Skadliga ämnen hittade i många billiga elektronikprodukter

Permalänk
Melding Plague

Skadliga ämnen hittade i många billiga elektronikprodukter

Kemikalieinspektionen har undersökt laddare, hörlurar och annan hemelektronik, och hittade för höga halter av bland annat bly och ftalater i nära hälften.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Well inte direkt förvånande..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

"C E"-märkta eller CE-märkta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

"C E"-märkta eller CE-märkta?

Det kvittar eftersom de i stort sett betyder lika lite. 😑

Permalänk

It's all about the money.

Proffsmagasinet som nämns så är de inte kända för att ha mycket billig dritt, snarare att de säljer märkesverktyg billigt.

Jag gillar för övrigt det gamla S-märket. Det ska finnas än idag men det ser man ej så ofta.

Permalänk

skräll!
helt oväntat att företag på andra sidan jorden tar genvägar för att vi ska köpa grejer billigt!?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

It's all about the money.

Proffsmagasinet som nämns så är de inte kända för att ha mycket billig dritt, snarare att de säljer märkesverktyg billigt.

Jag gillar för övrigt det gamla S-märket. Det ska finnas än idag men det ser man ej så ofta.

Så klarade sig ju Proffsmagasinet också. Sedan några år ägs det för övrigt av Ahlsell.

Förr fick elprodukter inte säljas om de inte var S-märkta, dvs testade av Semko. Senare blev det en frivilligt att låta testa och S-märka.

Permalänk
Medlem

Ok, så produkterna får inte längre säljas, det är ju bra, och man måste inte återlämna dem, MEN, om man VILL återlämna denna produkt, har man då rätt att göra det? Och få alla pengar tillbaks såklart.

Mer kontroller tack. Det är sådant här som kemikalieskatt etc kan gå till.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

De billigaste kinagrejerna... Av 10 genvägar till en billigare produkt tar de 13.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Ok, så produkterna får inte längre säljas, det är ju bra, och man måste inte återlämna dem, MEN, om man VILL återlämna denna produkt, har man då rätt att göra det? Och få alla pengar tillbaks såklart.

Mer kontroller tack. Det är sådant här som kemikalieskatt etc kan gå till.

haha många av de här företagen tar knappt emot defekta varor, du drömmer om du tror de bryr sig om detta.

Alltså, de tar nog gärna emot produkten, men förvänta ingen återbetalning

Permalänk
Medlem

CE så klart, "China Export" är bara en myt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

De billigaste kinagrejerna... Av 10 genvägar till en billigare produkt tar de 13.

Därför jag aldrig köper något som går på ström från Kina.
Finns dem som köper mobilladdare för 10kr och de fungerar säkert tills huset brinner ner.
Finns massor med videos på elektronik som brunnit på grund av underdimensionerade / oisolerade kablar.
Dessa tillverkare skiter fullständigt i om du eller ditt hem skadas och behöver aldrig ta ansvar då det säljs i
omärkta förpackningar eller en påse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Därför jag aldrig köper något som går på ström från Kina.
Finns dem som köper mobilladdare för 10kr och de fungerar säkert tills huset brinner ner.
Finns massor med videos på elektronik som brunnit på grund av underdimensionerade / oisolerade kablar.
Dessa tillverkare skiter fullständigt i om du eller ditt hem skadas och behöver aldrig ta ansvar då det säljs i
omärkta förpackningar eller en påse.

Huset kan brinna ned, men de kan också själva förvandlas till Einsteins frisyrdubbelgångare... En inte ovanlig brist är att isolationen mellan nätsidan och den lågspända DC-sidan är otillräcklig.

Permalänk
Medlem

Jag är i chock! Not.... Billigt skräp från kina är en mardröm för miljön på många sätt.

Permalänk
Musikälskare

Ännu en anledning att bojkotta Kina om man läser mellan raderna

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Ännu en anledning att bojkotta Kina om man läser mellan raderna

Nästan allt tillverkas dock där. Dom bra sakerna också i väldigt många fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Ännu en anledning att bojkotta Kina om man läser mellan raderna

Skrivet av m4gnify:

Nästan allt tillverkas dock där. Dom bra sakerna också i väldigt många fall.

En regel som jag följer: Om priset är orimligt lågt och särskilt om tillverkaren är ett inhemskt kinesiskt företag, undvik (för antingen är det skitkvalité eller hårdkoppling till CCP)!

Legotillverkning* är en annan sak (som generellt inte håller skitkvalité och har åtminstone lösare koppling till CCP, och hur mycket man än skulle vilja så är det ju som bekant extremt svårt i praktiken att undvika sådana produkter nuförtiden).

* även kallat kontraktstillverkning

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

ofan...

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Kina får bära hundhuvud för mycket, stor del av Apples produktion görs där Samsung likaså! Apple betalar nog tian för en producerad laddare och säljer den för 249:- samma fabrik säljer en kopia som också kosta en tia som han säljer för femtio och utan den hade de troligen gått i konkurs. Jättarna är inte där för Kinas skull bara sin egen och utan skräpproduktion överlever dem inte.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Black(1)cat:

Kina får bära hundhuvud för mycket, stor del av Apples produktion görs där Samsung likaså! Apple betalar nog tian för en producerad laddare och säljer den för 249:- samma fabrik säljer en kopia som också kosta en tia som han säljer för femtio och utan den hade de troligen gått i konkurs. Jättarna är inte där för Kinas skull bara sin egen och utan skräpproduktion överlever dem inte.

"Kina får bära hundhuvud för mycket", ja men det är befogat

Håller inte Apple på att få igång Indien för produktion? Många lämnar det sjunkande kommunistiska skeppet

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Har aldrig förstått vitsen med att göra skillnad på dem. Vill man vara vilseledande kan man väl lika gärna kopiera den vänstra logotypen? Det är ju inte direkt så att den är enormt komplicerat och svår att duplicera.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Black(1)cat:

Kina får bära hundhuvud för mycket, stor del av Apples produktion görs där Samsung likaså! Apple betalar nog tian för en producerad laddare och säljer den för 249:- samma fabrik säljer en kopia som också kosta en tia som han säljer för femtio och utan den hade de troligen gått i konkurs. Jättarna är inte där för Kinas skull bara sin egen och utan skräpproduktion överlever dem inte.

Säga vad man vill om priserna, skillnaden är att Apples laddare framförallt håller riktigt hög kvalitet och säkerhetsnivå. De kostar mer än tian i BoM-kostnad.

Kinaladdaren du hittar för en femtiolapp, som visserligen kan se ut som en riktig laddare är garanterat sämre och potentiellt farlig. Hade den varit lika säker och hållt samma kvalitet så hade den kostat mer…

Finns flertalet teardowns att kika på om man är intresserad. Det kostar mycket pengar att utveckla kvalitetsgrejer, mycket mer än om man tummar på kvalitet och testning, det säger sig självt. De pengarna måste in nånstans…

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Jag kan tycka att importören bör vara skyldig att se till att inga produkter som tas in i EU innehåller dessa skadliga ämnen över gränsvärdena samt se till att det är elektriskt säkra. Privatimporterar du så är du själv skyldig att säkerställa detta. Och sedan ordentligt med viten och kontroll av detta.

Vi har bra regler för kemikalier och elsäkerhet men vad hjälper det när det ej efterlevs...

Edit
Och samma regler måste gälla för producenter inom Eu

Tillägg
Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divion:

Jag är i chock! Not.... Billigt skräp från kina är en mardröm för miljön på många sätt.

Ja man kan höja priset på det så kanske fler tjänar mer och konsumenten blir nöjd att inte köpt billigt skräp. Även kvalitetsprodukter underskrider skamgränsen i hunger på att kompensera valutakriser och annat som försämrar lönsheten för ägarna.

Få vill nog ta ansvar.
Det är synd om de stackarna som jobbar i dessa fabriker med stora brister i ansvar om miljön och andras väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Jag kan tycka att importören bör vara skyldig att se till att inga produkter som tas in i EU innehåller dessa skadliga ämnen över gränsvärdena samt se till att det är elektriskt säkra. Privatimporterar du så är du själv skyldig att säkerställa detta. Och sedan ordentligt med viten och kontroll av detta.

Vi har bra regler för kemikalier och elsäkerhet men vad hjälper det när det ej efterlevs...

Edit
Och samma regler måste gälla för producenter inom Eu

Det har de väl också, egentligen. Tyvärr saknar ferrari-freddan och lambo-lennarts shopify-dropshippingkurser denna typ av information vilket försvårar saker och ting. Brist på kunskap och/eller viljan att efterleva dessa regler är väl det stora problemet. Den enklaste lösningen torde vara näringsförbud/så påtagliga viten att det finns incitament till att göra något åt det.

Visa signatur

Skädda, Gös, Röding, Bleka, Havskatt, Kveite

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

CE så klart, "China Export" är bara en myt.

"Myt"

Det finns gott om fejkade ce märkningar men självklart finns det ingen standard för att fejka en standard, det vore absurt.

Permalänk
Medlem

Tyvärr är Blyat tenn MÅNGA gånger bättre än det blyfria skiten, som tur är får man fortfarande köpa det som företag och använda för prototyper så mitt förråd är fyllt 🥰

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

"Myt"

Det finns gott om fejkade ce märkningar men självklart finns det ingen standard för att fejka en standard, det vore absurt.

Myten är att det ska finnas ett specifikt "China Export"-märke, vilket EU-kommissionen själva dementerat. Självklart finns det produkter som är CE-märkta även fast de inte uppfyller kraven, men det är ett annat problem. Ska man fuska med det så sätter man förstås dit ett riktigt CE-märke, det är inte som att produkten blir mindre olaglig bara för att man ändrar proportionerna lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Tyvärr är Blyat tenn MÅNGA gånger bättre än det blyfria skiten, som tur är får man fortfarande köpa det som företag och använda för prototyper så mitt förråd är fyllt 🥰

Det här hade jag helt missat, att det inte längre får säljas lödtenn med bly till privatpersoner.

Jag hade hamstrat om jag hade vetat att det skulle förbjudas, men min förbrukning är ganska låg så det jag har i mina gömmor lär räcka ett bra tag.