Dumpa mobilen och bara ha en smartklocka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Jobbigt att behöva planera in kirurgi när Apple slutar stödja din modell. (Series 3 som fungerar utmärkt. Enda anledningen att uppgradera är skärmen som alltid lyser, och då räcker inte den SE som Apple ibland försöker pusha på mig. Man måste upp till Series 9, och det stör mig att lägga ut de pengarna när allt man får utom den skärmen är mjukvara)

Finns från series 5 och uppåt dock inte SE
https://support.apple.com/sv-se/HT210428

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Varför inte gå hela vägen och skaffa ett chip under huden?

Kan du tipsa om några chip som stöder Bank-ID, samtal och SMS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Finns från series 5 och uppåt dock inte SE
https://support.apple.com/sv-se/HT210428

Japp, jag vet - men de säljer inte Series 5, 6, 7 eller 8 längre. De säljer SE, 9 och Ultra 2. Jag har haft span på en Series 7 förra gången de uppdaterade, och jag hade köpt en Series 8 nu om jag hittade en till bra pris, men begagnat av äldre modeller är jag inte intresserad av. Batteriet är väsentligt mindre på den generationen (Series 4-6), och det bidrar till att det också slits mer. Dessutom drar ju den där skärmen mer om den alltid är på, och allt detta tillsammans gör att en begagnad 5 eller 6 skulle ha väsentligt kortare batteritid än min nuvarande. Series 7 gjorde om designen igen så att batteriet blev större igen, så därifrån och framåt hade jag nog klarat mig, men 4-6 är uteslutet.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Japp, jag vet - men de säljer inte Series 5, 6, 7 eller 8 längre. De säljer SE, 9 och Ultra 2. Jag har haft span på en Series 7 förra gången de uppdaterade, och jag hade köpt en Series 8 nu om jag hittade en till bra pris, men begagnat av äldre modeller är jag inte intresserad av. Batteriet är väsentligt mindre på den generationen (Series 4-6), och det bidrar till att det också slits mer. Dessutom drar ju den där skärmen mer om den alltid är på, och allt detta tillsammans gör att en begagnad 5 eller 6 skulle ha väsentligt kortare batteritid än min nuvarande. Series 7 gjorde om designen igen så att batteriet blev större igen, så därifrån och framåt hade jag nog klarat mig, men 4-6 är uteslutet.

Ok. Hittade själv min 7a billigt på Halebop för några månader sedan. Verkar finnas lite här och där om man söker på prisjakt också? Men du kanske vill köpa direkt av Apple?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sephirot:

Hej där alla...

Jag funderar på att lämna mobilen hemma och bara ha en smartklocka på jobbet/fritiden för att minska det onödiga skrollandet på FB/nyheter m.m. Idag använder jag en gammal Garmin-klocka som används när jag springer samt titta på tiden, fördelen med den är att batteritiden är på ungefär en vecka.

Hela inlägget har fler olika frågeställningar;

Först undrar jag om det finns det någon på forumet som testat att inte använda mobilen längre och bara använder sin smartklocka? När/var kan man stöta på hinder i vardagen?

Vilka appar behöver man till vardags, tex tänker jag att det vore bra att kunna Swisha och ha BankId med sig. Är det fler appar klockan borde ha stöd för? Visst är det så att om en app finns till IOS eller Android-shoppen så kan man även installera dessa på smartklockan? Moderna klockor verkar ha betalfunktioner så bankkort borde jag ju också lämna hemma.

Vad jag förstått ska man kunna svara i klockan också om man har trådlösa hörlurar med sig, det får jag inskaffa i så fall.
Batteritiden verkar ligga på ett dygn på de flesta smartklockor idag, men man får väl ladda varje natt helt enkelt.

Idag använder jag Iphone, men är öppen att testa androidklocka om någon skulle rekommendera en sådan istället för Apple Watch.

Skriv gärna om jag missat nåt i mina tankar eller har svar på mina frågeställningar som kan hjälpa mig!

Först och främst; nej, marknaden är inte redo för att ersätta en telefon med en klocka. Det finns inte några lösningar på Bank-ID och det ger en del bekymmer med oväntade händelser så som tillgång till bankkonto, stämma av tider i kollektivtrafiken och kunna svara på exempelvis SMS i miljöer där du inte vill diktera. Däremot tror jag att det finns konkreta tillfälliga områden där du finner det rimligt.

Jag använder min Apple Watch Ultra 2 på exempelvis promenader och vid korta ärenden. Min iPhone 15 Pro kan även bli liggandes i en låda på mitt kontor medan jag går och äter lunch eller fikar. Just eftersom jag har med mina AirPods Pro och då kan besvara samtal vid behov. Och det är också därför jag har min klocka, det ger digital avlastning. Jag vill inte alltid ha en telefon med mig som ökar möjligheten till att jag låter mig distraheras.

På min promenad vill jag njuta av omgivningen men vara nåbar vid behov (jag avgör behovet så det är alltid bara min familj som kan ringa då). Och på fika och lunchen vill jag vara social med kollegorna eller bara avnjuta en podd, utan att bli lockad av att kolla nyheterna eller annat som kan dyka upp spontant.

Jag kan även låta telefonen ligga på en hylla när jag är med mina barn. Då distraherar den mig inte. Men vill jag bli nådd så missar jag inga samtal, för det vibrerar på armen (barnen ska ha fokus så ljud är av och vibration på för då kan jag bara strunta i inkommande samtal utan att barnen ens märker det, om det inte är så oerhört viktigt att avbryta leken är motiverat).

Tilläggas kan att jag varken har sociala medier i telefonen eller i klockan. Jag har Facebook och det loggar jag in till på min MacBook Pro. Det är ett principiellt ställningstagande och ger en helt annan digital kvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sephirot:

Hej där alla...

Jag funderar på att lämna mobilen hemma och bara ha en smartklocka på jobbet/fritiden för att minska det onödiga skrollandet på FB/nyheter m.m. Idag använder jag en gammal Garmin-klocka som används när jag springer samt titta på tiden, fördelen med den är att batteritiden är på ungefär en vecka.

Hela inlägget har fler olika frågeställningar;

Först undrar jag om det finns det någon på forumet som testat att inte använda mobilen längre och bara använder sin smartklocka? När/var kan man stöta på hinder i vardagen?

Vilka appar behöver man till vardags, tex tänker jag att det vore bra att kunna Swisha och ha BankId med sig. Är det fler appar klockan borde ha stöd för? Visst är det så att om en app finns till IOS eller Android-shoppen så kan man även installera dessa på smartklockan? Moderna klockor verkar ha betalfunktioner så bankkort borde jag ju också lämna hemma.

Vad jag förstått ska man kunna svara i klockan också om man har trådlösa hörlurar med sig, det får jag inskaffa i så fall.
Batteritiden verkar ligga på ett dygn på de flesta smartklockor idag, men man får väl ladda varje natt helt enkelt.

Idag använder jag Iphone, men är öppen att testa androidklocka om någon skulle rekommendera en sådan istället för Apple Watch.

Skriv gärna om jag missat nåt i mina tankar eller har svar på mina frågeställningar som kan hjälpa mig!

Så gör jag... vilket jag finner som det klart bästa alternativet.

Tycker det är obekvämt att ha klockan på sig när man sover. Tyvärr missar man ju då funktionen med övervakning/registrering av sömn... men det tycker jag personligen har mindre betydelse.

Permalänk
Medlem

Känner att det hade blivit rätt segt att titta på Youtube och dylikt i sin klocka.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Så gör jag... vilket jag finner som det klart bästa alternativet.

Tycker det är obekvämt att ha klockan på sig när man sover. Tyvärr missar man ju då funktionen med övervakning/registrering av sömn... men det tycker jag personligen har mindre betydelse.

Tyckte också den var lite för oskön att ha på sig vid sömn tills jag bytte armband. Kan varmt rekommendera solo loop-armbandet - extremt mycket skönare och det känns nästan inte som att man har klockan på sig. Det finns även billiga kopior på typ temu, jag köpte en för 25kr där som fungerar riktigt bra även om passningen inte är riktigt lika klockren som dom officiella. Nu har jag den alltid vid sömn, guld värt att dessutom väckas av ett lätt knackande på handleden istället för en brölande ljudsignal som väcker halva huset
Även vid kontorsarbete upplever jag sololoop nästan som ett måste numera.

Permalänk
Inaktiv

Mycket har redan sagts i tråden. Smartklockor kan i dagsläget inte ersätta smarttelefoner. Först och främst är de inte fristående. Sen finns inte BankID som vi verkar mer och mer beroende av. Egentligen använder jag typ aldrig BankID till fots så skulle kunna vara utan det men mobilt BankID verkar fungera överallt och inte t.ex. BankID på kort. Hoppas på statlig e-legitimation i framtiden. Sen är det Swish, bankappar osv.

Har också velat leva utan smarttelefon då jag ändå använder den så lite och så är den klumpig att bära med. Tänk vilken frihet att ha en liten klocka på armen istället.

Hoppas det blir möjligt nån gång i framtiden men inte värt mina pengar idagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Ok. Hittade själv min 7a billigt på Halebop för några månader sedan. Verkar finnas lite här och där om man söker på prisjakt också? Men du kanske vill köpa direkt av Apple?

Spelar ingen större roll var jag köper så länge priset är OK. Missade väl den hos Halebop om det var en bra deal.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Kan du tipsa om några chip som stöder Bank-ID, samtal och SMS?

Det kommer nog när som helst:
https://www.lu.se/artikel/tusentals-svenskar-skaffar-mikrochi...
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/stort-intresse-for-att-chi...

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Tyvärr gör ju utvecklingen av appar till klockor baklänges just nu.
Rätt skralt med appar och färre blir det.
Jag köpte Apple Watch ultra och trodde att det skulle finnas mycket appar men jag har kanske hittat 2-3st användbara än så länge.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thekai:

Först och främst; nej, marknaden är inte redo för att ersätta en telefon med en klocka. Det finns inte några lösningar på Bank-ID och det ger en del bekymmer med oväntade händelser så som tillgång till bankkonto, stämma av tider i kollektivtrafiken och kunna svara på exempelvis SMS i miljöer där du inte vill diktera. Däremot tror jag att det finns konkreta tillfälliga områden där du finner det rimligt.

Jag använder min Apple Watch Ultra 2 på exempelvis promenader och vid korta ärenden. Min iPhone 15 Pro kan även bli liggandes i en låda på mitt kontor medan jag går och äter lunch eller fikar. Just eftersom jag har med mina AirPods Pro och då kan besvara samtal vid behov. Och det är också därför jag har min klocka, det ger digital avlastning. Jag vill inte alltid ha en telefon med mig som ökar möjligheten till att jag låter mig distraheras.

På min promenad vill jag njuta av omgivningen men vara nåbar vid behov (jag avgör behovet så det är alltid bara min familj som kan ringa då). Och på fika och lunchen vill jag vara social med kollegorna eller bara avnjuta en podd, utan att bli lockad av att kolla nyheterna eller annat som kan dyka upp spontant.

Jag kan även låta telefonen ligga på en hylla när jag är med mina barn. Då distraherar den mig inte. Men vill jag bli nådd så missar jag inga samtal, för det vibrerar på armen (barnen ska ha fokus så ljud är av och vibration på för då kan jag bara strunta i inkommande samtal utan att barnen ens märker det, om det inte är så oerhört viktigt att avbryta leken är motiverat).

Tilläggas kan att jag varken har sociala medier i telefonen eller i klockan. Jag har Facebook och det loggar jag in till på min MacBook Pro. Det är ett principiellt ställningstagande och ger en helt annan digital kvalitet.

Offtopic men herrejävlar vilken dyr höst du haft..!

Ontopic: har funderat på samma sak. Har en iPhone X som lär vara 5-6 år vid det här laget? Börjar bli dags att byta men ingen klocka känns klockren. Jag har en iPad jag skulle kunna använda till slösurfade och annat under kvällarna, och använda klockan dagtid, främst till att besvara samtal då

Permalänk
Medlem

Vi som är födda på 70- & 80-talet (även tidigare såklart) kommer ju ihåg en tid när man varken hade en mobil eller den tiden då den var "bara" just en mobiltelefon.
Själv har jag iphone, apple watch och airpods max - på jobbet är apple watch tillsammans med airpodsen klockrena för samtal, och telefonen används mest för mail och dylikt.
Dock så har jag kommit på mig själv att på helgerna så brukar jag lägga av mig allt dvs ingen klocka, inga hörlurar och ingen telefon - helt ärligt så är det ganska najs att bara slippa vara "online/nåbar" hela tiden.

Ska kanske även tillägga att jag har stängt av i princip alla notiser på min telefon, allt från meddelande (imessage, whatsapp...) till mail - utan jag kollar av det när jag anser tid finnes även under arbetstid.

Det här blev lite off topic - frågan är skulle man klara sig bara med en smart watch, för att bara ringa och enkla meddelande...absolut - men som andra påtalat telefonen används ju till så mycket annat som BankID m.m

Visa signatur

Flest datorer när han dör vinner...

Permalänk
Inaktiv

Pallar inte läsa igenom tråden men postar ändå. Köpte Apple Watch med just tanken att lämna smartphone hemma. Rekommenderas ej, därför att:

- Alla funktioner påslagna käkar upp batteriet

- Det går redan långsamt att skriva med fingrar, går typ 10 ggr långsammare att försöka träffa rätt bokstäver, och då är det ändå en keyboard man kan förstora.

- Det är en helt annan appstore. Glöm bankID, Swish & ja alltså jag använder mina smartphones så lite som möjligt på dagarna men allt det mest kritiska saknas på WatchOS. Allt annat skit som jag inte använder finns på WatchOS men det mest fundamentala saknas. Oh well...

Vänta 5 år till. Större userbase & bättre teknik borde göra att kritiska appar letar sig dit så småningom.

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att du inte kan ersätta mobilen med en smart klocka.
Jag har kunnat konstatera att det saknas en mängd appar och möjligheter för att det ska vara vettigt.
Dels kan man inte kolla tider för bussar, tunnelbana, pendeltåg osv på klockan.
Dels går det inte att använda bankID.
Det går att läsa meddelanden på klockan men att skriva dom är ett helvete pga den lilla skärmen.
Ta emot samtal och ringa går utmärkt. Framför allt om man har headset. Men här kommer då också nästa stora nackdel.
Min samsungklocka klarar sig 3 dagar utan laddning om jag bara använder de grundläggande på den och låter den vara kopplad till telefonen. Då plockar den data och annat via blåtanden.
Lämnar jag telefonen och slår på mobilnätet i den så drar den drastiskt mycket mer ström. Såpass att batteritiden går ned till under en dag. Och det utan att jag ringer ett enda samtal eller skickar ett enda SMS.
Bara det faktum att den håller sig uppkopplad på mobilnätet gör att batteriet dräneras väldigt fort.

Så nej. Du kan inte lämna telefonen hemma och bara köra klockan förutsatt att du inte har laddare med dig och använder klockan sparsamt. Annars blir batteritiden ett problem.

Permalänk
Medlem

Jag har en Apple Watch med 4g, vissserligen några år äldre version. Också jag köpte den för att vara mindre slav under mobilen. Som jag ser det är detta förutsättningar som krävs för att bara köra klockan (vilket jag inte lyckats med:

* Batteritiden behöver klara att vara uppkopplad en hel dag med visst användande. Min är inte i närheten, kanske att nyare modeller är bättre?
* Man behöver vänja av sig vid att kunna göra allt man vill omedelbart. Hur ofta måste du swisha, göra en bokning, logga in på banken osv som kräver BankID under arbetsdagen? Jag tror mest att det handlar om avvänjning. Så länge man kan ringa, skriva korta meddelanden och betala så kommer man väldigt långt.
* Folk i din omgivning bör veta att du bara har klockan på dagen och därför kanske bara skriver korta dikterade meddelanden. Och kanske inte kan kolla upp när affären stänger på lördag, etc.
* Du behöver ge det en vecka eller två att vänja av kroppen vid dopamin-kickarna som kommer med att ha världen i sin ficka.

Permalänk
Medlem

I många fall mycket mer friktion att använda än ”smartklocka” liksom det är mer friktion att använda en ”smart-telefon” än en dator till det mesta. Så jag skulle definitivt säga nej, inte minst rent använbarhetsmässigt. Men det beror så klart vad en vill uppnå eller göra med sin enhet. Skriva och redigera text på klockan jag har (Apple watch) tar mycket tid i anspråk även om det är rätt imponerande att det går att göra alls på en så liten enhet.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Lustigt, alla i tråden kör Apple Watch.

Jag har en Samsung klocka (de kanske är mycket sämre än Apple Watch, vad vet jag?) och kan säga att jag verkligen inte hade kunnat ersätta telefonen med klockan.

De tre fördelarna för mig är att:
¤ Snabbt kunna kolla vad klockan är
¤ Snabbt kunna se om en notifikation man fått är viktig eller inte
¤ Inte missa ett samtal om telefonen ligger någon annan stans eller man inte känner att telefonen vibrerar

Resten är bara nackdelar, tex betalning. Först ska man starta betalningsappen, sen ska man skriva in koden, sen vänta på att NFC aktiveras...nä, det går mycket fortare att antingen fiska upp plånkan sen kortet eller mobilen och köra Pay app där.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Resten är bara nackdelar, tex betalning. Först ska man starta betalningsappen, sen ska man skriva in koden, sen vänta på att NFC aktiveras...nä, det går mycket fortare att antingen fiska upp plånkan sen kortet eller mobilen och köra Pay app där.

Och därför har ”vi” Apple Watch. Där dubbelklickas det på en fysisk knapp, korten dyker upp och blipp. Inga konstigheter. Begriper inte att Samsung m.fl ska envisas med kod varenda gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Hade ju varit nice om detta gick... För min egen del blir det nog svårt pga alla jävla appar till elbilen

Det går ju att ha laddkort med sig, men vill man komma billigasy möjligt undan så är det genom apparna tyvärr.
Lär väl vara kaos nåt år till innan det finns någon form av standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Lustigt, alla i tråden kör Apple Watch.

Jag har en Samsung klocka (de kanske är mycket sämre än Apple Watch, vad vet jag?) och kan säga att jag verkligen inte hade kunnat ersätta telefonen med klockan.

De tre fördelarna för mig är att:
¤ Snabbt kunna kolla vad klockan är
¤ Snabbt kunna se om en notifikation man fått är viktig eller inte
¤ Inte missa ett samtal om telefonen ligger någon annan stans eller man inte känner att telefonen vibrerar

Resten är bara nackdelar, tex betalning. Först ska man starta betalningsappen, sen ska man skriva in koden, sen vänta på att NFC aktiveras...nä, det går mycket fortare att antingen fiska upp plånkan sen kortet eller mobilen och köra Pay app där.

Vilken klocka man väljer beror väl till stor del på vilken mobil man har. Jag kan inte tänka mig att Android-klockor är så mycket bättre eller sämre än Apple Watch. Förutom på en punk inser jag nu när jag läser om betalningar. Med Apple Pay dubbeltrycker man på en knapp, och kanske väljer ett kort om man har flera. Det går på under en sekund.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orajjon:

* Batteritiden behöver klara att vara uppkopplad en hel dag med visst användande. Min är inte i närheten, kanske att nyare modeller är bättre?

Beror på vilken modell du har. Series 4 är botten-noteringen, eller rättare sagt 40mm Series 4 är botten. Series 4 är så pass mycket smalare än äldre modeller att platsen för batteriet minskade till den punkt att man med aktiv användning hade svårt att ta sig igenom en dag. Sedan designade de om 40mm Series 5 för att den gamla helt enkelt var för dålig, vilket gjorde den lite bättre, och de pressade in aningens större batteri varje gång. Series 7 är lite större och har mer fysisk plats för ett batteri, vilket verkar ha löst de mest akuta problemen.

Sen är det givetvis så att om man har skärmen på hela tiden (Series 5 och senare) så drar det ju mer, det är rätt självklart. Det går dock att stänga av den där dagen när man vet att man skall vara igång 20 timmar.

Det som gör mest skillnad är dock hur man kommunicerar med telefonen. Om man har telefonen i fickan och kör Bluetooth så är det inga problem alls. Ligger telefonen på nattduksbordet och man går runt inom samma Wifi-område så är det också OK, även om det drar mer. Måste man köra 4G så är det svårt att få det att fungera, det drar bara så mycket mer.

Skrivet av Mocka:

Lustigt, alla i tråden kör Apple Watch.

Jag har en Samsung klocka (de kanske är mycket sämre än Apple Watch, vad vet jag?) och kan säga att jag verkligen inte hade kunnat ersätta telefonen med klockan.

De tre fördelarna för mig är att:
¤ Snabbt kunna kolla vad klockan är
¤ Snabbt kunna se om en notifikation man fått är viktig eller inte
¤ Inte missa ett samtal om telefonen ligger någon annan stans eller man inte känner att telefonen vibrerar

Resten är bara nackdelar, tex betalning. Först ska man starta betalningsappen, sen ska man skriva in koden, sen vänta på att NFC aktiveras...nä, det går mycket fortare att antingen fiska upp plånkan sen kortet eller mobilen och köra Pay app där.

Jag använder klockan till samma saker som du, plus:

* Pulsklocka för att kolla aktivitet (men det kan väl Samsung också, så det kanske du glömde?). Funkar bra för att hålla koll på de där dagarna när man inte rör sig alls och behöver en promenad för att kunna somna på natten.
* Betala, dubbelklick på sidoknappen så är det klart.
* Boardingkort när man flyger

Hade BankID funkat så hade det varit ett stort plus, men tyvärr går trenden lite ifrån det. Hade tidigare MS Authenticator på klockan för jobbet, men den tog de bort.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Det funkar men klockan (använder en Watch 4 (samsung)) är så slö att knappt något går att göra. Den klarar knappt av att regga ett löparpass med musik igång. Har inte vågat mig på att endast ha klockan annat än vid löparpass.

Skrivet av Thekai:

Och därför har ”vi” Apple Watch. Där dubbelklickas det på en fysisk knapp, korten dyker upp och blipp. Inga konstigheter. Begriper inte att Samsung m.fl ska envisas med kod varenda gång.

Går att ställa in så att man slipper koden. Iallafall med Google Pay. Vet inte hur det funkar med Samsung Pay.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thekai:

Och därför har ”vi” Apple Watch. Där dubbelklickas det på en fysisk knapp, korten dyker upp och blipp. Inga konstigheter. Begriper inte att Samsung m.fl ska envisas med kod varenda gång.

Skrivet av Phod:

Vilken klocka man väljer beror väl till stor del på vilken mobil man har. Jag kan inte tänka mig att Android-klockor är så mycket bättre eller sämre än Apple Watch. Förutom på en punk inser jag nu när jag läser om betalningar. Med Apple Pay dubbeltrycker man på en knapp, och kanske väljer ett kort om man har flera. Det går på under en sekund.

Hur är det med säkerheten om man tappar klockan? Kan någon annan betala saker med den ändå?

Skrivet av mpat:

Jag använder klockan till samma saker som du, plus:

* Pulsklocka för att kolla aktivitet (men det kan väl Samsung också, så det kanske du glömde?). Funkar bra för att hålla koll på de där dagarna när man inte rör sig alls och behöver en promenad för att kunna somna på natten.
* Betala, dubbelklick på sidoknappen så är det klart.
* Boardingkort när man flyger

Hade BankID funkat så hade det varit ett stort plus, men tyvärr går trenden lite ifrån det. Hade tidigare MS Authenticator på klockan för jobbet, men den tog de bort.

Jag har en Samsung Active 4, vilken har du? Nu använder jag betalning ytterst sällan men kan inte minnas att det inte krävts kod?

Jo, jag glömde stegräknaren, den är faktiskt användbar.

Boardingkort när man flyger? Visste inte ens att det gick. Kan läsaren på flygplatsen verkligen läsa på den lilla klockskärmen? Får handen ens plats under läsaren?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Hur är det med säkerheten om man tappar klockan? Kan någon annan betala saker med den ändå?

Man måste slå en kod när man tar på sig den, alternativt Touch/FaceID på telefonen inom Bluetooth-avstånd. Sen är den upplåst så länge den känner av att man inte tagit av sig klockan .

Citat:

Jag har en Samsung Active 4, vilken har du? Nu använder jag betalning ytterst sällan men kan inte minnas att det inte krävts kod?

Jag har en Apple Watch Series 3, ber om ursäkt om det inte var tydligt. Ville egentligen bara säga att jag i praktiken inte använder min Apple Watch så där värst olika mot hur du gör det med din. Plattformarna skiljer inte så mycket, utan det är mest att det är lättare om man har samma märke på klockan och telefonen.

Citat:

Boardingkort när man flyger? Visste inte ens att det gick. Kan läsaren på flygplatsen verkligen läsa på den lilla klockskärmen? Får handen ens plats under läsaren?

Man kan få boarding-korten i Wallet om man checkar in i flygbolagets app. Det gör jag alltid, för man får automatiska uppdateringar om gaten ändras eller flyget är sent eller så. Det vet jag att Android-användare också gör. Allt i Wallet kan också visas på klockan. Då fungerar det så att texten syns först, och om man rullar ner så kommer bara QR-koden ensam på skärmen, stor nog att scanna.

Oftast är det en scanner som scannar uppåt, dvs man skall lägga telefonen på den för att den skall kunna scanna. Då fungerar det utmärkt med klockan. Om det är designen att den scannar neråt, dvs telefonens skärm skall peka uppåt, så tar jag oftast fram telefonen istället. Man flyger ju inte gärna utan telefon i alla fall. Gör mest så för att jag en gång tappat telefonen precis vid boarding för att någon knuffade till min armbåge, och jag fick tillbringa hela resan med en telefon med trasig skärm. Hyfsat jobbig resa.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Du kan ersätta bankid och swish med en surfplatta som har NFC – men då får du bara en större pryl att bära med dig.

Så nej, en pryl för att ersätta en telefon finns inte, Apple Watch med esim går dessutom inte att använda utan en iPhone och det är samma med klockor med Wear OS och Samsung att du behöver en Android-telefon eller Wear OS från andra att du behöver endera iPhone eller Android-telefon. Men exempelvis en klocka/aktivitetsarmband från någon annan går ju att använda med betalkort, men inte mycket annat fristående.

Permalänk
Medlem

Förutom att det inte går att ersätta allt så kan man väl inte köpa ett abonnemang för enbart klocka? utan det blir piggy-back på mobilens abg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Ironiskt nog, då jag aldrig har använt klocka, och aldrig har ens funderat på att ha en smartwatch...

Så skulle jag nog hoppas att en smartwatch en dag skulle kunna täcka alla mobila behov.
Den enkla anledningen är väl det att jag egentligen ogillar mobiler.

Jag har växt upp med stor skärm och vill sitta vid dator.
Ogillar att surfa på paddor eller telefoner, ogillar att spela på dem och egentligen allt.

Nä, klockor förstår jag mig inte heller på.

Sen har vi ju det dilemmat att så fort jag får en klocka på armen så går den sönder av att jag dänger in den i väggen när jag tar en kurva för snävt...klockan bankas då sönder mot t.ex. dörrkarmen...

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Sötast
Skrivet av FX9:

Nä, klockor förstår jag mig inte heller på.

Sen har vi ju det dilemmat att så fort jag får en klocka på armen så går den sönder av att jag dänger in den i väggen när jag tar en kurva för snävt...klockan bankas då sönder mot t.ex. dörrkarmen...

Hahaha, är så glad att höra att jag inte är den enda som inte kan avståndsbedöma något så enkelt som en dörrkarm!