Krönika: Underskatta aldrig Apples förmåga att dra en fuling

Permalänk
Melding Plague

Krönika: Underskatta aldrig Apples förmåga att dra en fuling

Apple har i veckan presenterat Iphone 15 och i vanlig Apple-manér passar företaget på att göra en fuling och undviker premium-funktionalitet med USB 2.0 i vanliga Iphone-versionen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

De har bara styrchip för USB3 i A17. Det snåla är väl att iPhone 15 inte får A17.

Permalänk
Medlem

iPhone 15 (icke-Pro) med USB-C har samma SoC som förra årets iPhone 14 med Lightning.
Lightning var inte kapabel till mer än USB 2.0 - hastigheter. USB 3.0 skulle ha behövt pinnar som Lightning-kontakten inte hade.

Om iPhone 15 stödde USB 3.0 - hastigheter så slår jag vad om att folk istället skulle klagat över att iPhone 14 inte hade gjort det.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk

Det kostar pengar att bygga om iPhone 14 Soc som snart ska överges. Frågan är vad som händer med iPhone 16?

Något jag tycker är intressant är att en arbetare som får en Lenovo laptop med docka och allt för långt över 40 000kr, kommer direkt hitta saker hela tiden som den ansåg kunde ha varit bättre. Medans en person som får en enkel Applelaptop tvärt om kommer försvara alla brister. Jag själv har dubbla USB donglar till min PC- laptop i väskan för jämnan då det är så få portar.

Lite samma är det med mobiltelefon. Där jag just nu inte skulle köpa en samsung s23 ultra utan en iPhone 15 Pro Max. Jag ser dock mängder av problem med de båda. (främst priserna) Jag hade dock föredragit iPhonen just nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trudelutt:

Underskatta aldrig Sweclockers förmåga att dra en fuling för att få mer annonsintäkter.

Verkligen. Bla bla bla, det spelar ingen roll för Apple vet att så få av deras användare för över stora mängder data, men det är ändå snålt. Bla bla bla lorem ipsum

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Underskatta aldrig Sweclockers förmåga att dra en fuling för att få mer annonsintäkter.

Att skriva krönikor är "dra en fuling" nuförtiden?

Börjar jag bli för gammal som inte förstår hur en krönika på en nyhetssida är "en fuling för mer annonsintäkter"?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

För mig hade det räckt med USB 1.0 då jag ändå aldrig använder sladden till något annat än laddning.

Permalänk
Medlem

Bara en riktigt inbiten fanboy försvarar detta slags beteende. Vad har Apple själva att säga till sitt försvar? Produkterna är ju redan otroligt överprisade.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mizccc:

Bara en riktigt inbiten fanboy försvarar detta slags beteende. Vad har Apple själva att säga till sitt försvar? Produkterna är ju redan otroligt överprisade.

Har du sett hur bra de säljer? Visst är priset högt, men kanske är det inte fel?

Permalänk
Medlem

Vanliga Iphone kör med en SoC anpassad för Lighting och USB 2. Det är inget konstigt med det. Det är inte att dra en fuling utan helt enkelt att behålla segmenteringen mellan vanliga och Pro-modellerna. Inget konstigt med det. Nästa års Iphone lär få USB 3 och A17.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Underskatta aldrig Sweclockers förmåga att dra en fuling för att få mer annonsintäkter.

Men alla vet ju att man laddar telefonen snabbare i 10 Gbps än 480 Mbps!

Seriöst, det är ju så här all media fungerar nu för tiden. Att skriva något som är i stort sett intetsägande om ett splittrande ämne får folk bli engagerade, oavsett om vad de tycker om ämnet i fråga. Och SweClockers lever ju mycket på användarnas aktivitet i forumet, så redaktionen gör vad de kan för att stimulera den aktiviteten.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Försvarar ingen här, men var inte Lightning-kontakten liknande USB2's hastigheter?
Kanske har något med att bas-modellerna ärver förra pro'modellens hårdvara?
Men ja, USB3 rakt över hade ju varit att föredra!

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Bara en riktigt inbiten fanboy försvarar detta slags beteende. Vad har Apple själva att säga till sitt försvar? Produkterna är ju redan otroligt överprisade.

Det har helt och hållet att göra med att man kör ett SoC som inte klarar högre hastigheter.
Ingen tidigare iPhone har pallat mer än 480mb/s (Mb/s? MB/s?) så det är inte direkt dumsnålt utan snarare...ja, dumt bara.

Skrivet av Elgot:

Har du sett hur bra de säljer? Visst är priset högt, men kanske är det inte fel?

Finns ett jättebra exempel från något budget skoföretag som tog sina ordinarie 300kr-skor, byggde om en butik och satte ett pris på 10.000kr per par.

De sålde som smör - Det betyder däremot inte att varken produkten eller konsumenten är något bättre på något.
Priset handlar enbart om vad folk är beredda att betala, och tydligen kan man sälja samma telefon 5 gånger nu utan att folk bryr sig nämnvärt (Ej apple exklusivt dock, det gäller alla tillverkare som tröttnat på nya ideer...)

Edit*
Det var Payless och "Palessi"

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Bara en riktigt inbiten fanboy försvarar detta slags beteende. Vad har Apple själva att säga till sitt försvar? Produkterna är ju redan otroligt överprisade.

Definera överprisad.
Iphone 15 kostar 799 dollar och piskar konkurrenterna i prestanda med fjolårets A16.

Permalänk
Medlem

dom som verkligen behöver den snabbare usb-c får det ju iom pro modellerna.. resten har nog ingen direkt nytta av det, hur ofta sitter man och för över filer med kabel nu för tiden?

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Wh1spY:

Försvarar ingen här, men var inte Lightning-kontakten liknande USB2's hastigheter?
Kanske har något med att bas-modellerna ärver förra pro'modellens hårdvara?
Men ja, USB3 rakt över hade ju varit att föredra!

Lightning har samma överföringshastigheter som USB 2.0, ja. Dvs 480 Mbps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Att skriva krönikor är "dra en fuling" nuförtiden?

Börjar jag bli för gammal som inte förstår hur en krönika på en nyhetssida är "en fuling för mer annonsintäkter"?

Du framstår snarare som ung eftersom du är så naiv.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Ryssfemma:

Definera överprisad.
Iphone 15 kostar 799 dollar och piskar konkurrenterna i prestanda med fjolårets A16.

Den kostar $829 (+skatt). $799 gäller enbart vid samtidigt 24-månards bindande till någon operatör.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Lightning har samma överföringshastigheter som USB 2.0, ja. Dvs 480 Mbps.

På iPhones japp men på iPad:s hade vissa usb 3 support.
https://www.apple.com/se/shop/product/MK0W2ZM/A/lightning-til...

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Du framstår snarare som ung eftersom du är så naiv.

Du kallar en krönika för "en fuling", blir ifrågasatt på hur det är fult, och går på personlig attack endast som svar, utan att förklara vidare överhuvudtaget. Stereotypiska tonårsargument.

Och jag ska framstå som den unga här.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Apple har i veckan presenterat Iphone 15 och i vanlig Apple-manér passar företaget på att göra en fuling och undviker premium-funktionalitet med USB 2.0 i vanliga Iphone-versionen.

Stödjer USB 2.0 "Upp till 4K HDR genom inbyggd DisplayPort-utgång via usb‑c"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Den kostar $829 (+skatt). $799 gäller enbart vid samtidigt 24-månards bindande till någon operatör.

Skatten kan vara så låg som 6% i USA.
Ser inte vart den är överprisad fortfarande för vad för telefon det är.

Det finns dessutom billigare modeller för den som ”måste” ha en iPhone.

Permalänk
Medlem

@Enviro ännu mer fuling är väl de de hintade om i presentationen: den medföljande kabeln även till pro/max har bara stöd för 480Mbit, de nämnde det som en ’optional extra’ med en höghastighetskabel för de som behöver det

Så det är lite extra tveksamt att ens nämna dem som kapabla till 3.0 ur lådan om det stämmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Du kallar en krönika för "en fuling", blir ifrågasatt på hur det är fult, och går på personlig attack endast som svar, utan att förklara vidare överhuvudtaget. Stereotypiska tonårsargument.

Och jag ska framstå som den unga här.

Tar du inte det här lite väl seriöst? Jag tror nog du mycket väl inser att hela krönikan är clickbait.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av medbor:

@Enviro ännu mer fuling är väl de de hintade om i presentationen: den medföljande kabeln även till pro/max har bara stöd för 480Mbit, de nämnde det som en ’optional extra’ med en höghastighetskabel för de som behöver det

Så det är lite extra tveksamt att ens nämna dem som kapabla till 3.0 ur lådan om det stämmer

Haha never change, Apple. Å andra sidan hade jag blivit väldigt imponerad om Apple skickade med kabel med 10Gbps. Bara den är ju galet pricey.

Permalänk
Medlem

Kruxet är inte vad ett företag gör. Apple eller andra, utan konsumenterna som accepterar och köper ändå oavsett vad företagen kadtar ut och till vilket pris. Konsumenter har alltid ursäkt att rättigfärda sitt köp oavsett pris.
Endast konsumenter kan påverka ett förtag produkter och pris. Om inga köper deras produkter är företaget tvungna att rätta efter konsumenterna önskemål.

Iphone 15 serien har näst intill likadant stort batteri som iphone 14 serien. Men bryr folk om det? Deras försvar ör iphone 15 kör med 3nm och är mer energisnål så större batteri kvittar.

https://9to5mac.com/2023/09/15/iphone-15-battery-capacity/

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Har du sett hur bra de säljer? Visst är priset högt, men kanske är det inte fel?

Beror på hur långt man ser på saker o ting. Visst folk betalar, men överpris är fortfarande överpris. Jag tänker själv att mycket hänger samman och och i slutändan så resulterar överpriser på varor (inte bara Apples) att klyftorna i världen ökar och mer kapital slutar hos de redan överdrivet rika. Vet jag låter som en kommunist här men lite lagom tänker jag borde vara bäst.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att USB 2.0 är så stort problem. 60 Hz skärm är däremot det. Känns verkligen som en budgetmobil och det märks vad man än gör på mobilen. Sedan finns det mycket bra också, men för mig är 60 Hz ett hinder från att köpa iPhone 15. Jag skulle välja antingen Android eller en iPhone 15 Pro om jag skulle köpa mobil idag.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt kritiken här. Den normala konsumenten som köper iPhone 15 förväntar sig en iPhone-upplevelse, och det är vad Apple erbjuder trots frånvaron av USB 3.2 (och 120Hz-skärm). Personer som är intresserade av och verkligen vill ha det andra att betala kommer att gå till iPhone 15 Pro, och det är i regel inte "normala konsumenter". De har pengarna. Och det har Apple fattat.

Någonstans tror jag man måste sluta jämföra med android-världen där tillverkarna kastar in lite allt möjligt och dras med små marginaler, bara för att lyckas knapra åt sig någon till enstaka marknadsandel. De lyckas ändå inte.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fissure:

Beror på hur långt man ser på saker o ting. Visst folk betalar, men överpris är fortfarande överpris. Jag tänker själv att mycket hänger samman och och i slutändan så resulterar överpriser på varor (inte bara Apples) att klyftorna i världen ökar och mer kapital slutar hos de redan överdrivet rika. Vet jag låter som en kommunist här men lite lagom tänker jag borde vara bäst.

Det skulle man kanske kunna hävda om skoexemplet ovan (det verkar ju ha handlat om några dussin influencers som "gick på det"), men det är ju ändå väldigt många som har en telefon från den övre prisklassen (inte minst ungdomar). Det verkar finnas mycket pengar att lägga på telefoner, så det är klart att tillverkarna kommer försöka möta behovet.