Hur många års erfarenhet motsvarar en masterutbildning?

Permalänk
Medlem

Hur många års erfarenhet motsvarar en masterutbildning?

Jag kikar på jobbannonser och märker att många av dessa roller oftast kräver en masterexamen eller erfarenhet som motsvarar det. Frågan är väl hur många års erfarenhet IT-företagen letar efter om man ej har masterexamen?

För övrigt har jag bara en kandidatexamen men har 210 HP avklarade. Känns det vettigt att åtminstone ta en magisterexamen?

Permalänk
Medlem

Det beror nog helt på vad du arbetat med. Vad de antagligen är ute efter nog kunskap motsvarande en masterexamen

Permalänk
Avstängd

En masterexamen motsvarar noll erfarenhet. Att skriva så är helt ologiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yunos:

Jag kikar på jobbannonser och märker att många av dessa roller oftast kräver en masterexamen eller erfarenhet som motsvarar det. Frågan är väl hur många års erfarenhet IT-företagen letar efter om man ej har masterexamen?

För övrigt har jag bara en kandidatexamen men har 210 HP avklarade. Känns det vettigt att åtminstone ta en magisterexamen?

Antingen letar man efter någon med erfarenhet, eller någon med utbildning. Eller någon med utbildning och erfarenhet. Din utbildning är din utbildning, din erfarenhet är din erfarenhet.

"Hur många äpplen motsvarar de här fyra päronen?"

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Skrivet av yunos:

Jag kikar på jobbannonser och märker att många av dessa roller oftast kräver en masterexamen eller erfarenhet som motsvarar det. Frågan är väl hur många års erfarenhet IT-företagen letar efter om man ej har masterexamen?

För övrigt har jag bara en kandidatexamen men har 210 HP avklarade. Känns det vettigt att åtminstone ta en magisterexamen?

Jag tänker lite så här: Vad har du för tidigare konkreta slutförda projekt att visa upp vare sig dessa kommer från tidigare jobb (i den utsträckning du får använda dig av dessa så klart) och/eller din egen fritid? I slutändan handlar det ju om att kunna producera konkreta resultat. Sedan om det sker (delvis) tack vare att du har en utbildning inom ämnet och/eller har lärt dig det på egen hand ("självlärd") spelar inte nödvändigtvis roll för alla jobb som du söker. Det vet du först när du sökt jobbet som intresserar dig.

Att inte söka jobbet överhuvudtaget på grund av överfixeringen på utbildning kontra erfarenhet är samma som att söka och få avslag. "You miss all shots you don't take". Så sök jobben som intresserar dig och dela med dig av konkreta resultat inom det område som du vill eventuellt arbeta i!

Jå, har du både noll erfarenhet och utbildning inom jobbet som intresserar dig så är det nog kört tills att du har gjort något åt de sakerna!

Mvh,
WKL.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"

Permalänk
Medlem
Skrivet av yunos:

Jag kikar på jobbannonser och märker att många av dessa roller oftast kräver en masterexamen eller erfarenhet som motsvarar det. Frågan är väl hur många års erfarenhet IT-företagen letar efter om man ej har masterexamen?

För övrigt har jag bara en kandidatexamen men har 210 HP avklarade. Känns det vettigt att åtminstone ta en magisterexamen?

Glöm inte att det de söker är inte alltid vad de får. Sök ändå. En kompis med noll erfarenhet landade ett jobb där de ville ha minst 5 år och även något högre utbildning än det han hade.
Jag själv kom in på en utbildning mina betyg var alldeles för låga för. Utbildningsledaren ringde och frågade vad jag gjort och kunde. Jag sattes in direkt och gick förbi alla reservplatser.
Så våga sök.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

En masterexamen motsvarar noll erfarenhet. Att skriva så är helt ologiskt.

Det finns också många saker i en masterutbildning man aldrig kommer att lära sig av arbetslivserfarenhet, man kommer helt enkelt att producera lösningar av sämre kvalitet.

/90% civ. ing. utbildning, 100% civ ekonom, 20 års erfarenhet

Permalänk
Medlem

I slutändan är det viktiga vad du kan och vad du kan bidra med, utbildningsgrad kan användas för att snabbt sålla ”på pappret” men kommer man förbi det steget är det andra saker som blir viktiga (om vi bortser från yrken där viss certifiering krävs för att utföra arbetet).

De flesta jag intervjuat når inte upp till minimumnivån vi kräver oavsett om de har masterutbildning eller inte så får vi någon som söker med ”bara” kandidatutbildning som verkar kunna bidra med mycket tar vi in den såklart.

Själv har jag inte ens bemödat mig att ta ut min kandidatexamen även om jag läst masterkurser också, hade kunnat ta ut två kandidatexamen också om jag bara skrev ett till arbete. Var i princip ingen som brydde sig när jag var färsk från skolan och nu 10+ år senare är det ingen som ens ställer frågor om utbildning när de ringer och vill rekrytera.

Permalänk

På Puben i baren när man berättar för damerna om ens Master + att man fixade Handels samtidigt och man beställer sin Chateau Mouton-Rothschild från 1945, så imponerar det nog minst lika mycket som 30år arbetserfarenhet.

I arbetslivet så är en Master = 0 års arbetserfarenhet. Då man totalt saknar arbetserfarenhet.

I arbetslivet gör man också olika saker. Vissa som har läst 2årig YH kan fullkomligt briljera på det de gör, jag vet såna som efter några år tjänar över 2 miljoner som året som egenföretagare. Samma person i utveckling av Ai hade inte dugit till något, då bör personen ha läst lite mer.

Min poäng är att folk gör olika saker, dessa olika personer behövs ofta för att lösa ett problem. Så jag ser mer utbildning som inom vilket område man vill börja jobba inom.

Vad rekryterare skriver är en helt annan sak. Det handlar både om att de vill begränsa antalet sökande, även att de mer kan motivera de som har läst mer. Liksom har man fixat en master så låter en annons där det står att gymnasiekompetens räcker inte så lockade.

*edit*
Ett populärt argument från YH är att de på högskola inte kan något praktisk. Jag vill påstå att ytterst lite praktisk ingår, men de kan lära sig hur mycket de vill utanför högskolan.
I vilket fall en person från YH kan ha läst 2år på skolan för att i princip lösa ett problem som den ska ha i arbetslivet. Vi från högskolan har en otroligt spretig teoretisk grund, det första året kan då bli riktigt tufft när ens chefer ej accepterar att man tidrapporterar ej faktueringsbartid.
Detta leder till att för vissa uppdrag presterar nyexade YH säkerligen bättre än nyexade högskolestundenter.

Permalänk
Medlem

Problemet är att många rekryterare har sagt att om man inte har en master så vill de veta vad för arbetslivserfarenhet man har som motsvarar en master vilket är grunden till att jag skapade denna tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yunos:

Problemet är att många rekryterare har sagt att om man inte har en master så vill de veta vad för arbetslivserfarenhet man har som motsvarar en master vilket är grunden till att jag skapade denna tråden.

Fråga dem då? Alla har antagligen sin egen definition. Det går inte att kvantifiera på detta sättet.

Permalänk
Medlem

Har du en master i tex CAD och design (påhittat) så bör du ju kunna påvisa att du jobbat med både CAD och design. Det är inte mer än att de efterfrågar master eller relevant erfarenhet. Det är lite lönlöst att söka jobbet om man inte alls arbetat med det tidigare.

Skumma igenom vilka kurser som den där mastern innehåller så kan du ha det som referenspunkt när du ska lyfta fram din erfarenhet

Permalänk
Skrivet av yunos:

Problemet är att många rekryterare har sagt att om man inte har en master så vill de veta vad för arbetslivserfarenhet man har som motsvarar en master vilket är grunden till att jag skapade denna tråden.

Arbetserfarenhet där man gör exakt samma som en masterutbildning, i praktiken finns inga såna jobb när vi lever i en marknadsekonomi och man ska vara produktiv och inte läsa på under arbetstid.
Med det sagt för de flesta så kvittar det om de så jobbar 20år, de kommer ändå inte syssla med den matematiken och annat som finns i Masterutbildningen.

Så jag tycker ej du ska hänga upp på vad du har tolkat att någon rekryterare undrade. Dock finns det tecken på lågkonjektur, i dessa tider så blir det tuffare för nyexade. En person med en Master kan då såklart vara mer attraktiv än en med kandidatexamen. En person med kandidatexamen och arbetserfarenhet, kan vara mer attraktiv än den nyexade Mastern.

Men jag tycker man inte på något sätt kan jämföra dem. Vilket typ av arbete etc påverkar så mycket.