Beredskapsveckan - klarar du dig i 7 dagar utan el?

Permalänk
Snusfri

Beredskapsveckan - klarar du dig i 7 dagar utan el?

Länk: Beredskapsveckan.

Citat:

Beredskapsveckan är en årlig informationsinsats som ska öka människors motståndskraft inför kriser och krig. Dn genomförs vecka 39 (25 september - 1 oktober).

Beredskapsveckan är en del av arbetet med att stärka Sveriges krisberedskap och totalförsvar. Den samlar en bredd av olika aktörer, som kommuner, civilsamhälle, branschorganisationer, myndigheter och näringsliv till en gemensam insats.

Själv så skulle jag nog klara mig hjälpligt vid ett långvarigt strömavbrott då jag har en stuga med gasolspis, gasolgrill och gasolkamin samt torrvaror så man klarar sig ett gäng dagar.

Har även tillgång till sjövatten.

Hur har ni det ställt?
Skulle ni klara er utan el i 7 dagar?

Testa även "spelet" Sju dagar.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

När jag var liten kunde vi vara utan ström i upp till 2 veckor på vintern och ändå bedriva affärsverksamhet. Det magiska ordet är dieselaggregat.

Här i stan så kommer jag inte ens in i min bostad om det är strömavbrott, då hyresvärden har tagit bort det vanliga låset så vi ej kommer in i huset utan RFID nyckelbricka. Detta för att ha bättre koll på skadegörelse. Nå in kommer man allt på något sätt.
Sedan har jag mat i lägenheten så jag klarar mig en vecka. För längre period så tar jag mig till annat ställe och där har jag vedspis, brunn som går hämta vatten från, solceller, dieselaggregat osv.

Permalänk
Medlem

Min UPS håller mig levande i 55 minuter, sen är de nog kört 😁

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Svår fråga att besvara…
Visst min familj hade klart sig fint utan fungerande elnät och vatten i minst en månad. Under vissa förutsättningar:
Att man får ha sina saker i fred, redan efter ett dygn kommer troligen gäng att börja roffa åt sig de det vill ha, samverkan och medborgargarde kommer vara en nödvändighet.
Att vägarna är öppna och inte blockerade av fordon som fått soppatorsk. Vi klarar oss ca en vecka i stan, sen behöver vi nog ta oss till stugan, tillgång till brunn, jakt o fiske, jordkällare, möjlighet att röka och torka köttet som låg i den nu icke fungerande frysen etc.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det är en sak kvar att lösa för mig - en större elverk på över 1 kW kontinuerligt efter att sista hindret för att få fram vatten ur djupborr-brunnen vid strömavbrott, som nu är löst med en 2 kW-sinusväxelriktare och en övertagen AGM-startbatteri (1-fas 230V pumpen drar 1.2 kW när den är igång och fått upp trycket, och strömrusar inte allt för mycket i start att även en 600W växelriktare klarar startströmmen för att varva upp motorn men pallar inte belastningen senare när trycken byggs upp och bara pulsar en liten skvätt vatten per omgång) + 4 st större gamla UPS-batterier som fortfarande orka ge en del kräm. För små-elen finns också 600 Watt sinus-växelriktare som då är tänkt att kopplas till UPS-batterierna vid behov.

Gasolkök finns, kamin finns, ved finns - det som är det svåra i sammanhangen med längre elavbrott är just vatten, avlopp (på längre sikt då det är minireningsverk) samt kyla i kyl och frys om man inte har växelriktare stor nog för att starta kompressorn (som behöver en ganska rejäl växelriktare i 1kW-klassen för att klara starten även om den senare i gången inte drar lika mycket ström (100-200 Watt)) - Visst vintertid är inte fungerade kyl/frys lika stort problem som på sommartid.

Permalänk
Medlem

Jag klarar mig till snuset tar slut.

Permalänk
Medlem

Elverk, bulk med torrvaror och extra vatten på dunk. Stor vedkamin i köket som värmer hela huset och ett trangia-kök.

En vecka är lätt för 2 pers i vårat hushåll

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

En vecka utan internet? Tveksamt.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Bor i lägenhet. Gällande mat klarar vi oss, även om det inte blir lyxmat. Avlopp? Kommunalt, tror det havererar om det är en vecka utan ström. Vatten? Tveksamt, men vi har en sjö inom gångavstånd (om än långt) så vi lär ju inte kolavippa i det avseendet.

Uppvuxen på landet med egen brunn, avlopp och vedkamin; upplever mig själv som mycket mer sårbar boende i en stad, och egentligen tycker jag att det är vansinne att allt fler ska tryckas in på allt färre yta. Visst, självvalt att jag bor här på sätt och vis (skenande fastighetspriser har omöjliggjort villaköp i kommunen eller kranskommuner), men den förtätning som sker har jag åtminstone inte valt aktivt.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Jag bor i lägenhet. Jag har ca 2000 liter rent vatten med vattentabletter. Bor nära (nån kilometer) från en sjö.
Mat är svårare, det finns torrvaror men osäker på hur länge det skulle räcka. Bor dock ovanför en butik så "lootar" väl den med en IOU lapp.
Spritkök har jag två stycken men samma där, har inte "bensin" för mer än 1 flaska T-RÖD.
Vevradio med solpanel har jag.
Jag har 2 laddade powerbanks. 20000 och 10000 mAh. Med lite smarthet så räcker det 7 dygn utan problem med 1 telefon.
Sovsäck med tillbehör för att hålla värme.

Jag fick "6 gröna varav 4 stjärnor" i MSB testet och hade det mesta hemma i Krislådan.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Tar man vatten från sjöar och andra öppna ytor så finns alltid risk för någon form av kontaminering av tarm-bakterier som du får magsjuka av - speciellt i samband med kriser när infrastrukturen för vatten och avlopp inte fungerar.

Skaffa en burk chock-klor-granulat för pool-bruk och en påse med askobinsyra, köp också en kit för att mäta aktiv klorhalt när du ändå är där i pool-kemikalierna - detta går att förvara i många år. En sådan burk räcker till många m³ med vatten till skillnad från vattenreningstabletter och det är samma aktiva ämne i dessa (då i väldigt utspädd form i tabletten) - undvik 'miljövänliga' vattenreningstabletter baserad på att det bildas väteperoxid när dessa löses - väteperoxid biter mycket dåligt på E.Coli vilket är det vanligaste magsjukdomsframkallande bakterien vid orent vatten - skall det rensa ordentligt så är det klorbaserad vattendesinfektion som gäller oavsett vad man tycker om det.

Detta för att desinficera sjövatten och annan vatten med okänd härkomst - det räcker att lösa ett par småkorn av granulatet för 1 liter vatten så att det mycket lätt luktar klor och det skall helst fortfarande lukta även efter en halvtimme , ett par korn till om det inte gör det och ytterligare halvtimme - sedan tar man en knivsudd askobinsyra i vattnet för att få bort klordoften om den är för besvärande - även typ några droppar klorin [1] eller annan ej parfymerad och ej med tensider i inblandad rengöringsklor av andra varumärken kan användas i nödfall då det är fortfarande mycket bättre alternativ än att du blir magsjuk och snabbt blir uttorkad - speciellt om tillgången till ren vatten är obefintlig.

[1] just varumärket klorin är ren elektrolyserad koksaltlösning (för att få fram natriumhypoklorid som är den aktiva delen som bakteriedödar och oxiderar sönder dem) utan något annat iblandat, för andra varumärken med klor får man kolla noga om det luktar parfymerat - lätt löddrar sig av tensider etc. och då är något som skall undvikas i möjligaste mån - det skall stå på förpackningen om det är parafyrmerat och/eller har tensider i sig.

Permalänk
Medlem

10 kubik ved för värme, mycket tändstickor, flera laddbara tändare.
Batteribackuper, en av dem med egen solpanel för laddning, räcker en bra stund om det bara ska vara ladda telefon.
2 gasoltuber, gasolkök och värmare.
Mat, inte allt för mycket, där borde man vara bättre och ha lite konserver och torrvaror hemma.
Vatten finns i naturen i närheten.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Överlever säkert en vecka men det blir kämpigt

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Inga större problem, bor i lägenhet så har inte massvis med ved/trä till öppna spisen men tillräckligt för att värma vatten osv ett tag, men har en gasolgrill också. Har vid ett längre strömavbrott tidigare också lagat pasta över värmeljus, har många sådana hemma så hade kunnat laga mat med dem rätt länge också. Har en handpump med vattenfilter som jag kan använda ifall jag behöver rena vatten taget från vattendrag eller regn, kan alltid kombineras med kokning om man vill vara mer säker

Har också tillräckligt med frystorkad "turmat" hemma som jag och frun hade kunnat äta i 2-3 veckor utan att svälta, utöver att vi har mycket vanlig mat som pasta, ris, bönor och sådant hemma som vi ätit först. Så vi hade nog klarat oss två månader helt utan att få mer mat, längre om det är vinter och kallt nog ute för att flytta ut saker i frys och kyl så det inte blir dåligt direkt då maten där räckt en vecka minst. Räknar vi in vin, öl och kolsyrad dryck så har vi tillräckligt med dryck för att ha vätska nog i över en vecka utan att behöva fylla flaskor/dunkar med vatten.

För övrigt tyckte jag att det där spelet "7 dagar" har lite fel, jag hade helt klart börjat fylla på vatten innan jag visste vad som hänt. Kanske inte stora dunkar men iaf lite kannor, man vill alltid ligga före kurvan om möjligt. Förstår såklart att de inte vill skylta med att alla skall slå på kranarna samtidigt och springa till butiken i panik vid minsta lilla strömavbrott men som individ vill man ju göra det bästa.

Permalänk
Medlem

Ja, utan problem. Klarar man sig inte en vecka är det dags att lämna in vuxenkortet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag tror att jag skulle klara det. När ryssen förberedde för att starta kriget i Ukraina köpte jag frystorkad mat som ska hålla 25år (60 portioner) och konserver +ett par vattendunkar på 20L som jag byter vatten i varje halvår. Stormkök, vevradio, vevficklampor hade jag sen tidigare.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

El är i sig inget större problem för min del.
Mat är inte heller ett bekymmer, men förutsätter tillgång till vatten eftersom det mesta är i form av torrvaror. Pasta, ris, mjöl osv. Matmässigt skulle jag klara säkert en månad eller mer.

Vatten, däremot. Jag fixar inte att lita på dunkar med vatten som stått i halvår till flera år. Och jag kan inte dricka vatten som smakar klor - kräkframkallande. Så där faller det för min del. Kommer att dö av uttorkning första dagarna i kriget.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Har konserver (olika soppor, behöver inte tillföra vatten) för 1 månad och ett Trangiakök med bränsle för en månad, dock så har
jag bara 25 liter vatten i en dunk (byts en gång i månaden). Bajsa får man väl göra i skogen alternativt
trä plastpåse på hink..vad man nu ska göra med plastpåsen sen..( Tänker vi oss ett totalt sammanbrott eller en lokal störning?) Allt förutsätter väl att man får vatten via tankbil antar jag.

Permalänk
Medlem

Har lite vattenflaskor hemma som jag byter vatten i varje år eller så, borde räcka en vecka. Har även vattenreningstabletter av något slag.

Mat behöver man knappt på en vecka om man är vuxen, och man har ju alltid lite saker hemma man kan äta. Så det är nog inga problem.

Värme blir problematiskt, har bara lite levande ljus. Vet inte riktigt hur jag skulle kunna lösa det då huset har direktverkande el och en luft/luft-värmepump... Hade jag köpt/byggt hus idag skulle jag definitivt skaffat öppen spis och alltid haft rejält med ved hemma. Kanske borde köpa någon slags gasflaska och gaskök? Frågan är bara om nyttan överväger utgiften och risken att ha den hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Värme blir problematiskt, har bara lite levande ljus. Vet inte riktigt hur jag skulle kunna lösa det då huset har direktverkande el och en luft/luft-värmepump... Hade jag köpt/byggt hus idag skulle jag definitivt skaffat öppen spis och alltid haft rejält med ved hemma. Kanske borde köpa någon slags gasflaska och gaskök? Frågan är bara om nyttan överväger utgiften och risken att ha den hemma.

De flesta människor har vinterkläder. Bara att ta på sig. Värme är nog det minsta problemet i en kris, förutom under vintern i de allra kallaste delarna av landet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

De flesta människor har vinterkläder. Bara att ta på sig. Värme är nog det minsta problemet i en kris, förutom under vintern i de allra kallaste delarna av landet.

Man får väl utgå från att det händer när det är -20, vilket det kan bli även i södra delen av landet. Sannolikheten för kris är ju inte jämnt fördelad över året.

Sedan skulle jag också gärna vilja klara mig mer än en vecka...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Jag tror att jag skulle klara det. När ryssen förberedde för att starta kriget i Ukraina köpte jag frystorkad mat som ska hålla 25år (60 portioner) och konserver +ett par vattendunkar på 20L som jag byter vatten i varje halvår. Stormkök, vevradio, vevficklampor hade jag sen tidigare.

Var köpte du dina frystorkade portioner?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Bor i lägenhet, så är lite svårt att ha backuper när det kommer till el, värme, rinnande vatten, etc. Vandrar dock en del, och den utrustning som räcker för att leva hyfsat bekvämt en vecka vintertid i skogen bör ju också fungera utmärkt hemma om det skulle skita sig. Har också alltid utrustningen färdig att använda, så jag kan packa mat + vatten + kläder, och sticka till skogs med i princip noll varsel om så skulle krävas.

Brukar köra Reals torrmat i skogen - i övrigt är de riktigt goda, frystorkat behöver inte vara skittråkigt längre. Genom att den används kontinuerligt får man bra rotation på lagret hemma. Utöver det finns förstås vanliga torra/konserverade basvaror.

Vad det gäller vatten har jag en 25-litersdunk till balkonglådornas bevattningsanläggning, som jag aldrig låter bli mindre än halvfull. Kanske lite snålt, men i vandringsutrustningen ingår vattenfilter, och Mälaren är bara ett stenkast bort i ett nödläge.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Var köpte du dina frystorkade portioner?

The General Prepper

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Vatten = ca 60 L på rotation.
Värme = Varma kläder, filtar, värmeljus.
Mat = Nja, hade bra lager förut men som fattig student har det tyvärr blivit att jag fått ta av det utan att fylla på
Matlagning = Portabel gasolspis samt stormkök.
El = EcoFlow River Max 576 Wh med solpanel samt flertal vanliga powerbanks.

Det jag känner mest oro över är inte punkterna ovan, det är andra människor som inte är förberedda öht samt gäng som börjar leva rövare. Skadegörelse, hot, inbrott. Det är ju inte direkt så att de gäng som finns nu plötsligen blir snälla pga. samhällskris och börjar dela ut kanelbullar och saft till folk...

Visa signatur

🏬: MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 🔲: i7 12700K @ 5,2 Ghz ❄️: NH-U12A Chromax Black 🏴: RTX 3080 Ti OC 🎞️: Kingston Fury 64GB 3600 MHz 🗄️: P400A D-RGB Vit 🔌: Corsair RM850 W 💾: Samsung 990 PRO 2TB + RAID0 2x WD Blue SN550 1TB (NVMe) 🖥️: LG C3 42" OLED & AOC 27G2U & ASUS VG248QE 144 Hz ⌨️: G915 TKL 🖱️: G203 🎧: Audio Technica M50x + Scarlett Solo. [VR]: Quest 2.

Permalänk
Medlem

Vet inte, aldrig testat. Har dock gasolvärmare och ett litet bensin aggregat på 2KW. Räcker till ett litet kylskåp, frys och ett par element och lampor och måste tankas ca vart femte timma.
Funderar på ett lite större aggregat som klarar av att driva åtminstone en av värme pumparna också. Är det riktigt illa på vintern får jag tömma vattnet i element systemet så det inte fryser.
Finns värme så klarar jag mig nog rätt bra, behöver bara vatten för att klara sig i 7 dagar, inte jätte kul men det går.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Har egen brunn, trangiakök, "sol-elverk", dunkar för vatten, tankar alltid bilen full vid ca 50% tank osv osv så bör vara rätt lugnt. Det jag dock saknar är konserverad mat, men har en jäkla massa kattmat så borde klara mig på det?

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Inget speciellt preppare, men något konserves + pasta + mat till en vecka har jag nog som singelkille.

- Har en generator, fast inte testat den på 5+ år.
- Har solcell panel lite mest som hobby projekt, så nog till att ladda mobilen.
- Har några nya fritids batterier som är full-laddade + 2 batteri banks, + 12-220v inverter.
- Har några dunkar vatten, 30-40 liter.
- Har även en natur-kylskåp som alltid är kallt, kyls på natten, håller ok om dagen.
- Sovpåse om det blir för kallt.
- En dunk gasol + gasolvärmare.
- Massor av laddbara batterier + vanliga batterier + hur många som helst ljus, även stearin ljus.
- Massor av kommunikations radioer (är radioamatör), så kommunikation lär inte bli nåt problem.

Får ta tåget då jag har el-bil, så det är inte världens undergång.

Tror jag klarar mig hyfsat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

El är i sig inget större problem för min del.
Mat är inte heller ett bekymmer, men förutsätter tillgång till vatten eftersom det mesta är i form av torrvaror. Pasta, ris, mjöl osv. Matmässigt skulle jag klara säkert en månad eller mer.

Vatten, däremot. Jag fixar inte att lita på dunkar med vatten som stått i halvår till flera år. Och jag kan inte dricka vatten som smakar klor - kräkframkallande. Så där faller det för min del. Kommer att dö av uttorkning första dagarna i kriget.

Fast det är inget svårt att bli av med klorsmaken - en knivsudd till några kristaller av askobinsyra i vattnet och rör om och klorsmaken kommer att försvinna på sekunder.

pool-mätstickor för att mäta klorhalt är alldeles utmärkt för att kolla om vattnet i 20l-dunken är fortfarande steriliserad, så länge det fins mätbar klor (>= 0.25 ppm) kvar så är det inte mycket liv i dunken och skulle det vara lite i underkanten får man slänga i några granulatkorn till (1-2 korn stora som de små metallknappnålshuvudet man plockar hur den nya skjortan, per liter ungefär).

Har man pool-mätstickor för klormätning och kollar efteråt så samplar man snart in sig vad som gäller i mängder och hur mycket klor man tycker det lukta med näsan vid olika halter, att efter en tid behöver man inte längre hålla på med mätstickor utan räcker att man sniffar ett par gånger i dunkens skruvpip om det är tillräckligt eller inte. Så länge det luktar något av klor finns det inte några levande bakterier i vattnet. - ha en påse askobinsyra från kryddhyllan vid dunken så kan man snabbt få bort klordoften eller klorsmak om någon gnäller - några kristallkorn per liter räcker i regel...

De flesta människor känner inte med lukten eller känner av klorsmaken vid 0.25 ppm och lägre, det är den nivå vattenreningsverken bruka hålla om man inte fått in stygga saker i vattensystemet, vid 0.5 ppm kan man kanske ana sig till klordoften, vid 3.5 ppm så luktar det tydligt klor. Du kan dricka uppemot 6-8 ppm klor utan hälsofara men du kommer att vägra ändå av den starka klordoften.

En del klorerande vattenrengöringstabletter kan fylla upp till 12 ppm med klor för att klara riktigt dyngigt vatten och ofta säljs de tillsammans avkloreringstabletter (för att få bort klorsmaken igen då folk annars vägrar att dricka det) för lika mycket pengar till (och innehåller gissa vad - en smula askobinsyra... som säljs till i princip knark-priser per gram sett)

I och med att klordoften är klar markör om vattnet är behandlat eller ej och att det är tillräcklig mängd behandlat även efter lång förvaringstid och att ha avdödat det mesta så anser jag det vara mycket säkrare vattenbehandling än tex. använda väteperoxid-arbetande vattenreningstabletter som inte markerar alls om det är tillräckligt eller inte - och dessutom inte biter speciellt bra på E.Coli-bakterier då dessa har en enzym som bryter ned väteperoxid för att skydda sig själva (väteperoxid fins i magmiljö som försvarsmekanism från kroppen och för att överleva där så måste bakterien kunna hantera och överleva väteperoxider till en viss nivå)

Varför använda klor istället för att koka vatten? - att koka den tiden som rekommenderas kräver mycket bränsle och begränsande i produktionsmängd om man vill ha större mängder fort, Kan man hälla precis uppkokande vatten i termos och det får en stå en tid innan varmvattnet används så kan man skippa i koktiden då det kommer spara mycket ved/bränsle då även att hålla vattnet vid 90 - 95 grader C i termosen i mer än halvtimme tar kål på de flesta bakterier, men i gengäld behöver mer tid innan användning.

Nu skall sägas att vattenreningstabletter innehåller lite mer än bara just en smula klor, de kan innehålla flockmedel (aluminiumsalter oftast), kanske en smula aktiv kol mm. hur eller hur är det rätt mycket ganska oönskade mineraler, salter och annat som tillsätts med vattenreningstabletter medans använder man ett par små korn av poolklor-granulatet så är det extremt lite tillsatt och i princip allt nedbrytningsbart biologiskt (när den fria kloret har gjort sitt och blivit koksalt igen av den natrium och kalium som finns i vattnet redan innan)

---

Slutligen ni som provat på att laga mat över värmeljus - åk till XXL och titta på Trangia 27 (max 2 personer) eller Trangia 25 (typ 4 personer) samt att inhandla en st GB74 gasolbrännare och en eller flera 450 grams campingasoltub hos biltema eller jula - efter det kan ni laga ganska avancerad mat i flera veckor framöver då gasolbrännaren är fullt reglerbar och det behövs otroligt liten pådrag för att det tex. skall fortsätta att koka i gryta under grytlock... faktum är att det är roligare att laga mat på denna än den vanliga elspisen och helt plötsligt börja man sukta efter en matlagnings/kock-spis med gasollågor istället för elplattor...

- och ja - det går att köra trangia 25/27 inomhus med GB74-brännare (med glipa fönster om ventilationen är dålig - gäller all eldning inomhus inklusive med värmeljus) på campinggasol utan att det upplevs speciellt farlig - att köra med T-sprit med spritbrännare i köket är betydligt farligare i avseende potentiell brandrisk under användningen, med risk med höga lågor i slutet och det kan brinna mer och mer (rusar) för att värme reflekteras tillbaka från heta grytor och tom. kan börja koka i T-brännaren...

Alternativ med smalare budget är att använda https://www.biltema.se/fritid/friluftsliv-och-camping/gasolko... och motsvarande på Jula mfl. ställen + en knippe CP250 campingasolflaskor som bränsle - mycket lättanvända - de brukar gå under rubriken 'japankök' - bränsleflaskan är special men finns idag överallt att köpa och ofta till betydligt lägre pris än de gängade canpingasoltuberna. En nackdel med dessa är att att det är i stort sett ren n-butan i dessa med mycken liten del propan och iso-butan vilket gör att de snabbt tappar orken när man närmar sig 0 grader C.

Har man ingen värme i sin vistelse så blir det ett problem när man skall ha igång köket och man måste kanske värma flaskorna med sin kropp så att de är runt 20 grader C först innan man börja använda spisen - när spisen väl är igång så självvärmer den flaskan efter en stund. - går också att köra inomhus men precis som med all öppen eld större än enstaka stearinljus så måste man tänka på ventilationen då en gasolspis med stor pådragen låga drar syre för mer än 10 personer samtidigt.

Använd _inte_ grytor med kylflänsar på botten (många campingrytor har det) om du lagar mat inomhus - de kylflänsade grytorna kyler lågan för mycket och för tidigt i förbränningsprocessen och det bildas väldigt mycket mer kolmonoxid med dessa än planbottnade grytor och pannor.