Helgsnack: Vad installerar du först på datorn?

Permalänk
Medlem

StableBit DrivePool, fixar nätverksshares, och ger alla drives rätt enhetsbeteckning. Därefter spelar det ingen större roll.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Devpac.

Sedan är det bara att köra i gång.

Visa signatur

Atari Falcon

Permalänk
Medlem

Definitivt och absolut INTE Chrome, det är då ett som är säkert. Har inte den skiten installerad på någon maskin överhuvudtaget (oberoende av OS).

Däremot installerar jag om Windows så extremt sällan att jag helt enkelt inte minns, och det är heller inte relevant för min del.

Det brukar ta ~2 veckor innan jag har allt installerat och konfigurerat korrekt igen, det är därför jag hatar att göra det.

Vet inte vilket år jag gjorde det sist, men det var någon gång efter att Fallout 4 släpptes och jag fick problem med stuttering i SLI, och eftersom jag aldrig hittade någon annan lösning så fick det bli ett ofrivilligt hopp från Windows 7 till 10.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Haha ni är verkligen internets veganer.

Det var faktiskt en edit. Jag läste bara rubriken först och noterade inte att texten specificerade Windows.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Varför är alla så rädda för Chrome ?

Om man är rädd för att bli "spionerad på" så är det väll bäst att inte använda internet överhuvudtaget ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Firefox/waterfox

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A Gpu: MSI Radeon RX 580 ARMOR 8G Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: FD Power Supply Integra M 650WHd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241

Permalänk
Medlem

I windowsmiljö är det väl något sånt här som behövs för att man ska känna att man är någorlunda på banan (efter ev. ytterligare uppdateringar + senaste drivrutinerna):

Windowsfunktioner: WSL, winget, Terminal (förinstallerat i 11), Sandbox

Windowsapplikationer (utöver Firefox+Vivaldi): Bitwarden, Virtual Display Manager (om man har stor skärm då), Spotify, 7zip, Directory Opus, Powertoys, Thunderbird, VS Code, Fork, VS Community, VLC, MPC-HC, Foobar2000, Discord, Slack, Steam, GOG (Ubi, Battlenet, EA vid behov), OpenVPN, Wireguard, Paint.net.
(Med fördel installation genom winget där möjligt)

WSL: Debian 12 med framförallt allehanda nätverksverktyg, bla ssh + mosh

TLDR Utifrån frågeställningen kanske Bitwarden är det första som platsar(?), är ju ett krav för en massa saker man gör sedan, så det är väl en rimlig start.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Datorn är helt blåst och Windows-installationen har precis avslutats. Vad installerar du först? Efter Chrome, förstås.

Läs hela artikeln här

Drivrutiner
Chrome
Firefox (backup)
VLC
Adobe Reader
MS Office 365
Wireguard
spelportaler
Discord
Zoom

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Varför är alla så rädda för Chrome ?

Om man är rädd för att bli "spionerad på" så är det väll bäst att inte använda internet överhuvudtaget ?

Måste man vara rädd för chrome för att man väljer nåt annat? Själv föredrar jag Firefox över alla andra webbläsare (som jag provat) och har använt den i många år. Är jäkligt nöjd med den helt enkelt och jag är t.ex. inte helt överens med chrome eller edge. Har kört en del Opera ibland också.

Permalänk
Medlem

Firefox + NoScript.

Permalänk

Brave browser
Everything för sjukt mycket snabbare filsökningar
Spotify
Discord
Steam

För mer jobbrelaterade saker så blir det
VS Code
Houdini
Photoshop/Substance
Unreal Engine

Visa signatur

🎮 → 7800X3D • EVGA RTX 2080s • 64GB DDR5 • Asus B650 • Corsair HX1000i
🖥️ → Skärm: Iiyama G-Master GB3461 - 34" 21:9 144hz • 🥽 → VR: Oculus Quest 2
🎧 → Logitech G933 🖱️ → Corsair Sabre RGB | ⌨️ → Corsair K70 Lux

Permalänk
Medlem

Totalcmd allra först sen
Firefox
Drivers
Discord
Steam
Epic + unreal
Blender
Spotify
Osv

Permalänk
Medlem

Läser artikeln: "Det där FÖRSTA PROGRAMMET som laddas ner och installeras, UTÖVER DRIVRUTINER OCH NY WEBLÄSARE förstås.".

Får: Trådar här med uppräkning av drivrutiner, webläsare och dröser av massor med program...

Men okej då, jag ska inte vara sämre då med min ynka Teracopy jag postade om.
Grunden:

Chrome
Alla drivrutiner inklusive flash, om det ej behövdes installeras drivisar för nätverkskortet INNAN installation (Jo för mitt MSI behövdes det senast).
Kolla av lista på installerade program i förra datorn och:
Teracopy
Winrar
Mediaplayer Home Classic
Private Internet Access (VPN)
Team Viewer
Qbittorrent.
Winamp
Spotify
Steinberg Cubase
Miljarder med pluggar till Cubase. Kan ta stora delar av en dag.
Reason Studios Reason.
Pluggar till Reason
Midistödprogram
UltraMon
GPU Tweak
Python
Visual Studio
Simple Mind Pro
Diverse sysinfoprogs o tweakprogs.

Utöver det dröser med andra program och spel.

Edit : Steam förstås åker in tidigt. Och VR-appar (som jag iofs inte kör så ofta).

Permalänk
Medlem

Spotify, behöver något dunkandes i högtalarna för resten.

Permalänk

Kom ihåg att ljuga allt ni kan när ni svarar på den här och liknande frågor, om ni inte får betalt för att svara.

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr. Dunkel:

Kom ihåg att ljuga allt ni kan när ni svarar på den här och liknande frågor, om ni inte får betalt för att svara.

Ha! Kolla killen som inte får betalt för foruminlägg.
Du vet att du kan ansöka om att bli swec-partner via din profil? Då får du en 10/90 split på intäkterna genererade av just DITT inlägg. Det är fett nice!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk

Vad är det?
Och länken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexCooper:

Vad är det?
Och länken?

Homebrew, en pakethanterare som underlättar installation av programvaror.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexCooper:

Vad är det?
Och länken?

Homebrew till MacOS. Pakethanterare, tänk typ winget eller chocolatey till Windows eller typ apt, yum, dnf, etc i Linuxvärlden, osv osv

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Haha ni är verkligen internets veganer.

Skrivet av mrSvamp:

Har du någonsin blivit förvånad över att du inte visste om att någon är Linux användare? Inte jag heller, det har de berättat för inge sen.

Ni har ju inte ens orkat researcha det ni citerar för era svar tillräckligt mycket för att inse att det handlar om en macOS-specifik mjukvara och inte Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Först kopierar jag in en katalog innehållande ett gäng små program som på ett eller annat sätt är portabla, d v s kan köras utan föregående installation. Sedan installeras HotkeyMan, ett tråkigt nog nedlagt men än så länge fungerande program som gör det lätt att starta många andra program genom tangentkombinationer.

Kolla om du kan ersätta det med Autohotkey, där kan du köra igång olika program med hotkeys. När man tittar på skriptspråket första gången så känns det lite krångligt men det är oftast inte så svårt att få ihop något enkelt skript. Autohotkey är riktigt bra och stabilt program.

Min lista blir:
Windows update och ta bort skräp-program
Firefox med ublock och bitwarden, Drivrutiner, Directory opus, autohotkey, spotify, discord, DesktopNoteOk, 7+ taskbar tweaker, Powertoys. Sedan har jag redan en del portable app som jag använder. som t.ex keepassXC
Sedan blir det mer under första dagarna vad jag kommer på då.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Jag tycker frågeställning är kränkade emot mej som inte kör windows.

Permalänk
Medlem

7-zip. Förr installerade jag även Opera fort, men Opera är mycket bättre på MacOS (menyerna sitter på rätt ställe exempelvis) så använder Edge de få gånger jag behöver webläsare i Windows. Annars är det gamla klassiker som inte riktigt finns på andra plattformar. Odin, MultiAVCHD, Subtitle Edit, Vidcoder, BD Rebuilder, tja, det ena med det andra. Använder Windows mest för sådant som jag inte kan göra (lika bra eller alls) på MacOS.

Det jag däremot saknar mest på MacOS är något som kan ersätta WinRAR. På Windowssidan finns ju 7-zip, men MacOS, njae. Keka, osv, jag vill ha mitt WinRAR.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk

Brukar vara https://github.com/sezanzeb/input-remapper
och sedan steam!
Firefox är preinstallerat på Pop!_os annars hade det varit nummer 1!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Varför är alla så rädda för Chrome ?

Om man är rädd för att bli "spionerad på" så är det väll bäst att inte använda internet överhuvudtaget ?

Har under alla år upplevt otroliga och konstiga buggar med Chrome på olika system. Så jag litar inte på mjukvaran helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Det jag däremot saknar mest på MacOS är något som kan ersätta WinRAR. På Windowssidan finns ju 7-zip, men MacOS, njae. Keka, osv, jag vill ha mitt WinRAR.

Vad är det som är så bra med WinRAR om en får fråga?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisDev:

Jag kör mest Git-stuff i Visual Studio men om det är något frontend blir det GitHub Desktop, som jag gillar pga hur avskalat det är. Den du tipsade om är förmodligen bra men såg aningen bloatat ut på bilden.

Jag föredrar commandline om jag inte vill kolla branchar, så vi är nog från två olika håll.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Anti-virus program, drivrutiner till grafikkort, AdBlocker Ultimate till Google Chrome, CPU-Z och GPU-Z, MSI Afterburner, alla mina hundratals spel på Steam och GOG.com.

Permalänk
Medlem

Skulle jag blåsa rent windows idag skulle jag börja med Chris Titus windows script o plocka mina essentials där först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Vad är det som är så bra med WinRAR om en får fråga?

WinRAR, eller 7-zip under Windows, är helt enkelt mycket smidigare att använda än de alternativ som finns till MacOS (Keka, osv). Jag har svårt att förklara exakt varför, men titta i arkiv, titta på vissa filer i arkiven, extrahera vissa filer (men inte alla), med mera. WinRAR har dessutom Recovery Record som lägger in extra data i arkiven så mindre fel kan korrigeras. (fel på hårddisk, optisk skiva, nätverksöverföring, etc) men det används inte så ofta verkar det som.

Ett alternativ på Mac kan möjligen vara BetterZip, men det kostar en bit norr om 300kr och, tja, har inte orkat testa det. Jag kör Windows virtuellt nästan hela tiden så tillgriper 7-zip när det behövs. (Som vanligt, hade det kostat $5 hade jag köpt BetterZip utan att blinka, jag köper många billiga appar på min mobil, men, det kanske inte är lönsamt att sälja så billigt)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave