Permalänk
Medlem

Billiga 4090 på tradera

Hittade en användare som säljer helt nya 4090 på tradera för 18-19000 när nya kostar minst 21-22000.

Skrev och frågade om kvitto och hen svarade:
"Då det är köpt via en kontakt företag så ingår ej kvitto. Men du har 1 års garanti för RMA. Så skulle det vara något eventuellt fabrikationsfel så kan vi ta in kortet för att lämna in det för RMA service."

Så min fråga är vad är ett "kontakt företag" och hur kan hen sälja så billigt.

Säljaren har bra omdöme och verkar sälja ett 4090 i veckan ungefär, se nedan.

https://www.tradera.com/profile/items/1708186/StyleofSweden

Permalänk

Skulle i te ta i dem med 2m tång äns...

Skulle lika gärna kunna vara stöldgods...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Style of sweden, där de flesta annonserna är kläder? Låter som hackat konto.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Kan det vara importerat från något land med låg moms kanske?

Permalänk
Skrivet av RashLeaf:

Hittade en användare som säljer helt nya 4090 på tradera för 18-19000 när nya kostar minst 21-22000.

Skrev och frågade om kvitto och hen svarade:
"Då det är köpt via en kontakt företag så ingår ej kvitto. Men du har 1 års garanti för RMA. Så skulle det vara något eventuellt fabrikationsfel så kan vi ta in kortet för att lämna in det för RMA service."

Så min fråga är vad är ett "kontakt företag" och hur kan hen sälja så billigt.

Säljaren har bra omdöme och verkar sälja ett 4090 i veckan ungefär, se nedan.

https://www.tradera.com/profile/items/1708186/StyleofSweden

Hen kanske får betalt på jobbet i 4090 istället för kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av RashLeaf:

Kan det vara importerat från något land med låg moms kanske?

Har du 19k som bränner ett hål i fickan som du inte har användning av på annat håll så är det väl bara att köra på. Förvänta dig inga sympatier om (när) det visar sig vara ett bedrägeri dock. Du har fått synpunkter här från andra medlemmar som du kan välja att hörsamma eller ignorera.

Permalänk
Moderator
Moderator

Spara in 10% av priset för en överhängande risk att bli blåst och även om man inte skulle bli det har man ytterst svårt att få fel på kortet åtgärdade - alternativt betala de där 10% extra och vara garanterad att man får den vara man vill ha och man har 36 månaders lagstadgad reklamationsrätt vid eventuella fel.

Klurigt läge.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Har du 19k som bränner ett hål i fickan som du inte har användning av på annat håll så är det väl bara att köra på. Förvänta dig inga sympatier om (när) det visar sig vara ett bedrägeri dock. Du har fått synpunkter här från andra medlemmar som du kan välja att hörsamma eller ignorera.

Har jag skrivit att jag tänker köpa det? Hur kan det vara bedrägeri om folk lämnar positiva omdömen?

Jag vill bara reda ut vad som försiggår och eventuellt varna andra.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av RashLeaf:

Hur kan det vara bedrägeri om folk lämnar positiva omdömen?

Det finns flera alternativ. Det kan exempelvis vara samma person som har flera konton, eller flera personer som samarbetar för att ge ett konto legitimitet. Det kan också vara ett etablerat konto som sålts vidare, eller kommit i orätta händer, eller en tidigare ärlig person som bestämt sig för att börja med fulspel.

Tjänar man 20k per lurad person man kan lägga ner ganska mycket arbete utan att det blir olönsamt.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det finns flera alternativ. Det kan exempelvis vara samma person som har flera konton, eller flera personer som samarbetar för att ge ett konto legitimitet. Det kan också vara ett etablerat konto som sålts vidare, eller kommit i orätta händer, eller en tidigare ärlig person som bestämt sig för att börja med fulspel.

Tjänar man 20k per lurad person man kan lägga ner ganska mycket arbete utan att det blir olönsamt.

Kan vara möjligt men en enklare förklaring är någon form av import kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RashLeaf:

Har jag skrivit att jag tänker köpa det? Hur kan det vara bedrägeri om folk lämnar positiva omdömen?

Jag vill bara reda ut vad som försiggår och eventuellt varna andra.

Om de kapat ett konto så kan omdömena vara orelaterat till vad de säljer nu. Detta är vanligt på Amazon till exempel. Nån som kapat ett företags profil som säljer tex sockor, och sen börjat prångla fake SSD som det skrivits om här på sweclockers. Det är vanligare än man tror.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av RashLeaf:

Kan vara möjligt men en enklare förklaring är någon form av import kanske.

Lägstapriserna jag hittar (före skatt) ligger i USA nu på strax över $1600, så 17500 i svenska kronor.

Då skall korten även fraktas till Sverige, man skall undvika tull- och momskostnad och man vill ha en viss förtjänst på varje kort.

Det faller på sin egen orimlighet.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Finns många sätt som det kan vara rent finansiella bedrägerier. Exempelvis momsbedrägeri. Om de köps via ett företag kan de få tillbaka momsen och då köpa med 20% ”rabatt”. 22k ger då ett inköpspris på 17,6k. Låg förtjänst om de säljer dem för 19, men kan också användas som kostnad i företaget och dra ner eventuell vinst.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Jag har köpt kort från ”henne” och allt var som det skulle.

Jag skulle säga att av alla konton som säljer nya grafikkort på tratten så är det det kontot som jag litar på mest.

Hade lite ångest ett tag där men tyckte att historiken såg rätt ut och kollade alla uppgifter.

Garantin räknar jag med att det är sisådär med men finns inga planer på att byta i närtid.

Permalänk
Skrivet av bubbelbabbel:

Finns många sätt som det kan vara rent finansiella bedrägerier. Exempelvis momsbedrägeri. Om de köps via ett företag kan de få tillbaka momsen och då köpa med 20% ”rabatt”. 22k ger då ett inköpspris på 17,6k. Låg förtjänst om de säljer dem för 19, men kan också användas som kostnad i företaget och dra ner eventuell vinst.

Varför skulle de användas som kostnad och vilja dra ner vinst?

Permalänk
Medlem

Jag skulle undvika en sån säljare som pesten.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Kollade lite snabbt, 16-17 sålda grafikkort....många grafikkort.
Var kommer dom ifrån,stulna, mining farm, organiserad brottslighet som tvättar pengar??

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dreas89:

Jag har köpt kort från ”henne” och allt var som det skulle.

Jag skulle säga att av alla konton som säljer nya grafikkort på tratten så är det det kontot som jag litar på mest.

Hade lite ångest ett tag där men tyckte att historiken såg rätt ut och kollade alla uppgifter.

Garantin räknar jag med att det är sisådär med men finns inga planer på att byta i närtid.

Och du visar på ännu en fara med att lita på positiva omdömen från Tradera. Man måste räkna med att detta är ett begagnat kort utan några som helst garantier. Därmed skulle jag säga att halva nypriset är ett pris som är mer i relation till risken du som köpare tar. Men detta syns inte i omdömena. Om kortet går sönder efter tre månader och du inte får någon hjälp så står du där och har gett ett bra omdöme. Tradera hjälper inte eftersom det inte är ett företag som sålt. Du har bara att ta ett djupt andetag och köpa ett nytt kort.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RashLeaf:

Hittade en användare som säljer helt nya 4090 på tradera för 18-19000 när nya kostar minst 21-22000.

Skrev och frågade om kvitto och hen svarade:
"Då det är köpt via en kontakt företag så ingår ej kvitto. Men du har 1 års garanti för RMA. Så skulle det vara något eventuellt fabrikationsfel så kan vi ta in kortet för att lämna in det för RMA service."

Så min fråga är vad är ett "kontakt företag" och hur kan hen sälja så billigt.

Säljaren har bra omdöme och verkar sälja ett 4090 i veckan ungefär, se nedan.

https://www.tradera.com/profile/items/1708186/StyleofSweden

Med tanke på att det finns trådar här, där till och med seriösa butiker hör av sig 4-6 månader efter ett garanti ärende och vill ha pengar för det hela pga. en teknikalitet där man köpt 2 identiska kort och kört fel kort på fel kvitto. Vilket vore ett pellejönseri problem för generalagenten att endå fixa det hela, då det är ett legit kort som också har garanti, så vet jag inte riktigt i vilken värld vi ska ens börja med att ha en nätsäljares "ord" på att RMA kommer funka.

Kortet är säkert äkta, och behöver inte alls vara stulet. Men att spara 10% för att vara HELT utan säkerhet är en rätt intressant ideé. Du kanske är lite sugen på dejavu där man behövde baka sitt 8800GTS i ugnen som en muffins för att fixa undermåliga lödningar?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Och du visar på ännu en fara med att lita på positiva omdömen från Tradera. Man måste räkna med att detta är ett begagnat kort utan några som helst garantier. Därmed skulle jag säga att halva nypriset är ett pris som är mer i relation till risken du som köpare tar. Men detta syns inte i omdömena. Om kortet går sönder efter tre månader och du inte får någon hjälp så står du där och har gett ett bra omdöme. Tradera hjälper inte eftersom det inte är ett företag som sålt. Du har bara att ta ett djupt andetag och köpa ett nytt kort.

Halva nypriset är såklart en helt orimlig prislapp utifrån att du lever i någon fantasi. Garantier vid andrahandsförsäljning är ju en diskuterad grej även här på marknaden. Så rent krasst behöver det inte vara någon större skillnad mellan Tradera och att köpa här, mer än att man kan utgå från en något mer engagerad motpart här på brädan.

Jag har genom åren haft problem med 1 grafikkort och det berodde på jord-fel i datorn om jag killgissar rätt.

Kanske står jag där om 1-2 år och förbannar mig, vi får väl se. Just nu är jag glad att ha fått ett toppkort nästan helt utan coilwhine.

Om jag säljer kortet om 2 år så ser jag inte att garantin är något att orda om. Och antalet grafikkort som går sönder skulle jag hävda är extremt liten. En chansning, absolut. Men än har jag inte fått bita i det sura så jag fortsätter tills det blir en dyrköpt läxa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Garantier vid andrahandsförsäljning är ju en diskuterad grej även här på marknaden. Så rent krasst behöver det inte vara någon större skillnad mellan Tradera och att köpa här, mer än att man kan utgå från en något mer engagerad motpart här på brädan.

Det kan jag hålla med om men i det här fallet så har inte ens säljaren något kvitto som gör det näst intill omöjligt att hantera någon RMA även om säljaren svarat att "de kan hjälpa till med det".

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

Skrev och frågade vad "en kontakt företag" var och fick svar: "En kontakts företag skulle det stå. Han kan alltså köpa in korten direkt från en återförsäljare"

Fattar inte hur det går ihop alltså.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av xc:

Kollade lite snabbt, 16-17 sålda grafikkort....många grafikkort.
Var kommer dom ifrån,stulna, mining farm, organiserad brottslighet som tvättar pengar??

Jag är tveksam till att korten är inskaffade legitimt eller säljs legitimt. Grafikkort har generellt sett väldigt dåligt marginal och sälja ett 4090 för 5k (27,7%) lägre än vad man kan få dem för hos en återförsäljare och det får en att undra vem som förlorar pengar om de är säljs legitimt eller om de säljs utan moms.

Om man ska ge säljaren the benefit of the doubt så kan en legitima förklaringen att personen har fått köpa dem av ett företag som haft svårt att få sålt dem och behöver få mer lagerutrymme åt varor som säljs och har bättre marginal men även då är jag tveksam eftersom det är inte en massa kort som kan ta upp en massa plats.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av RashLeaf:

Uppdatering:

Skrev och frågade vad "en kontakt företag" var och fick svar: "En kontakts företag skulle det stå. Han kan alltså köpa in korten direkt från en återförsäljare"

Fattar inte hur det går ihop alltså.

Säljaren köper säkerligen kort från en bekant som bedriver momsbedrägeri i sitt företag. Simple as that. Garanti kan du glömma då personen som sitter på kvittot inte vill röja sin identitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RashLeaf:

Uppdatering:

Skrev och frågade vad "en kontakt företag" var och fick svar: "En kontakts företag skulle det stå. Han kan alltså köpa in korten direkt från en återförsäljare"

Fattar inte hur det går ihop alltså.

Antar då att det är som vissa personer gjorde när jag jobbade i butik: Köpte in saker på sitt företag så de kunde dra av på momsen för att sedan sälja vidare korten för lite lägre.

Det som dessa försäljare gjorde när folk fick problem med sin dator var "gå till butik x där jag köpte den ifrån så hjälper de dig" vilket aldrig fungerade eftersom kunden inte hade något kvitto samtidigt som de tyckte det var vi i butiken som var elaka för att vi inte "ville" hjälpa dem.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

4090 säljs till åf för 16500 och uppåt exkl moms.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Jag kanske har en evil mind, men kanske köps korten in på bolaget om de har typ "AI" som verksamhetsbeskrivning. De pröjsar 21k med oskattade medel, de kränger sen korten och får då 19k skattat och klart rakt in i fickan och redovisar aldrig någon försäljning av korten. Kvittot kan de inte ge bort för det behöver de till sin egen redovisning. Om de blir granskade så har de väl bara en hög med kort liggandes eller hävdar att de gått sönder och kasserats för att de stått på 24/7.

Jag hade undvikt ett köp. 2000 kr för att avsäga sig konsumenträttigheter + eventuellt bli blåst, låter som en dålig idé.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Varför skulle de användas som kostnad och vilja dra ner vinst?

För att vinsten i ett bolag beskattas. Nivån beror på bolagsform, men ett aktiebolag beskattas med cirka 20 procent. Dessutom beskattas vinstuttag i ett ab och det är i många fall en gynnsam bolagsform.

Om de köper in fem grafikkort för 100k inkl moms och sedan säljer dem för 90k ”svart” så gör de först 10k ren vinst på att de får tillbaka momsen (deras verkliga inköpspris är 80k).
Desssutom blir 80k en kostnad för företaget så deras vinst minskar. Räkna med att det blir ytterligare 16k mindre som försvinner i skatt. Så den ”verkliga” kostnaden för att köpa korten blir 80-16=64k. Om de säljs för 90k börjar det plötsligt bli värt det.

Dessutom beskattas vinstuttag i ett ab så det skulle kosta ännu mer (=lägre inköpspris) att få pengarna i handen.

Är något för bra för att vara sant är det oftast antingen olagligt och/eller inte sant.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Avskrivningen ligger på halvt prisbasbelopp = 29.000kr -ish

Dvs ett 16500kr + moms kort kan försvinna som "kasserat" eller "förbrukat" i ett aktiebolag som jobbar med datorer utan större problem.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs