Ganska säkert inte. Hög toppfart är rätt irrelevant i dag. Det kan ha viss relevans för punktförsvar med mycket kort förvarning, men det är inte F-35 tänkt för.
Med lägre toppfart sparar man vikt på bränsle (som inte behövs) och motor (en räcker), och all strukturell vikt som skulle behövas för den primära högre vikten. Man sparar också strukturell vikt på att inte behöva tåla de krafter som kan uppstå vid den högre farten - dynamiskt tryck ökar kvadratiskt och alla aerodynamiska krafter skalar med det, inte farten. F-35 har redan bland det största som finns för i jetmotorväg när det gäller moderna för stridsflygplan. Hade den haft kravet att nå säg M2.2 eller så, hade det garanterat krävts två motorer, med allt vad det innebär i storlek, vikt, bränsle och kostnad (både för tillverkning och underhåll). Genom att skippa 0.5-0.7 M på farten kan man bygga ett betydligt lättare, mindre och billigare flygplan som ändå kan utföra det tänkta uppdraget. När man då dessutom har egenskaper som gör att en fientlig radarstyrd missil inte kan låsa eller bara får lås alldeles för nära, om sökradarn ens upptäcker en, så behöver man inte heller extremt hög toppfart för att komma utanför missilens no-escape-zon.
Jämför man två relativt likvärdiga flygplan sett till tekniknivå så har vi F-22 och F-35. F-22 har en toppfart runt M2.25, men har två motorer för att klara det.
F-22 har drygt 60 % mer dragkraft, väger sju ton mer tom, men kan bara ta drygt ett ton mer last (maxat). F-22 har sämre räckvidd för samma mängd bränsle (intern kapacitet är samma för båda).
Nu har de lite olika roller, men det är ändå talande att F-35 når nära samma lastkapacitet, med längre räckvidd, men med bara en motor och i ett betydligt mindre "paket". Som sagt, lättare, billigare och enklare. Det man offrat är lite toppfart, som inte spelar roll i dag.
50- och 60-talets fartmonster behövdes då för att det var med fart man tävlade då. Jetmotorerna blev snabbt mycket bättre och större och man knäckte koden för hög överljudsfart. Luftvärnsmissiler blev snabbare. Radarräckvidder var förhållandevis begränsade så man hade kortare förvarning. I dag gäller helt andra spelregler.