AMD:s FSR 3 med interpolering anländer idag

Permalänk
Melding Plague

AMD:s FSR 3 med interpolering anländer idag

Någon gång under dagen ämnar AMD bestycka Forspoken och Immortals of Aveum med FSR 3 och interpolerade bildrutor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Låtsaspixlar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon343390:

Låtsaspixlar.

Ironiskt nog är det riktiga idag..

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem

Var det inte FSR3 som inte behövde speciellt stöd från spelet i fråga, för att fungera? I motsats till DLSS Frame Gen?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Mot native borde det ju minska latensen och öka bildflödet, men med vissa artefakter

Men mot att bara köra fsr utan generering är det såklart mer latens…

Ska bli intressant att se mottagandet, gissar att många sitter och analyserar redan nu

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Pamudas:

Var det inte FSR3 som inte behövde speciellt stöd från spelet i fråga, för att fungera? I motsats till DLSS Frame Gen?

AMD kikar på att implementera en "global" version av FSR 3 som aktiveras i kontrollpanelen. Men i första hand är det precis som med DLSS 3 Frame Generation att stöd måste läggas till per spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Var det inte FSR3 som inte behövde speciellt stöd från spelet i fråga, för att fungera? I motsats till DLSS Frame Gen?

Jag tror absolut att båda behöver rörelsevektorer, tror ingen av dem kan helt gissa

Men det var ju någon av dem som kunde appliceras oavsett spel… men tror det var utan frame generation i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Var det inte FSR3 som inte behövde speciellt stöd från spelet i fråga, för att fungera? I motsats till DLSS Frame Gen?

Nej. Det var en annan tredje typ som jag inte minns namnet på som AMD presenterade.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

AMD kikar på att implementera en "global" version av FSR 3 som aktiveras i kontrollpanelen. Men i första hand är det precis som med DLSS 3 Frame Generation att stöd måste läggas till per spel.

Topp, tack

Hittade detta på reddit:

Citat:

FSR 3.0 frame generation will be available for all gpu vendors and works similar to Nvidia solution using optical flow and motion vectors. It needs to be supported in-game same as DLSS.

AFMF (AMD fluid motion frames) integrated into HYPR-RX is slightly different, similar to traditional interpolation. It's a driver-level solution working everywhere (DX11/12), but locked to RDNA3.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Mjölk med vatten i, både FSR och DLSS 🫶
Smaken som baken 😵‍💫

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kotz:

Mjölk med vatten i, både FSR och DLSS 🫶
Smaken som baken 😵‍💫

Fanbois sväljer det med flugor och maskar.. speciellt nVidias kundbas.. det har blivit som en sekt.. helt sjukt.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Mjölk med vatten i, både FSR och DLSS 🫶
Smaken som baken 😵‍💫

Haha spä inte ut mina pixlar med sån här skit det ska va NATIVE!

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur hush-hush denna lansering är antar jag att tekniken kommer vara mycket sämre än DLSS3. DLSS3 är inte mycket att hänga i julgranen heller så detta lär vara värdelöst.

Permalänk
Medlem

Kommer väl gå samman med DLSS över tid precis som bildsynkroniseringsteknikerna respektive lag lanserade.

Permalänk
Skrivet av gashemi:

Haha spä inte ut mina pixlar med sån här skit det ska va NATIVE!

Optimalt ja.
Det är dock ett trevligt alternativ om man sitter på lite äldre hårdvara och fortfarande vill ha flyt i spelen.
Om man har att välja på native som hackar och fsr/dlss med flyt så kanske man hellre väljer det senaste.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Saagaa:

Med tanke på hur hush-hush denna lansering är

Hur tänker du nu? Det har tagit AMD lång tid att få ut tekniken, men det är nästan ett år sedan de slog på djungeltrumman och berättade att det var på väg, de har använt det som ett säljargument för 7000-serien och spenderade stor del av sitt jippo på gamescom i augusti med att berätta om just FSR 3, både publikt och mer privat med journalister. De är inte precis så att de smugit med lanseringen, utan tvärtom.

Att de inte velat visa upp tekniken innan den varit någorlunda färdig är inte direkt ovanligt, och fullt rimligt med tanke på hurpass viktigt första intrycket är.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gashemi:

Haha spä inte ut mina pixlar med sån här skit det ska va NATIVE!

Föredrar du även native när DLSS ger klart bättre bild?
https://www.youtube.com/watch?v=O5B_dqi_Syc&t=892s

(Lägg märke till att de rankade DLSS över native i 9 andra spel utöver det där, även om Death Stranding var det mest störst skillnad.)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Mjölk med vatten i, både FSR och DLSS 🫶
Smaken som baken 😵‍💫

Skrivet av SvenskEnkrona:

Fanbois sväljer det med flugor och maskar.. speciellt nVidias kundbas.. det har blivit som en sekt.. helt sjukt.

Skrivet av gashemi:

Haha spä inte ut mina pixlar med sån här skit det ska va NATIVE!

Ett spel ser ju inte automatiskt bra ut för att man kör i ’native’ upplösning.

Allt spelar ju roll för att ett spel ska se bra ut från bildspråk till teknik.

Realtidsgrafik har ju varit en kompromiss alltsedan det uppfans och jag ser DLSS och FSR som ett par ytterligare kompromisser.

Löser de alla problem? Nej.

Är det bättre än alternativen? Ja, säkert i många fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

Ironiskt nog är det riktiga idag..

Vad menar du?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Skulle man se någon skillnad på den bilden ni använt i artikeln?

För jag gör det inte. Har brillorna på mig och de är rena.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Hedersmedlem

Det AMD vill är förstås att man inte ska se någon skillnad, men att bilderna är så små gör det ju förstås rätt hopplöst oavsett.
Skillnaden är i FPS.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Föredrar du även native när DLSS ger klart bättre bild?
https://www.youtube.com/watch?v=O5B_dqi_Syc&t=892s

(Lägg märke till att de rankade DLSS över native i 9 andra spel utöver det där, även om Death Stranding var det mest störst skillnad.)

Ett problem är att ofta har spel som erbjuder DLSS/FSR annars TAA och TAA är ofta en visuell kompromiss jämfört med nedskalning/msaa. Jag har länge föredragit att köra nedskalning för att få en bättre variant av MSAA i spel där jag vill maxa visuell kvalitet.

Så det är lite ett fall av att en kompromiss är bättre än en annan. Och TAA/FSR/DLSS är rimligt inom usecases där prestanda är prio eller spelet liksom är designat så att man inte kommer märka av skillnaden så mycket.
Det är ändå tröttsamt att det ska diskuteras som det absolut bästa för kvalitet när det handlar om en kompromiss för att balansera prestanda och kvalitet.

Om DLSS/FSR ser bättre ut än "native" för att "native" inkluderar en grynig och kladdig implementering av TAA så betyder inte det att DLSS/FSR är bästa möjliga visuella kvaliteten.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shiprat:

Ett problem är att ofta har spel som erbjuder DLSS/FSR annars TAA och TAA är ofta en visuell kompromiss jämfört med nedskalning/msaa. Jag har länge föredragit att köra nedskalning för att få en bättre variant av MSAA i spel där jag vill maxa visuell kvalitet.

Så det är lite ett fall av att en kompromiss är bättre än en annan. Och TAA/FSR/DLSS är rimligt inom usecases där prestanda är prio eller spelet liksom är designat så att man inte kommer märka av skillnaden så mycket.
Det är ändå tröttsamt att det ska diskuteras som det absolut bästa för kvalitet när det handlar om en kompromiss för att balansera prestanda och kvalitet.

Om DLSS/FSR ser bättre ut än "native" för att "native" inkluderar en grynig och kladdig implementering av TAA så betyder inte det att DLSS/FSR är bästa möjliga visuella kvaliteten.

Nä, visst är det så, men om man inte kör väldigt icke-krävande spel så brukar det ju blir rätt jäkla tungt att rendera i >100% av målupplösningen, speciellt om man vill köra 200% och få riktigt bra resultat.
Det brukar jag göra när jag kör spel där jag utan problem ligger på 300+ fps utan, men jag skulle nog inte vilja driva runt ett nysläppt AAA-spel i 5K för att få bra antialiasing.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det AMD vill är förstås att man inte ska se någon skillnad, men att bilderna är så små gör det ju förstås rätt hopplöst oavsett.
Skillnaden är i FPS.

Ja det är ju kört för det jag spelar mest har en FPS på 60, som är vad mina skärmar klarar med 4K och DisplayPort. Så man får alltså byta skärmar med för att se någon skillnad och hoppas att det spelet man spelar klarar AMD's ambitioner?

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem

Alltså, det är ju inte uppenbart att native nödvändigtvis är bättre än DLSS eller liknande. Det kanske är så i de flesta spel (?), men det är ingen naturlag.

DLSS och annan maskininlärning kan ju lägga till detaljer där det tidigare inte fanns några. Är det "falska pixlar"? Löjligt.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Jäkla skumt spel. Tankade hem demot från Steam, maxade allt jag kunde hitta och fick runt 60-70fps i starten på demot. Aktiverade FSR3 och fick 130+, men spelet kändes som om att jag sprang runt med 40fps.

Hoppas fler spel får tillgång och det är snabbt

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Nä, visst är det så, men om man inte kör väldigt icke-krävande spel så brukar det ju blir rätt jäkla tungt att rendera i >100% av målupplösningen, speciellt om man vill köra 200% och få riktigt bra resultat.
Det brukar jag göra när jag kör spel där jag utan problem ligger på 300+ fps utan, men jag skulle nog inte vilja driva runt ett nysläppt AAA-spel i 5K för att få bra antialiasing.

Yup, men då pratar man ju om att kompromissa. Om jag spelar ett spel där det jag bryr mig om mest är den visuella kvaliteten och prestandan är mindre viktigt sålänge den är bra nog att inte ändra gameplay-kvalitet så offrar jag gärna "överflödig" prestanda för att få bättre kvalitet. I spel där jag absolut vill ha 120+fps är det såklart en annan sak.

Exempel är chivalry 2, när jag hade 1440p-skärm körde jag det med TAA avslaget i 5120*2880 och så drog jag ner rendering resolution lite för att få bra nog FPS. Mycket, mycket snyggare och FPS behöver inte vara superhög i ett sådant spel., särskilt inte om man har någon slags VRR.

Gillar inte utvecklingen mot att man får välja mellan "only okay" visual fidelity eller "slightly better than only okay" och då alternativ för bättre fidelity bara inte inkuderas i spelets inställningar längre så presenteras alternativ 2 som det bästa möjliga.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Jäkla skumt spel. Tankade hem demot från Steam, maxade allt jag kunde hitta och fick runt 60-70fps i starten på demot. Aktiverade FSR3 och fick 130+, men spelet kändes som om att jag sprang runt med 40fps.

Hoppas fler spel får tillgång och det är snabbt

Förmodligen Input Latency AMD Anti Lag+ bör hjälpa ifall du inte har aktiverat det men i grunden så tillför alltid Frame Generation Input Latency Nvidia använder Reflex för att sänka Input Latency och AMD Anti Lag+ för RDNA3 kort

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Hoppas AMD nu också lyckas med detta för DLSS frame gen är guld värt.

Rörelseskärpan i spel blir markant bättre med DLSS frame gen på min OLED skärm och spel blir därmed snyggare och känns bättre.

Spelar a plague tale requiem just nu med Raytracing och får cs 90 fps utan DLSS frame gen. Men med får jag ca 160 fps.
160 fps med interpolerade rutor blir märkbart bättre än 90 fps utan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

Kommer väl gå samman med DLSS över tid precis som bildsynkroniseringsteknikerna respektive lag lanserade.

Synkteknikerna har dock inte gått samman, det finns minst fyra olika tekniker idag. När det gäller spelskärmar så kan man dock säga att VESA Adaptive Sync har vunnit, men det som är lite tråkigt med det är att den inte vann genom att vara tekniskt bäst utan genom att vara billigare, öppen, och "bra nog".

Risken är att vi får se samma utveckling för uppskalningstekniker, där FSR är tekniskt sämst av de tre lagens tekniker (än så länge i alla fall) men mest kompatibel eftersom den inriktar sig på "minsta gemensamma nämnare" bland grafikkorten. I det här läget tror jag det skulle vara smart av Nvidia att implementera grundläggande stöd för AMD och Intel i DLSS, men kanske inte så bra för oss konsumenter. Det bästa vore om de kunde komma överens om en standard som fungerar på alla kort men som låter alla utnyttja sin hårdvara på bästa sätt.