Permalänk
Medlem

Hjälp med extra luftflöde.

Har denna dator sedan 5år tillbaka.
ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti 11GB OC Gaming
ASUS ROG Strix Z390-F GAMING
Intel Core i9-9900K
Corsair PowerSupply (PSU) HX850 850W 80+ Platinum
Corsair H100i RGB Platinum
Samsung 970 EVO Plus series SSD 500GB M.2 (MZ-V7S500BW)
Phanteks Eclipse P400S Tempered Glass
Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) / 3200MHz / DDR4 / CL16 / CMK32GX4M2B3200C16

Problemet är:
Grafikkortet blir "väldigt" varmt (84-88 grader) och man bränner sig på glassidan om man skulle ta på den.
Och när grafikkortet blir såhär varmt så låter något kopiöst när den når runt 84 grader och framåt.
Fläktarna enligt MSI Afterburner "Tachometer kurvan" når max rpm och låter galet.

Cpun har aldrig gått över 35 grader. Och jag funderar på hur jag kan få ner grafikkortets grader ytterligare.
Som jag förstår kan jag inte topmontera min radiator i detta chassi, så var är egentligen mina alternativ?

Jag tänkte mig att man skulle kunna montera in Push-pull på radiatorn, köpa två extra fläktar, och sedan därför få in mer luft i burken.
Tror ni detta är en rimlig väg att gå, eller vad hade ni gjort som inte involverar att byta chassi?

Med andra ord, antingen få in mer luft i burken så att kortet sänks i värme, eller lösa problemet med att fläktarna "revvar" och går max, sedan tillbaka till ungefär 2500 rpm, sedan upp igen, ner igen, och upp igen etc.

Ps, första bilden är ett exempel över min tanke på lösning, där det vita illusterar de extra fläktarna man skulle kunna addera.

Tillägg, Har köpt meshfronten som Phantechs tillägg

Blir inte klok
Mvh, Johan.

Permalänk
Medlem

Om din CPU aldrig har temperatur problem så kan det vara värt att vända på luftflödet i burken, göra så att den blåser ut i fronten och suger in i bak/toppen, då kommer gpu'n få lägre temperatur ambient luft att jobba med då CPU värmen inte dumpas in i chassit, så klart kommer din CPU temp gå upp då gpu värmen dumpas ut genom din radiator.

Värt att överväga som alternativ.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Har du fläkt som blåser underifrån och upp? På så vis får GPU mer kall luft. Fläktar i toppen tycker jag är onödigt då det blåser ut luft innan det passerat cpu kylaren..

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem

Jag tror detta bör vara steg 1, smidigt eftersom du bara kan byta frontpanel.
https://www.inet.se/produkt/6903846/phanteks-eclipse-p400-air...

Permalänk
Medlem

Hade nog börjat med att öka hastigheten på fläktarna i fronten, så blir inte luften som kommer in i chassit så varm. Förutom de fläktarna som du har så finns det väl plats för en till i fronten under radiatorn, tar du även bort plåten som avdelar mellan kamrarna så borde den ge rätt bra med sval luft till GPUn.

Så öka farten på frontfläktarna om du kan och en till fläkt i fronten och kanske en i taket hade varit en bra början.
Samt vad @Toarulle skrev ifall det inte är gjort.

Skrivet av tompatomp:

Har du fläkt som blåser underifrån och upp? På så vis får GPU mer kall luft. Fläktar i toppen tycker jag är onödigt då det blåser ut luft innan det passerat cpu kylaren..

Inte om cpu-kylaren sitter på insugsfläktarna som den gör här, hade det suttit en luftkylare så hade jag hållit med dig.

Permalänk
Avstängd

Sätt en fläkt eller fler under grafikkortet som blåser kall luft uppåt i chassit om det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Hade nog börjat med att öka hastigheten på fläktarna i fronten, så blir inte luften som kommer in i chassit så varm. Förutom de fläktarna som du har så finns det väl plats för en till i fronten under radiatorn, tar du även bort plåten som avdelar mellan kamrarna så borde den ge rätt bra med sval luft till GPUn.

Så öka farten på frontfläktarna om du kan och en till fläkt i fronten och kanske en i taket hade varit en bra början.
Samt vad @Toarulle skrev ifall det inte är gjort.

Inte om cpu-kylaren sitter på insugsfläktarna som den gör här, hade det suttit en luftkylare så hade jag hållit med dig.

Frontfläktarna är satta på 1350 rpm och ökar vid ökad värme.
Vid spelande, och när gpun är ca 84 grader, burkar cpufläktarna ligga runt 2000 rpm.

Jag har använder redan meshfronten.
Och som jämförelse, om jag tar bort glassidan brukar gpu tempen aldrig gå över 80 grader.

Är 2000 rpm inte tillräckligt när de sitter framför en radiator? allt över 2000 låter rätt mycket så har undvikit det för ljudnivån.

Permalänk
Medlem

montera radiatorn som utblås i toppen och två i fronten med sval luft in, bör hjälpa grafikkortet utan att mörda cpu, håller den max 35 så r den riktigt, riktigt bra ändå.

Visa signatur

MerLox

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLINKY95:

Sätt en fläkt eller fler under grafikkortet som blåser kall luft uppåt i chassit om det går.

Hur och vart hade man monterat sådant?
Under detta chassi är det hårddisk "racks" och PSU, så har inte direkt möjlighet att montera fläktar i botten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MerLox:

montera radiatorn som utblås i toppen och två i fronten med sval luft in, bör hjälpa grafikkortet utan att mörda cpu, håller den max 35 så r den riktigt, riktigt bra ändå.

Står på Phantechs hemsida att den inte supportar topmounted radiator.
Vet inte varför egentligen (eftersom man kan ha fläktar där), men kanske är att det inte får plats pga moderkort/ram etc som är ivägen för den typen av montering.

Tanke?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Om din CPU aldrig har temperatur problem så kan det vara värt att vända på luftflödet i burken, göra så att den blåser ut i fronten och suger in i bak/toppen, då kommer gpu'n få lägre temperatur ambient luft att jobba med då CPU värmen inte dumpas in i chassit, så klart kommer din CPU temp gå upp då gpu värmen dumpas ut genom din radiator.

Värt att överväga som alternativ.

Har övervägt detta, men tänker, finns det en risk att det blir konstigt luftflöde eftersom värme stiger?
Vet att man "Kan testa och se" men vill helst inte göra om 1000 gånger om folk vet vad som är optimalt.

Om man gör detta kanske man borde sätta in 3st noctua fläktar som trycker ner luft i burken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av josson:

Står på Phantechs hemsida att den inte supportar topmounted radiator.
Vet inte varför egentligen (eftersom man kan ha fläktar där), men kanske är att det inte får plats pga moderkort/ram etc som är ivägen för den typen av montering.

Tanke?

varför dom inte tycker det kan jag inte svara på, men dom får plats med 2st 140mm fläktar, så får dina plats, utan att röra moderkortet, kan det inte vara något problem.

Nytt chassi ?

Visa signatur

MerLox

Permalänk
Medlem
Skrivet av MerLox:

varför dom inte tycker det kan jag inte svara på, men dom får plats med 2st 140mm fläktar, så får dina plats, utan att röra moderkortet, kan det inte vara något problem.

Nytt chassi ?

Jag borde kanske testa, har undvikit att testa saker som det inte står att man "Kan/ska"
Nån annan som vet varför det inte står som supported när man kan ha två fläktar i toppen?

Permalänk
Medlem

Jag har datorn enligt sign nedan och Phantek P400A chassi med mesh front. Jag monterade en 80 mm Noctua fläkt under gfx-kortet i utrymmet för nätagget samt en likadan fläkt på bak/ut-sidan under gfx-kortet. Yes lite ghetto-mod men det blev bättre luftflöde för gfx-kortet. Minns inte hur mycket skillnad det gjorde i grader dock

Visa signatur

🏬: MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 🔲: i7 12700K @ 5,2 Ghz ❄️: NH-U12A Chromax Black 🏴: RTX 3080 Ti OC 🎞️: Kingston Fury 64GB 3600 MHz 🗄️: P400A D-RGB Vit 🔌: Corsair RM850 W 💾: Samsung 990 PRO 2TB + RAID0 2x WD Blue SN550 1TB (NVMe) 🖥️: LG C3 42" OLED & AOC 27G2U & ASUS VG248QE 144 Hz ⌨️: G915 TKL 🖱️: G203 🎧: Audio Technica M50x + Scarlett Solo. [VR]: Quest 2.

Permalänk
Medlem

EDIT
Har nu testat med CS2.
När jag kör front fläktarna på 2000 rpm (ca 68% fanspeed) blir gpun 82-87 grader.

När jag kör fixed rpm på 2300 rpm (ca 80% fanspeed) blir det ingen skillnad. Forfarande 82-86/87 grader)

Kan det vara så att intaket är bra, men att de orginal Phantechs chassifläktarna är värdelösa och inte suger ut någon luft?
Tycker det är så svårt att veta, det blåser ju inte direkt vid "exit fansen" även om dem är kopplade till chassits "fankontroller" och den är på högsta läget.

Borde man byta exitfans till typ noctua och försöka suga ut mer luft, tanke?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kahwalli:

Jag har datorn enligt sign nedan och Phantek P400A chassi med mesh front. Jag monterade en 80 mm Noctua fläkt under gfx-kortet i utrymmet för nätagget samt en likadan fläkt på bak/ut-sidan under gfx-kortet. Yes lite ghetto-mod men det blev bättre luftflöde för gfx-kortet. Minns inte hur mycket skillnad det gjorde i grader dock

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Både gillar och hatar det
Men då vet jag att det finns som alternativ, kanske lite för "ghetto" för min smak. Hah

PS, de små fläktarna är sjukt gulliga dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av josson:

Har övervägt detta, men tänker, finns det en risk att det blir konstigt luftflöde eftersom värme stiger?
Vet att man "Kan testa och se" men vill helst inte göra om 1000 gånger om folk vet vad som är optimalt.

Om man gör detta kanske man borde sätta in 3st noctua fläktar som trycker ner luft i burken?

Att "värme stiger" är i princip irrelevant så fort aktivt luftflöde är med i bilden, är typ bara relevant om man börjar jobba med passiv kylning eller liknande. Mer luftflöde kommer så klart hjälpa dock om du sätter in flera fläktar, kan sänka ambient temperaturen lite genom att tvinga ut varma luften mer effektivt.

Största nackdelen med att vända på flödet är att du inte har dammfilter vid bakre fläkten så kan bli lite mer dammigt inne i burken, men det är typ det enda.. Annars så är det bara testa och se temperatur skillnader som gäller.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av josson:

Frontfläktarna är satta på 1350 rpm och ökar vid ökad värme.
Vid spelande, och när gpun är ca 84 grader, burkar cpufläktarna ligga runt 2000 rpm.

Jag har använder redan meshfronten.
Och som jämförelse, om jag tar bort glassidan brukar gpu tempen aldrig gå över 80 grader.

Är 2000 rpm inte tillräckligt när de sitter framför en radiator? allt över 2000 låter rätt mycket så har undvikit det för ljudnivån.

OK, informationen om varvtal gick inte fram, trodde den var mycket lägre, om den fanns med i bilden med mätvärden så var den svår att tyda vilken fläkt som hörde till vilken graf.

Oavsett, så en extra fläkt i botten som inte har en radiator skulle ge mer sval luft i botten på chassit. Sedan komplettera med en extra i toppen för att få bort värmen så fort som möjligt skulle inte skada.

Sätta en mindre fläkt så som @kahwalli beskriver bak på datorn kan ju göras snyggt så det inte syns och också hjälpa till och få bort värmefickan vid grafikkortet, men testa med att bara ta bort alla skydd för kortplatserna så bör det bli lättare för luften att smita ut den vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

OK, informationen om varvtal gick inte fram, trodde den var mycket lägre, om den fanns med i bilden med mätvärden så var den svår att tyda vilken fläkt som hörde till vilken graf.

Oavsett, så en extra fläkt i botten som inte har en radiator skulle ge mer sval luft i botten på chassit. Sedan komplettera med en extra i toppen för att få bort värmen så fort som möjligt skulle inte skada.

Sätta en mindre fläkt så som @kahwalli beskriver bak på datorn kan ju göras snyggt så det inte syns och också hjälpa till och få bort värmefickan vid grafikkortet, men testa med att bara ta bort alla skydd för kortplatserna så bör det bli lättare för luften att smita ut den vägen.

Okej, är inte så kunnig i allt, och försöker ge så mycket information jag kan när jag kommer på det.
Är lite dum, men ffter att ha sett denna bild

Så borde jag kunna trycka upp radiatorn till max, och sedan få plats med ytterligare en fläkt.
(Det går på detta chassit tydligen om man skruvar bort metallen)

Tror ni att detta skulle hjälpa mycket? att trycka in en typ noctua fläckt under de två fläktarna. Samt en extra i toppen?
(Jag tänker att det borde jag göra som första lösning egentligen?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av josson:

Okej, är inte så kunnig i allt, och försöker ge så mycket information jag kan när jag kommer på det.
Är lite dum, men ffter att ha sett denna bild
<Uppladdad bildlänk>
Så borde jag kunna trycka upp radiatorn till max, och sedan få plats med ytterligare en fläkt.
(Det går på detta chassit tydligen om man skruvar bort metallen)

Tror ni att detta skulle hjälpa mycket? att trycka in en typ noctua fläckt under de två fläktarna. Samt en extra i toppen?
(Jag tänker att det borde jag göra som första lösning egentligen?)

Menade bara att den grafen var svårtydd, då vi inte vet vad som är vad helt enkelt.
Du har ju gett bra mycket mer information än vad andra när de frågar om saker, så i övrigt bra jobbat!!

Absolut chassit skall stödja upp till 3 st 120 mm fläktar fram, så då borde man kunna få dit en till utan problem.

Permalänk
Medlem

Är temperaturen på grafikkortet nytt?, har det varit bättre, kylpaste och pads byte kanske hjälper mer än fläktarna, om på utan chassi sida blev det bättre, men det kan ändå sänka en del..

Visa signatur

MerLox

Permalänk
Avstängd

Montera radiatorn på taket av lådan, sätt 2st 120mm som inblås i fronten.

Radiation kväver luftflödet, och det som kommer in är värmen från prollen..

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av josson:

Hur och vart hade man monterat sådant?
Under detta chassi är det hårddisk "racks" och PSU, så har inte direkt möjlighet att montera fläktar i botten.

På vissa chassin finns det perforerade hål ovanpå PSU shroud och där kan man montera fläktar, så det blir under grafikkort.

Har personligen ett sådant chassi

https://www.inet.se/produkt/6905276/lian-li-lancool-215-mesh-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MerLox:

Är temperaturen på grafikkortet nytt?, har det varit bättre, kylpaste och pads byte kanske hjälper mer än fläktarna, om på utan chassi sida blev det bättre, men det kan ändå sänka en del..

Skulle säga att det alltid vart runt 80 grader.
Men när jag tar av sidan på datorn som jag gjort ibland när jag tröttnat, så är den bara 72 typ.
Men kanske har blivit lite värre, eller så är det bara spelen som tar mer kraft, och därför mer värme.

Svårt att säga.

Permalänk
Medlem

Sätt radiatorn i taket, inte för att varm luft går uppåt, utan för att då kan varm luft från CPU lämna chassit uppåt och du kan ta in kall frisk luft i från fronten med upp till 3 fläktar.
Då får du även korsdrag mellan fronten och bakfläkten vilket kyler extra.
Fläkten längst ner i fronten är viktigast då den matar kall luft till grafikkortet, så om du inte vill köpa till fler fläktar, så sätt de 2 du har längst ner i fronten och låt fläktarna på radiatorn blåsa ut chassiluften uppåt.

Med frontpanelen på kan det dock ändå bli en bastu då chassit är dåligt designat för luftflöde.
Missade att du skaffat meshfront.

Går det absolut inte att flytta radiatorn, så kläm in takfläkten längst ner i fronten och täpp igen taket med paneler för bättre övertryck.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.