycket. Därtill är jag av åsikten att bilar mest är kapitalförstöring, vilket jag inte är ett fan av.

Så jag vore oerhört tacksam om ni kunde rekommendera en bil som är:

  • Billig (begagnad, förutsätter jag. Prislapp gärna under 200', hellre närmare 100'. Men har svårt att hitta, så kanske är omöjligt)

  • Driftsäker (både som i "går inte sönder lätt" och "ej en massa dyr service")

  • Något sånär trevlig att åka i

  • Inte för stor (tänk Audi A7) eller för liten (tänk Toyota Aygo). Audi A4 är lagom storlek, men skulle även kunna tänka mig A3-storlek

  • (BONUS) Apple Carplay

Alla förslag tas tacksamt emot 🙏

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Eftersom du ligger på knappa 500 mil om året så hade jag iallafall undvikit diesel. Siktar du på driftsäkerhet så ligger toyota eller de flesta andra japanare bra till(utom nissan), men volvo är ju ett rätt säkert kort med anledning att det är svårt att promenera i skogen utan att trampa på reservdelar.

Mitt rekommendationskort brukar ligga på toyota rav4(ej hybrid), då den är driftsäker och prisvärd, men inte spec rolig

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

En VW Golf, bensin. Ålder efter prislapp.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag gillar Honda Civic av någon anledning. De är väl kända för driftsäkerhet också?
Finns 2017 års modell inom din budget även om det är på den högre sidan. Men rätt så modern bil åtminstone.
https://www.blocket.se/annons/stockholm/honda_civic_5_dorrar_...
https://www.blocket.se/annons/halland/honda_civic_1_0t_elegan...
https://www.blocket.se/annons/goteborg/honda_civic_5dr_1_0_eu...

Annars förra modellen runt 100-120k
https://www.blocket.se/annons/goteborg/honda_civic_1_4_i_vtec...
https://www.blocket.se/annons/goteborg/honda_civic_1_4_i_vtec...

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Eftersom du ligger på knappa 500 mil om året så hade jag iallafall undvikit diesel. Siktar du på driftsäkerhet så ligger toyota eller de flesta andra japanare bra till(utom nissan), men volvo är ju ett rätt säkert kort med anledning att det är svårt att promenera i skogen utan att trampa på reservdelar.

Mitt rekommendationskort brukar ligga på toyota rav4(ej hybrid), då den är driftsäker och prisvärd, men inte spec rolig

Varför undvika diesel? Beror väl
På skatten. Min diesel kostar bara 1000kr om året i skatt vilket är mindre än många bensinbilar. Priset på diesel är högre men de drar också mindre och generellt håller motorerna bättre än bensin men beror också på modell.

Men köper man ny eller bil från efter diesel kunde räknas som miljödiesel så kan jag förstå. Eller om man köper gammal från innan miljödiesel fanns de kan också kosta massvis i skatt jämfört med bensin.

Jag skulle kolla KVD bil. Där har jag köpt mina bilar. Man kan köpa fast pris eller auktion. Man ser exakt vad som är fel på bilen om något.

Senaste köpet var en Opel 2016 års modell för 59k gått 10k mil i perfekt skick förutom enstaka stenskott. Jämför man med många andra bilhandlare vill de ha runt 70k för en från 2011 och man vet inte ens om de är testade riktigt.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Honda HR-V. Extremt driftsäker, ganska snål, helt okej utrustning. Jag lyckades knipa min 2015 modell med låga mil för 142' vilket är ett kap. Men letar man lite brukar dom gå att hitta. Fördelen är att dom ses som väldigt tråkiga och man slipper många spekulanter pga det. Jag kör också runt 500 mil per år och lägger då under 4k på service per år.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag gillar Honda Civic av någon anledning. De är väl kända för driftsäkerhet också?
Finns 2017 års modell inom din budget även om det är på den högre sidan. Men rätt så modern bil åtminstone.
https://www.blocket.se/annons/stockholm/honda_civic_5_dorrar_...
https://www.blocket.se/annons/halland/honda_civic_1_0t_elegan...
https://www.blocket.se/annons/goteborg/honda_civic_5dr_1_0_eu...

Annars förra modellen runt 100-120k
https://www.blocket.se/annons/goteborg/honda_civic_1_4_i_vtec...
https://www.blocket.se/annons/goteborg/honda_civic_1_4_i_vtec...

Väldigt dyrt tycker jag. Kollar man på första. Bara ett år nyare och tusen mil mindre än min men nästan 3x priset. Ungefär lika rymlig bil.

Köper man begagnad är det viktigare att bilen är välskött än vilket märke det är tycker jag.

Asiatiska bilar har också oftast mer problem med rost även om de annars är bra mekaniskt.

Men som sagt skulle aldrig betala det priset när man kan hitta mindre populära märken i bra skick för en bråkdel av priset.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Väldigt dyrt tycker jag. Kollar man på första. Bara ett år nyare och tusen mil mindre än min men nästan 3x priset. Ungefär lika rymlig bil.

Köper man begagnad är det viktigare att bilen är välskött än vilket märke det är tycker jag.

Asiatiska bilar har också oftast mer problem med rost även om de annars är bra mekaniskt.

Men som sagt skulle aldrig betala det priset när man kan hitta mindre populära märken i bra skick för en bråkdel av priset.

Ge tips på bil då istället för att gnälla över mina tips

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

@dagas: dieslar gillar inte att köras korta sträckor, DPF och EGR sotar igen och det kan vara dyrt att fixa.
Nu sa inte TS att han kör korta sträckor, men det är vad jag kunde komma på är anledningen att avråda från diesel.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Ge tips på bil då istället för att gnälla över mina tips

Var inte menat som någon attack mot dig på något vis och ursäktar om det uppfattats som det.

Mer mot bilhandlare som tar överpriser.

Angående tips kanske denna https://www.kvd.se/auktioner/ford-focus-182985 beror på vad priset landar på. Man får inte vara fastlåst vid första bästa bilen. Fast är man i behov av bil snarast möjligt kanske man inte har tid att ha så mycket is i magen.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Varför undvika diesel? Beror väl
På skatten. Min diesel kostar bara 1000kr om året i skatt vilket är mindre än många bensinbilar. Priset på diesel är högre men de drar också mindre och generellt håller motorerna bättre än bensin men beror också på modell.

Men köper man ny eller bil från efter diesel kunde räknas som miljödiesel så kan jag förstå. Eller om man köper gammal från innan miljödiesel fanns de kan också kosta massvis i skatt jämfört med bensin.

Jag skulle kolla KVD bil. Där har jag köpt mina bilar. Man kan köpa fast pris eller auktion. Man ser exakt vad som är fel på bilen om något.

Senaste köpet var en Opel 2016 års modell för 59k gått 10k mil i perfekt skick förutom enstaka stenskott. Jämför man med många andra bilhandlare vill de ha runt 70k för en från 2011 och man vet inte ens om de är testade riktigt.

Diesel kostar mer per liter, även om det delvis vägs upp av lägre bränsleförbrukning i bilen. Moderna dieselbilar har dyra partikelfilter som sotar igen om man inte kör "hårt" då och då, och ska bytas efter ganska korta intervall och är extremt dyra i service. Många, säkert de flesta, använder sig också av avgasrenande tillsatsvätska, Adblue, som i praktiken kan ses som ett högre bränslepris i drift.

Diesel som bränsle har mer föränderliga priser, eftersom det är ett mycket bredare använt bränsle. Tunga fordon, militära fordon, sjöfarten, delvis uppvärmning, använder diesel eller dieselliknande fraktioner. Bensin används nästan bara för privata vägfordon, personbilar. Där är efterfrågan mer stabil och priserna därmed mer stabila.

Skatten är högre på äldre dieselbilar, men hur det ser ut på nyare vet jag inte. Min förra diesel hade årsskatt på nästan 6000 kr och det är närmare tio år sen nu. Jämfört med min bensinare som väl kostar typ 1500 kr per år i dag.

En del större tätorter planerar att införa miljözoner där dieselbilar inte kommer att vara tillåtna. Det kan visserligen bli så att alla förbränningsmotorfordon förbjuds där, men i första hand är det diesel, just för att de släpper ut de hälsoskadligare avgaserna (kväveoxider och fina partiklar).

Jag skulle inte välja diesel för en bil annat än om man vet att man kommer att köra den långa sträckor på landsväg och inte bor i eller nära en storstad.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Trots att den seglade igenom besiktningen i onsdags så bestämde sig min Ford Focus '03 att idag var dagen den gick ifrån att i folkmun gå via namnet "Sport Forden" till "Hot Wheels" istället. Trist, men allt gott ska väl ha ett slut, antar jag.

https://www.youtube.com/watch?v=EnkCwDml2Mc

Hursomhelst, nu behöver jag en ny kärra.

De två senaste åren har jag snittat ca 5000 avverkade km per år. Kör alltså inte vidare mycket. Därtill är jag av åsikten att bilar mest är kapitalförstöring, vilket jag inte är ett fan av.

Så jag vore oerhört tacksam om ni kunde rekommendera en bil som är:

  • Billig (begagnad, förutsätter jag. Prislapp gärna under 200', hellre närmare 100'. Men har svårt att hitta, så kanske är omöjligt)

  • Driftsäker (både som i "går inte sönder lätt" och "ej en massa dyr service")

  • Något sånär trevlig att åka i

  • Inte för stor (tänk Audi A7) eller för liten (tänk Toyota Aygo). Audi A4 är lagom storlek, men skulle även kunna tänka mig A3-storlek

  • (BONUS) Apple Carplay

Alla förslag tas tacksamt emot 🙏

Började den bara brinna av sig själv?

Vet inte om sweclockers är så bra just för bilråd men skulle rekommendera en Volvo C30 om du klarar dig med 3 dörrar. Just för att dom står så billigt just nu. Är bra bilar. Brukar kunna gå åt något hjullager men annars håller dom. Annars Volvo V50.
Sikta på 1.8F, billig skatt, kamkedja och så får du just en fordmotor med.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 2TB SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

En VW Golf, bensin. Ålder efter prislapp.

Enda tråkiga med dessa är att dom är väldigt rostbenägna. Annars är det bra och driftsäkra bilar. Framförallt motorn som är mest vanlig. 1.6 på 102hk.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 2TB SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk

Mitt förslag är väldigt specifikt.

En Volvo V40 D2, drar ca 0,4L/m i blandad körning, billig skatt på 1100:- per år, billig försäkring via Volvia märkesförsäkring. Bekväm, tyst och trevlig att köra, en liten bil men bekväm som en stor väl bakom ratten.

En liten bil som sagt, men skaffa en med dragkrok så kan du få med dig större grejer när du har lust. Fördelen dessutom med en liten och lätt bil är att du får dra tyngre släp på B körkort. Kåpsläp lånar du lite överallt.

Sen som sagt är det en diesel, vet du med dig att du endast kör korta sträckor kan det vara en dålig ide. Men kan intyga att det är trevliga bilar i alla fall.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Mitt förslag är väldigt specifikt.

En Volvo V40 D2, drar ca 0,4L/m i blandad körning, billig skatt på 1100:- per år, billig försäkring via Volvia märkesförsäkring. Bekväm, tyst och trevlig att köra, en liten bil men bekväm som en stor väl bakom ratten.

En liten bil, visst men skaffa en med dragkrok så kan du få med dig större grejer när du har lust. Fördelen dessutom med en liten och lätt bil är att du får dra tyngre släp på B körkort. Kåpsläp lånar du lite överallt.

Sen som sagt är det en diesel, vet du med dig att du endast kör korta sträckor kan det vara en dålig ide. Men kan intyga att det är trevliga bilar i alla fall.

Då är det bättre att rekommendera en bensin V40 även om dom är mer ovanliga.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 2TB SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Diesel kostar mer per liter, även om det delvis vägs upp av lägre bränsleförbrukning i bilen. Moderna dieselbilar har dyra partikelfilter som sotar igen om man inte kör "hårt" då och då, och ska bytas efter ganska korta intervall och är extremt dyra i service. Många, säkert de flesta, använder sig också av avgasrenande tillsatsvätska, Adblue, som i praktiken kan ses som ett högre bränslepris i drift.

Skatten är högre på äldre dieselbilar, men hur det ser ut på nyare vet jag inte. Min förra diesel hade årsskatt på nästan 6000 kr och det är närmare tio år sen nu. Jämfört med min bensinare som väl kostar typ 1500 kr per år i dag.

En del större tätorter planerar att införa miljözoner där dieselbilar inte kommer att vara tillåtna. Det kan visserligen bli så att alla förbränningsmotorfordon förbjuds där, men i första hand är det diesel, just för att de släpper ut de hälsoskadligare avgaserna (kväveoxider och fina partiklar).

Jag skulle inte välja diesel för en bil annat än om man vet att man kommer att köra den långa sträckor på landsväg och inte bor i eller nära en storstad.

Diesel passar inte alla. Personligen kör jag lite längre sträckor.

Andlige är dock minimal kostnad. Spenderar ungefär 100kr per år. 7 liter räcker 1000 mil.

Senast jag hörde om det skulle inte Euro 6 diesel stoppas i städer men det kanske ändras.

Har haft min tidigare diesel i 5 år utan haft problem med partikelfilter. Den bränner bort det då och då. Vet att vissa märken dock kräver dyra byten. Tex min styvpappa hade en Volvo som krävde det.

Diesel har inga tändstift som behövs bytas.

Men försöker inte att säga att det alltid är bättre. Finns bensin som är rätt snåla med. Men svårt hitta bensin som drar 0,4 som min diesel. Men kör man inte så mycket betyder det inte lika mycket såklart.

Skatten är låg på de som klassades som miljödiesel när de var nya men annars är de dyra.

Man får kolla bilen innan vad skatten är.

Menade bara att diesel har sina fördelar men inte att det alltid är bäst.

Bilen jag länkade till är bensin som inte drar mycket.

Jag är ingen racerförare dock. Vissa bryr sig om hur stark motorn är. Jag kollar bara på hur billig i drift bilen är och använder den som A till B och håller hastighetsgränsen på vägarna. För vissa är det säkert för ”tråkig” motor.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Diesel kostar mer per liter, även om det delvis vägs upp av lägre bränsleförbrukning i bilen. Moderna dieselbilar har dyra partikelfilter som sotar igen om man inte kör "hårt" då och då, och ska bytas efter ganska korta intervall och är extremt dyra i service. Många, säkert de flesta, använder sig också av avgasrenande tillsatsvätska, Adblue, som i praktiken kan ses som ett högre bränslepris i drift.

Diesel som bränsle har mer föränderliga priser, eftersom det är ett mycket bredare använt bränsle. Tunga fordon, militära fordon, sjöfarten, delvis uppvärmning, använder diesel eller dieselliknande fraktioner. Bensin används nästan bara för privata vägfordon, personbilar. Där är efterfrågan mer stabil och priserna därmed mer stabila.

Skatten är högre på äldre dieselbilar, men hur det ser ut på nyare vet jag inte. Min förra diesel hade årsskatt på nästan 6000 kr och det är närmare tio år sen nu. Jämfört med min bensinare som väl kostar typ 1500 kr per år i dag.

En del större tätorter planerar att införa miljözoner där dieselbilar inte kommer att vara tillåtna. Det kan visserligen bli så att alla förbränningsmotorfordon förbjuds där, men i första hand är det diesel, just för att de släpper ut de hälsoskadligare avgaserna (kväveoxider och fina partiklar).

Jag skulle inte välja diesel för en bil annat än om man vet att man kommer att köra den långa sträckor på landsväg och inte bor i eller nära en storstad.

Är väl snarare på äldre dieseldrivna bilar som partikelfiltren ska bytas, vet att någon tidigare Volvo hade var 12000 mil. I teorin skulle TS klara sig 24 år på det om han kör längre sträckor. Sen i och med dessa byten brukar det vara enkelt att hitta billiga sådana, finns på ebay för 1500:-. Nyare Volvomotorer likt D2 har Inget sådant byte alls.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Tittat på Volvo V40? Du har ändå ganska mycket att välja på bland 100-200k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Varför undvika diesel? Beror väl
På skatten. Min diesel kostar bara 1000kr om året i skatt vilket är mindre än många bensinbilar. Priset på diesel är högre men de drar också mindre och generellt håller motorerna bättre än bensin men beror också på modell.

Men köper man ny eller bil från efter diesel kunde räknas som miljödiesel så kan jag förstå. Eller om man köper gammal från innan miljödiesel fanns de kan också kosta massvis i skatt jämfört med bensin.

Jag skulle kolla KVD bil. Där har jag köpt mina bilar. Man kan köpa fast pris eller auktion. Man ser exakt vad som är fel på bilen om något.

Senaste köpet var en Opel 2016 års modell för 59k gått 10k mil i perfekt skick förutom enstaka stenskott. Jämför man med många andra bilhandlare vill de ha runt 70k för en från 2011 och man vet inte ens om de är testade riktigt.

@dagas

Bensinare är lite billigare ändå, det har hänt lite på den fronten.

Jag har en volvo v40 T3, drar runt 0.45 milen och årsskatt 700kr

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 7200MHz cl34 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Började den bara brinna av sig själv?

Japp.
Svängde in på parkeringen, allt var som vanligt. Precis innan jag ska svänga in på en plats dör bilen och jag känner att det luktar bränt. Hoppar ur och ser att det ryker från motorhuven. Öppnar den och ser lågor precis framför rutan, typ vid spolarvätska-behållaren. Slänger igen huven igen, ringer 112 samtidigt som jag puttar bort bilen från de andra parkerade bilarna. Efter typ 20-25 minuter (!) kommer brandkåren och då är den redan helt nedbränd. Bara bakdäcken klarade sig.

Tack för alla svar, ska gå igenom dem mer noggrant under dagen!
Angående längden på sträckor så stämmer det att jag mest kör korta sträckor inom stadens gränser, men skulle gärna vilja en ha en bil som går att köra längre sträckor med också. Har undvikit det med förra kärran, då jag inte riktigt litade på att den skulle ta mig hem igen 😅

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Varför undvika diesel? Beror väl
På skatten. Min diesel kostar bara 1000kr om året i skatt vilket är mindre än många bensinbilar. Priset på diesel är högre men de drar också mindre och generellt håller motorerna bättre än bensin men beror också på modell.

Men köper man ny eller bil från efter diesel kunde räknas som miljödiesel så kan jag förstå. Eller om man köper gammal från innan miljödiesel fanns de kan också kosta massvis i skatt jämfört med bensin.

Jag skulle kolla KVD bil. Där har jag köpt mina bilar. Man kan köpa fast pris eller auktion. Man ser exakt vad som är fel på bilen om något.

Senaste köpet var en Opel 2016 års modell för 59k gått 10k mil i perfekt skick förutom enstaka stenskott. Jämför man med många andra bilhandlare vill de ha runt 70k för en från 2011 och man vet inte ens om de är testade riktigt.

Skrivet av glemmy:

@dagas: dieslar gillar inte att köras korta sträckor, DPF och EGR sotar igen och det kan vara dyrt att fixa.
Nu sa inte TS att han kör korta sträckor, men det är vad jag kunde komma på är anledningen att avråda från diesel.

Glemmy's svar var vad jag hade i åtanke. Och med tanke på vad dieseln kostar idag så är det ändå knappt några vinster. (Jag kör själv diesel)

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Skrivet av Gorian:

Japp.
Svängde in på parkeringen, allt var som vanligt. Precis innan jag ska svänga in på en plats dör bilen och jag känner att det luktar bränt. Hoppar ur och ser att det ryker från motorhuven. Öppnar den och ser lågor precis framför rutan, typ vid spolarvätska-behållaren. Slänger igen huven igen, ringer 112 samtidigt som jag puttar bort bilen från de andra parkerade bilarna. Efter typ 20-25 minuter (!) kommer brandkåren och då är den redan helt nedbränd. Bara bakdäcken klarade sig.

Tack för alla svar, ska gå igenom dem mer noggrant under dagen!
Angående längden på sträckor så stämmer det att jag mest kör korta sträckor inom stadens gränser, men skulle gärna vilja en ha en bil som går att köra längre sträckor med också. Har undvikit det med förra kärran, då jag inte riktigt litade på att den skulle ta mig hem igen 😅

Om det skulle hända en gång till så kan du försöka dra bort kabeln till batteriet, ofta är det någon kortslutning i någon elkabel som börjar med att det ryker, sen blir det så hett att det börjar brinna. Brukar lugna ner sig om man drar batterikabeln.

Kungligt av dig ändå att dra bort den från andra bilar, det var bra agerat i en sådan kanske chockartad situation.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Du kör så lite så diesel skulle jag undvika. Undviker själv diesel eftersom de har så många extradelar som kan fallera och är jobbiga att byta själv. Partikelfilter vilket du MÅSTE ut och lång köra med i bland för att det inte ska dö i förtid, adblue och en motor som i regel är tyngre eftersom det är så hög kompression i dem. Sen har vi givetvis en turbo som ytterligare är en del som kan haverera.

En enkel turbolös bensin bil låter som något som vore rätt för dig. Driftsäkra bilar är många asiatiska märken såsom toyota. Känns som yaris skulle kunna passa, lite större än en aygo. har själv aygos tvilling peugeot 107 och den kostar mig under 1000kr i månaden med allt inräknat(även bensin) och kör runt 60-70 mil.
köpte den för 15000kr vilket är ett bra pris, idag är dock begagnade bilar riktigt dyra.
kör du bil så pass lite så kan det vara värt att försöka lägga så lite som möjligt också. Behöver man större ibland kan man hyra en bil. Idiotiskt att köpa en bil för att man KANSKE om 4 år köper en stor möbel på ikea men annars aldrig använder ytan.
Själv hyr jag en skåpbil de få gånger jag behöver det.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera opel, nu har vi dock St men inte mycket problem hittills. 2018 modell.
Vi testkörde även Astra (ej kombi) och var riktigt pigg.

Jag har kört Stockholm - Lidköping T/R på en tank med typ 15mil kvar i tanken, och snittade 0.52L/milen

Kör diesel i tjänsten och fasen vad dyrt det är i skillnad, dock inte samma typ av bil (Ford custom transit)

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Shit dude, inte det vanliga att det pyr/ryker litegrann när någon påstår att bilen brann upp

Som svar på frågan instämmer jag i Toyota-kören så länge bensinare är aktuellt. Ska du ha diesel bör du nog se dig om efter annat. Elbilar har jag ingen särskild koll på alls, marknaden utvecklas ju i en sådan rasande takt att man inte kan hänga med utan att vara superintresserad.

Skrivet av Anonymous FTW:

Om det skulle hända en gång till så kan du försöka dra bort kabeln till batteriet, ofta är det någon kortslutning i någon elkabel som börjar med att det ryker, sen blir det så hett att det börjar brinna. Brukar lugna ner sig om man drar batterikabeln.

Kungligt av dig ändå att dra bort den från andra bilar, det var bra agerat i en sådan kanske chockartad situation.

Japp, mycket rådigt handlande, prydligt

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av Ostbullen:

Glemmy's svar var vad jag hade i åtanke. Och med tanke på vad dieseln kostar idag så är det ändå knappt några vinster. (Jag kör själv diesel)

Har ju ändrats lite fram och tillbaka med skatter på dieslar, så beror väl på vilken prisklass på bil man avser. Sen nyare bensinare har ju blivit väldigt snåla på bränsle. Begreppet ”Miljödiesel” existerar väl tex inte längre.

För mig blev det billigare i alla fall. Bytte i och för sig till en mindre bil, bytte från en Audi A4 bensinare till en liten Volvo diesel. Skatt, försäkring och bränsle blev billigare för mig. Audin låg på 0,8 bensin per mil och Volvon 0,5 diesel per mil.

Kör inte mycket. Kör tills tanken är tom (vilket man inte ska göra med dieseldrivna bilar) och tankar alltid full tank en gång i månaden. Som billigast har den tanken kostat mig 990:- och som dyrast 1200:-. De där 200:- i skillnad per månad klarar jag av 😊 kan inte påstå att dyrare bränsle tagit tagit knäcken på mitt bilägande.

Service gör jag själv, då vet jag också att det inte fuskas med heller. Men huvudanledningen är ändå att det är billigt att göra det själv.

Åkte på att en krängningshämmare var av på besiktningen, köpte nya för 100:- och bytte själv. Så reparationer på den här bilen har varit 100:- på tre år.

Jag tycker i alla fall att jag köpt en sparbössa till bil. Risk nu att när jag skriver detta lär den väl totalrasa bara för det… så det kanske inte var så bra skrivet…

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Tack för svar allihopa.

Jag har förstått att Toyota ska vara bra ur ett driftsäkerhetsperspektiv. Körde en liten Corolla hybrid när jag var i Irland nu i somras och vart ganska imponerad av den lilla maskinen. Hybrid el/bensin.

Vore det ett korkat val? Dock lite över budget, tyvärr :/

Typ denna (som enligt uppgift ska gå att uppgradera så den får CarPlay mot en liten slant, typ 2000kr hos Toyota)
https://www.blocket.se/annons/vastmanland/toyota_corolla_hybr...

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Skulle säga en Yaris.
Lättkörd, snål och driftsäker.
Köper du en 2år gammal Toyota hos en Toyota-handlare så får du garanti
tills bilen är 10år om du servar den årligen.

Toyota Yaris 2020 460mil! 179,900
Bensin (ej hybrid) Skatt 888/år
https://www.toyota.se/begagnade-bilar/pdp.toyota-yaris-2020-5...

Permalänk
Medlem

Lite dyrare service på Corollan dock 5997:- för 3000mils service på min senast, har dock bara en VW polo att jämföra med som var billigare i service.

AndroidAuto/Apple Carplay uppdateringen kostade 1395 hos Toyota

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk
Medlem

Såg att den Ford Focus auktionen jag länkade till blev såld till slut för 100 001kr.

Rätt ok pris i dagens läge för en bil från 2018 med bara 4500 mil och 360kr i skatt som drar 0,46l.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.