Permalänk
Inaktiv

4090 Coil whine fråga

hej

jag vet inte mycket om vad coil whine är. Jag googlade och det verkar som att alla GPUs har coil whine, men att de hörs i olika ljudnivåer, vissa lägre och andra högre.

är detta sant, att alla GPU har coil whine?

och vilken 4090 upplever ni har minst coil whine? är founders edition bra?

Permalänk
Moderator
Moderator

Spoltjut beror inte enbart på den enskilda komponenten utan ofta på din specifika kombination av delar. Både nätagg och grafikkort brukar exempelvis påverka spoltjut från just grafikkortet. Det kan också uppstå i andra komponenter som använder spolar, som exempelvis moderkort.

Lite generaliserat är det svårare att bygga bort spoltjut ju högre effekt som passerar genom en liten spole. Ett grafikkort som kan dra över 400W kommer nästan alltid ha spoltjut, medan ett som drar 100W ofta är mer förskonat. Sedan kan man störas olika mycket och hur mycket som hörs beror också både på datorns placering och hurpass ljuddämpande chassit är.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Inaktiv

är coil whine något som alla GPUs har?

Är det något som är skadligt för GPU eller andra delar?

Permalänk
Inaktiv

RTX 4090 coil whine Röstning

Efter att ha läst om flera personer som har upplevt problem med coil whine på sin RTX 4090, kände jag mig motiverad att skapa en omröstning för att ta reda på hur många av er Sweclockers-medlemmar som också upplevt detta problem på er RTX 4090.

Kommentera också gärna vilken modell ni har, hur ni handskades med coil whine, och övriga tips som ni kan dela med er

Permalänk
Moderator
Moderator

Det är antagligen hart när omöjligt att hitta ett någorlunda presterande grafikkort som aldrig uppvisar spoltjut. Sådant som menyer, loggor, videosekvenser eller annat där bildfrekvensen rusar brukar få även de tystaste kort börja tjuta. Vissa kort är värre än andra, men det kan också variera mellan exemplar av samma modell.

Nej, det är inget som är skadligt för din dator.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Bara gigabyte som har 4090 utan coilwhine fast där är fläktarna felinställda och låter som en helikopter. Asus verkar vara värst.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Kör min på 78% power med lite överklock +150/+800 så inget coilwhine alls.

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av firstofmay:

Bara gigabyte som har 4090 utan coilwhine fast där är fläktarna felinställda och låter som en helikopter. Asus verkar vara värst.

Om du nu köper ett V2 av korten så har dom fixat coilwhine

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pe3:

Kör min på 78% power med lite överklock +150/+800 så inget coilwhine alls.

Att man måste överklocka / undervolta för att bli av med coilwhine är ingen bra lösning tbh. Borde vara standard.

Skrivet av andra94:

Om du nu köper ett V2 av korten så har dom fixat coilwhine

Vad heter V2 korten?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av firstofmay:

Bara gigabyte som har 4090 utan coilwhine fast där är fläktarna felinställda och låter som en helikopter. Asus verkar vara värst.

Det finns många olika modeller av Gigabyte 4090, tex gaming OC, Aorus Master, Aorus Xtreme, AERO OC, Windforce.
Vilken modell syftar du på är den som är utan coilwhine?

Jag visste heller inte att det gick att ha såna kraftfulla GPUs utan coilwhine. Trodde alla GPUs hade coilwhine, men på olika nivåer.

Permalänk
Medlem

Ett till problem med coilwhine är slarvigt kodade menyer i spel, fps som går upp till flera tusen i en meny kan ge rikligt med coilwhine.
I sådana fall finns det bara en sak att göra, sätta maxfps i nvidia's programvara till 250 eller något därikring.

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av anon352238:

Att man måste överklocka / undervolta för att bli av med coilwhine är ingen bra lösning tbh. Borde vara standard.

Vad heter V2 korten?

heter inget nytt men är ny rev, du kan se det på kapacitatiorerna

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av andra94:

heter inget nytt men är ny rev, du kan se det på kapacitatiorerna

kan du länka till någon butik som säljer, så kan jag kolla

Permalänk
Medlem

Gigabyte Gaming OC funkar prima. Bara att ställa in fläktkurva och köra.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av anon352238:

kan du länka till någon butik som säljer, så kan jag kolla

Ingen som märker korten v2 eller dyl utan man får chansa

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Kan du inte hålla dig till 4090-tråden istället för att göra nya trådar? 🤔

Coil whine får man räkna med, mitt TUF OC har turligt nog väldigt lite/inget. Hörde lite i början men nu tror jag det sista är borta.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon352238:

är coil whine något som alla GPUs har?

Är det något som är skadligt för GPU eller andra delar?

Ja du... det är helt omöjligt att säkert säga det ena eller det andra när det gäller detta med spoltjut så det kan jag inte ge något på heller, har dock av alla de grafikkort jag haft sedan 1990 haft något som låtit något jobbigt eller ens alls i mina öron.
Utur med vissa kort kan man ju ha men de kan du ju byta innan bytestiden går ut.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Har du sökt? Jag har skapat en tråd om Coilwhine för några månader sedan inkl. Omröstning.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1688250-coilwhine-fran...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dreas89:

Har du sökt? Jag har skapat en tråd om Coilwhine för några månader sedan inkl. Omröstning.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1688250-coilwhine-fran...

såg inte. Men denna kan behövas.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jalle64:

Utur med vissa kort kan man ju ha men de kan du ju byta innan bytestiden går ut.

kan man reklamera pga coil whine? betyder det att något är fel med GPUn alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon352238:

kan man reklamera pga coil whine? betyder det att något är fel med GPUn alltså?

Vissa godkänner reklamation MEN, nej det är inte godkänt RMA egentligen.
Man får spela in ljudet och påvisa.

Coilwhine kan ändras genom en annan psu/moderkorts combo eller efter lite inkörning

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25