Veckans fråga: Har du uppgraderat till OLED-TV?

Permalänk
Medlem

Har fortfarande min gamla panasonic plasma.
Börjar klia i pryl-fingrarna...

Permalänk
Medlem

Nej, inte haft TV sedan tidigt 2000-tal. Övervägt att köpa en och använda som ”stor monitor”, men har runnit ut i sanden av olika anledningar.

OLED känns fortfarande som att det är teknik som är i sin linda, med i stort olösta problem med t.ex. kort livslängd och inbränningar, eller har jag missat något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Viste knappt att Panasonic fortfarande var med i spelet. Har liksom bara sätt täster och gämförelser melan LG, Sony och ibland Samsung. Alldrig Panasonic vad jag kan minas 🤔

Panasonic säljs inte i USA, vilket gör att de inte recenseras av media därifrån. Deras OLED-TVs sägs ju dock vara väldigt bra, om man bortser från deras egenbyggda smart-funktionalitet som tvärt om verkar vara rent skräp. Det pratades ett tag om att de kanske skulle börja köra Android TV, men vet inte vad som hände med det sedan.

Skrivet av Gilgamesh:

2017, idag en 77" S90C konverterad till S95C.

Konverterad? Kan man flasha om den med S95C-mjukvaran eller vad menar du?

EDIT: Tydligen enklare än så. Intressant.

https://www.reddit.com/r/S95B/comments/16gu6o7/hot_off_the_pr...

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nej, inte haft TV sedan tidigt 2000-tal. Övervägt att köpa en och använda som ”stor monitor”, men har runnit ut i sanden av olika anledningar.

OLED känns fortfarande som att det är teknik som är i sin linda, med i stort olösta problem med t.ex. kort livslängd och inbränningar, eller har jag missat något?

Kommer ihåg hur rädd jag var för innbränningar när jag just köpt min nya plasma i början av 2010, den är fotfarande helt problem fri från alla problem man skulle oroa sig för på den tiden. Detta trots år av misshandel från hela familjen.
Tänker inte medvetet behandla min C2 dåligt men tänker inte heller oroa mig onödan som jag gjorde med min gamla VT30 plasma.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

Angående Panasonic som sponsrar så har min farsa en sån. Skulle inte säga att den ökade bildkvaliteten överväger det bristfälliga gränssnittet ställt mot LG. Men kan ju förbättrats, hans är kanske 3 år gammal.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tyvärr sätter sig wow-känslan ganska fort, känns som en vanlig TV nu…

Det innebär dock att det blir omöjligt att gå tillbaka till äldre paneler.

Permalänk
Medlem

10+ år gammal Panasonic UT50. Ett problem jag har är att det inte är så lång tid mellan BF och CES och det blir att jag väntar och ser ifall nästa års modeller har någon funktion jag inte kan vara utan. Jag får väl skylla mig själv som söker upp marknadsföringen 😅

Permalänk
Medlem

Nej, sitter sedan en månad tillbaka med en Samsung QE85QN95B. Har haft både en Oled B6 och E6 och senast en Sony LCD ZD9 75". Saknar inte Oled. Enda som är synd med Samsungen är att den inte stödjer Dolby Vision.
Men 85" vs mindre storlekar så ger tvn ändå ett större intryck vid tv-tittande även vid avsaknad av DB Vision.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nej, inte haft TV sedan tidigt 2000-tal. Övervägt att köpa en och använda som ”stor monitor”, men har runnit ut i sanden av olika anledningar.

OLED känns fortfarande som att det är teknik som är i sin linda, med i stort olösta problem med t.ex. kort livslängd och inbränningar, eller har jag missat något?

Vet inte hur väl det stämmer. Våran pushar 6 år nu och har inte upplevt några problem med inbränningar eller annat.

Skrivet av Vash:

Kommer ihåg hur rädd jag var för innbränningar när jag just köpt min nya plasma i början av 2010, den är fotfarande helt problem fri från alla problem man skulle oroa sig för på den tiden. Detta trots år av misshandel från hela familjen.
Tänker inte medvetet behandla min C2 dåligt men tänker inte heller oroa mig onödan som jag gjorde med min gamla VT30 plasma.

Kände samma med VT30plasman från Panasonic men det var aldrig något strul, sen kom den oron tillbaka under första året med LG OLED:en men den fyller 6 år om lite drygt en månad och har inte tänkt på eller märkt av några inbränningar.

Permalänk
Medlem

Köpte LG oled CX 55 våren 2021. Ett av dom bästa köpen jag gjort, riktigt nöjd. Använder den mest för att spela från datorn.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Jag har en OLED men även nån QLED och micro-LED - varför kalla OLED för uppgradering som om konkurrensen skulle vara sämre? Med Thomas Ytterberg som har hängt på Sweclockers sen jag vet inte när så borde väl redaktionen veta bättre? Det beror väl på vad man ska ha den till. Finns ju varianter av LED som spöar OLED på ganska mycket…

För att Philips OLED har sponsrat frågan, men det är väl främst för att folk ska ha något att diskutera. Självklart är inte OLED bättre på alla sätt

Permalänk
Medlem

Min prioritet då (början av 2019) va en stor TV... gick från en 52" FHD till en 75" UHD.
Så här i dagens läge så hade jag valt en 65" istället, OLED och 120Hz där dom två sistnämda hade varit prio.
60Hz och LED känns stenålder nu.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bytte från en Pioneer Kuro 5090H till en 55” LG B6V, sen blev det en LG 65” G2 på Black Friday. Väggmonteringen och att jag gått upp i storlek är sex on a stick! Får se om det blir en 77” G4 nästa år om den kommer som en PHOLED eller vad dom nu hittar på… Kanske ska kolla på Panasonic eller Sony också nästa gång.

Visa signatur

HP48-GX, Arm-kärnor, i7, Ryzen 9, M2, Z80, 68000, Party tricks

Permalänk
Medlem

Min 1080p LCD TV visar en bild och spelar upp ljud, vilket är vad jag förväntar mig av en TV de ~15 minuterna per vecka jag tittar på den.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mulfuß:

Bytte från en Pioneer Kuro 5090H till en 55” LG B6V, sen blev det en LG 65” G2 på Black Friday. Väggmonteringen och att jag gått upp i storlek är sex on a stick! Får se om det blir en 77” G4 nästa år om den kommer som en PHOLED eller vad dom nu hittar på… Kanske ska kolla på Panasonic eller Sony också nästa gång.

För mig blev det en 77 C1 på Black Friday förra året för 19990:- var inte beredd och betala 24990:- för C2. Ångrar mig inte nu när man såg G3 men behöver gå ner endel för och bli aktuellt.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mulfuß:

Bytte från en Pioneer Kuro 5090H till en 55” LG B6V, sen blev det en LG 65” G2 på Black Friday. Väggmonteringen och att jag gått upp i storlek är sex on a stick! Får se om det blir en 77” G4 nästa år om den kommer som en PHOLED eller vad dom nu hittar på… Kanske ska kolla på Panasonic eller Sony också nästa gång.

Jag gick också från en Kuro men till en LG 65" OLED, jag tror det var 2019. Kändes lite galet att man hade haft sin plasma i över 10 år.

Efter att ha sett OLED in action så visste jag att nästa datorskärm behövde bli en OLED också när det blev tillgängligt. Så när Alienware släppte sin så köpte jag en direkt vid lansering. De som snackar om inbränningar osv vet inte vad de snackar om. Jag har haft noll problem trots att ha somnat med statiska bilder som stått i timtal osv.

Färgerna på OLED är ❤️

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Det blev en 65" Philips oled707(har jag för mig att den hette) under mellandagsrean förra året. Det blev ett fantastiskt lyft från den sju år gamla tvn vi hade innan. Passade på att införskaffa nytt ljud till tvn med så det blev mycket film där ett tag.
Säger som många andra.. det skulle vara svårt o byta till något annat nu.

Permalänk
Medlem

Köpte en LG OLED CX55 för att lira med min PlayStation 5 men blev inte så mycket spelat på den så satte TVn på skrivbordet istället. Så nu agerar den skärm till datorn istället och det funkar sjukt bra även på ganska så nära avstånd (typ 50cm från fejset) hehe

Visa signatur

Fractal Design Define 7 - AMD 5600X - Noctua NH-D15S Chromax Black - MSI Suprim X 3090 - Samsung 970 EVO Plus 1TB NVME - Samsung 860 EVO 1TB SSD - ASUS ROG B550-F Gaming Wi-fi - 2x16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz CL16 - EVGA SuperNOVA G2 850W - LG OLED55CX - Steelseries Rival 710 - Steelseries Apex 150 Keyboard - Steelseries
Arctis Nova Pro Wireless

Permalänk

Japp inhandlade min första smart-tv, en LG G3 (med MLA) 55" (då jag sitter väldigt nära så känns den stor nog) förra månaden och går aldrig tillbaks till LCD nog!😉
Är inte direkt ångerfull, utan väldigt nöjd med den, ljusstark och kontrastrik som jag vill ha det! 🤤
Kostade ca 28 lax med icke medföljande foten, men det var det nog värt! Nu kan jag äntligen streama serier, youtube, filmer, whatever med biokänsla här hemma. Har alltid varit ett bildkvalitetsfan sedan jag kan minnas och oled föll mig därför i smaken. Började med oled i telefonen, nu i TVn och härnäst blir det monitorn till PCn eller kommande laptopköpet. Köra oled på allt förutom retro CRT tills nästa teknologi, som microled tar över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tyvärr sätter sig wow-känslan ganska fort, känns som en vanlig TV nu…

Vi kanske kan byta så du blir påmind om hur det var förr?

Permalänk
Medlem

Nej, jag har en LCD TV. Men har siktet inställt på en OLED (eller motsvarande) när jag ska byta TV nästa gång.

Permalänk
Medlem

Nix. Köpte min TV för 3 år sen men ville inte lägga extra pengar på OLED. Denna lär hålla ett bra tag innan jag bytar, typ när den går sönder om...20 år .... men gissar att det finns något ännu vassare än OLED vid den tidpunkten.

Permalänk
Medlem

Bland det första jag gjorde när jag flyttade ut från min studentlägenhet till en riktig lägenhet var att införskaffa en OLED-TV (LG 65" CX). Bland det bästa köpet jag gjort även om jag inte kollar TV överdrivet mycket. Gav 20 000kr på Black Friday.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem

Kör fortfarande Panasonic ZT60 Plasma som köptes in i jan 2014!

Men ska det bli nåt nytt så blir det troligast en Panasonic eller Sony OLED!

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk

Fick nyligen tag i en lg c1 55". Otrolig skillnad på tv och tv 😍✋, helt såld!

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem

Njae. Har inte plats för mer än ca 40" och har inte hittat något prisvärt i den storleken på ett tag. Sitter kvar med Samsung led-lcd-nånting och Panasonic plasma, drygt 10 år gamla. Plasman har ju kass bild för datoranvändning (har en htpc) men är kung på retrospel (via RGB-scart eller s-video) och är även ok för TV-tittande. Lcd-tvn är för datorspel och moderna konsoller.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

QLED 65"
Haft kanske 5-6 år nu, otroligt nöjd fortfarande.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tyvärr sätter sig wow-känslan ganska fort, känns som en vanlig TV nu…

Jag blir fortfarande mållös ibland
när jag ser på oled tv´n jämfört
med min före detta lcd.

Och då har det ändå gått tre år sen bytet.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jefe:

Jag blir fortfarande mållös ibland
när jag ser på oled tv´n jämfört
med min före detta lcd.

Och då har det ändå gått tre år sen bytet.

Samma här efter fyra år. Särskilt nu när det börjar gå att få det helt mörkt i rummet på kvällarna är det verkligen slående hur stor skillnad det gör när svart faktiskt är svart.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk

Jag byter tv varje år för att få det senaste funktionerna. *ironi*
Just nu har jag en ganska ny tv som är värd över 10 000kr, jag tolkar ej QLED men den har fått bra betyg för bild och ska fungera bra med PS5 på 120Hz.
Det stora problemet är att jag nästan aldrig använder den, köpte en ny tv ändå för det blir låg kostnad när de håller så länge.